Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

Senaste är Ahsoka. Gillade den, precis som The Mandalorian.

Permalänk
Medlem

Börjat kolla på tredje säsongen av norska serien Ragnarok som precis startat på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt9251798/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Ser på Fringe jag med. Är inne på säsong två just nu och tycker den blir bättre vartefter. Rekommenderas

Jag har precis kommit in i S3, jag tyckte S1 var chill att kolla på när man lagade mat, S2 blev lite mer intressant (satt fastklistrad sista två avsnitten). Jag har länge varit fan av serierna Eureka, Warehouse 13, Stargate Atlantis & Universe och The Expanse. Gjorde en Googling på dessa och liknande serier vilket varpå jag upptäckte Fringe. Började lite stappligt (troligen pga. skepticism) men gav man den lite tid så har även denna blivit en favorit.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Såg nästan hela Fringe under en influensa 2017, blev rätt abstrakt på slutet om jag minns rätt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Good Omens Säsong 2
Amazon Prime

Håller fortsatt hög klass och gör Neil Gaiman och Terry Pratchett rättvisa \m/ David Tennant är som skapad för sin roll och kan inte se en enda dålig eller medioker insats av någon
Det hjälper om man är ett fan av klassisk, brittisk humor och gillar det de två ovan kokar ihop... dvs en story man inte har en susning om hur de skall lyckas binda ihop för det spretar åt alla möjliga håll, men ändå lyckas på något mirakulöst sätt

Kan ju vara för att Gaiman var med och skrev även säsong 2 som bygger på den novell som aldrig blev färdig då Pratchett tyvärr gick ur tiden innan den var klar. Vore helt klart kul om herr Gaiman kan/vill fortsätta på detta så att vi får uppleva en säsong 3 och se hur allt fortsätter

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

The bear S2, riktigt bra serie för att vara på D+ som är ny.

Kollade de 2 första avsnitten av Ahsoka idag med.
Känns riktigt bra so far, hoppas den håller i sig.

Känns som en bra uppföljare till rebels.

Hmm ska jag kika på, brukar ha igång liknade på andra skärmen när jag spelar.

Spelar du och tittar på serie samtidigt? Då måste du vara av det kvinnliga könet

Skämt åsido, "Lasermannen" är en serie som förtjänar ditt fulla attention span, otrolig serie!
Fotot står den inte helt obekanta Hoyte Van Hoytema för!

Permalänk
Moderator
Moderator

För den som missat det har Nathan Pyles Strange Planet även blivit en animerad komediserie, där första säsongen visas nu via äppel-TV. Gulligt, mysigt och sån därn igenkännandehumor som ändå ger serien både spets och djup. Jag var initialt lite skeptisk då jag tycker hans tecknade rutor är bäst i små doser, men det fungerar långt över föväntan även i animerat format.

9/10 flaskor mild poison

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Den verkar vara intressant, men jag hittar den inte på Sky/Paramount. Vart hittade du serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Den verkar vara intressant, men jag hittar den inte på Sky/Paramount. Vart hittade du serien?

Den ska finnas på Paramount+.

https://www.tvguide.com/news/special-ops-lioness-taylor-sheri...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Har just plågat mig igenom andra säsongen av Picard. Se den inte! Även om ni tyckte att S1 var lite halv-OK och att det var kul att se de gamla besättningsmedlemmarna från STNG så se inte S2. Den är dödtrist, långtråkig och alldeles, alldeles..., nej den är fan inte underbar någonstans.

Efter tvåan var jag inte jag inte särskilt sugen på mer Picard, men andra verkade tycka att den var OK. Det tog emot länge, men till slut gav jag säsong 3 en chans. Inget mer springande i slottskällaren, nu är vi tillbaka i rymden och det är faktiskt en ganska OK säsong.

Jag måste höja betyget från Endast för självplågare, till 7/10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvingitGolf:

Senaste är Ahsoka. Gillade den, precis som The Mandalorian.

Alldeles för seg, även barnen tröttnade efter 20 minuter.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Alldeles för seg, även barnen tröttnade efter 20 minuter.

Ungefär som Mandalorian och The Book of Boba Fett då. Sjukt tråkiga serier. Enda bra spin-offs så här långt är Andor och Obi-Wan Kenobi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Senaste (utöver slötittande på Stargate SG-1/Atlantis/South Park emellanåt) serierna var:

1. Bones (stannat vid S06 för variation, väldigt bra "CSI"-liknande om än bättre serie).

Inför att se om Yellowstone var något att ha, så började jag med prequels (som var mycket bra och ser fram emot 1923s fortsättning och våldet som lär följa.. ):

2. 1883:
Prequel till Yellowstone. Superb serie, trots västerntemat inte är för mig så är den verkligen kvalitativ rakt igenom (den festliga inledningen i synnerhet..).

