Är arbetsgivaren skyldig att ge mig specialanpassade skor/sulor om de som erbjuds inte räcker till?

Permalänk
Medlem

Är arbetsgivaren skyldig att ge mig specialanpassade skor/sulor om de som erbjuds inte räcker till?

Jobbar inom handels på en stor butikskedja med över 100 butiker i Sverige och även några utomlands. Nu på senare tiden har chefen blivit väldigt strikt med att vi måste använda truckskor när vi jobbar. Inte bara på morgon när vi packar upp varor utan hela dagen. (tydligen order högre uppifrån företaget) Många klagar på dessa och man känner att dom inte är av högsta kvalité.

Har tidigare använt typ springskor som har funkat väldigt bra för mig men sedan jag börjat använda dessa truckskor från arbetsgivaren så har jag fått extremt ont i fötterna och speciellt hälarna. Har nästan hela livet fått väldigt lätt ont i hälarna och av dessa skor blir det riktigt illa. Måste dra massa fulingar hela dagen och ''gå på toa' bara för att få vila fötterna.

För några år sedan fick man köpa egna skor/sulor från en tredje part och sedan bara maila in kvitto och få pengarna tillbaka. Men detta är alltså inte tillåtet numera.

Så min fråga är, har jag något rätt till specialanpassade skor/sulor eller hur ser det ut? Tror att jag måste få stå på någon sorts trampmaskin som läser av foten och få speciella sulor eller skor.

Är i princip redo att lägga pengar från egen ficka på detta men tänker ifall jag har rätt till något?

Tack.

Permalänk
Medlem

Hör med Handels. Hur länge har du gått med nya skorna?
Jag jobbar också i butik, och vi har "skyddsskor" på oss hela dagarna med. Stålhätta och trampskydd. Jag har extra sula i mina, men hade ändå väldigt ont i fötterna en längre tid, men numera är det helt okej. Fötterna vänjer sig.

Permalänk

Prata först med skyddsombudet, kom sedan fram till om mer på företaget har problem.
Om arbetsgivaren har bestämt att ni ska använda en viss sko, så kan det bli problem om du använder en annan även om den är bättre. Inte minst om du med din sko skulle få en skada.
Angående rätt att få andra produkter så finns det, men jag tror skyddsombudet är en bra start. En annan sätt är såklart att man går till läkaren om problemen är riktigt stora och det genom denna väg kommer tillbaka till arbetsgivaren. Men jag tror att skyddsombudet är en bättre väg att gå.

Permalänk
Medlem

Som man ovan har tipsat om så hör med ditt skyddsombud i första hand. Vill du förkovra dig i det något luddiga regelverket så hittar du det här: AFS 2001:3

För att skyddsskor fortfarande ska vara godkända med typ skoinlägg så måste dessa vara godkända av tillverkaren. Dvs, rent krasst, ryker tårna på kneget och du har egeninhandlat skoinlägg från clas ohlson i dojorna så kan en jävlig arbetsgivare säkert försöka neka dig försäkring.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Prova med nya innersulor i skorna! Dom som följer med skon kan vara skit rent ut sagt. Fick jätte ont i hälarna för ca 10 år sedan. Höll i sig i ett år ungefär. Var på vårdcentral och dom sa hälsporre. Jag omväxlande fuskade med egna skor och mixtrade med olika inlägg i skorna samt skaffade typ tofflor jag gick i hemma. Sen bara försvann det. Men jag kör alltid med sulor i skorna nu anpassade för min fötter. Har inga problem att köpa skor och sulor på arbetsgivarens bekostnad och byter skor nästan varje år.
Kolla med skyddsombud (som redan föreslagits) eller fackligt ombud om vad som gäller för din arbetsplats! Arbetsgivaren kommer inte vilja att du går sjukskriven för att du har ont i fötterna är min gissning, vilket borde ge dig ett bra läge att få väl anpassade skorvefter just dina fötter.

M

Permalänk
Skrivet av Gx rade:

Jobbar inom handels på en stor butikskedja med över 100 butiker i Sverige och även några utomlands. Nu på senare tiden har chefen blivit väldigt strikt med att vi måste använda truckskor när vi jobbar. Inte bara på morgon när vi packar upp varor utan hela dagen. (tydligen order högre uppifrån företaget) Många klagar på dessa och man känner att dom inte är av högsta kvalité.

