Kan inte säkerhetskopiera windows C: till D: (för lite utrymme)

Permalänk
Medlem

Kan inte säkerhetskopiera windows C: till D: (för lite utrymme)

Vill konvertera MBR till GTP men fick rekommendationen att säkerhetskopiera windowsenheten först som är på 1B och där 600GB används. Försöker kopiera till D: som har 1,92TB och typ 1,5TB ledigt men får hela tiden en felkod som indikerar att utrymmet är slut efter ca 250GB kopiering. Använder windows eget verktyg för att skapa kopian och kör windows 10. Några idéer om vad som kan vara fel? Märkligt nog så tog även tangentbordet under processen. Muspekaren började röra sig av sig själv när jag höll in LMB och om jag markerade en mapp så började markeringen röra sig som om jag skulle hållit in höger piltangent. Provade att koppa ur enheterna utan någon ändring. När jag startade upp datorn svarade inte tangentbordet alls. Bytte till ett annant och letade upp hur man hårdvaruresettar det första tangentbordet. Efter att ha gjort det så började det fungera normalt igen. Fattar inte alls vad som händer. Det går fortfarande inte att slutföra säkerhetskopieringen. Tänkte då att SSDn jag kopierar till kanske är en piratkopia med mindre utrumme än vad som visas i windows. Men efter att flertalet gånger kopiera över en spelmapp för att fylla ut det utrymme jag misstänkte "inte fanns" så kan jag bekräfta att den går att fylla ut. Så något annat är vajsing.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

"Använder windows eget verktyg för att skapa kopian"

Vad är det för verktyg?

Hursom, använd typ clonezilla som du bootar from USB, och gör en avbild (image) av din C-disk istället, då kan du alltid återställa till en exakt kopia av det du hade innan.

"Tänkte då att SSDn jag kopierar till kanske är en piratkopia med mindre utrumme än vad som visas i windows."

Vi kan inte göra annat än att spekulera heller. Har du köpt den på nån skum site? (Med skum menar jag Aliexpress, Amazon, Wish o.s.v). Om det är en fake SSD brukar den vara extremt långsam vid skrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Använder windows eget verktyg för att skapa kopian"

Vad är det för verktyg?

Hursom, använd typ clonezilla som du bootar from USB, och gör en avbild (image) av din C-disk istället, då kan du alltid återställa till en exakt kopia av det du hade innan.

"Tänkte då att SSDn jag kopierar till kanske är en piratkopia med mindre utrumme än vad som visas i windows."

Vi kan inte göra annat än att spekulera heller. Har du köpt den på nån skum site? (Med skum menar jag Aliexpress, Amazon, Wish o.s.v). Om det är en fake SSD brukar den vara extremt långsam vid skrivning.

Tack för tipset! Men hade gärna sluppit boota från en USB bara för att skapa en image som borde gå enkelt att göra direkt i windows? Väljer i sökfältet att gå in på "inställningar för säkerhetskopiering" och följer hur man blir guidad där. "Gå till säkerhetskopiera och återställ (windows 7) men det ska tydligen fungera med windows 10 också enligt diverse källor på youtube.

Vad gäller mina SSD:er så är det ADATA SU650 1.92TB från amazon. Men har som helst bekräftat att den gick att fylla upp med andra filer till mer än hälften så det borde inte vara en piratkopia. Det som fick mig att misstänka att det var pirat var för att de såldes för typ 777:- styck för ett och ett halvt år sen. Sjukt bra pris/GB när det begav sig.

Menmen... Provar att ta bort den här klonen som skapades och börjar om på nytt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

https://www.macrium.com/reflectfree - Ett utomordentligt verktyg som ofta rekommenderas vid diskavbildningar här på forumet.

