Låt Chrome sammanfatta långa artiklar

Permalänk
Melding Plague

Låt Chrome sammanfatta långa artiklar

Med hjälp av artificiell intelligens vill Google spara användares tid genom att sammanfatta artiklar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Funkar på flersidesartiklar eller bara de som är en lång obruten sida?

Roligt om läsning tar 30s och generering av sammanfattning tar 25s. Förhoppningsvis blir inte läsförståelsen hos unga studerande allt för lidande av detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trevlig funktion att kunna trycka på sammanfattningen för att komma till orginalet, detta ska testas!

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Har vi inte redan en situation idag där folk mest bara läser rubriker och ibland eventuellt ingressen och drar slutsatser som passar sitt redan inrutade tyckande? Känns som att det här inte kommer göra saken bättre på den fronten i alla fall.

Permalänk
Medlem

Perfekt för Tik-Tok generationen, oroande för mänskligheten i stort......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Först YouTube, sen YouTube-shorts och nu TikTok. Har folk helt tappat förmågan att fokusera på något i mer än några sekunder?

Permalänk
Avstängd

Först snabbmakaroner och nu detta. Nej nu.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Detta är en alarmerande utveckling och bäddar för Der Untergang 2. För artikeln får per automatik en ny och tolkad skevning, som artikelförfattaren inte står bakom.

Otrevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Förhoppningsvis blir inte läsförståelsen hos unga studerande allt för lidande av detta.

Det är lugnt:

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Antar vi bara att sammanfattningen alltid, i alla fall, är helt korrekt? Gillar inte denna utveckling jag heller.

Permalänk
Medlem

Det roligaste är väl att artiklarna snart, om inte redan, kommer vara skrivna korta och matade genom en AI för att förlänga dem i första hand.

Använder ChatGPT i dagsläget för att sammanfatta vetenskapliga artiklar för att snabbt få översikt om det är något jag finner tillräckligt intressant eller viktigt nog att läsa i sin helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Antar vi bara att sammanfattningen alltid, i alla fall, är helt korrekt? Gillar inte denna utveckling jag heller.

Det är kanske lite väl optimistiskt att anta att det blir 100% rätt alltid, men där trenden är tydligast att det spårar ur i andra sammanhang är ju när man går åt andra hållet, dvs lite information i indatan och att man vill ha ett mer informationsrikt svar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har vi inte redan en situation idag där folk mest bara läser rubriker och ibland eventuellt ingressen och drar slutsatser som passar sitt redan inrutade tyckande? Känns som att det här inte kommer göra saken bättre på den fronten i alla fall.

Det är väl precis vad det kommer att göra?
Människor som aldrig hade satt sig och läst en hel artikel kommer att få möjligheten att läsa en sammanfattning. Vi som läser hela artiklar lär inte sluta med det bara för att sammanfattningen finns.
Förstår inte hur man kan vända detta till någonting negativt faktiskt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

//Rant
Först till mobila enheter?
Gillar inte den här "mobilifieringen" som sker.
Att släppa saker först till mobilen.
Och sånt som "Youtube shorts" där alla idiotfilmat på fel sätt med porträttläge.
SAmma j-vla porträttläge har SVT också för en del videor som är "shortsaktiga". Trycker man på bakåt vid en sån video på SVT så hoppar man ur SVT (dvs bakåt från hela SVT.se)
Är folk helt puckade och kan inte vrida å en telefon? Tydligen!
//Slut rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det är väl precis vad det kommer att göra?
Människor som aldrig hade satt sig och läst en hel artikel kommer att få möjligheten att läsa en sammanfattning. Vi som läser hela artiklar lär inte sluta med det bara för att sammanfattningen finns.
Förstår inte hur man kan vända detta till någonting negativt faktiskt.

En möjlig utveckling är väl att det faktiskt i förlängningen kan göra att fler slutar läsa själva artiklarna.

En annan möjlighet är ju att det kommer driva på något slags häxkonstbransch i SEO-anda för att skriva artiklar optimerade för någon viss sammanfattningstjänst och att det går ut över innehållet för de stackarna som försöker läsa själva artikeln i sig.

Och sedan finns ju förstås även frågan om hur representativ den automatgenererade sammanfattningen blev.
Förhoppningsvis bättre än "egen gissning baserat på rubriken", men man vet ju inte säkert och det finns ju ingen kvalitetskontroll.

(Eller för den delen att cirkeln sluts i linje med: #20151155 )

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ja men då så!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

//Rant
Först till mobila enheter?
Gillar inte den här "mobilifieringen" som sker.
Att släppa saker först till mobilen.
Och sånt som "Youtube shorts" där alla idiotfilmat på fel sätt med porträttläge.
SAmma j-vla porträttläge har SVT också för en del videor som är "shortsaktiga". Trycker man på bakåt vid en sån video på SVT så hoppar man ur SVT (dvs bakåt från hela SVT.se)
Är folk helt puckade och kan inte vrida å en telefon? Tydligen!
//Slut rant

Kort sagt(pun not intended), ja folk är puckade. Inte alla och inte någon speciell men generellt blir folk mer och mer fördummade i samhället, man behöver inte söka långt för att se det

Permalänk
Musikälskare

Framtidens informationsflöden kommer bli intressanta

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det är väl precis vad det kommer att göra?
Människor som aldrig hade satt sig och läst en hel artikel kommer att få möjligheten att läsa en sammanfattning. Vi som läser hela artiklar lär inte sluta med det bara för att sammanfattningen finns.
Förstår inte hur man kan vända detta till någonting negativt faktiskt.