Har tidigare använt typ springskor som har funkat väldigt bra för mig men sedan jag börjat använda dessa truckskor från arbetsgivaren så har jag fått extremt ont i fötterna och speciellt hälarna. Har nästan hela livet fått väldigt lätt ont i hälarna och av dessa skor blir det riktigt illa. Måste dra massa fulingar hela dagen och ''gå på toa' bara för att få vila fötterna.

För några år sedan fick man köpa egna skor/sulor från en tredje part och sedan bara maila in kvitto och få pengarna tillbaka. Men detta är alltså inte tillåtet numera.

Så min fråga är, har jag något rätt till specialanpassade skor/sulor eller hur ser det ut? Tror att jag måste få stå på någon sorts trampmaskin som läser av foten och få speciella sulor eller skor.

Är i princip redo att lägga pengar från egen ficka på detta men tänker ifall jag har rätt till något?

Tack.

Det kan vara så att företaget kan bli tvingade att ge dig skoilägg men det beror lite på hur allvarligt ditt problem är. Mitt förslag är att köpa ett skoilägg från scholl och testa och se om det blir någon skillnad.

En annan har haft problem med fötter och skor sedan 10 års ålder och haft skoilägg sedan 12 års ålder är nu 23...
Vad du behöver göra om du har som mig problem med fötterna så det går upp i ryggen. Gå till en läkare och berätta om ditt problem och hoppas på att få en remiss till ortopeden och få göra en "skanning" av dina fötter eller få fötterna nerkörda i en massa typ...
sen tar det lång tid (iaf när jag får göra mina skanningar/gjutningar) men så småningom så får du skoiläg som du kommer njuta av men det är en lång process så har det varit för min del sedan jag fick min remiss...
När jag beställer nya sulor så tar det 6 veckor innan jag får mina men då får man se det till mitt problem med jag har enligt ortopeden "sjuk ovanliga fötter" jag har även genomgått en operation för fötterna för att det inte skulle bli värre

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Hade själv samma problem när jag jobbade på lager förr, min chef skaffade löpar skor till oss som du hade tidigare.

Springa på betonggolv är inte roligt och sliter väldigt mycket på kroppen med fel skor.

Där finns bra skor med stålhätta som också funkar hyfsat på fötterna, Hade ett par Sievi som fungerade rätt så bra men det är ju ett par tusen man ska upp med när skorna man får är skit från jobbet och det var inte perfekt heller.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Sötast

Det må vara surt för stunden, men kör ner till en proffsbutik och köp dina egna skor. När jag jobbade inom industri för en massa år sedan så gjorde jag just det och det var det bästa jag gjort.

Din kropp, och därmed du själv kommer tacka dig själv för det. Ett girigt företag kommer aldrig bry sig om dina fötter, knä och rygg!

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte reglerna, men sålänge AG tillhandahåller skyddsskor tror jag tyvärr inte du kan kräva några bättre skor eller sulor, det skulle vara ifall du får sjukintyg för fötterna och nya skor genom sjukvården.
Min snabbgoogling visade att de inte ens behöver vara personliga, utan jobbar ni skift, kan ni dela på skorna.

Jag skulle tagit mig till en yrkesbutik och hittat ett par lätta och sportiga skyddsskor
Typ jalas tempus.
Dessa borde kunna leda dig vart du kan få personliga sulor också.

Det kommer kosta, men sålänge AG ger dig tillgång till skyddsskor har de inte större krav på sig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med fötterna när jag står och går på hårda betonggolv hela dagarna.

Jag har som tur är hittat en skomodell som passar mina fötter men den är ju dyrare än de billigaste skorna, så klart. Jag vet inte vad som gäller rent formellt men oftast har jag kommit överens om att jag köper mina dyra skor privat och sen får jag tillbaka på lönen det som motsvarar det som arbetsgivaren köper in sina skor för.

Ja, det suger att behöva betala privat för ett par skyddsskor till jobbet. Men det suger ännu mer att ha ont i fötterna hela dagarna.