Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Jag köpte en Arctic Liquid Freezer 280 mm som fyndvara från Webhallen som gick sönder strax efter deras 1-års garantiperiod. De vägrade såklart hjälpa till.

Det slutade med att jag mailade Arctic’s support direkt och de kunde hjälpa mig förutsatt att jag stod för fraktkostnaden ner till Tyskland?. Skulle gå på 300 kr, så jag struntande i det och tryckte in min Noctua NH-D15 istället igen.

Jag skulle personligen inte köpa fyndvaror därifrån igen. Men det beror såklart också på vad man tänkt köpa.

Jag hävdade reklamation efter att tiden löpt ut för min Noctua kylare som jag köpt som fyndvara där fästet gick sönder, all cred till Webhallen som till och med ordnade en tillfällig CPU kylare som jag kunde låna under tiden som jag inväntade reperation, slutade med att jag fick en ny kylare.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Du skulle hävdat reklamation istället för garanti så hade de varit tvungna att hjälpa till 😊

Man ska som konsument dock inte behöva påtala om det är garanti eller reklamation man åberopar, återförsäljaren ska välja det som är lämpligast. Det har ju många butiker dock inte koll på så man kan behöva påpeka det ändå, men ska inte behövas som sagt.

Skrivet av Viktorph:

Ja såhär i efterhand kan det tipset från er ha hjälpt mig mer. 😁 Får kika på om det gått mer än 3 år då och kanske börja bråka igen.

Man måste dock reklamera inom skälig tid efter att felet uppmärksammats, vilket är inom ett par månader. Men du skulle nog kunna hävda att de borde ha upprättat ett ärende om reklamation för dig när de nekade garantiärende, du ska som sagt inte behöva välja mellan garanti eller reklamation utan butiken ska välja det som är mest lämpligt för din del.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man ska som konsument dock inte behöva påtala om det är garanti eller reklamation man åberopar, återförsäljaren ska välja det som är lämpligast. Det har ju många butiker dock inte koll på så man kan behöva påpeka det ändå, men ska inte behövas som sagt.

Man måste dock reklamera inom skälig tid efter att felet uppmärksammats, vilket är inom ett par månader. Men du skulle nog kunna hävda att de borde ha upprättat ett ärende om reklamation för dig när de nekade garantiärende, du ska som sagt inte behöva välja mellan garanti eller reklamation utan butiken ska välja det som är mest lämpligt för din del.

Ja tyvärr måste man påtala saker, även fast det borde vara självklart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Man ska som konsument dock inte behöva påtala om det är garanti eller reklamation man åberopar, återförsäljaren ska välja det som är lämpligast. Det har ju många butiker dock inte koll på så man kan behöva påpeka det ändå, men ska inte behövas som sagt.

Man måste dock reklamera inom skälig tid efter att felet uppmärksammats, vilket är inom ett par månader. Men du skulle nog kunna hävda att de borde ha upprättat ett ärende om reklamation för dig när de nekade garantiärende, du ska som sagt inte behöva välja mellan garanti eller reklamation utan butiken ska välja det som är mest lämpligt för din del.

Skrivet av Swedishchef_90:

Ja tyvärr måste man påtala saker, även fast det borde vara självklart

Tack för tipsen! Det är ca 3 veckor kvar tills 3 år har gått, så jag skickade precis en förfrågan om reklamation. Får hoppas på det bästa! 😁

Permalänk
Skrivet av Viktorph:

Tack för tipsen! Det är ca 3 veckor kvar tills 3 år har gått, så jag skickade precis en förfrågan om reklamation. Får hoppas på det bästa! 😁

Och som sagt, krånglar dem, hänvisa till att du reklamerade när du rapporterade felet men de åberopade garanti. Säg till dem att du inte visste dina lagliga rättigheter då.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack för tipsen! Det är ca 3 veckor kvar tills 3 år har gått, så jag skickade precis en förfrågan om reklamation. Får hoppas på det bästa! 😁

Tyvärr så ändrades reklamationsrätten där bevisbördan ligger på försäljaren första 2 åren ganska nyligen.

