Linus Tech Tips pausar videoproduktionen i en vecka för förbättringsarbete

Permalänk
Medlem

Inte ett ord om Madison Reeve 🙄

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Verkar ju som om de har lyssnat i alla fall på en del av kritiken. Men det viktiga blir ju hur det yttrar sig i praktiken. Deras "What do we do now?"-Kändes väldigt flamsig men här var det raka rör och inga krusiduller. Så man hoppas ju att det blir bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inte ett ord om Madison Reeve 🙄

En möjlig förklaring är väl att de inväntar en extern utredning om vad som har hänt, fast det kan ju också vara att de försöker sopa det under mattan, time will tell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inte ett ord om Madison Reeve 🙄

Tror det finns många legala aspekter på den frågan, och sekretess, tror inget kommer diskuteras om en enskild anställd officiellt på den här nivån

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det finns många legala aspekter på den frågan, och sekretess, tror inget kommer diskuteras om en enskild anställd officiellt på den här nivån

Du menar att han inte kan säga att han inte kan bemöta det just nu?
Det vore väldigt märkligt. Klart det finns något svar han helt lagligt kan ge.
Det må vara ett uttalande skrivet av en advokat. Men ett uttalande oavsett.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du menar att han inte kan säga att han inte kan bemöta det just nu?
Det vore väldigt märkligt. Klart det finns något svar han helt lagligt kan ge.
Det må vara ett uttalande skrivet av en advokat. Men ett uttalande oavsett.

Tror inte han vill ta i det med tång och ens erkänna problemets existens. Att nämna något med dess namn erkänner ju att det är något som ens finns i hans medvetande

Tror inte det är där han är ännu, antingen har han inte erkänt för sig själv att det är ett problem, eller så hoppas han nog att det går över av tidens gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte han vill ta i det med tång och ens erkänna problemets existens. Att nämna något med dess namn erkänner ju att det är något som ens finns i hans medvetande

Tror inte det är där han är ännu, antingen har han inte erkänt för sig själv att det är ett problem, eller så hoppas han nog att det går över av tidens gång

Typ så ja, allt som tydligen behövde fixas var att de ska vara noggrannare med sina videor (vilket ju är helt rätt väg att gå) allt annat var ju finfint sedan lång tid tillbaka och vi fick lite bilder från deras parkeringsplats som bevis på *något*.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror det finns många legala aspekter på den frågan, och sekretess, tror inget kommer diskuteras om en enskild anställd officiellt på den här nivån

Skrivet av F.Ultra:

Typ så ja, allt som tydligen behövde fixas var att de ska vara noggrannare med sina videor (vilket ju är helt rätt väg att gå) allt annat var ju finfint sedan lång tid tillbaka och vi fick lite bilder från deras parkeringsplats som bevis på *något*.

Exakt vad vill ni att han ska säga men de har redan gått ut med ett meddelande och säger att de anställer en extern granskning av problemet.

Deras video tar upp deras jobb kultur och hur LMG behandlar sina medarbetare deras siffror visar också att de har ganska låg turnover rate så uppenbart så suger inte arbetsplatsen jätte mycket vilket är intrycket man kunde få ifall man bara har läst trådarna på Internet.

Parkeringsplatsen är bara ett exempel som Linus tar upp som visar att folk jobbar runt 7-17 dvs en vanlig arbetsdag för det mesta med övertid ibland som ett helt vanligt jobb.

Linus tar även upp det i slutet av video är att de kan behöva sparka folk ifall det behövs när granskningen är klar han säger inte det rakt ut men det är slutsatsen jag drar när han säger att deras turnover rate kan höjas.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Exakt vad vill ni att han ska säga men de har redan gått ut med ett meddelande och säger att de anställer en extern granskning av problemet.

Deras video tar upp deras jobb kultur och hur LMG behandlar sina medarbetare deras siffror visar också att de har ganska låg turnover rate så uppenbart så suger inte arbetsplatsen jätte mycket vilket är intrycket man kunde få ifall man bara har läst trådarna på Internet.

Parkeringsplatsen är bara ett exempel som Linus tar upp som visar att folk jobbar runt 7-17 dvs en vanlig arbetsdag för det mesta med övertid ibland som ett helt vanligt jobb.