Hur testade du om din SSD är fake? Att bara kopiera filer till den säger inget då fake ssd's låter filnamnen vara kvar men skriver över gammal data. https://www.heise.de/download/product/h2testw-50539 kan testa SD, SSD och andra lagringsmedium.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket filsystem är D:?
Har för mig att man kan få det felmeddelandet om filen du kopierar är större än vad filsystemet klarar av -- i praktiken om filsystemet är FAT32 (max 4 GiB per fil).

Ovanstående "SSD-test" är dock också värt att kolla in oavsett om du är tveksam på om faktiskt är ~2 TB eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan det vara att den först skapar kopian i temp-mappen som ligger på c: och den efter det ska kopieras över till d: ?
Testa att ändra temp-mappen till en mapp på d: och se om det går bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Är onedrive en relevant del av c:?

Windows har problem med onedrive-foldern som kan bete sig märkligt vid sådana tillfällen. Behöver sinnas mer ledigt på sourcedisken (altså inte target diken) än hele onedrivemappen. Det här jag haft bekymmer med. Men det kanske inte är felet här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tack för tipset! Men hade gärna sluppit boota från en USB bara för att skapa en image som borde gå enkelt att göra direkt i windows?

Nu får du tänka efter igen - hur lätt är det att göra en diskimage på en systemdisk där OS själv kör på och där saker hela tiden ändras medans kopieringen görs ??? - detta är receptet för att skapa en inkonsistent och trasigt filsystem såvida du inte kör windows i read-only mode på systemdisken.

i Linux kan man både gå ned i single usermode där bara en program körs i taget utan parallella processer och att man kan starta OS med systemdisken i skrivskyddat läge - det är bara i det läget ett OS kan ta kopia av sin filsystem medans den samtidigt kör på denna.

windows med VSS (aka Volume Shadow System) försöker skapa en liknande vy med emulerad 'fryst' filsystem och även emulerad 'fryst' diskimage men dessa är alltid i status 'som efter en plötslig strömavbrott' med öppna filer och halvskriven data - vilket går bra i de flesta fallen men inte alltid - som tex. äldre databasmotorer med databaser som blir korrupta och behöver göra integritetstester och sedan hoppas att det går igenom felfritt. (moderna databasmotorer är bättre byggda att tåla 'plötslig strömavbrott' med parallell journalföring mm.) - ett filsystem är i grunden en databas den också.

Med andra ord en windows-genererad diskimage oavsett använda winbackupprogram (som macrium reflect, windows egna backupprogram etc.) då alla använder samma 'VSS' som gör disk-klonen är inte av samma 'kvalitet' som en motsvarande gjord via en USB-sticka och tex. kör 'clonezilla' eller i linux använder 'dd' för att göra diskimagen, då den kör från en av windows nedstängd och korrekt filsystem.

Sedan är som redan skrivet skäl att undersöka att din D: verkligen är äkta och inte fått en fejkmodell som skriver om början igen när du skrivet över 1/8-del av disken och först när den sabbar redan skriven $MFT som du märker att disken är inte bra och kanske förlorat det mesta av datat på köpet.

med andra ord om du fyller disken med data så måste du också verifiera alla filer som läggs där att de tex. har samma hash-värde som orginalet - blir det knas där så har du en fejkdisk.

'Total commander' har lite mer användarvänliga funktioner att tex. kunna skapa hashvärden av ett filträd - kopiera filträdet (kanske i många upplagor för att fylla ut disken) på den misstänkta disken och sedan verifiera att hasvärdena stämmer för alla filer var i och en av mappträden.

H2testw mfl är specialgjorda just för att upptäcka fejklagring och kan ta lite genvägar för att snabbare se om det är ett problem eller inte.

kör man linux och BTRFS på disken och fyller disken med data och sedan läser igen så kommer den att upptäcka om delar av disken fått förändrade sektorer på tidigare delar av disken av senare skrivningar längre ut på disken - dock bör datat vara annat än zero-fyllda filer då den gör en checkvärde per 4k block och är det samma data hela vägen (som 0-fyllda filer) kan den inte se felen iom. med att checkvärdet också är samma hela vägen