När du köpte produkten för 3 år sedan så var bevisbördan på försäljaren endast första halvåret. Och eftersom din produkt gick sönder efter 1 år och inte inom första halvåret, så ligger bevisbördan på dig. Kan bli lite knepigt men det skadar inte att försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Och som sagt, krånglar dem, hänvisa till att du reklamerade när du rapporterade felet men de åberopade garanti. Säg till dem att du inte visste dina lagliga rättigheter då.

Tack, ska tänka på det.

Skrivet av Danieleet:

Tyvärr så ändrades reklamationsrätten där bevisbördan ligger på försäljaren första 2 åren ganska nyligen.

När du köpte produkten för 3 år sedan så var bevisbördan på försäljaren endast första halvåret. Och eftersom din produkt gick sönder efter 1 år och inte inom första halvåret, så ligger bevisbördan på dig. Kan bli lite knepigt men det skadar inte att försöka.

Ah, jag förstår. Lite tråkigt då, men det skadar ju inte att prova tänker jag. 😊

Kan tilläggas att problemet verkar uppstå för fler än mig. Här är en film på exakt samma problem som jag har. Trodde VRM-fläkten var nödvändig men uppenbarligen inte. Då kanske jag ska prova att köra kylaren men koppla ur VRM-fläkteb eller smörja den med några droppar lämpligt smörjmedel.

Blev lite sidospår nu märkte jag också. Mod får gärna rensa upp. Har fått mina reklamationsfunderingar utredda, haha! Trevlig helg!

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Och som sagt, krånglar dem, hänvisa till att du reklamerade när du rapporterade felet men de åberopade garanti. Säg till dem att du inte visste dina lagliga rättigheter då.

Alldeles för mycket sidospår om reklamation nu så jag bidrar med ett inlägg innan spåret rensas bort

Att påtala för återförsäljaren att "den här grejen funkar inte" är en reklamation. Det spelar ingen roll om man säger garanti eller inte känner till sina rättigheter, återförsäljaren skall sköta det som en reklamation även om garantivillkoren inte täcker felet. Sedan är det tyvärr inte alla återförsäljare som sköter den delen, men de kan aldrig ursäkta sig med "aaah men kunden sa 'garanti' så då behöver vi inte göra något annat".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Har suttit lite och funderat på att uppgradera min gamla trostjänare https://www.inet.se/kundvagn/visa/8812503/2015-11-27

Snubblade in på inet och såg denna "ASUS Radeon RX 6650 XT 8GB DUAL OC" - en anledning till att uppgradera är just att spela starfield, så tänkte jag skulle fråga om det vore värt att kika på. Sett att grundmodellen fått lite reviews som oprismässig, men hur gället det när den är prisnedsatt och är "dual OC"? Tänker att jag åtminstone måste uppgradera min PSU, men är det andra uppgraderinger jag behöver få till för att det ska vara värt att uppgradera GPU?

https://www.inet.se/produkt/5412850/asus-radeon-rx-6650-xt-8g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergmaniator:

Har suttit lite och funderat på att uppgradera min gamla trostjänare https://www.inet.se/kundvagn/visa/8812503/2015-11-27

Snubblade in på inet och såg denna "ASUS Radeon RX 6650 XT 8GB DUAL OC" - en anledning till att uppgradera är just att spela starfield, så tänkte jag skulle fråga om det vore värt att kika på. Sett att grundmodellen fått lite reviews som oprismässig, men hur gället det när den är prisnedsatt och är "dual OC"? Tänker att jag åtminstone måste uppgradera min PSU, men är det andra uppgraderinger jag behöver få till för att det ska vara värt att uppgradera GPU?

https://www.inet.se/produkt/5412850/asus-radeon-rx-6650-xt-8g...

RX 6650 XT är genrellt det grafikkort på den svenska marknaden som ger dig mest prestanda per peng och samtidigt ger vettig prestanda i 1080p och nya speltitlar. De överklockade varianterna ger inte mycket över de utan fabriksöverklockning, så kika på lägsta pris och vilken kylare som fått bra omdöme.