Linus tar även upp det i slutet av video är att de kan behöva sparka folk ifall det behövs när granskningen är klar han säger inte det rakt ut men det är slutsatsen jag drar när han säger att deras turnover rate kan höjas.

Så tolkar jag det också. De tänker inte ge någon sparken "Bara för att" men flaggar för att om granskningen visar att det är någon som under omständigheterna inte borde jobba kvar så ryggar de inte för att avskeda dem, Vilket är fullt rimligt. Sen hur det faktiskt blir med allt har vi ju ingen aning om nu så det vi kan bedöma är vad de säger. Det kommer ta tid innan man kan bedöma om det de gör är tillräckligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gissar på att större delen av veckan har gått åt till att fjäska för sponsorer för att dom inte skall lämna, snarare än till någon självransakan.
Och varför är det så tyst från deras CEO? L är förvisso ägare, men en sån här sak borde ju skötas främst av en CEO.
Kan ju iofs jobba bakom kulisserna, men då skulle ju det första beslutet vara att sätta munkavle på L.

Nej jag tror LMG's (som vi känner till det) dagar är räknade.
En katastrof som denna har ju hängt i luften i flera år.

Permalänk
Medlem

Alltså, i skalan av vad som är viktigt:

1) Hur de anställda mår och hur trygga de är

2) Hur noggrant de arbetar.

Gott, de har redan beskrivt hur de löser bättre kvalitet.
Men biten i videon om arbetsplatsen? De ignorerade *helt* problemen. De gör alltså i princip inget arbete med det mer än vad som tidigare funnits. Kul där Linus, låter verkligen som du fattat innebörden av problemet och din plats, vad du gjort, och har för ansvar i det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inte ett ord om Madison Reeve 🙄

I sådana här tråkiga situationer så förlorar dom flesta företag på att gå ut med ett svar i media på en fråga som är mellan företaget och den enskilda (föredetta i detta fall) anställde. Oavsett om LTT skulle ha 100% på det torra eller inte så kommer det låta som att dom går till attack mot personen. Det är ekonomiskt självmord för ett företag i LTT's storlek.

Finns det problem hos LTT hoppas jag den externa firman hittar och hjälper dom att lösa det. Dom anställda förtjänar att ha en bra arbetsmiljö. Men jag är tveksam till att vi som tittare kommer få ta del av deras arbete då det är oerhört exponerande och stor risk för backlash även om dom tar steg i rätt riktning. Som flera visar på i den här tråden så verkar det inte spela någon roll vad dom säger att dom ska göra, vad dom visar att dom gör, man tror att det är någon typ av villospår enbart för att tjäna mer cash. Trist tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Tuxie:

Alltså, i skalan av vad som är viktigt:

1) Hur de anställda mår och hur trygga de är

2) Hur noggrant de arbetar.

Gott, de har redan beskrivt hur de löser bättre kvalitet.
Men biten i videon om arbetsplatsen? De ignorerade *helt* problemen. De gör alltså i princip inget arbete med det mer än vad som tidigare funnits. Kul där Linus, låter verkligen som du fattat innebörden av problemet och din plats, vad du gjort, och har för ansvar i det hela.

Håller med till 100%. Too little too late. Det blir tydligare och tydligare för mig att Linus fasen har narcissistiska drag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror inte han vill ta i det med tång och ens erkänna problemets existens. Att nämna något med dess namn erkänner ju att det är något som ens finns i hans medvetande

Tror inte det är där han är ännu, antingen har han inte erkänt för sig själv att det är ett problem, eller så hoppas han nog att det går över av tidens gång

Eller så fanns 'problemet' aldrig och att belysa anklagelser från individer speciellt innan någon utredning är färdigställd enbart tjänar till spekulering.
Men, du tycks ju veta mer än oss andra per ditt ordval, "erkänt för sig själv att det är ett problem, eller så hoppas han nog att det går över"

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jobbet hon hade var alltså:

Ta fram idéer för, skapa och publicera 3 Tweets, 2 TikTok, 2 Instagram per dag. Ta fram idéer för, skapa och publicera 2 exklusiva videos till FloatPlane.com i veckan. Detta inkluderade då manus, planera, boka in deltagare, plåta, redigera, efterfråga och vänta på ev. godkännanden, stämma av med sponsorer att dom är nöjda etc, publicera och slutligen arkivera. I tillägg ansvarade hon för att sköta sponsrat innehåll till sociala medier, vilket bara det kan vara ett heltidsjobb.

