Har jag köpt grisen i säcken och vad ska jag komplettera med?

Permalänk
Medlem

Har jag köpt grisen i säcken och vad ska jag komplettera med?

Hej,

Jag håller på att fixa sonens första speldator i födelsedagspresent. Fick tag på en begagnad stationär gamingdator i lokala köp/byt och sälj gruppen på Facebook för 1 000 kr. Tänkte att jag köper den och ber sedan om tips här på forumet. I värsta fall har jag kastat bort en tusenlapp.

Specifikationer som jag vet om: Intel i7 processor på 3,2 ghz. 16 gb ddr4 minne och ett Gtx 1060 6gb grafikkort. "Bra kylning" och ett Corsair nätagg på 650. "Saknar dock AVX stöd"

*Redigerat: Verkar vara Saberthooth X58 https://bilddump.se/bilder/20230911141649-78.73.29.30.jpg

Saknar dock hårddiskar så jag behöver tips på vad som passar. Pratade snabbt men en kille på Webhallen här i stan och han rekommenderade deras Samsung SSD. En för operativsystemet och en med större lagring för spel.

Sedan tillkommer köp av operativsystem.

Något annat som jag borde komplettera med?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skärm, tangentbord & mus men det kanske du redan har?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Skärm, tangentbord & mus men det kanske du redan har?

Hej!

tack för input. Ja det har jag köpt.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra att veta vad det är för moderkort i alla fall, så vi vet vad du har för anslutningar. Eftersom du har DDR4 så är moderkortet åtminstone någorlunda modernt, så en M.2 SSD är troligtvis att föredra framför 2.5" SATA.

Beroende på hur mycket lagring ni egentligen behöver så skulle jag säga att det är bättre att börja med en stor SSD för allt, och sen eventuellt komplettera med mer senare om det behövs. Vill man ha OS och spel separata så kan man bara skapa partitioner för dem, det finns inga större fördelar med att ha dem på olika enheter nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det skulle vara bra att veta vad det är för moderkort i alla fall, så vi vet vad du har för anslutningar. Eftersom du har DDR4 så är moderkortet åtminstone någorlunda modernt, så en M.2 SSD är troligtvis att föredra framför 2.5" SATA.

Beroende på hur mycket lagring ni egentligen behöver så skulle jag säga att det är bättre att börja med en stor SSD för allt, och sen eventuellt komplettera med mer senare om det behövs. Vill man ha OS och spel separata så kan man bara skapa partitioner för dem, det finns inga större fördelar med att ha dem på olika enheter nu för tiden.

Fast vill du blåsa hela disken är det helt klart mer fördelaktigt att ha separata diskar. Det är min rekommendation i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Fotograftera inuti, gärna all text etc du kan se. Lägg upp bilderna här sen så kan vi säkert lista ut vad det är du fått.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Känner mig lite negativ idag, men blir lite förundrad över Saknar dock AVX stöd. Har inte typ alla i7:or haft AVX sedan andra generationen eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Fast vill du blåsa hela disken är det helt klart mer fördelaktigt att ha separata diskar. Det är min rekommendation i alla fall.

Fast när behöver man blåsa hela disken? Vill man ha OS separat så är det som sagt bara att lägga det på en egen partition istället.

Problemet med att ha separata diskar är att man då troligtvis fyller upp alla tillgängliga M.2-portar på moderkortet, så behöver man mer utrymme i framtiden blir man då tvungen att byta ut en M.2 SSD eller köpa en mindre prisvärd 2.5" SATA.

Skrivet av Naki:

Känner mig lite negativ idag, men blir lite förundrad över Saknar dock AVX stöd. Har inte typ alla i7:or haft AVX sedan andra generationen eller tänker jag helt fel?

Ja, min gissning skulle vara att det är en i7 8700 det handlar om med tanke på 3.2GHz och DDR4, och att avsaknaden av AVX helt enkelt är fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naki:

Känner mig lite negativ idag, men blir lite förundrad över Saknar dock AVX stöd. Har inte typ alla i7:or haft AVX sedan andra generationen eller tänker jag helt fel?

Med tanke på det låga priset skulle det inte förvåna mig om det är en första generations Core i7 med 4 kärnor och cirka 3 GHz i klockfrekvens. I så fall en cirka 15 år gammal CPU, men förmodligen fortfarande användbar i vissa spel, särskilt med ett 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast när behöver man blåsa hela disken? Vill man ha OS separat så är det som sagt bara att lägga det på en egen partition istället.

Problemet med att ha separata diskar är att man då troligtvis fyller upp alla tillgängliga M.2-portar på moderkortet, så behöver man mer utrymme i framtiden blir man då tvungen att byta ut en M.2 SSD eller köpa en mindre prisvärd 2.5" SATA.
Ja, min gissning skulle vara att det är en i7 8700 det handlar om med tanke på 3.2GHz och DDR4, och att avsaknaden av AVX helt enkelt är fel.