Du sitter på en gammal fyrkärnig processor utan HT, vilken (beroende på speltitel) kommer begränsa din prestanda. Det enda vettiga där är dock att uppgradera moderkortet och minne (du har DDR3) samtidigt, så då drar det iväg ytterliggare några tusenlappar. För Starfield kommer din processor med stor sannolikhet vara kraftigt undermålig, men vi vet inte närmare förrän om några veckor när det släppts.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Alldeles för mycket sidospår om reklamation nu så jag bidrar med ett inlägg innan spåret rensas bort

Att påtala för återförsäljaren att "den här grejen funkar inte" är en reklamation. Det spelar ingen roll om man säger garanti eller inte känner till sina rättigheter, återförsäljaren skall sköta det som en reklamation även om garantivillkoren inte täcker felet. Sedan är det tyvärr inte alla återförsäljare som sköter den delen, men de kan aldrig ursäkta sig med "aaah men kunden sa 'garanti' så då behöver vi inte göra något annat".

Exakt, det var det jag försökte förmedla men säkert kanske var otydlig 👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av THB:

Produkt: iQunix F97 (Olika färger och MX brytare)
Länk: https://www.inet.se/produkt/6102960/iqunix-f97-variable-x-wir...
Kategori: Tangentbord
Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7173639
Pris: 1899kr

Är nedsatt till 1299 kr nu. Verkar vara ytterligare prissänkningar på vissa produkter i Inets senaste kampanj.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset.
För er andra, finns även fler Audio Pro högtalare nedsatta i pris. Fråga Telenor butiken vad de har för modeller i lager, såg deras prislista och alla var nedsatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Produkt: Microsoft Office proffesional 2021
Länk: Office Professional 2021 via Techspot Store
Kategori: Mjukvara
Pris: 50 USD / 524 kr

Låter som en extremt bra deal! Är Techspot en seriös affär så man inte betalar för nån sorts volymnyckel som blir svartlistad efter ett halvår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

Låter som en extremt bra deal! Är Techspot en seriös affär så man inte betalar för nån sorts volymnyckel som blir svartlistad efter ett halvår?

Techspot är extremt seriösa. Har själv handlat via dem, just officepaketet för 1 ½ år sedan. Helt perfekt, inget konstigt alls

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Skrivet av TheZlatan1000:

Är nedsatt till 1299 kr nu. Verkar vara ytterligare prissänkningar på vissa produkter i Inets senaste kampanj.

Jag är nyfiken på hur switcharna till det för 999 upplevs om någon fått hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Techspot är extremt seriösa. Har själv handlat via dem, just officepaketet för 1 ½ år sedan. Helt perfekt, inget konstigt alls

Ser att det står att det är till en dator. Vet du om det är 1 dator samtidigt (dvs att man kan flytta med sig sin nyckel när man byter dator) eller att nyckeln "låses" till en hårdvara så man snällt får beställa ny när man byter dator (alternativt måste ringa/maila och förklara sig för att få till bytet)? Försökt hitta svaret men inte lyckats..

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Ser att det står att det är till en dator. Vet du om det är 1 dator samtidigt (dvs att man kan flytta med sig sin nyckel när man byter dator) eller att nyckeln "låses" till en hårdvara så man snällt får beställa ny när man byter dator (alternativt måste ringa/maila och förklara sig för att få till bytet)? Försökt hitta svaret men inte lyckats..

Generellt brukar det låsas till ett Microsoft konto

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Jag är nyfiken på hur switcharna till det för 999 upplevs om någon fått hem!

Jag funderade först på ttc silent brown innan jag började googla på reviews - det slutade med att jag skrattade åt sågningarna. Det blev ett Hitchhiker med som vanligt mx brown för min del istället. (lika mycket för att keycapsen verkar väldigt bra..)

https://youtu.be/QDQDyCnDzkw

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av delta76:

Någon som vet ifall dessa är ämnade för "gaming", dvs låg latency?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Ser att det står att det är till en dator. Vet du om det är 1 dator samtidigt (dvs att man kan flytta med sig sin nyckel när man byter dator) eller att nyckeln "låses" till en hårdvara så man snällt får beställa ny när man byter dator (alternativt måste ringa/maila och förklara sig för att få till bytet)? Försökt hitta svaret men inte lyckats..

oj, ingen aning, jag vet bara att när jag köpte det så reggades det som vanligt på mitt Microsoft-konto, precis som mina windows nycklar.

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Jag är nyfiken på hur switcharna till det för 999 upplevs om någon fått hem!