Vore intressant att veta vilken yrkeserfarenhet av liknande arbetsuppgifter du har eftersom du kan göra ovan bedömning av tiden det tar?

Varav det mesta av arbetet inte sköttes av en individ, LMG har numera mer än en person per arbetsuppgift du listade anställda,
hennes jobb tycks enbart varit relaterat till social media engagement, inte fylla varenda jobb-uppgift nödvändig för att driva LMG's flera youtube kanaler.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

Alltså, i skalan av vad som är viktigt:

1) Hur de anställda mår och hur trygga de är

2) Hur noggrant de arbetar.

Gott, de har redan beskrivt hur de löser bättre kvalitet.
Men biten i videon om arbetsplatsen? De ignorerade *helt* problemen. De gör alltså i princip inget arbete med det mer än vad som tidigare funnits. Kul där Linus, låter verkligen som du fattat innebörden av problemet och din plats, vad du gjort, och har för ansvar i det hela.

Jag håller helt och hållet med – videon från LMG är verkligen tondöv, särskilt när det kommer till frågan om möten på plats. Många anställda har tidigare påtalat Linus ovilja att tillåta arbete hemifrån, och nu verkar det som att detta kommer att användas för att rättfärdiga ett förbud mot just det. Jag befarar också att detta kommer att leda till ökad arbetsbelastning och mindre tid för andra aktiviteter, eftersom en stor del av arbetsdagen kommer att upptas av onödiga möten.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Eller så fanns 'problemet' aldrig och att belysa anklagelser från individer speciellt innan någon utredning är färdigställd enbart tjänar till spekulering.
Men, du tycks ju veta mer än oss andra per ditt ordval, "erkänt för sig själv att det är ett problem, eller så hoppas han nog att det går över"

Fast, nu har ju andra som arbetat där verifierat en del av det. Det är flera tidigare anställda som sagt att det hon skriver är något de känner igen, men inte specifierat vad. Det gör ändå att hon är en hyfsat trovärdig källa just nu, eftersom vi inte sett någon som arbetat där förutom Linus som sagt något annat.

Och vi vet ju att Linus sedan tidigare klassat det hela som 'drama'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Eller så fanns 'problemet' aldrig och att belysa anklagelser från individer speciellt innan någon utredning är färdigställd enbart tjänar till spekulering.
Men, du tycks ju veta mer än oss andra per ditt ordval, "erkänt för sig själv att det är ett problem, eller så hoppas han nog att det går över"

Det känns som att Linus inte riktigt tar kritik till hjärtat utan slår ifrån sig och skyller på annat

Om det är ett problem eller inte vet jag inget om, men det finns andra som varit där och håller med henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxie:

Fast, nu har ju andra som arbetat där verifierat en del av det. Det är flera tidigare anställda som sagt att det hon skriver är något de känner igen, men inte specifierat vad. Det gör ändå att hon är en hyfsat trovärdig källa just nu, eftersom vi inte sett någon som arbetat där förutom Linus som sagt något annat.

Precis. Vad jag sett hittills har Maxine, Taran, Emily (som ju fortfarande jobbar där) och Colin på olika sätt ger stöd för det Madison berättat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det känns som att Linus inte riktigt tar kritik till hjärtat utan slår ifrån sig och skyller på annat

Om det är ett problem eller inte vet jag inget om, men det finns andra som varit där och håller med henne

Du har inte kollat på hans senaste klipp alltså.

Skrivet av cyklonen:

Precis. Vad jag sett hittills har Maxine, Taran, Emily (som ju fortfarande jobbar där) och Colin på olika sätt ger stöd för det Madison berättat.

Lust att lägga några länkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Gissar på att större delen av veckan har gått åt till att fjäska för sponsorer för att dom inte skall lämna, snarare än till någon självransakan.
Och varför är det så tyst från deras CEO? L är förvisso ägare, men en sån här sak borde ju skötas främst av en CEO.
Kan ju iofs jobba bakom kulisserna, men då skulle ju det första beslutet vara att sätta munkavle på L.