3. 1923:
Utmärkt! Uppföljare till 1883, snäppet bättre enligt mig och tar vid som årtalen indikerar vid 1923.

4. Yellowstone:
Om än till S04E04 ungefär, så det återstår lite till och ska bli mycket händelserikt som jag förstått det i denna säsong.
Anser väl att föregångarna är ett bra steg över i kvalitet osv. men det är fortfarande en väldigt bra och fängslande serie.

Skrivet av MatteN:

Börjat kolla på tredje säsongen av norska serien Ragnarok som precis startat på Netflix.
https://www.imdb.com/title/tt9251798/

Tack, verkligen tack!
Väntat på avslutningen sedan ett bra tag, så var ju superba nyheter att den finns tillgänglig (hela säsongen med).
Så nu blir det Ragnarok till kvällen (istället för att slå ihop mitt nyköpta AM5-system som får vänta tills imorgon) och avbrott i övriga serier.

4. Ragnarok (from. 20.00-22.00, kanske 23 ..)..

Permalänk
Medlem

The Terror

Miniserie om ”The Franklin Expeditions”, där två skepp i första halvan av 1800-talet försvinner spårlöst i Arktis. Man får följa besättningen och se vad som händer.

Väldigt välproducerad och bra. Däremot så har de valt att basera den på boken med samma namn vilket gör att det finns övernaturliga element med, vilket förtar väldigt mycket imo.

Men fortfarande bra 🤷🏻‍♂️

7/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Börjat kolla Wheel of Time. Jag har inte läst böckerna, så jag har inte hela det bagaget att ta hänsyn till.
Gillar den faktiskt. Visst känns den lite semi-budget ibland, men överlag är det bra skit. Rosamund Pike är ju en jäkla stjärna, hon känns helylle.

7/10.

Säsong 2 har startat med 3 avsnitt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Last Of Us
Hbo Max

Aldrig spelat spelen, men serien höll extremt ojämn kvalité. Från riktigt bra avsnitt till riktigt dåliga. Solida skådespelarinsatser rakt igenom dock, hade dessa varit sämre vette f*n om jag hade kunnat rekommendera denna till någon. Som det står just nu, absolut inget "måste se", men har man en torka för tillfället så fungerar den.

Kan bara hålla med! Fler avsnitt så somnade jag till, även sista avsnittet somnade jag på.. har inte sett om det.

Silo är också en långsam serie som man har somnat till flera gånger..

Foundation har sett klart säsong 1 och några avsnitt av säsong 2.
Otrolig grym serie! Har saknat en riktigt bra science fiction serie sen Expanse.
Hoppas verkligen på flera ska dyka upp.

Även börjat se Walking Dead Dead City.
Kan tycka det är ganska uttjatat nu mellan Negan och Maggie.
Får väl se var det drar vägen..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kan bara hålla med! Fler avsnitt så somnade jag till, även sista avsnittet somnade jag på.. har inte sett om det.

Silo är också en långsam serie som man har somnat till flera gånger..

Foundation har sett klart säsong 1 och några avsnitt av säsong 2.
Otrolig grym serie! Har saknat en riktigt bra science fiction serie sen Expanse.
Hoppas verkligen på flera ska dyka upp.

Även börjat se Walking Dead Dead City.
Kan tycka det är ganska uttjatat nu mellan Negan och Maggie.
Får väl se var det drar vägen..

Ah, visste inte ens att säsong två av Foundation höll på och än mindre att första säsongen/delen av Dead City var klar o_0 Det bockar o tackar jag för och något som kommer kollas upp Fast får nog säga att jag mer ser fram emot Daryls solo-räd i Frankrike mer än Negan och Maggie.... hon blev lite väl tröttsam mot "slutet"...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Mask Girl (2023)

Netflix-producerad koreansk dramaserie.
Ruskigt bra faktiskt, blev väldigt väldigt positivt överraskad. Vet inte riktigt hur mycket man kan berätta om storyn utan att avslöja för mycket men Den handlar om Kim Mo-Mi, en kontorsarbetare som på nätterna är en känd internet-streamar som uppträder maskerad. Det sker en oväntad incident som vänder allting i hennes liv upp och ner.

