Hur funkar handscanner i butiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som sagt, låter som innan ICABanken, så jag antar mer än 20 år sedan.

2003 var ICA-kort gratis, mer får någon annan gräva. 2003 hade du däremot aviseringsavgift om du hade ett kort med kredit, men det kunde du ju inte få utan att nyttja krediten. ICA-kort med kredit finns inte längre.

Kanske inte framgick tydligt nog, du pratar stenåldern när man fick ringa en telefontjänst för att veta saldo.

ICA hade inte övertrasseringsavgift på ICA-kort för 20 år sedan.

Vet inte hur du drar slutsatsen att det skulle vara innan ICA-banken? Det var ett bankkort på ICA-banken jag hade. Därav kortavgiften, som finns även idag för deras bankkort.
Det var runt 10 år sedan. Hittills inte sett något som indikerar att det inte kan hända idag också. Mer än att man lättare kan logga in med Bank-ID och kolla saldo. Men det gör man ju inte direkt på konton man inte ens börjat använda. Som sagt så stoppade jag in en hundring som skulle räcka till avgifter ett tag, men de hade redan hunnit dra mer än så från kontot så det var redan övertrasserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte hur du drar slutsatsen att det skulle vara innan ICA-banken? Det var ett bankkort på ICA-banken jag hade. Därav kortavgiften, som finns även idag för deras bankkort.
Det var runt 10 år sedan. Hittills inte sett något som indikerar att det inte kan hända idag också. Mer än att man lättare kan logga in med Bank-ID och kolla saldo. Men det gör man ju inte direkt på konton man inte ens börjat använda. Som sagt så stoppade jag in en hundring som skulle räcka till avgifter ett tag, men de hade redan hunnit dra mer än så från kontot så det var redan övertrasserat.

Varför ska du byta till ICABanken om du ska ha ett medlemskort?

ICA-kort med betalfunktion har i vilket fall inte haft någon övertrasseringsavgift sedan minst 2002 och är avgiftsfri, och var avgiftsfri när du hade ditt kort.

Skaffar du bankkort förväntar sig banken att du också har din lön hos banken.

För att skanna behöver du ICA-kort eller ICA-appen, ICA-kort finns med eller utan betalfunktion och kredit finns bara på deras banktjänster. Du kan dela stammis med någon annan. Finns inget hinder för dig att skanna eller samla bonus, finns ingen överraskning.

Jo jag vet att du ville ha ett gemensamt matkonto för tio år sedan, men det är en vanlig bank du skaffade. Inget som behövs för bonus. Gemensamt kort kan ni skaffa hos vilken bank eller kortutgivare som helst.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Gillar hela sida 3 är en monolog med någon som inte kan ha fel.

Han är en självutnämnd expert i samtliga ämnen som någonsin existerat. Vi kan lära oss mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför ska du byta till ICABanken om du ska ha ett medlemskort?

Måste jag byta till Avanza bara för att jag öppnar ett konto på Avanza? Nej, du gör dig medvetet dum för att kunna dryga dig. Självklart kan man ha konton på mer än en bank. I det här fallet var det vad som krävdes för att vi skulle kunna ha var sitt kort med samma pengar. Med ett vanligt betalkort skulle vi inte ha delat matkonto. I alla fall inte på den tiden.

Skrivet av Petterk:

ICA-kort med betalfunktion har i vilket fall inte haft någon övertrasseringsavgift sedan minst 2002 och är avgiftsfri, och var avgiftsfri när du hade ditt kort.

Ja, men då framgår det väl att det inte var ett sådant kort jag hade? Eller? Eller gör du dig till igen?

Skrivet av Petterk:

Skaffar du bankkort förväntar sig banken att du också har din lön hos banken.

Är rätt säker på att väldigt många av ICAs bankkortskunder inte har sin lön där. Rätt många har konton hos mer än en vanlig bank också.

Skrivet av Petterk:

För att skanna behöver du ICA-kort eller ICA-appen, ICA-kort finns med eller utan betalfunktion och kredit finns bara på deras banktjänster. Du kan dela stammis med någon annan. Finns inget hinder för dig att skanna eller samla bonus, finns ingen överraskning.

