Permalänk
Medlem

Avbryta aktion tradera

Om man inte är nöjd med buden, kan man avbryta auktion med tradera då? Om jag sätter 2000:- för något måste jag sälja till det priset om bara en budar t.ex?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja, det är hela poängen med en auktion. Du får inte avbryta den eller låta bli att sälja.

Du kan sätta reservationspris när du lägger upp annonsen. Tänk efter före nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Om man inte är nöjd med buden, kan man avbryta auktion med tradera då? Om jag sätter 2000:- för något måste jag sälja till det priset om bara en budar t.ex?

Nej. Bud är bindande. Vill du inte sälja för under ett pris så sätter du antingen ditt acceptpris som startbud eller så sätter du ett reservationspris. Går inte buden upp till reservationspriset så blir det inte sålt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om de inte har ändrat reglerna på sistone så ja: Du som säljare är skyldig att sälja till högstbjudande, och den som gav högsta budet är skyldig att köpa till det priset. Ett undantag är väl om ni bägge två kommer överens om något annat, men du kan inte ensidigt ändra dig bara så där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tänk efter före nästa gång.

Gjorde jag :). Har inte haft en auktion, bara funderade på det.
Vad är att föredra en "vanlig" försäljning eller auktion?

Sålde en grej och fick ett förslag som jag accepterade. Gick väldigt smidigt tycker jag. Har aldrig varit på Trader tidigare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vad är att föredra en "vanlig" försäljning eller auktion?

Jag föredrar Tradera då det är smidigt med försäljningar och har själv aldrig haft problem med det tidigare.

Som sagt, är du osäker så kan du alltid bara sätta ett startbud du är okej med. Vet du inte vad du ska sälja det för så kan du lägga ut det för 1kr i startbud så brukar det dra igång ganska snabbt efter. Men då får du räkna med att du måste sälja det även om du inte kommer upp i det pris du är nöjd med.

Säljer du via annons så får du istället dras med en massa prutare och folk som ska skriva och ställa frågor och inspektera varan för att sedan kanske ändra sig. Men då kan du såklart sätta vilket pris du vill och vägra om någon ger lägre än vad du vill ha för det.

Jag skulle rekommendera att du sätter ett reservationspris:

Citat:
Reservationspris är det lägsta pris säljaren gått med på att sälja varan för.

Säljaren har alltid möjlighet att lägga in ett dolt reservationspris, detta innebär att man reserverar sig från att sälja varan för ett belopp som är lägre än reservationspriset
Om ditt bud är lägre än säljarens reservationspris så kommer du få ett meddelande om att reservationspriset inte har uppnåts

Källa:
https://info.tradera.com/shoppa/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Gjorde jag :). Har inte haft en auktion, bara funderade på det.
Vad är att föredra en "vanlig" försäljning eller auktion?

Sålde en grej och fick ett förslag som jag accepterade. Gick väldigt smidigt tycker jag. Har aldrig varit på Trader tidigare.

Det beror på varan du säljer. Om du vet att efterfrågan är stor så är det vanligtvis lugnt med 1kr auktioner, det gör att du syns bättre också. Vill du absolut sälja till ett visst pris och har du inte bråttom så kör fast pris Fast pris är att föredra om det är låg efterfrågan på varan.

Personligen så ogillar jag reservationspriser och jag bjuder inte ens på dem. Skriv vad du vill ha istället för att slösa bort min tid.

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag sälja med auktion och sätter startpris det lägsta jag skulle kunna tänka sälja för.

Om minsta jag kan tänka mig sälja för är 500kr så sätter jag det. Vissa kör 1kr men då är det lite riskabelt.

Säljer man till köp nu pris kan man ta ut lite mer och hoppas någon inte har tålamod att vänta på auktion. Men det kan också ta evigheter att få det sålt om man satt ett högt pris.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får fundera.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Jag har köpt ganska mycket prylar på Tradera och tycker att de allra flesta köpen har gått riktigt bra. Har däremot sålt väldigt lite. Men jag har själv varit med om att vissa säljare försöker "trixa" när de lagt ut ett objekt för ett lågt pris och slutbudet dvs det vinnande budet bevisligen legat under vad säljaren tänkt sig. Då kör de en "rövare" och meddelar att objektet har upptäcks varit "trasigt" och därför meddelat att de avstår från att sälja en "defekt produkt". Har mest varit datorprodukter typ hårddiskar jag råkat ut för denna taktik med. Några veckor senare eller någon månad ligger exakt samma hd ute igen men denna gång med ett reservationspris som legat betydligt högre än mitt vinnande bud.

