Permalänk
Medlem

Budget ITX Lan bygge

Hej alla Sweclockare!

Jag och några kompisar ska hålla ett LAN i Halmstad den 8:e till 10:e September där vi ska spela lite gamla spel men även nya som ofta är retro inspirerade eller remakes.

Så för det behöver jag en "modern dator".

Jag satte en budget på 1000Kr för datorn och orsaken att jag bygger en för lanet är att jag vill ha nåt jag kan packa ner med sovgrejorna.
Jag har även en liten 17" skärm med vikbar fot som lätt går ner i väskan.
På så vis kan jag bära med mig allt på Tåget.

Besök galleriet här

Permalänk
Entusiast

Bra skrivit och ett snyggt galleri.
Det var inte det fetaste komponenterna. Men det är verkligen inte det som det handlar om. Datorn fyller sin funktion, och det gör den väl.

Man kan ju lugnt säga att du har byggt ihop en väldigt bra, smidig, portabel dator som du kan ta med på LAN.

Riktigt Bra! Tummen upp!

( Btw. Vi har även en tråd om lanet på forumet:
#20059118 )

Permalänk
Medlem

Taggad på det här!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Cool! Inte dåligt för den pengen.

Får en fråga vilka spel som kommer köras? Hade ett ”enkvälls-LAN” för ett par månader sen och trots att vi hade ganska kapabla datorer så landade det i att det enda som kördes var Quake 3, Halo (det första) och Unreal Tournament 2004.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Cool! Inte dåligt för den pengen.

Får en fråga vilka spel som kommer köras? Hade ett ”enkvälls-LAN” för ett par månader sen och trots att vi hade ganska kapabla datorer så landade det i att det enda som kördes var Quake 3, Halo (det första) och Unreal Tournament 2004.

Vi håller på att sätta ihop en lista, ska be om att få den postad så fort det går.

EDIT:

Han som sätter ihop spel listan har postat denna men det är inte den slutgiltiga tolkar jag det som.
Folk får ju spela vad dom vill så det är väl mer ett förslag sedan pratade vi om att försöka fixa steam cache osv så om nån tankar nåt så har vi det lokalt.

--- Många spelare ---
BF1
BFV
BF2048
Call of Duty-serien
GTAV
Civilization series
XCOM 2
Wreckfest
Flatout 2
Starcraft 2
Supreme Commander
The Settlers series
Nuclear Dawn
Wargame - Red Dragon
Black Mesa
C&C Remasterd
Doom 3
Dystopia (HL1 Engine)
For Honor
Genital Jousting
Guns of Icarus
Killing Floor 1&2
Max Payne 3
Dawn of War
World In Conflict
Rainbow Six Siege
Diablo series
Overwartch
AoE 2
Company Of Heroes
Homeworld 2
Warcraft 3

--- Fyra Spelare ---
Back 4 Blood
Left 4 Dead series
Borderlands series
Remnant from the ashes
World War Z
Broforce
Dead Island
Sanctum
The Division 1&2

--- Gratis spel ---
King Arthur's Gold
Soldat
Counter Strike
Call of Duty 4, MW
OpenRedAlert
OpenDune2000
OpenTransportTycoonDelux
Path Of Exile
Splitgate
Dota2
LoL
Heroes of the storm
Byond all Reason
Xonotic

Permalänk
Medlem

Padam Padam, fick lite stötar av bilden med komponenterna liggande på golvet, host, esd, host. Fint bygge! [2 thumbs up]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Padam Padam, fick lite stötar av bilden med komponenterna liggande på golvet, host, esd, host. Fint bygge! [2 thumbs up]

Risken för ESD skador på et klinkergolv är nog rimligen inte högre än på ett skrivbord, det är ju inte direkt en ryamatta vi talar om.
ESD från kontorsstolar däremot är ett mycket större problem när folk bygger datorer vid ett bord.

Sedan var datorn död pga muspiss ändå så ingen garanti att nåt fungerade över huvud taget.
Sedan 10-15 år med slipdam och svetsdamm också, så även processorn fick göras rent på baksidan och lika så minnena flera gånger.

