Permalänk

Sappas tjänst för dynamisk ip

Jag la till Sappas tjänst för dynamisk IP för 49kr i månaden i hopp om att jag skulle kunna byta ip-adress enklare. Men ändå så har jag kvar min gamla IP oavsett om jag startar om routern eller inte. Har jag missförstått vad jag betalar för?

Permalänk
Medlem

Det du köpt är en publik IP. Du får endast en ny IP om leasetiden gått ut eller vid en /release.

Kan dock hända att din publika IP är låst till din Mac-adress. Jag tror Sappa kör med den lösningen tyvärr, de har inte en uppsjö av adresser.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Det du köpt är en publik IP. Du får endast en ny IP om leasetiden gått ut eller vid en /release.

Kan dock hända att din publika IP är låst till din Mac-adress. Jag tror Sappa kör med den lösningen tyvärr, de har inte en uppsjö av adresser.

"Bredband Publik Dynamisk IP" står det ja. Har detta alltså ingenting att göra med att kunna uppdatera sin IP? Detta var vad dom rekommenderade när jag bad om en ny ip-address

Permalänk
Medlem

@senapsskinkan: Jag kör också Sappa med publik dynamisk IP och har haft samma IP i 2 år.

Permalänk
Medlem

Jag gissar också att du har betalat för en publik IP. Låter du modemet och routern vara urdraget 24 timmar kanske du får en ny IP.
Varför vill du ha en ny IP?

Permalänk

Vad är det då jag betalar för? Jag blir inte mycket klokare av google

Permalänk
Medlem

Du betalar för en publik IP istället för att sitta bakom CGNAT.

CGNAT innebär att du blir tilldelad en ”privat” IP och att du och x antal kunder hos Sappa delar på samma publika IP adress. Innebär bara en massa strul.

Värt 49 kr om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Ringde till Bredband2 och blev borttagen från CGNAT. Varför ska man få betala extra för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ringde till Bredband2 och blev borttagen från CGNAT. Varför ska man få betala extra för det?

Vissa tar betalt och vissa inte. Ibland kan man prata sig ur det. Sappa har nog inte en uppsjö av IPv4 så därför tar de betalt. En IP kostar väl runt 500 spänn för dem att köpa in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av senapsskinkan:

Vad är det då jag betalar för? Jag blir inte mycket klokare av google

Du betalar för att få en publikt dynamiskt IP-adress. Dynamiskt, i motsat till statiskt som aldrig byts. Dynamiskt kan bytas, men det är inte du som bestämmer när den byts.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du betalar för att få en publikt dynamiskt IP-adress. Dynamiskt, i motsat till statiskt som aldrig byts. Dynamiskt kan bytas, men det är inte du som bestämmer när den byts.

okej, tack för hjälpen allihopa.