Grafikprestanda i Starfield

Permalänk
Medlem

Testar köra med följande specs.

Processor: AMD Ryzen 5 3500 6-Core Processor (6 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 16384MB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Display Memory: 14125 MB
Dedicated Memory: 5979 MB
Shared Memory: 8146 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)

Finns det några inställningar man kan göra ifall spelet fryser till och från eller sitter jag med alldeles för dåliga hårdvarudelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davkei:

Testar köra med följande specs.

Processor: AMD Ryzen 5 3500 6-Core Processor (6 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 16384MB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Display Memory: 14125 MB
Dedicated Memory: 5979 MB
Shared Memory: 8146 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)

Finns det några inställningar man kan göra ifall spelet fryser till och från eller sitter jag med alldeles för dåliga hårdvarudelar?

Grafikkortet ligger nog och vääger på gränsen till vad man kan spela med. Minimumkravet är 1070 Ti (som om jag minns rätt är runt 20% snabbare än ett 1660 Ti, någon får rätta mig om jag blandat ihop siffrorna här).

Jag testade själv med ett vanligt 1070 och det klarar nät och jämnt att komma upp i 30 fps, ingen bra upplevelse alls tyvärr. Jag valde att streama det via Xcloud istället.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag ska inte spela detta spelet förrän jag har köpt ett RTX 5090 kort vilket ska komma ut första halvan av 2025. Då kommer det finnas tusentals moddar samt alla dlc och med största sannolikhet kommer spelet flyta fin fint med det kortet i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davkei:

Testar köra med följande specs.

Processor: AMD Ryzen 5 3500 6-Core Processor (6 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 16384MB RAM
NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti Display Memory: 14125 MB
Dedicated Memory: 5979 MB
Shared Memory: 8146 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)

Finns det några inställningar man kan göra ifall spelet fryser till och från eller sitter jag med alldeles för dåliga hårdvarudelar?

Beror på vad du kör för inställningar nu?

Prova att dra ner rendering resolution slidern om du inte redan gjort det, i övrigt kanske testa både med FSR på och av?
Du kan även testat med VRS av eller på - om det fryser från och till bara kan det vara lite vad som helst liksom.

Skulle ändå tror att kortet borde klara av det helt okej med lägre inställningar, men du kan alltid googla och se vad andra med samma kort kör för inställningar i spelet.

Skrivet av RaXha:

Grafikkortet ligger nog och vääger på gränsen till vad man kan spela med. Minimumkravet är 1070 Ti (som om jag minns rätt är runt 20% snabbare än ett 1660 Ti, någon får rätta mig om jag blandat ihop siffrorna här).

Jag testade själv med ett vanligt 1070 och det klarar nät och jämnt att komma upp i 30 fps, ingen bra upplevelse alls tyvärr. Jag valde att streama det via Xcloud istället.

Framförallt har väl 1070Ti 8GB VRAM istället för 6GB, men starfield är ändå inte så suget på VRAM vad jag märkt så borde gå att undvika problem från det med lägre inställningar/upplösning.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Riktigt tung drivet. Spelar jag med mitt system på Ultra med resolution scaling "80" så har jag 65 fps med 4080, ganska surt.
Har dragit ner en del inställningar och spelar på 80 fps, hoppas på en patch med DLSS.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Ganska dålig prestanda med ett 7800x3d + 4080, hade förväntat mig bättre. Nästa uppgradering blir det väl ett 5090

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS ROG STRIX X670E-F • ASUS RTX 4090 TUF OC • Corsair 32GB 6000MHz CL30 • NH-D15 Chromax • 2x Samsung 990 PRO 1 TB • Be Quiet! Dark Power 13 1000W • Fractal Design North TG Black • Samsung 49" + G7 32" / 2x Ergotron • Herman Miller Aeron Graphite

https://valid.x86.fr/ypglqj

Permalänk
Medlem

Testade bara att dra igång det, var som väntat ospelbart i 3440p på low med gtx 2060. Rätt dåligt optimerat faktiskt spelat snyggare spel med flyt på mid inställningarna. Ahja det får vänta till blackfriday eller nästa generation gpuer

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Riktigt tung drivet. Spelar jag med mitt system på Ultra med resolution scaling "80" så har jag 65 fps med 4080, ganska surt.
Har dragit ner en del inställningar och spelar på 80 fps, hoppas på en patch med DLSS.