Skrivet av Henrico:

Jag funderade först på ttc silent brown innan jag började googla på reviews - det slutade med att jag skrattade åt sågningarna. Det blev ett Hitchhiker med som vanligt mx brown för min del istället. (lika mycket för att keycapsen verkar väldigt bra..)

https://youtu.be/QDQDyCnDzkw

Jag drog hem ett, har ingen riktig preferens på switchar, kan dock säga att det inte alls låter som i ovan video.
Rätt tyst och behagligt att skriva på, med en del motstånd och thump.

Spacetangenten slår i botten och fan nu börjar jag irritera mig på den

Annars trevligt tangentbord, backspace verkar inte ha kommit från samma batch med plast då den är en mörkare blå än övriga tangenter.

Permalänk
Skrivet av osmojao:

Jag drog hem ett, har ingen riktig preferens på switchar, kan dock säga att det inte alls låter som i ovan video.
Rätt tyst och behagligt att skriva på, med en del motstånd och thump.

Spacetangenten slår i botten och fan nu börjar jag irritera mig på den

Annars trevligt tangentbord, backspace verkar inte ha kommit från samma batch med plast då den är en mörkare blå än övriga tangenter.

Smutt! Såg även två positiva recensioner på inet på brädan med just de switcharna. Har redan ett Cherry MX, men blir nog fan ett köp så jag har trådlöst att koppla till surfplattan. Tycker för övrigt att det ser förhållandevis riktigt snyggt ut också. En fråga förresten – hur är backlight? Syns de mindre vanliga tangenterna i mörker?

...och visst är det hotswap? Enligt inets frågor och svar ska det vara det.

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Någon som vet ifall dessa är ämnade för "gaming", dvs låg latency?

Trådat ~11 ms och därför inte för competitive gaming enligt https://www.rtings.com/keyboard/reviews/iqunix/f97

Edit:
Ytterligare recension där recensenten tycker att det funkar helt okej för gaming: https://www.tomshardware.com/reviews/iqunix-f97-mechanical-ke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anothersheep:

Smutt! Såg även två positiva recensioner på inet på brädan med just de switcharna. Har redan ett Cherry MX, men blir nog fan ett köp så jag har trådlöst att koppla till surfplattan. Tycker för övrigt att det ser förhållandevis riktigt snyggt ut också. En fråga förresten – hur är backlight? Syns de mindre vanliga tangenterna i mörker?

...och visst är det hotswap? Enligt inets frågor och svar ska det vara det.

Lyser inte igenom så man får leta lite på de man inte hittar med muskelminnet. Då det är ihoptryckt så har jag lite problem med en del, men det är ju bara att byta till nån genomskinlig.

Bara att rycka ur:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Produkt: Seagate IronWolf Pro 22 TB ST22000NT001
Länk: https://www.amazon.de/Seagate-IronWolf-interne-Festplatte-Mod...
Kategori: Hårddisk
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11649245
Pris: €339.00 + frakt etc

OBS kräver någon shiplösning då dessa enbart skickar till Tyskland. Väldigt bra pris oavsett för världens just nu största hårddisk för prosumers (?), typ halva priset mot här.
Hittade av en slump. Många fördelar, man slipper också sponsra äckliga organisationer i Sverige som förstör vårt fina land 🇸🇪 (copyswede, kemskatt, höjd hddskatt etc)

Istället får man sponsra snälla fina Amazon som verkligen är ett hyvens företag 😂

Visa signatur

MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - Intel i5 12600K - ASUS GeForce RTX 4070 Dual 12GB - G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 - Corsair RM750X V2 - Fractal Design Meshify 2 Compact - WD SN750 SE 1TB - Yamaha AG03 - Beyer Dynamic DT 770 Pro - LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz - Logitech PRO X Superlight - Wooting 60HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

Istället får man sponsra snälla fina Amazon som verkligen är ett hyvens företag 😂

Det är dessutom refurbade enheter, så det får man ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på dropshipping service för Tyskland? Tycker dealen på hårddisken verkar riktigt fet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Någon som har tips på dropshipping service för Tyskland? Tycker dealen på hårddisken verkar riktigt fet.

Mailboxde.com har jag använt nån gång, men det var länge sen nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Någon som har tips på dropshipping service för Tyskland? Tycker dealen på hårddisken verkar riktigt fet.

PM