Så mitt tips till dig är - gör en värdering till vad du minst vill ha för objektet och sedan sätter du den summan som reservationspris. Du kan trots detta sätta 1 kr som utgångsbud. Enda nackdelen skulle kunna vara att du får en del PM där budgivarna frågar vad reservationspriset är. Vill minnas att du inte får ange reservationspriset i objektbeskrivningen.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu bara sålt en sak på Tradera, obruten förpackning med en Pixel 6b som jag fick "gratis" från Telia då jag band mobilabonnemanget. Jag såg att många sålde samma telefon på auktion och inte alla hade ens fått några bud på flera dagar. Så jag satte priset till 2500:- eftersom buden såg ut att sluta där oftast, utan auktion, fick den såld på en eller två timmar. Men det beror kanske på vilken vara det är?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk

Är det inte så att tradera har kravet att det är bindande? Vissa skiter i detta och blir avstängda från tradera. Men det är mer tveksamt till om de är juridisk bundna rent rättsligt..

Detta med att folk gillar att bjuda över varandra när reservationspris ej finns är orsaken till att folk inte har det.
Olika produkter är mer lättsålda utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Så mitt tips till dig är - gör en värdering till vad du minst vill ha för objektet och sedan sätter du den summan som reservationspris.

Reservationspris är skittrist för köpare. Bättre som skrivits tidigare i tråden sätt utgångspriset till minimum vad man kan tänka sig sälja för.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tack för alla svar, får fundera.

Jag har några hundra sälj på tradera och säger som många andra, är det popluära grejer lägg den för 1:- auktion, är det något som bara få vill ha, sätt ett lägsta pris du kan tänka dig släppa den för. Jag brukar inte heller buda på auktioner där det är reservationspris.

Permalänk
Medlem

Ok, har lagt ut en Rasberry Pi 400 som jag tror är ganska eftertraktad. Satte auktion med utropspris 1 kr.

Känns lite nervöst

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, har lagt ut en Rasberry Pi 400 som jag tror är ganska eftertraktad. Satte auktion med utropspris 1 kr.

Känns lite nervöst

Ser bra ut bortsett från att det heter Raspberry, in Rasberry. Ändra annonsen så folk hittar om de har liggande bevakningar. 1kr brukar ge bra snurr på buden!

Permalänk
Medlem

Ett tips när du säljer är att tänka på vilken tid du lägger upp auktionen då avslut kommer att ske samma tid som du publicerar. Folk är på jobbet etc. och har inte så mycket tid innan kvällen att hänga med i budgivning i slutsekunderna. Brukar försöka ha avslut på mina auktioner på söndagkvällar.
Du kan också avbryta en auktion så länge det inte finns några bud och lägga upp den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzeta:

Ser bra ut bortsett från att det heter Raspberry, in Rasberry. Ändra annonsen så folk hittar om de har liggande bevakningar. 1kr brukar ge bra snurr på buden!

Fixat!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av baath:

Ett tips när du säljer är att tänka på vilken tid du lägger upp auktionen då avslut kommer att ske samma tid som du publicerar. Folk är på jobbet etc. och har inte så mycket tid innan kvällen att hänga med i budgivning i slutsekunderna. Brukar försöka ha avslut på mina auktioner på söndagkvällar.
Du kan också avbryta en auktion så länge det inte finns några bud och lägga upp den igen.

Ok, ändrade sluttid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Frakten kanske är överdrivet högt satt, har du använt fraktkalkylatorn? https://www.tradera.com/frakt

Sen, för information till köpare brukar jag alltid länka både produktsida och prisuppgift från Prisjakt (nypris) och lägga till en rad om att "Om du har några frågor, ställ dem gärna innan du lägger bud - så svarar jag så snart jag kan!"