Serien har ett par vändningar som är genuint oväntade och den är väldigt väl balanserad mellan svart humor, drama, sorg och är väldigt välspelad. Den tappar lite fart i slutet men på det stora hela är det en av de bästa jag sett senaste åren.

Permalänk
Medlem

Jakten på en mördare (2020)

Efter omtitten av Lasermannen så noterade jag att Jakten på en mördare även den var tillbaka på Svt Play!
(https://www.svtplay.se/jakten-pa-en-mordare)

Även här står Mikael Marcimain för regin och hans CV skojar man inte bort med "Graven", "Upp till kamp", "Call Girl" och nu senast "Händelser vid vatten" på meritlistan. Absolut en de bästa svenska regissörerna den här sidan 00-talet!

Jakten på en mördare utspelar sig över en tidsperiod på cirka 15 år med huvudavstamp i det så kallade "Helénmordet" som inträffade 1989 i Hörby, Skåne uppdelat i 6 avsnitt á cirka 45 minuter.

Detta är en ingående och fascinerade beskrivning av polisarbete och flera mordutredningar. Förutom ovan nämnda fall så dyker flera andra kända och mindre kända upp under seriens gång.

Ibland får jag starka vibbar av True Detective S1 och det är minsann inget dålig betyg (Topp-3 serie någonsin?).
Skåne på 90-talet framställs verkligen inte i speciellt vacker dager och gör skäl för Sveriges motsvarighet till USAs "Southern Gothic", jisses!

Som alltid med Marcimain så är all rekvisita och övrigt tidstypiska detaljer av högsta kvalité! Extremt trovärdigt och man ramlar aldrig ur "bubblan".

Samtliga skådespelare är mycket bra och lågmälda! Måste nämna Lotten Roos som spelar den legendariska mordutredaren Monica Olhed, hon är helt otrolig!

Man kan tycka vad man vill om skånska men att merparten av ensemblen pratar på dialekt är autentiskt och trovärdigt.

Under hela seriens gång finns också en illa dold kritik mot det så kallade "New Public Management" som lanserades inom Polisen och annan offentlig sektor på 90-talet men som mer eller mindre finns på varje arbetsplats idag.

Ja, ni vet värdegrund, "målstyrning", sitta och skriva ner värdeord på Post-it lappar och ägna heldagar åt att "diskutera" dessa. Alla som någon gång jobbat på kontor, skola eller offentlig sektor har säkert genomlidigt sådana här övningar. Stor igenkänningsfaktor är det iaf och att detta vansinne fick (och får) pågå än idag!

Ni är som ni förstår mil bort från en trött Beck eller Wallander-film. Ibland är det långsamt, kanske rentav lite tråkigt. Ändå kan man knappt slita blicken från detta fascinerade drama.

Betyg blir 8,5/10, se detta!

Permalänk
Medlem

Star Trek: Prodigy
SkyShowTime

Animerad serie som är riktigt välgjord och var över all förväntan faktiskt. Tycker Star Trek känslan fanns där, om man bortser från de två första episoderna som de buntade ihop till en lång episod och sedan glömde bort att numrera resten rätt.

Beskrivningen gör den inte helt rättvisa, samt att en av mina favoriter har rätt mycket "screen-time" - Captain Janeway. Nickelodeon lyser med sin orangea färg, men åter igen, låt er inte luras av det... även om den helt klart är barnvänlig.

Allt som allt får den \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Star Trek: Prodigy
SkyShowTime

Animerad serie som är riktigt välgjord och var över all förväntan faktiskt. Tycker Star Trek känslan fanns där, om man bortser från de två första episoderna som de buntade ihop till en lång episod och sedan glömde bort att numrera resten rätt.

Beskrivningen gör den inte helt rättvisa, samt att en av mina favoriter har rätt mycket "screen-time" - Captain Janeway. Nickelodeon lyser med sin orangea färg, men åter igen, låt er inte luras av det... även om den helt klart är barnvänlig.

