Kan inget om datorer...ska jag köpa den här?

Permalänk
Medlem

Kan inget om datorer...ska jag köpa den här?

Jag ska köpa en dator till min dotter som fyller 10, och behöver en bärbar dator som kan hantera typ minecraft och Sims (uppfattar det som att dessa spel inte är så "tunga" och ej kräver mycket av en dator?) Jag försökte läsa på vad de spelen kräver, men eftersom jag inte kan något om datorer fattar jag inte om följande dator funkar eller ej:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Spec för Sims är:
Operating system: 64-bit required. Windows 10
Processor (CPU): 3.3 GHz Intel Core i3-3220 (2 cores, 4 threads), AMD Ryzen 3 1200 3.1 GHz (4 cores) or better
Memory (RAM): At least 4 GB RAM
Hard drive (free space): At least 25 GB of free space with at least 1 GB additional space for custom content and saved games.
Graphics card (video): 128 MB of Video RAM and support for Pixel Shader 3.0
Supported Graphics cards: NVIDIA GeForce 6600 or better, ATI Radeon X1300 or better, Intel GMA X4500 or better

Skulle uppskatta all hjälp med detta!

Permalänk

Är det verkligen första sims spelet från typ 2001 eller nått hon tänker på och inte sims 4?

Sims 4 har högre krav.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Minecraft funker på det meste fra de siste 5 årene. Men sims på denne er jeg usikker på.

Det sier seg selv at i en laptop til 4000 kr må man ta noen kompromiss.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det verkligen första sims spelet från typ 2001 eller nått hon tänker på och inte sims 4?

Sims 4 har högre krav.

Sims 4 har min kraven som @Fantales skrev (kollade precis upp dem).

Jag tror datorn kommer klara båda spelen, men definitivt ha det lite tufft om man inte kör på absolut lägsta grafik inställningarna.
Men som barn brukar man sällan låta det hindra en från att spela.

Permalänk
Medlem

Är din budget 5000?

Permalänk
Medlem

Läser jag rätt att den bara har 25gb lagring? Kommer inte det bli ett stort problem?

Permalänk

Hade inte valt den datorn av många skäl, Vad har du för budget till din dotter? Måste hon få en Laptop eller är det bekvämare? Kan du tänka dig begagnat för att få bättre maskin för pengarna till dottern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Läser jag rätt att den bara har 25gb lagring? Kommer inte det bli ett stort problem?

Står att den har 128 GB SSD.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Sims 4 har min kraven som @Fantales skrev (kollade precis upp dem).

Jag tror datorn kommer klara båda spelen, men definitivt ha det lite tufft om man inte kör på absolut lägsta grafik inställningarna.
Men som barn brukar man sällan låta det hindra en från att spela.

Å fasen. Trodde faktiskt minkraven på gpu skulle vara högre än typ 20-25år gamla gpuer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av PappelApel:

Hade inte valt den datorn av många skäl, Vad har du för budget till din dotter? Måste hon få en Laptop eller är det bekvämare? Kan du tänka dig begagnat för att få bättre maskin för pengarna till dottern?

Ja, budget ligger runt 4-5 000. Vet att det inte är så mycket för att få en bra bärbar, men stationär är inte aktuellt. Hon ska använda den mest för skolarbete, surfa/kolla netflix m.m. Men hon önskar även då sims 4. Så försöker hitta något som funkar ok för det spelet, även om det behöver köras på lägsta grafiken (vilket hon inte bryr sig om).

Jag kan absolut tänka mig köpa begagnat, men har lite svårt att förstå vad jag letar efter för dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Är din budget 5000?

ja precis. Var ju rea på denna så "egentligen" kostar den 7 000 så jag tänkte jag kanske kunde göra ett kap?!

Permalänk
Skrivet av Fantales:

ja precis. Var ju rea på denna så "egentligen" kostar den 7 000 så jag tänkte jag kanske kunde göra ett kap?!

Gå inte på deras marknadsföring, Marketing kan absolut ingenting om teknik, dock jävligt bra på att göra annonser

Deras WOOOW, nedsatt med 80000 gör ett kap säger ingenting.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att bärbara datorer för 5000 inte är så bra. Går du upp lite i pris så får du mycket mer för pengarna. Eller kolla på något begagnat.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Kolla dina privata meddelanden @fantales

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantales:

ja precis. Var ju rea på denna så "egentligen" kostar den 7 000 så jag tänkte jag kanske kunde göra ett kap?!

Rekommenderar en koll på Inrego. 4000-5000 räcker helt inte till en ny.

Permalänk

Någon av dessa bör vara bättre köp. Sen kanske det finns ännu bättre köp, men detta är vad jag hittar vid en snabb koll.

https://www.inet.se/produkt/1978506/microsoft-surface-laptop-...

https://www.webhallen.com/se/product/355362-Acer-Aspire-3-A31...

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

7520U är inte den bästa CPU bättre att köra Intel i5 12th gen

Surface är den bästa av dessa tre laptop alla är baserade på Zen 2 men IGPU och i Surace laptopen är en Vega 7 även om modellen är äldre så är den bättre än 610M.

Surface modellen har också fler kärnor.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

7520U är inte den bästa CPU bättre att köra Intel i5 12th gen

Surface är den bästa av dessa tre laptop alla är baserade på Zen 2 men IGPU och i Surace laptopen är en Vega 7 även om modellen är äldre så är den bättre än 610M.

Surface modellen har också fler kärnor.

Trodde Ryzen hade bättre grafikdel än Intel 12th gen? Men kanske inte stämmer...

Jag hittar dessutom ingen bärbar med Intel 12th gen för under 6000?
Eller jo det är väl denna isf då?
https://www.inet.se/produkt/1973670/acer-aspire-5-14-i5-8gb-5...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fantastiskt! Tusen tack för dina tips. Ska kolla på dom direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Trodde Ryzen hade bättre grafikdel än Intel 12th gen? Men kanske inte stämmer...

Jag hittar dessutom ingen bärbar med Intel 12th gen för under 6000?
Eller jo det är väl denna isf då?
https://www.inet.se/produkt/1973670/acer-aspire-5-14-i5-8gb-5...

Beror på modell 610M är sämre än Intel Iris G7 80EU och ja det är den modellen jag tänkt på.

AMD namn schema är svårt att förstå för vanliga personer viktigaste numret är den tredje numret skulle säga i allmänt att Intel har bättre CPU i de lägre segmentet då Tiger Lake/11th Gen för de flesta är bättre än Zen 2 och man hittar oftast dessa laptop i samma prisklass.

1 = Zen 1
2 = Zen 2
3 = Zen 3 och Zen 3+
4 = Zen 4

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Å fasen. Trodde faktiskt minkraven på gpu skulle vara högre än typ 20-25år gamla gpuer.

Sims 4 är från 2014 och GeForce 6600 från 2004 så inte så märkligt. Man verkar kunna få 60 fås på medium/low 720p med en 3250u. Helt okej ändå, i Minecraft verkar den däremot ha mer problem, hyfsad average fps men väldigt många fps drop ner till 5-10 fps.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Sims 4 är från 2014 och GeForce 6600 från 2004 så inte så märkligt. Man verkar kunna få 60 fås på medium/low 720p med en 3250u. Helt okej ändå, i Minecraft verkar den däremot ha mer problem, hyfsad average fps men väldigt många fps drop ner till 5-10 fps.

Å fan hade ingen koll på att sims 4 var så gammalt trodde det var från typ 2019 eller nått.

Minecraft java är som det är och dessa drops är ett problem oavsett hårdvara.

Presterar ungefär lika dåligt på en gammal dator från 2010 som en modern dator.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Fantales:

Fantastiskt! Tusen tack för dina tips. Ska kolla på dom direkt.

Kolla Acern jag länkade i inlägget efter, tydligen bättre prestanda enligt Anders9110 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Kolla Acern jag länkade i inlägget efter, tydligen bättre prestanda enligt Anders9110 😊

Och där var datorn inköpt. Blev Acern ni tipsade om. Tack för hjälpen alla!