Finns dlss3+fg patch, bara att tanka ner gratis. Den lilla stund jag körde, iofs med 4090 och 1440p, så hade jag runt 150 ish fps eller vad det nu var, med allt maxat. Flöt fint som bara den i alla fall

Permalänk
Medlem

Säg vad man vill om prestandan, postprocess av bilden är riktigt kass. Ett grågrönt filter över bilden som gör att allt blir urvattnat och trist, HDR är också helt trasigt. Testade lite med Special K och orkar man så går det få till en ganska bra bild, men tycker inte det ska behövas ä.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Det här borde vara ett av de prisvärdare köpen om man vill spela detta i högre upplösning
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Finns dlss3+fg patch, bara att tanka ner gratis. Den lilla stund jag körde, iofs med 4090 och 1440p, så hade jag runt 150 ish fps eller vad det nu var, med allt maxat. Flöt fint som bara den i alla fall

Fg hjälper knappast med kraftigt varierande extremt låga frame times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Fg hjälper knappast med kraftigt varierande extremt låga frame times.

Ok? För mig flöt det hur fint som helst i alla fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Ok? För mig flöt det hur fint som helst i alla fall..

Antagligen pga 4090 och 1440p. Om du har en 4090 antar jag att du också har en 12+gen intel eller ryzen 7000 serie? 5000 är måhända okej. Tvivlar på att du skulle känna någon större skillnad om du helt skippade fg delen.

Men om du har en ryzen 3000 eller ngt liknande så hats off i dom tyngre cpu delarna av spelet. Annars kan du ju testa simulera det genom att klocka ned din cpu med 50% och köra spelet i stadsmiljö och se hur det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den är mer tungdriven än man kan tro!

Tänkte det när jag såg videon , Väldigt detaljerade stenar. och sen mera stenar , lite alien växt eller nått, och mer sten.....
Undrar om man verkligen behöver 100,000 polygoner per sten block?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Tänkte det när jag såg videon , Väldigt detaljerade stenar. och sen mera stenar , lite alien växt eller nått, och mer sten.....
Undrar om man verkligen behöver 100,000 polygoner per sten block?

Det är väl bob Ross som har designat varje pixel med en sten som ritar en sten som ritar en sten som ritar en sten i all oändlighet tills man når kvark storleken 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Testade precis spelet för första gången. Kör 4k utan upscaling allt maxat. Har inte sett en enda dipp under 60 med RTX 4090.
Realtivt nöjd. Men det betyder att allt under ett 4090 inte kan maxa i 4k med 60 fps i stort sätt vilket är lite knas kan jag tycka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Testade precis spelet för första gången. Kör 4k utan upscaling allt maxat. Har inte sett en enda dipp under 60 med RTX 4090.
Realtivt nöjd. Men det betyder att allt under ett 4090 inte kan maxa i 4k med 60 fps i stort sätt vilket är lite knas kan jag tycka.

Inte knas alls? Det är väl perfekt optimerat för dagens hårdvara då. Men för morgondagens är det inte lika bra optimerat som ifall du bara kunde nå 30 fps allt maxat. Har du kommit till New Atlantis? Det var lite av en chock för systemet efter inledningsscenerna ute i bushen.

Jag installerade dlss modden och nu kan jag faktiskt lira utan att bli frustrerad konstant över allt varierande bildflyt och otroligt dåliga kvalitet och bara glömma allt det tekniska. Första gången jag testat fsr 2 och det verkar va en total bluff i ett desperat försök ge ett till synes alternativ till DLSS för AMD användare? Nu kanske AMD hårdvara har några specifika funktioner som gör att fsr 2 ser bättre ut vad vet jag. Starfield körs väl säkert bättre på amd utan fsr 2 kan tänkas så de kanske inte gör så mycket.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Testade precis spelet för första gången. Kör 4k utan upscaling allt maxat. Har inte sett en enda dipp under 60 med RTX 4090.
Realtivt nöjd. Men det betyder att allt under ett 4090 inte kan maxa i 4k med 60 fps i stort sätt vilket är lite knas kan jag tycka.

Är det så konstigt då? Var det annorlunda med till exempel Cyberpunk när det släpptes?