Jo jag vet att du ville ha ett gemensamt matkonto för tio år sedan, men det är en vanlig bank du skaffade. Inget som behövs för bonus. Gemensamt kort kan ni skaffa hos vilken bank eller kortutgivare som helst.

Ja det har redan framgått att man kan ha stammis utan kort tidigare i tråden, efter att jag ställt min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Måste jag byta till Avanza bara för att jag öppnar ett konto på Avanza? Nej, du gör dig medvetet dum för att kunna dryga dig. Självklart kan man ha konton på mer än en bank. I det här fallet var det vad som krävdes för att vi skulle kunna ha var sitt kort med samma pengar. Med ett vanligt betalkort skulle vi inte ha delat matkonto. I alla fall inte på den tiden.
Ja, men då framgår det väl att det inte var ett sådant kort jag hade? Eller? Eller gör du dig till igen?

Är rätt säker på att väldigt många av ICAs bankkortskunder inte har sin lön där. Rätt många har konton hos mer än en vanlig bank också.

Ja det har redan framgått att man kan ha stammis utan kort tidigare i tråden, efter att jag ställt min fråga.

Nej jag gör mig inte dum så jag vet inte varför du fortsätter någon form av diskussion. Nej det är tydligt att något du inte berättat i tråden innan du skriver inlägget inte framgått tydligt nog för det hade inte framgått överhuvudtaget.

Kommer du och kastar skit utan några detaljer så framgår det inte vad du har haft för tjänster. Det fanns ICA-kort med betalfunktion utan avgift när du tecknade tjänsten, det fanns inte något delat matkonto.

Det fanns också vanliga betalkort ni kunde dela på, från andra banker.

Jag föreslår att ingen betalar för ICABanken, ingen som bara letar efter ett betalkort.

Läs villkoren, det är inget drygt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Tror du missförstått nr 3, man scannar bara de varor man skall köpa...

Ja sjukt segt om man hade behövt inventera hela butiken varje gång man ska handla.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Sötast
Skrivet av VitSnickersGlass:

Han är en självutnämnd expert i samtliga ämnen som någonsin existerat. Vi kan lära oss mycket.

Nu vill jag ha snickersglass.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Varför ska du byta till ICABanken om du ska ha ett medlemskort?

ICA-kort med betalfunktion har i vilket fall inte haft någon övertrasseringsavgift sedan minst 2002 och är avgiftsfri, och var avgiftsfri när du hade ditt kort.

Skaffar du bankkort förväntar sig banken att du också har din lön hos banken.

För att skanna behöver du ICA-kort eller ICA-appen, ICA-kort finns med eller utan betalfunktion och kredit finns bara på deras banktjänster. Du kan dela stammis med någon annan. Finns inget hinder för dig att skanna eller samla bonus, finns ingen överraskning.

Jo jag vet att du ville ha ett gemensamt matkonto för tio år sedan, men det är en vanlig bank du skaffade. Inget som behövs för bonus. Gemensamt kort kan ni skaffa hos vilken bank eller kortutgivare som helst.

Antingen missförstår jag något av det du skriver, eller så har ICA fler kort än de du känner till.

Morsan har ett medlemskort, där hon måste sätta in pengar i förväg för att kunna betala med kortet. Detta kort hör inte till ICA-banken.

Själv har jag två kort hos ICA. Ett som jag enbart kan handla med hos ICA, detta har kredit. Inte heller detta hör till ICA-banken. Och ett betalkort kopplat till konto på ICA-banken, där jag valt att lägga till en kredit. Det har jag fått, utan att någonsin haft min lön på ICA, faktiskt aldrig gjort någon insättning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Antingen missförstår jag något av det du skriver, eller så har ICA fler kort än de du känner till.

Morsan har ett medlemskort, där hon måste sätta in pengar i förväg för att kunna betala med kortet. Detta kort hör inte till ICA-banken.

Själv har jag två kort hos ICA. Ett som jag enbart kan handla med hos ICA, detta har kredit. Inte heller detta hör till ICA-banken. Och ett betalkort kopplat till konto på ICA-banken, där jag valt att lägga till en kredit. Det har jag fått, utan att någonsin haft min lön på ICA, faktiskt aldrig gjort någon insättning alls.

Tidigare gick det att ha kredit på vanliga ICA-kort/konton aka kundkort. Tidigare är dock runt 20 år sedan, inget som fanns under den tidsperiod @Aleshi pratar om för ca 10 år sedan.

Kortet går alltså inte att skaffa idag med kredit och gick inte att skaffa för 10 år sedan.

Kände till tidigare gjorde jag, men det var ju därför jag tidigare nämnde att det var skillnad innan ICABanken. En viss politiker betalade inte sin ICA-kundkortskredit exempelvis.

För att skanna behöver du ICA kundkort utan eller med betalfunktion (där betal och kreditkorten hos ICABanken också fungerar) eller ICA-appen och använda Digital ID-funktionen. Det där med att koppla kort fungerar i kassan, inte där man hämtar ut skanner. Har du ICA-kort utan kredit och inte heller har ICABanken kan du omöjligen få övertrasserings eller aviavgifter då det inte finns något tillgodo.

Problemet för postaren var inte lön, utan att han saknade medel (du har ju alltid kunna sätta in pengar via kassan eller banköverföring) och avgifter dras från konto eller missades att betalas. Kontokredit på betalkort fungerar inte likadant som kredit på betalkort eller kredit på kundkort.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Vad gäller jämförelsen med fakturor är det som att man fått fakturan men beloppet är lite fel. Men om jag som kund inte vet vad rätt belopp ska vara kan det så klart aldrig vara mitt fel. Om jag betalar fakturan får i så fall företaget skicka en extra faktura om det saknades i första. Jag som kund begår inget brott.

Menar om man är medveten om att kassören gör fel. T.ex. om du handlar 5 plagg och vet om att dom missat att slå in ett plagg i kassan och är tyst.

lite halvt ot. Eller allt detta är ju ot.
(en annan sak https://lawline.se/answers/betalningsskyldighet-vid-utebliven... med texten "Sammanfattningsvis är ni skyldiga att skicka en faktura men kunden är skyldig att betala enligt överenskommelsen även om hen inte mottagit fakturan.", bara att chansa på ocr :), nu är ju lawline inte lagboken, men juridiskt kunniga )

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Menar om man är medveten om att kassören gör fel. T.ex. om du handlar 5 plagg och vet om att dom missat att slå in ett plagg i kassan och är tyst.

Men det kan man inte alltid kräva. Om det är en rabatt på en eller flera varor jag som kund inte kände till och som sänkte totalbeloppet till motsvarande fyra av fem plagg, så har jag ingen skyldighet som kund att fråga om det. Varför ett belopp blir lägre än jag trott är inget jag måste ha koll på. Det finns också personer med olika former av funktionsnedsättningar som påverkar deras möjligheter att "hänga med på" vad som händer i en kassa.

Hur ska butiken kunna bevisa att kunden kände till att personen i kassan gjorde fel? Möjligen om man inte betalade nåt alls, eller det var ett absurt lågt belopp, som fem kronor för en ny 55-tums TV, men det är extremfall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hur ska butiken kunna bevisa att kunden kände till att personen i kassan gjorde fel? Möjligen om man inte betalade nåt alls, eller det var ett absurt lågt belopp, som fem kronor för en ny 55-tums TV, men det är extremfall.

Nej det är ju helt uppenbart att det inte funkar i praktiken.
Hade en kompis som var och shoppade jeans. Så kom hon utanför dörren och bara "Jaaa!! Hon missade slå in ett par i kassan, katsching!!!!"

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Nej det är ju helt uppenbart att det inte funkar i praktiken.
Hade en kompis som var och shoppade jeans. Så kom hon utanför dörren och bara "Jaaa!! Hon missade slå in ett par i kassan, katsching!!!!"

Det här får mig att tänka på "the shopping cart theory" som "bevisar" om du är snäll eller inte. Ingen koppling, men kom bara att tänka på den i och med tråden

OT: Sedan tycker jag man borde gått tillbaka och påtalat felet. Har du den inställning att köpa något borde du ha samma inställning att göra rätt för dig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

OT: Sedan tycker jag man borde gått tillbaka och påtalat felet. Har du den inställning att köpa något borde du ha samma inställning att göra rätt för dig.

Jag hade inte kunnat med det och kunnat sova senare.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här