Svetsdam lämnar feta hinnor med åren tex. Vartenda komponent fick skruvas isär för tvätt i vatten och isopropanol dusch och sedan tork i hotbox pga all smuts.

Så här så moderkortet ut efter mössen varit där. Hela datorn var full med sånt och det har frätt sönder chassit bakom moderkortet med.
Datorn verkar ha dött när komponenter på moderkortet lite explosivt avlägsnat sig då det blivit kortis så var tomma pads lite här å där XD

Alla komponenter från datorn räddades förutom moderkortet och minnena klarar memtest86, grafikkortet fungerar med, även floppyn fungerar efter total demontering och rengöring av huvuden, nätdelen är numera en 80+ lab nätdel för testande.

Hade igen större lust att släpa in lådan egentligen för det trillade musskit ur den när man bar den, så äcklig var den och dra in ohyra för att rädda 200Kr dator känns sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Risken för ESD skador på et klinkergolv är nog rimligen inte högre än på ett skrivbord, det är ju inte direkt en ryamatta vi talar om.
ESD från kontorsstolar däremot är ett mycket större problem när folk bygger datorer vid ett bord.

Sedan var datorn död pga muspiss ändå så ingen garanti att nåt fungerade över huvud taget.
Sedan 10-15 år med slipdam och svetsdamm också, så även processorn fick göras rent på baksidan och lika så minnena flera gånger.

Svetsdam lämnar feta hinnor med åren tex. Vartenda komponent fick skruvas isär för tvätt i vatten och isopropanol dusch och sedan tork i hotbox pga all smuts.

<Uppladdad bildlänk>
Så här så moderkortet ut efter mössen varit där. Hela datorn var full med sånt och det har frätt sönder chassit bakom moderkortet med.

Alla komponenter från datorn räddades förutom moderkortet och minnena klarar memtest86, grafikkortet fungerar med, även floppyn fungerar efter total demontering och rengöring av huvuden, nätdelen är numera en 80+ lab nätdel för testande.

Hade igen större lust att släpa in lådan egentligen för det trillade musskit ur den när man bar den, så äcklig var den och dra in ohyra för att rädda 200Kr dator känns sådär.

Förstår, var bara första tanken som flög igenom dom få celler som finns kvar där uppe, bra jobbat i alla fall. 👍👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Förstår, var bara första tanken som flög igenom dom få celler som finns kvar där uppe, bra jobbat i alla fall. 👍👍

Lungt!
Man har ju hört om folk som byggt på ryamattor där hela datorn blev ESD skadad, tänkte mest att det kanske inte var uppenbart vad för material golvet i fråga var gjort av.

Min ena IKEA stol var ju i Swecs nyheterna för hur mycket ESD den genererar (fått massa stötar av den) så den är totalt värdelös för att skruva dator ifrån men den är ju för datoranvändare inte mekande.
Har en ett dedikerat skrivbord och annan stol för mek som inte har det problemet.

Jag får också sådanadär blixar genom hjärnan när man ser stor YT'ers ha katter runt grafikkorten eller dom har finger sex med PCI-E kontakten XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Lungt!
Man har ju hört om folk som byggt på ryamattor där hela datorn blev ESD skadad, tänkte mest att det kanske inte var uppenbart vad för material golvet i fråga var gjort av.

Min ena IKEA stol var ju i Swecs nyheterna för hur mycket ESD den genererar (fått massa stötar av den) så den är totalt värdelös för att skruva dator ifrån men den är ju för datoranvändare inte mekande.
Har en ett dedikerat skrivbord och annan stol för mek som inte har det problemet.

Jag får också sådanadär blixar genom hjärnan när man ser stor YT'ers ha katter runt grafikkorten eller dom har finger sex med PCI-E kontakten XD

Hahaha, ja tur du sätter ord på det jag inte kan.

Jag har faktiskt förstört en CPU en gång i min ungdom pågrund av just esd, men det är ingenting vi pratar högt om.

Permalänk
Medlem

Detta är väldigt intressant för mig. Jag håller själv precis på och funderar på ett itx bygge som kommer att agera som min stream server där jag streamar radio.
Som kuriosa är det primärt Italo Disco som ska spelas på radio kanalen. Jag anser att 1983 var Italon som bäst, nästbästa årtalet är 1984, men det är väldigt jämn kamp mellan dom så ibland vinner 1984

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vi håller på att sätta ihop en lista, ska be om att få den postad så fort det går.