Tycker att de är rätt jämförbara med vad de erbjuder grafiskt utöver vad som finns på marknaden vid launch - Cyberpunk har mer ögongodis och effekter, starfield har bättre helhet och snyggare på stor skala liksom. Cyberpunk var väldigt tungt och hade, enligt mig iallafall, mycket mer dryga buggar och bara dålig design (bilkarusellerna i fjärran, trasig fysik på sopor, t-posing I förarsätet, vansinnig TAA-ghosting med DLSS etc).

Skrivet av oqvist:

Inte knas alls? Det är väl perfekt optimerat för dagens hårdvara då. Men för morgondagens är det inte lika bra optimerat som ifall du bara kunde nå 30 fps allt maxat. Har du kommit till New Atlantis? Det var lite av en chock för systemet efter inledningsscenerna ute i bushen.

Jag installerade dlss modden och nu kan jag faktiskt lira utan att bli frustrerad konstant över allt varierande bildflyt och otroligt dåliga kvalitet och bara glömma allt det tekniska. Första gången jag testat fsr 2 och det verkar va en total bluff i ett desperat försök ge ett till synes alternativ till DLSS för AMD användare? Nu kanske AMD hårdvara har några specifika funktioner som gör att fsr 2 ser bättre ut vad vet jag. Starfield körs väl säkert bättre på amd utan fsr 2 kan tänkas så de kanske inte gör så mycket.

Tror inte det ska vara några hårdvaruspecifika funtkiker för FSR 2 men kanske helt enkelt handlar om problem med nvidia-drivers eller att DLSS avlastar till tensorcores? Alltså, ditt kort har specifik hårdvara för DLSS men inte för FSR?

Satt i närmare halvtimme tidigt och mixtrade med FSR, rendering resolution och sharpening för att anlända till en nivå där jag får bra prestanda och bättre visuals i helhet än native - vissa texturer är sämre om man zoomar in på dem men hittade ett par områden typ en spaceport pad och väggarna i krigsmuseum där jag kunde justera lagom för att det inte ska märkas utan att leta efter det så att säga.

Och att det skulle vara en bluff är ju lite väl överdrivet, mer sannolikt att du missförstått inställningarna (Bethesda har ju gjort det rätt skumt i UI jämfört med andra spel) eller så är något seriöst fel med dina drivers eller något.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det så konstigt då? Var det annorlunda med till exempel Cyberpunk när det släpptes?

https://tpucdn.com/review/cyberpunk-2077-benchmark-test-performance/images/performance-3840-2160.png

Tycker att de är rätt jämförbara med vad de erbjuder grafiskt utöver vad som finns på marknaden vid launch - Cyberpunk har mer ögongodis och effekter, starfield har bättre helhet och snyggare på stor skala liksom. Cyberpunk var väldigt tungt och hade, enligt mig iallafall, mycket mer dryga buggar och bara dålig design (bilkarusellerna i fjärran, trasig fysik på sopor, t-posing I förarsätet, vansinnig TAA-ghosting med DLSS etc).

Tror inte det ska vara några hårdvaruspecifika funtkiker för FSR 2 men kanske helt enkelt handlar om problem med nvidia-drivers eller att DLSS avlastar till tensorcores? Alltså, ditt kort har specifik hårdvara för DLSS men inte för FSR?

Satt i närmare halvtimme tidigt och mixtrade med FSR, rendering resolution och sharpening för att anlända till en nivå där jag får bra prestanda och bättre visuals i helhet än native - vissa texturer är sämre om man zoomar in på dem men hittade ett par områden typ en spaceport pad och väggarna i krigsmuseum där jag kunde justera lagom för att det inte ska märkas utan att leta efter det så att säga.

Och att det skulle vara en bluff är ju lite väl överdrivet, mer sannolikt att du missförstått inställningarna (Bethesda har ju gjort det rätt skumt i UI jämfört med andra spel) eller så är något seriöst fel med dina drivers eller något.

Jag har experimenterat vilt med fsr. Lagt nära noll i möda med dlss modden ännu. AMD har väl inget motsvarande tensor cores som används för fsr?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

DLSS har betydligt bättre fps än FSR2 för mig och flyter faktiskt bra, behöver inte tänka på prestandan med RTX4080.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Fattar inte, nästan alla stora titlar har varit för krävande för den existerande grafikkorts generationen. Unreal, Far Cry, Crysis och i mer modern tid Cyberpunk och en hel hög med spel där emellan. Då hette det att spelen drev försäljningen och tekniken framåt.