Allt som allt får den \m/

Tråkigt nog är den avslutad, såvida ingen annan tar vid och producerar den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Ungefär som Mandalorian och The Book of Boba Fett då. Sjukt tråkiga serier. Enda bra spin-offs så här långt är Andor och Obi-Wan Kenobi

Har inte börjat se på Ashoka ännu. perosnligen var Andor en riktig fullträff.
Kenobi tror jag går hem mer hos den yngre publiken. Gillade den inte alls

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har inte börjat se på Ashoka ännu. perosnligen var Andor en riktig fullträff.
Kenobi tror jag går hem mer hos den yngre publiken. Gillade den inte alls

Kan bero på att det är samma personer bakom Andor som Rouge One De tre bröderna vet hur man ska göra och Rouge One och Andor är enligt mig det bästa som kommit sedan original-trilogin. Mandalorian fungerar, men Kenobi var riktigt skräp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Förrädarna på TV4. Den bästa serie jag vet just nu.
Det är ett väldigt enkelt mordmysteriespel.
Det finns 3st förrädare som man vet vilka de är som varje kväll tar bort("mördar") en spelare, de andra spelare får chansen att rösta bort en spelare som de tror är en förrädare. De har även på dagen en vinstutmaning som egentligen är meningslös, då förrädarna verkar ha samma intresse av att de får så mycket pengar som möjligt.

Jag påstår att det är en lightversion av Mullvarden och andra spel. Varför jag anser Förrädarna vara roligare är att mer fokus ligger på det sociala, de försöker lista ut vem som är förrädare på hur de talar, läsa av kroppsspråk, vilka de föreslår att man röstar på. Ibland har de fokus på rätt person ibland fel. En skillnad är också att man vet vem som är förrädarna, det blir lite som att se Columbo leta rätt på mördaren.

Det som gör det extra roligt är att många riktigt kända personer för oss som är lite äldre är med. Som Hasse Aro, Janne Josefsson, Jonas von Essen, Mi Ridell osv:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Kn15ee/all-deltagare...

Permalänk
Medlem

Top Boy. Sista säsongen släpptes precis på Netflix. Inte riktig samma känsla som i de första säsongerna. Men bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Monster musume

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förrädarna på TV4. Den bästa serie jag vet just nu.
Det är ett väldigt enkelt mordmysteriespel.
Det finns 3st förrädare som man vet vilka de är som varje kväll tar bort("mördar") en spelare, de andra spelare får chansen att rösta bort en spelare som de tror är en förrädare. De har även på dagen en vinstutmaning som egentligen är meningslös, då förrädarna verkar ha samma intresse av att de får så mycket pengar som möjligt.

Jag påstår att det är en lightversion av Mullvarden och andra spel. Varför jag anser Förrädarna vara roligare är att mer fokus ligger på det sociala, de försöker lista ut vem som är förrädare på hur de talar, läsa av kroppsspråk, vilka de föreslår att man röstar på. Ibland har de fokus på rätt person ibland fel. En skillnad är också att man vet vem som är förrädarna, det blir lite som att se Columbo leta rätt på mördaren.

Det som gör det extra roligt är att många riktigt kända personer för oss som är lite äldre är med. Som Hasse Aro, Janne Josefsson, Jonas von Essen, Mi Ridell osv:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Kn15ee/all-deltagare...

Haha, trodde väldigt långt in i inlägget att du syftade på att TV4 var förrädare (för att de lägger ner massa serier som Parlamentet och Lets Dance)

Kul att de gör något du tycker om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har inte börjat se på Ashoka ännu. perosnligen var Andor en riktig fullträff.
Kenobi tror jag går hem mer hos den yngre publiken. Gillade den inte alls

Jag har börjat kolla på Ahsoka o den håller väl ungefär samma nivå som dom andra Star Wars-serierna, exklusive Andor då som verkligen är en klass för sig. Tror problemet med så gott som alla dom är att dom berättas lite på samma sätt som dom animerade serierna vilket gör att dom får lite B känsla med lite halvkonstig logik. Jag menar det funkar kanske för just dom animerade serierna eftersom man direkt får en lite lägre tröskel för vad som är okej o inte okej när det inte är filmat, men så fort det blir filmat så faller det mycket snabbare. Tror dock att dom som vuxit upp med det animerade blir mer okej med det eftersom dom har en igenkänningsfaktor. Själv gillar jag det inte, men bara för jag så gärna vill ha Star Wars så kollar jag ändå samtidigt som jag klagar stup i kvarten på det korkade o billiga manuset. O ja, Ahsoka är ju same same, men so far åtminstone inte riktigt lika illa som Book of Boba Fett, Obi-Wan eller sequel-trilogin.

Permalänk
Medlem

Har sträcktittat på The Rookie och håller på att se om den just nu.
Den satte sig ganska snabbt som ett skönt tidsfördriv. Tycker att den driver med sig själv på ett skönt sätt.

Dock är The Rookie: FBI inte riktigt ... lika bra. Jag retar mig oerhört på rösten på den kvinnliga huvudpersonen.. så den serien får nog ligga till sig ett tag innan jag försöker titta på den igen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.