Nej jag tror LMG's (som vi känner till det) dagar är räknade.
En katastrof som denna har ju hängt i luften i flera år.

Den nya VDn verkar ju vara en katastrof av den näst senaste videon att döma. Kanalen förknippas ju med Linus och han är dessutom majoritetsägare, det är väl klart att det är han som ska prata och inte någon corporate-potatis utan tillstymmelse till karisma?

Permalänk
Sötast

Jag ser inga trådar som diskuterar företag som t.ex 3M som dumpar kemikalier i dricksvatten i realtid, istället ser man inlägg som att "linus dagar är räknade" wtf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ser inga trådar som diskuterar företag som t.ex 3M som dumpar kemikalier i dricksvatten i realtid, istället ser man inlägg som att "linus dagar är räknade" wtf

Ja vad konstigt att SweC gör en nyhetsartikel om Linus Tech och inte om 3M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Du har inte kollat på hans senaste klipp alltså.
Lust att lägga några länkar?

Jo då, jag har sett det senaste, men jag har också sett hur han gjorde tidigare också

Om han helt skippar vissa delar av kritiken så skulle jag inte bli förvånad

Detta var ett bra svar, och troligen ett steg i rätt riktning, men säger inte mycket alls om all ’crunch’ och stress och arbetsmiljö som andra diskuterat om, eller macho-kulturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo då, jag har sett det senaste, men jag har också sett hur han gjorde tidigare också

Om han helt skippar vissa delar av kritiken så skulle jag inte bli förvånad

Detta var ett bra svar, och troligen ett steg i rätt riktning, men säger inte mycket alls om all ’crunch’ och stress och arbetsmiljö som andra diskuterat om, eller macho-kulturen

Verkar som du antingen lyssnat dåligt isf, för jo det gör han ju visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Verkar som du antingen lyssnat dåligt isf, för jo det gör han ju visst.

Nej, det gör han inte. För det han pratar om, är saker han påstått funnits tidigare.
Om någon säger "Jag har en blå boll", och sedan kommer och säger "Jag har sett kritiken ni sagt om att jag skjuter bollen på er med mening, och därför har jag målat bollen blå", så är faktumet:

A) Att bollen är blå inte kommer fixa problemet

B) Vi vet det, genom att *bollen var blå hela tiden*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo då, jag har sett det senaste, men jag har också sett hur han gjorde tidigare också

Om han helt skippar vissa delar av kritiken så skulle jag inte bli förvånad

Detta var ett bra svar, och troligen ett steg i rätt riktning, men säger inte mycket alls om all ’crunch’ och stress och arbetsmiljö som andra diskuterat om, eller macho-kulturen

Vad jag sett så har de gjort ett inlägg på youtube (endast i text) om att fallet med Madison kommer utredas med extern hjälp, och att resultatet kommer att publiceras så fort det är färdigt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vad jag sett så har de gjort ett inlägg på youtube (endast i text) om att fallet med Madison kommer utredas med extern hjälp, och att resultatet kommer att publiceras så fort det är färdigt

Låter bra! Hopps det fortsätter bli bättre på alla plan

Den här videon (om den är genuin) är ju absolut steg i rätt riktning, både sett till transparens och att förbättra. Vissa saker tar mer tid

Jag menar bara att en scriptad video ensamt räcker inte för att övertyga mig att djupare förändring skett. Det får andra anställdas vittnesmål visa på och hur det utvecklas över tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ser inga trådar som diskuterar företag som t.ex 3M som dumpar kemikalier i dricksvatten i realtid, istället ser man inlägg som att "linus dagar är räknade" wtf

SweClockers-administrationen har sagt att de inte vill ha diskussion om politik som inte är relaterat till IT eller teknik på forumet på grund av flera anledningar.

Skrivet av Regler:

§1.7 Politikdiskussioner på SweClockers utanför ämnena IT och teknik är generellt inte tillåtet. När artiklar om politiska ämnen publiceras är det sakfrågan som är uppe för diskussion och inte partipolitik, partitillhörighet eller liknande. Mer om SweClockers regler och policy om politik.

Det har varit diskussion om material tillverkade av 3M men då har det varit kopplat till konsumentprodukter som t.ex. stekpannor.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Något nytt om allt detta???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.