Mannen bakom Mario-rösten lägger hatten på hyllan

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Mannen bakom Mario-rösten lägger hatten på hyllan

Sedan Super Mario 64 Mario's Game Gallery har Charles Martinet lånat ut sin röst till karaktärerna Mario, Luigi, Wario och Waluigi, för att nämna några. Den ikoniska röstskådisen har nu valt att låta rösten vila ett tag, vilket kommuniceras via ett meddelande från Nintendo som också skriver att Martinet och Mario-pappan inom kort ska släppa en gemensam video för att prata om Super Marios framtid. Mario-livet lämnar Martinet inte bakom sig, då han kommer fortsätta vara Mario-ambassadör i framtiden.

Vem som kommer ersätta Martinet är för tillfället okänt. I nya filmen fick Chris Pratt agera röst åt den kända karaktären och Charlie Day spelade brorsan Luigi.

Kommer du sakna Martinets ljuva stämma i framtida Mario-spel? Vem hoppas du tar över Marios röst? Wah-ha?!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Enviro:

Sedan Super Mario 64 har Charles Martinet lånat ut sin röst till karaktärerna Mario […]

Jag vill minnas att Mario's Game Gallery (1995, PC) var första gången som Martinet gjorde rösten till Mario.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nissling:

Jag vill minnas att Mario's Game Gallery (1995, PC) var första gången som Martinet gjorde rösten till Mario.

Det är ju helt korrekt! Super Mario 64 var det första spelet han gjorde med Nintendo, ja.

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett av honom online verkar han vara en störtskön person. Visst skulle säkert många kunna göra en bra "Mario-röst", men samtidigt kompletterar hans personlighet karaktären så bra.

Permalänk
Medlem

Träffade Charles runt 2014, i Göteborg. Mycket rolig kille. Såklart drog han en massa ”wahoo”-ljud. Får se om jag lyckas gräva fram en halvtaskig selfie.

Jag sa till honom, ”jag har förmodligen lyssnat mer på din röst genom min barndom, än mina föräldrars”.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk

Tråkigt men kanske inte helt oväntat ändå. ROM-hackarna kommer säkert få ett uppsving och byta ut nya röster mot den gamla däremot.. 😊

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syph1x:

Träffade Charles runt 2014, i Göteborg. Mycket rolig kille. Såklart drog han en massa ”wahoo”-ljud. Får se om jag lyckas gräva fram en halvtaskig selfie.

Jag sa till honom, ”jag har förmodligen lyssnat mer på din röst genom min barndom, än mina föräldrars”.

Haha, det var det första jag tänkte när jag läste titeln.
"Han som hojtar WAHOO!".

Permalänk
Medlem

Träffade han på Retrospelsmässan för evigheter sedan, cool dude!

Permalänk
Medlem

Är det bara Yahoos och Let'sa go etc så kan man väl återanvända tidigare inspelningar eller generera nya läten genom AI numera.

Permalänk
Medlem

Som andra säger finns det väl ingen anledning att spela in nytt material om de inte tänker låta honom säga nya repliker. All respekt till mannen men jag tycker det är coolare att han även är Paarthurnax.

Permalänk
Medlem

Han blir väl utbytt mot någon känd från TikTok

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Är det bara Yahoos och Let'sa go etc så kan man väl återanvända tidigare inspelningar eller generera nya läten genom AI numera.

Hoppas inte det. Det vore en skymf emot Charles.

Skrivet av jan-banan:

Han blir väl utbytt mot någon känd från TikTok

Vi vet alla vad som väntar:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

<Uppladdad bildlänk>

Sedan Super Mario 64 Mario's Game Gallery har Charles Martinet lånat ut sin röst till karaktärerna Mario, Luigi, Wario och Waluigi, för att nämna några. Den ikoniska röstskådisen har nu valt att låta rösten vila ett tag, vilket kommuniceras via ett meddelande från Nintendo som också skriver att Martinet och Mario-pappan inom kort ska släppa en gemensam video för att prata om Super Marios framtid. Mario-livet lämnar Martinet inte bakom sig, då han kommer fortsätta vara Mario-ambassadör i framtiden.

Vem som kommer ersätta Martinet är för tillfället okänt. I nya filmen fick Chris Pratt agera röst åt den kända karaktären och Charlie Day spelade brorsan Luigi.

Kommer du sakna Martinets ljuva stämma i framtida Mario-spel? Vem hoppas du tar över Marios röst? Wah-ha?!

Det var väl på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Hoppas inte det. Det vore en skymf emot Charles.

Vi vet alla vad som väntar:
<Uppladdad bildlänk>

Känns lite dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Känns lite dyrt.

Det var ett skämt. Chris Pratt var urusel som Mario enligt mig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att Mario hade en röst! När pratar han???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag visste inte att Mario hade en röst! När pratar han???

"It's a me, Mario!"

Om de bara håller reda på inspelningen av detta så är det nog lugnt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag visste inte att Mario hade en röst! När pratar han???

Sedan 1995.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det var det här jag var rädd för skulle hända när Chris Pratt var Marios röst i filmen. Tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"It's a me, Mario!"

Om de bara håller reda på inspelningen av detta så är det nog lugnt

"Itsumi Mario" säger han. Det betyder typ super mario. 🤯?

Ser ut som detta var felaktigt.
Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av PalaDain:

"Itsumi Mario" säger han. Det betyder typ super mario. 🤯?

Det där är en rätt stabil mindfuck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalaDain:

"Itsumi Mario" säger han. Det betyder typ super mario. 🤯?

Skrivet av Enviro:

Det där är en rätt stabil mindfuck!

Verkar ju också vara hittepå? Eller? https://www.distractify.com/p/what-does-mario-say

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tack! Jag sov inte lika bra längre.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av evil penguin:

Haha nu är ordningen återställd igen.