Mvh

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Frakten kanske är överdrivet högt satt, har du använt fraktkalkylatorn? https://www.tradera.com/frakt

Sen, för information till köpare brukar jag alltid länka både produktsida och prisuppgift från Prisjakt (nypris) och lägga till en rad om att "Om du har några frågor, ställ dem gärna innan du lägger bud - så svarar jag så snart jag kan!"

Mvh

Frakten tog jag bara någon standard så bord jag väl tänkt på.

Tänker att det trots allt är en ganska nischad produkt som de intresserade säkert har koll på men annars bra idé med länkar.

Vad gäller frågor kan de väl alltid se mina kontaktuppgifter antar jag. Så borde väl vara ganska självklart att de kan ställa frågor men kanske inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu blir man väl hatad, men om man ska vara helt ärlig så tror jag inte en köpare kommer göra så mycket om man väljer att inte sälja, men det är ju en gamble.. Blir nog ungefär så här:

Köparen blir arg och hotar med anmälan osv.. Säljaren blir då avstängd (kopplat personnummer) och Tradera kommer be köpare göra en anmälan, men ingenting mer än så. Ansvaret kommer ligga på köparen att gå vidare med allt. Då kan man ju tänka sig hur många som inte orkar gå vidare med det. Bryr man sig inte om att kunna sälja på Tradera igen är det nog inga större problem..

Har använt Tradera i ett par år nu och har 4.9 i betyg på ca. 50 affärer (någon r*vhatt sabbade min perfekta femma utan motivering ), men vet inte om jag själv hade orkat gå vidare med ärendet om någon struntade i att slutföra köpet. Ärligt talat. Sne lär man däremot bli. Bara att bryta ihop och gå vidare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Sätter alltid 1kr på allt, inte blivit missnöjd än.

Marknaden sköter resten så priset blir alltid ungefär vad man tänkt.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Har fått ett bud på 1 kr 😬

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av baath:

Ett tips när du säljer är att tänka på vilken tid du lägger upp auktionen då avslut kommer att ske samma tid som du publicerar. Folk är på jobbet etc. och har inte så mycket tid innan kvällen att hänga med i budgivning i slutsekunderna. Brukar försöka ha avslut på mina auktioner på söndagkvällar.
Du kan också avbryta en auktion så länge det inte finns några bud och lägga upp den igen.

Numera kan man ställa in sluttid oavsett när man lägger upp annonsen!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Numera kan man ställa in sluttid oavsett när man lägger upp annonsen!

Jo, upptäckte det och satte sluttid till en söndag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har fått ett bud på 1 kr 😬

Min erfarenhet är att allt händer sista 5 minuterna, all tid innan dess är att folk ska upptäcka auktionen.

Skrivet av sp1k3n:

Numera kan man ställa in sluttid oavsett när man lägger upp annonsen!

Tack, det är ju mycket smidigare så slipper jag sitta och vänta på rätt tillfälle

Permalänk
Medlem

Oftast kommer de flesta buden de sista minuterna/sekunderna. Är det du som har frakt på 195kr, låter galet högt och något som köpare brukar knorra om. Ingen köpare vill trissa upp priset långt i förväg utan hoppas på att kunna norpa det billigt precis innan deadline.

Permalänk
Medlem

Finns fula fiskar överallt.

Råka nyligen ut för en tomte som sålde lite grejer, efter en vecka hade tomten glömt att posta varorna.
Ytterligare vecka går kommer då med bortförklaringar och skyller på anhöriga som inte postat varorna och postnord för att de inte sköter sitt jobb.

Har gjort köp på tradera till och från genom åren och på det stora hela har det funka kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Gjorde jag :). Har inte haft en auktion, bara funderade på det.
Vad är att föredra en "vanlig" försäljning eller auktion?

Sålde en grej och fick ett förslag som jag accepterade. Gick väldigt smidigt tycker jag. Har aldrig varit på Trader tidigare.

Jag brukar föredra att lägga ut till fast (och schysst) pris. Ofta blir man av med grejerna direkt och slipper svettas i en vecka över att ens grafikkort kanske går för 1kr. (: