Permalänk
Medlem

Tangentbordsinput fastnar

Hej!

Har ett problem där input från tangentbordet ibland fastnar och input fortsätter matas in långt efter att jag släppt knappen.
Hade tidigare ett razer tangentbord och nu ett iqunix.

Det jag testat är att:
avinstallera drivrutinerna i enhetshanteraren
Ta bort all razer mjukvara
ominstallera iqunix firmware + driver.

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga annars? Helst utan att behöva formatera datorn.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Detta sker på alla olika tangenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Hej!

Har ett problem där input från tangentbordet ibland fastnar och input fortsätter matas in långt efter att jag släppt knappen.
Hade tidigare ett razer tangentbord och nu ett iqunix.

Problemet fanns även på razer tangentbordet? Annars låter det ju mer som trasigt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Problemet tror jag inte beror på hårdvaran. Har testat flera och samma problem uppstår.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av morotis:

Problemet tror jag inte beror på hårdvaran. Har testat flera och samma problem uppstår.

Har du testat olika usb-portar?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på ett tangentbord jag haft ett tag. Det är helt enkelt att switcharna under tangenterna börjar bli lite slitna och ibland så fastnar de. Tryck på tangenten igen, och den uppför sig igen kanske 1000 knapptryckningar.

Pröva detta nästa gång det händer: Slå till tangentbordet hårt på sidan och se ifall det slutar. Om ja så vet du att det inte är mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har du testat olika usb-portar?

Har testat både trådlöst och trådat samt i olika uttag.

Skrivet av Chmat76:

Jag har samma problem på ett tangentbord jag haft ett tag. Det är helt enkelt att switcharna under tangenterna börjar bli lite slitna och ibland så fastnar de. Tryck på tangenten igen, och den uppför sig igen kanske 3000 knapptryckningar.

Pröva detta nästa gång det händer: Slå till tangentbordet hårt på sidan och se ifall det slutar. Om ja så vet du att det inte är mjukvaran.

Jag köpte just ett nytt iqunix f97 så tror inte det beror på den. Tidigare tangentbordet jävlades oftast när jag inte hade razers mjukvara på.

Har avinstallerat razers mjukvara och tagit bort alla drivrutiner i enhetshanteraren samt installerat iqunix egna mjukvara samt drivrutiner.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Ta bort tangenten och spruta ner lite IPA och tryck några gånger. Det har löst problemet på alla mina tangentbord med samma problem.

Permalänk
Medlem

Sånt här hände mig på min dator förut, och det visade sig vara något med USB kontrollern på moderkortet som spökade med vissa portar. Har en Ryzen processor, det ska tydligen vara ett känt problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Sånt här hände mig på min dator förut, och det visade sig vara något med USB kontrollern på moderkortet som spökade med vissa portar. Har en Ryzen processor, det ska tydligen vara ett känt problem

Hade liknande problem på mitt MSI B450M Mortar Titanium. Löste sig med uppdaterad Bios.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | Intel i9-12900K | ASUS PRIME Z690-P | ASUS RTX 3080Ti | Kingston FURY DDR4 3600MHz 32GB | Cooler Master ML240L | Cooler Master MWE Gold 850W | Acer Predator XB271HU | Corsair Virtuoso | Logitech Superlight X PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Ta bort tangenten och spruta ner lite IPA och tryck några gånger. Det har löst problemet på alla mina tangentbord med samma problem.

Går det bra med lager? Har ingen ipa hemma.

Permalänk
Skrivet av morotis:

Har testat både trådlöst och trådat samt i olika uttag.

Jag köpte just ett nytt iqunix f97 så tror inte det beror på den. Tidigare tangentbordet jävlades oftast när jag inte hade razers mjukvara på.

Har avinstallerat razers mjukvara och tagit bort alla drivrutiner i enhetshanteraren samt installerat iqunix egna mjukvara samt drivrutiner.

Jag har fått efter mycket om och men en ny mjukvara till dongeln från Iqunix. Jag installerade den till og80 och det löste alla problem. Den ska funka till F97 också: https://iqunix.store/pages/update-the-2-4ghz-dongle

Visa signatur

/SlickSlack

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlickSlack:

Jag har fått efter mycket om och men en ny mjukvara till dongeln från Iqunix. Jag installerade den till og80 och det löste alla problem. Den ska funka till F97 också: https://iqunix.store/pages/update-the-2-4ghz-dongle

Tack! Har installerat den nu.

Hade helt gett upp trådlösa eftersom det var oanvändbart innan. Hittils flyter det på bättre.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4