Permalänk

Jag har en GTX 1080 och det flyter på ganska okej, Fast med LOW i settings, Inte så roligt dock. Och alla konversationer laggar. Dom rör med munnen och så kommer texten efteråt :/ Så tråkigt. Jag har kollat i Settings i menyn, Men nej inga lösningar...

Behöver jag en RTX 2060 för att det ej skall bli sådan?
Min specc är:

Windows 10 Home 64-bit
Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz (12 CPUs), ~3.2GHz
DirectX Version: DirectX 12
Card name: Intel(R) UHD Graphics 630
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) UHD Graphics Family
Available OS Memory: 16242MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce GTX 1080 4gb

Felstavning
Visa signatur

/Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av chokladsås:

Jag har en GTX 1080 och det flyter på ganska okej, Fast med LOW i settings, Inte så roligt dock. Och alla konversationer laggar. Dom rör med munnen och så kommer texten efteråt :/ Så tråkigt. Jag har kollat i Settings i menyn, Men nej inga lösningar...

Behöver jag en RTX 2060 för att det ej skall bli sådan?
Min specc är:

Windows 10 Home 64-bit
Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz (12 CPUs), ~3.2GHz
DirectX Version: DirectX 12
Card name: Intel(R) UHD Graphics 630
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Intel(R) UHD Graphics Family
Available OS Memory: 16242MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce GTX 1080 4gb

Vet inte om 2060 är så mycket till uppgradering. Beroende på budget är väl 6700 XT rimligt eller 6600 xt för lag röd
Lag grön är väl 3070 begagnat eller 3060ti

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inte kört Starfield men som jämförelse provade jag Cyberpunk för första gången igen på länge och det är fortfarande rätt tungdrivet.

Fick gå ner till FSR Balanced för att få runt 60fps i 4k ultra utan RT. I inbyggda benchmark.

Native gav 40 fps. Ryzen 7600X och RX 6900XT.

Starfield verkar lite mer krävande men 6900XT klarar sig ändå rätt ok då AMD är generellt starkare mot Nvidia i det spelet. Hörde att 6800XT ganska rejält slår 3080 i spelet.

Jag har dock ingen stress att köra det. Brukar vänta på GOTY version av deras spel med all DLC för vettigt pris och alla buggar (även om de verkar få denna gång) är lösta.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör det med ett 3080. Hatar DLSS, men kört med DLSS-modden för att få flytet. De flesta saker är på Ultra.

Mixtrade väldigt mycket innan jag börjat spela. Missnöjd med prestandan.

Nu har jag spelat i nog 10h och ... fy fan vad jag gillar det!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Inte knas alls? Det är väl perfekt optimerat för dagens hårdvara då. Men för morgondagens är det inte lika bra optimerat som ifall du bara kunde nå 30 fps allt maxat. Har du kommit till New Atlantis? Det var lite av en chock för systemet efter inledningsscenerna ute i bushen.

Jag installerade dlss modden och nu kan jag faktiskt lira utan att bli frustrerad konstant över allt varierande bildflyt och otroligt dåliga kvalitet och bara glömma allt det tekniska. Första gången jag testat fsr 2 och det verkar va en total bluff i ett desperat försök ge ett till synes alternativ till DLSS för AMD användare? Nu kanske AMD hårdvara har några specifika funktioner som gör att fsr 2 ser bättre ut vad vet jag. Starfield körs väl säkert bättre på amd utan fsr 2 kan tänkas så de kanske inte gör så mycket.

Det är det väl knappast optimerat då spelets grafik ser mycket sämre ut och mer oinspirerad än andra samtida titlar som dessutom flyter på enormt mycket bättre på sämre hårdvara.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Väntar på vettig HDR-implementering innan jag lirar igenom det. Finns massa annat att spela i höst.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Superstabilt på 7800x3d och 4090 här, ingen krasch ännu och bra flyt tycker jag

Permalänk

Saknar 6950XT i er lista, det är ju ett populärt kort och borde vara med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke1989:

Saknar 6950XT i er lista, det är ju ett populärt kort och borde vara med..

De saknar både 4070ti och 6950xt, men prestanda mellan 7900xt och 7800xt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25