Finns väl olika skolor som med allting.
Jag gillar att ha en separat disk för enbart OS.

Kraschar en disk drabbas inte den andra.

Sedan har du lagringsförlust när du köper större och större diskar.
Tex. får du bara ut ~931GB på 1TB-disk.
2TB = 1862GB
3TB = 2794 GB
.
.
.
6TB = 5588GB

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Finns väl olika skolor som med allting.
Jag gillar att ha en separat disk för enbart OS.

Kraschar en disk drabbas inte den andra.

Å andra sidan dubbelt så stor disk att någon disk kraschar över huvud taget...

Backup är bra

Permalänk
Medlem

"Intel i7 processor på 3,2 ghz"

Det kan väl vara allt mellan generation 7 och 13? Antagligen en av de tidigare dock med tanke på den relativt låga klockfrekvensen.

TS: Komplettera med generation och modell av CPU och Moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Sedan har du lagringsförlust när du köper större och större diskar.
Tex. får du bara ut ~931GB på 1TB-disk.
2TB = 1862GB
3TB = 2794 GB
.
.
.
6TB = 5588GB

Du förlorar ingenting, det är endast skillnaden mellan binära och decimala prefix: 1000 GB = 931 GiB. Windows förvirrar genom att visa GiB som GB, men det är inte som att det försvinner utrymme bara för att man konverterar från en enhet till en annan.

Och även om det faktiskt hade varit så att man förlorade utrymme så är ju "förlusten" linjär här, graden av förlust ökar inte ju större disken är. D.v.s. oavsett om du köper t.ex. två 1 TB eller en 2 TB så blir det totalt 1862 GiB ändå.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Vet inte om jag kan klistra in bilder direkt i tråden men här är länk till hur det ser ut:
https://bilddump.se/bilder/20230911141649-78.73.29.30.jpg

Verkar vara Saberthooth X58

Permalänk
Medlem

Ingen som tagit med i kalkylen att säljaren kan ha skrivit fel på DDR4 där det egentligen ska stå DDR3?

I rest my case; säljaren skrivit fel, ska såklart stå DDR3 och inte DDR4.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Ingen som tagit med i kalkylen att säljaren kan ha skrivit fel på DDR4 där det egentligen ska stå DDR3?

Det har du rätt i.
Ser ut som att det endast är DDR3 för det moderkortet.
Å andra sidan är moderkortet inte helt säkert heller, då det är skrivet med "verkar vara Saberthooth X58"
Såg inte bilden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircrips:

Tack för snabba svar!

Vet inte om jag kan klistra in bilder direkt i tråden men här är länk till hur det ser ut:
https://bilddump.se/bilder/20230911141649-78.73.29.30.jpg

Verkar vara Saberthooth X58

Ok, då var det DDR4 som var fel (moderkortet använder DDR3) och inte avsaknaden av AVX, och datorn är betydligt äldre än vad som antagits. Då kan du glömma allt med M.2, och det blir istället 2.5" SATA du får kolla på.

Utbudet av såna SSDer börjar bli rätt dåligt eftersom M.2 tagit över. Ett alternativ är Samsung 870 EVO, bra men dyr. PNY CS900 är betydligt billigare men ska också vara rätt ok.

Permalänk
Medlem

Så en i7 960 förmodligen, vad för spel är det tänkt att datorn ska klara?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Det har du rätt i.
Ser ut som att det endast är DDR3 för det moderkortet.
Å andra sidan är moderkortet inte helt säkert heller, då det är skrivet med "verkar vara Saberthooth X58"

Det finns en bild på det, hur mycket säkrare behöver det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, då var det DDR4 som var fel (moderkortet använder DDR3) och inte avsaknaden av AVX, och datorn är betydligt äldre än vad som antagits. Då kan du glömma allt med M.2, och det blir istället 2.5" SATA du får kolla på.

Utbudet av såna SSDer börjar bli rätt dåligt eftersom M.2 tagit över. Ett alternativ är Samsung 870 EVO, bra men dyr. PNY CS900 är betydligt billigare men ska också vara rätt ok.

Får hoppas att det bara var en felskrivning av säljaren.

Ok då vet jag vart jag ska börja leta efter. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircrips:

Får hoppas att det bara var en felskrivning av säljaren.

Ok då vet jag vart jag ska börja leta efter. Tack!

Fundera först och främst på vad datorn ska användas till, annars riskerar du att köpa på dig flera halvdassiga komponenter till en dator som ändå döms ut direkt för att den inte klarar av det som ska spelas.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så en i7 960 förmodligen, vad för spel är det tänkt att datorn ska klara?

Det får helt enkelt avgöras efter vad den klarar av. Är inget behov av de senaste spelen som kräver det senaste. Skulle det visa sig att jag köpt något skräp får jag bita i det sura äpplet och köpa begagnat från någon serös återförsäljare i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns en bild på det, hur mycket säkrare behöver det vara?