EDIT:

Han som sätter ihop spel listan har postat denna men det är inte den slutgiltiga tolkar jag det som.
Folk får ju spela vad dom vill så det är väl mer ett förslag sedan pratade vi om att försöka fixa steam cache osv så om nån tankar nåt så har vi det lokalt.

--- Många spelare ---
BF1
BFV
BF2048
Call of Duty-serien
GTAV
Civilization series
XCOM 2
Wreckfest
Flatout 2
Starcraft 2
Supreme Commander
The Settlers series
Nuclear Dawn
Wargame - Red Dragon
Black Mesa
C&C Remasterd
Doom 3
Dystopia (HL1 Engine)
For Honor
Genital Jousting
Guns of Icarus
Killing Floor 1&2
Max Payne 3
Dawn of War
World In Conflict
Rainbow Six Siege
Diablo series
Overwartch
AoE 2
Company Of Heroes
Homeworld 2
Warcraft 3

--- Fyra Spelare ---
Back 4 Blood
Left 4 Dead series
Borderlands series
Remnant from the ashes
World War Z
Broforce
Dead Island
Sanctum
The Division 1&2

--- Gratis spel ---
King Arthur's Gold
Soldat
Counter Strike
Call of Duty 4, MW
OpenRedAlert
OpenDune2000
OpenTransportTycoonDelux
Path Of Exile
Splitgate
Dota2
LoL
Heroes of the storm
Byond all Reason
Xonotic

Sist jag och några vänner LANade med hyffsat kompetenta laptops slutade det med Worms: Armageddon.

Vill även slå ett slag för Magicka upp till 4 spelare, eller Trine om ni är 3. Overcooked är också löjligt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Sist jag och några vänner LANade med hyffsat kompetenta laptops slutade det med Worms: Armageddon.

Vill även slå ett slag för Magicka upp till 4 spelare, eller Trine om ni är 3. Overcooked är också löjligt kul!

Worms är en klassiker!

Bra med speltips också.

Permalänk
Medlem

Kul text från TS

”Jag saknade CPU och moderkort men kompisen hade en gammal garage dator ståendes som mössen gick in i då PCI plåtarna saknades och sedan pissade dom på moderkortet så det stendog.”

Skrattade gott åt detta. Tack!

Snyggt bygge! Höll du budgeten eller fick du ”hosta upp” mer än vad du tänkt?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

”Jag saknade CPU och moderkort men kompisen hade en gammal garage dator ståendes som mössen gick in i då PCI plåtarna saknades och sedan pissade dom på moderkortet så det stendog.”

Skrattade gott åt detta. Tack!

Snyggt bygge! Höll du budgeten eller fick du ”hosta upp” mer än vad du tänkt?

Mins inte exakt vad den kostade men budgeten var 1000Kr och jag tror det gick på ca 1100-1200Kr då jag köpte en ny Noctua 92x25 fläkt och en intern USB 2.0 till Typ A adapter för att ansluta USB portarna i fronten.
Lådan är före USB 3.0 fick en intern header så lådan är designad att ha usb kablar som går ut baktill och ansluts i 2st USB typ A portar.

Tycker nog det var värt att spränga budgeten lite för att se till att processorn inte riskerar att throttla och slippa oljud från cpu fläkten sedan vill jag inte ha kablar ut baktill om den ska fraktas runt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad Steam Deck kan få ut av liknande hårdvara så borde det räcka ganska långt

Snyggt byggt!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur 2500k presterar med lite lättare OC hade det varit lite mer spännande med ett annat moderkort, men antar att spelen ni ska lira kommer rulla fint ändå. Kul bygge!

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Väldigt tjusigt. Själv bygger jag inte ITX system längre utan bara e-atx.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Snyggt och trevligt bygge. Funderat själv på nåt liknande för slöspelande framför tv-soffan men chassi/nätagg behöver bytas ut (dell optiflex). Tyvärr ryker vinylspelaren då.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb