Permalänk
Medlem

Red Hat problem

Har ett litet problem. När jag använt red hat en stund så upplever jag det långsamt. Sen när jag kolla hur mycket ram jag har ledig står det 1 mb!!!!!!!!!!
jag har inga externa program igång.

Vad är det för fel ???

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"

Permalänk
Medlem

Hur mkt ram har du? Och hur stor Swap har du?

Permalänk
Medlem

Det är troligtvis inget fel alls, öppna en konsol och kör kommandot "free" , raden kolumnen "+/- buffers/cache" under kolumnen free anger hur mycket minne du har ledigt "på riktigt", står där 1 mb så har du en allvarlig minnesläcka. Det är troligtvis bara så att väldigt mycket utav minnet är uppätet utav. div cache som kan ligga kvar där tills något annat program behöver minne.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

swap ?? vad är det, jag har 256 ddr

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomti
swap ?? vad är det, jag har 256 ddr

Swap, tror det kallas pagefile el. växlingsfil i windows, den används i princip om du får slut på ramminne. Med kommandot "free" kan du även se hur mycket swapspace du har

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

jaså, ok, men kan jag hindra red hat att använda 99 % av mitt ram på nåt sätt ??

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"

Permalänk
Medlem

Men om du läser vad föregående talare säger så är linux minneshantering inte så lik windows...att det står att du inte har något minne kvar behöver inte betyda något alls....
Alltså...använd free för att kolla

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

hmmm ja, jag kollade den, har 140 mb ledigt av 256, är det mycket eller lite ????

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"

Permalänk

låter helt ok.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

hur gör jag för att kontroller hur mycket red hat får använda, jag kan ju begränsa det till en viss del elle r???

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomti
hur gör jag för att kontroller hur mycket red hat får använda, jag kan ju begränsa det till en viss del elle r???

Varför i hela friden ska du begränsa det?? Varför ha ram-minnen som man inte använder?

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Kollar du hur mycket du har ledigt via phpsysinfo?
När jag kollar där så har jag 1 ledigt också, men sen när jag samma program fast som ingick i min dist så har jag 450MB ledigt.

EDIT: Min dist bygger på RedHat 7.3

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

har du 450 mb ledig ????. hur mycket ram har du samanlagt ???´. 512 eller ???,

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"

Permalänk
Medlem

gaaaaaaaaaahh! räcker det inte med ett ?

Permalänk
Avstängd

linux använder allt oanvänt minne för chache så att systemet ska gå fortare
[jonas@localhost jonas]$ free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 376 369 6 0 6 155
-/+ buffers/cache: 208 168
Swap: 400 0 399

alltså så har jag 168 megabytee ledigt utrymme, även om datorn säger att det enbart är 6 megabyte ledigt utrymme

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Hedersmedlem

$ cat /proc/meminfo total: used: free: shared: buffers: cached: Mem: 2384707584 2355638272 29069312 0 121081856 1717465088 Swap: 2147467264 345845760 1801621504 MemTotal: 2328816 kB MemFree: 28388 kB MemShared: 0 kB Buffers: 118244 kB Cached: 1485452 kB SwapCached: 191760 kB Active: 841188 kB Inactive: 1338844 kB HighTotal: 1441664 kB HighFree: 2448 kB LowTotal: 887152 kB LowFree: 25940 kB SwapTotal: 2097136 kB SwapFree: 1759396 kB

.. innehåller mer information och på så sätt förstår man enklare hur minnet används. Den har frågan har varit uppe ett par gånger förrut.

Permalänk
Medlem

t ack för de uttömmande svaren, nu har jag läget klart för mig

Visa signatur

"Feminister är tjejer som är arg för att de är fula"