Jag missade bilden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircrips:

Det får helt enkelt avgöras efter vad den klarar av. Är inget behov av de senaste spelen som kräver det senaste. Skulle det visa sig att jag köpt något skräp får jag bita i det sura äpplet och köpa begagnat från någon serös återförsäljare i stället.

En billig 6 kärnig xeon cpu som går att skrämma upp några hundra MHz räcker ett tag iallafall för typ fortnite, roblox och minecraft.

Satt själv på en sådan för några år sen

Edit: x5650 köpte jag på ebay för några hundralappar (typ 4-5 år sen) såg dock att moderkortet inte har något officiellt stöd för dom vilket min x58 bräda från asus hade men borde fungera bortsätt från stödet för ECC minnen vilket ändå inte direkt är intressant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircrips:

Det får helt enkelt avgöras efter vad den klarar av. Är inget behov av de senaste spelen som kräver det senaste. Skulle det visa sig att jag köpt något skräp får jag bita i det sura äpplet och köpa begagnat från någon serös återförsäljare i stället.

Ett tips från någon som försöker hålla datorer rullande till 4 barn i varierande åldrar är att undersöka lite vad kompisar spelar och ifall det redan nu finns önskemål. Är det Roblox? Fortnite? RDR2? Det är tre väldigt olika datorer som krävs för det, är det t.ex FIFA/RDR2 är risken överhängande att det blir en stor besvikelse och då är det värt att lägga det du köpt åt sidan för att istället lägga pengarna på något som faktiskt klarar spelen. Risken är att du istället för att ha förlorat 1000:- förlorar 2-3000 och ändå får punga ut ~5000 till för att få helt andra delar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Ett tips från någon som försöker hålla datorer rullande till 4 barn i varierande åldrar är att undersöka lite vad kompisar spelar och ifall det redan nu finns önskemål. Är det Roblox? Fortnite? RDR2? Det är tre väldigt olika datorer som krävs för det, är det t.ex FIFA/RDR2 är risken överhängande att det blir en stor besvikelse och då är det värt att lägga det du köpt åt sidan för att istället lägga pengarna på något som faktiskt klarar spelen. Risken är att du istället för att ha förlorat 1000:- förlorar 2-3000 och ändå får punga ut ~5000 till för att få helt andra delar.

Ja precis, jag har fått en hel del information bara genom den här tråden vilket jag tacka er för!

Det är blandat spelande för en snart 12-åring. Han lirar redan nu RDR 2 och FIFA på min Ps5. Men en stor del av tiden är även "enkare" spel via telefon och skoldatorn som jag vet att han vill lira och streama ut.

Ska ta en fundera ändå på det sista du skrev. Alternativet är att denna bli en speldator för de yngre syskonen att dela på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

En billig 6 kärnig xeon cpu som går att skrämma upp några hundra MHz räcker ett tag iallafall för typ fortnite, roblox och minecraft.

Satt själv på en sådan för några år sen

Edit: x5650 köpte jag på ebay för några hundralappar (typ 4-5 år sen) såg dock att moderkortet inte har något officiellt stöd för dom vilket min x58 bräda från asus hade men borde fungera bortsätt från stödet för ECC minnen vilket ändå inte direkt är intressant.

Det är bra att veta. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircrips:

Det är bra att veta. Tack!

Yes värt att notera är dock att den kommer bli gammal fort, mina två äldre som kör stationära datorer kör en AMD 5600 och en 3770k och intel cpun får det jobbigt i många spel nu när dom vill köra lite mer krävande tittlar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sircrips:

Ja precis, jag har fått en hel del information bara genom den här tråden vilket jag tacka er för!

Det är blandat spelande för en snart 12-åring. Han lirar redan nu RDR 2 och FIFA på min Ps5. Men en stor del av tiden är även "enkare" spel via telefon och skoldatorn som jag vet att han vill lira och streama ut.

Ska ta en fundera ändå på det sista du skrev. Alternativet är att denna bli en speldator för de yngre syskonen att dela på.

Det tror jag är riktigt klokt, den kommer tugga på Roblox helt ok men det är en överhängande risk att en 12:åring blir ordentligt besviken när spelen som kompisarna spelar inte startar eller upplevs ospelbara.

För att ge exempel på vad som skulle vara bättre till 12:åringen tog jag första bästa exempel på marknaden, den här tror jag skulle upplevas som rätt grym!

https://www.sweclockers.com/marknad/230708-i7-8700k-gtx-1080-...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Alltså en första gen i7 är nog lite väl gammalt om man inte tänker köra bara riktigt gamla spel. Man brukar kunna få rätt ok saker för några hundralappar - leta efter typ något ur 4000 serien. Grafikkortet är ju trots allt helt ok även idag.