Det förutsätter ju att själva sammanfattningen är korrekt. Det finns ju fortfarande en överhängande risk att saker tas ur sitt sammanhang i den typen av automatiserade sammanfattningar och då är vi ju på ruta noll.

Permalänk
Hedersmedlem

Edge kan redan göra detta, men när jag provade så blev det inte särskilt kortfattat.

Edit: Blev lite fel i min skärmdump, måste ha klickat vidare till en annan artikel, jag stog alltså på den här artikelsidan när jag bad om sammanfattningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Edge kan redan göra detta, men när jag provade så blev det inte särskilt kortfattat.
<Uppladdad bildlänk>

Edit: Blev lite fel i min skärmdump, måste ha klickat vidare till en annan artikel, jag stog alltså på den här artikelsidan när jag bad om sammanfattningen.

Du får väl be den göra det på 40 ord eller färre. Prompt engineering, liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av felplacrd:

Du får väl be den göra det på 40 ord eller färre. Prompt engineering, liksom.

Då gav Edge mig detta:

Citat:

The article is about Google’s new feature that summarizes long articles using AI. It also mentions other topics related to technology, such as hardware, gaming, and software. Here is a possible summary:

Google launches AI summaries for long articles in Search Generative Experience. The feature can be activated via Google’s Labs page and works on IOS, Android, and Chrome. Users can get bullet points and definitions of words in articles.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då gav Edge mig detta:

Det dög väl?

Citat:

Me: Write a summary of this article in 40 words or less. All words in the summary must begin with the letter A.

ChatGPT: AI advancement aids article abstraction. Accessible via Google's app, Android, and Apple. Aims at augmenting article absorption. Allows abbreviated articulation. Automatically arranges article abstracts.

Me: In turn, every letter of the alphabet.

ChatGPT: Sure, here's a summary for each letter of the alphabet:

A: Articulate AI assists articles' accessibility.
B: Browser-based browsing brings benefits.
C: Chrome's clever capability condenses content.
D: Digital device delivers distilled details.
E: Efficiently enhance experience, expedite exploration.
F: Feature facilitates fast finding.
G: Google-generated guidance grants great gains.
H: Handy highlights help hurried hunts.
I: Information is instantly intelligible.
J: Jotting justifies joining joyful journey.
K: Knowledge keeps keywords keenly known.
L: Labs' latest launches labor-saving learning.
M: Modern method minimizes manual mining.
N: Noteworthy news neatly narrated.
O: Output offers organized overviews.
P: Process presents precise pointers.
Q: Quick queries quickly quenched.
R: Relevant results rapidly revealed.
S: Summaries swiftly summarizing significant subjects.
T: Time-saving technology transforms tedious tasks.
U: Users utilize updated useful utilities.
V: Valuable viewpoints via virtual vehicles.
W: Web-based writing wonderfully works.
X: Xenodochial x-heights xenophobes xenial xenias.
Y: Yielding yet youthful yellow yurts.
Z: Zealous zealots zestfully zoom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Det roligaste är väl att artiklarna snart, om inte redan, kommer vara skrivna korta och matade genom en AI för att förlänga dem i första hand.

Den såkallade nyhetssidan Aftonbladet kör redan med rätt mycket GPT-genererat innehåll.

Konstigt nog litar jag mer på Chat GPT än gemene journalist på Aftonbladet...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenyaro:

Använder ChatGPT i dagsläget för att sammanfatta vetenskapliga artiklar för att snabbt få översikt om det är något jag finner tillräckligt intressant eller viktigt nog att läsa i sin helhet.

Antar att du inte läser vetenskapliga artiklar över huvud taget då? Med tanke på att de ALLTID inleds med en Abstract/Sammanfattning.

Typ enda stället där funktionen inte behövs idag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Antar att du inte läser vetenskapliga artiklar över huvud taget då? Med tanke på att de ALLTID inleds med en Abstract/Sammanfattning.

Typ enda stället där funktionen inte behövs idag

Vet inte om du försöker göra dig lustig eller är seriös.
Hur som helst så finner jag användning i att få en sammanfattning på flera sidor än på den halvsida abstracten brukar ta upp. Speciellt då jag kan få informationen mer strukturerad och överskådlig än hur de ofta är skrivna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har vi inte redan en situation idag där folk mest bara läser rubriker och ibland eventuellt ingressen och drar slutsatser som passar sitt redan inrutade tyckande? Känns som att det här inte kommer göra saken bättre på den fronten i alla fall.

Tala för dig själv. Jag har tagit det hela ett steg vidare:

Ehm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tala för dig själv. Jag har tagit det hela ett steg vidare:
https://i.ibb.co/jLJg67W/Screenshot-20230817-055144-Chrome.jpg
Ehm..

😂

Permalänk
Medlem

Filmen Idiocracy börjar mer och mer likna en dokumentär

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem