3.5 mm till RCA, 3.5 mm till USB-C, 3.5 mm till 3.5 mm. Likvärdigt?

Permalänk
Medlem

3.5 mm till RCA, 3.5 mm till USB-C, 3.5 mm till 3.5 mm. Likvärdigt?

3.5 mm till RCA
3.5 mm till USB-C
3.5 mm till 3.5 mm

producerar alla dessa lika ljud eller blir någon bättre?

Permalänk

Vet inte om jag riktigt förstår din fråga.
Om du menar en kabel med 3.5mm på ena sidan och RCA på andra sidan för att skicka ljudsignal så är det likvärdigt som 3.5mm till 3.5mm. Däremot går det inte att skicka en analog ljudsignal med en 3.5mm kontakt på en sidan och USB-C på andra vad jag känner till utan då måste det finnas en DAC däremellan. Då kommer kvaliten på signalen vara beroende på DAC:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gagamelll:

Vet inte om jag riktigt förstår din fråga.
Om du menar en kabel med 3.5mm på ena sidan och RCA på andra sidan för att skicka ljudsignal så är det likvärdigt som 3.5mm till 3.5mm. Däremot går det inte att skicka en analog ljudsignal med en 3.5mm kontakt på en sidan och USB-C på andra vad jag känner till utan då måste det finnas en DAC däremellan. Då kommer kvaliten på signalen vara beroende på DAC:en.

Har denna en DAC i sig menar du?

https://www.inet.se/produkt/1964168/oneplus-type-c-to-3-5-mm-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Sannolikt inte.

https://www.soundguys.com/usb-audio-explained-18563/

Analog signals over USB

Digital audio isn’t the only way to listen to music with USB Type-C headphones. The standard also supports “Audio Accessory Mode”, whereby the D+/D- pins switch roles to support analog audio signals.

Active vs passive cables and dongles

All of the above applies to the new market for USB Type-C headphones and is equally applicable to USB Type-C to 3.5mm cables and dongles. These also come in active and passive varieties.

The former benefits from digital audio and an integrated DAC, just like digital USB headphones. These can support USB Audio Class specifications too, although most of them will just implement a DAC and amplifier rather than any post-processing components. Passive dongles simply work by exploiting USB Audio Accessory Mode to obtain an analog signal from your smartphone, and as such are usually the cheaper option.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

3.5 mm till USB-C

Det finns två varianter i USB-C - standarden: analog och digital.

Den analoga fungerar bara som en passiv adapter till 4-polig 3,5 mm "headset-kontakt": det är analoga signaler på USB C-pinnarna. Detta finns bara i USB C och inte i äldre standarder.

Är det digitalt så är det det gamla USB Audio-protokollet, och kvaliteten beror helt på vilken DAC/ADC som sitter i adaptern.
Alla USB-värdenheter som har analogt ljud måste också stödja digitalt ljud men det finns inget krav för det motsatta: så skaffar du en passiv adapter så funkar den inte i alla enheter.

Analog ut och en DAC som drivs av USB-kontakten brukar inte ha så mycket kraft, och är till för lättdrivna hörlurar och mobiltelefon-headsets.
Studiohörlurar tror jag funkar bra överlag, men för att driva audiofil-lurar med större impedans behöver man nog en DAC med egen strömförsörjning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem

Håll reda på signalriktningen !
Den är mycket viktig för en dac kan inte agera adc och tvärt om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag vill koppla en högtalare som har 3.5mm kontakt till en tv som har optical och hörlursuttag. Kommer jag märka skillnad om kör kör en dac i mellan såsom denna https://www.webhallen.com/se/product/300962-Deltaco-DAC-Digit...

eller en sådan här in i datorn 3.5mm till usb-c. Tänk apple adapter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hardrade:

Jag vill koppla en högtalare som har 3.5mm kontakt till en tv som har optical och hörlursuttag. Kommer jag märka skillnad om kör kör en dac i mellan såsom denna https://www.webhallen.com/se/product/300962-Deltaco-DAC-Digit...

eller en sådan här in i datorn 3.5mm till usb-c. Tänk apple adapter.

Du kan inte koppla in en usbkonntakt i en toslink (optisk) så att göra det utan en dac emellan är omöjligt.
Du måste alltså ha en dac med toslinkingång tex den du länkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Sannolikt inte.

https://www.soundguys.com/usb-audio-explained-18563/

Analog signals over USB

Digital audio isn’t the only way to listen to music with USB Type-C headphones. The standard also supports “Audio Accessory Mode”, whereby the D+/D- pins switch roles to support analog audio signals.

Active vs passive cables and dongles

All of the above applies to the new market for USB Type-C headphones and is equally applicable to USB Type-C to 3.5mm cables and dongles. These also come in active and passive varieties.

The former benefits from digital audio and an integrated DAC, just like digital USB headphones. These can support USB Audio Class specifications too, although most of them will just implement a DAC and amplifier rather than any post-processing components. Passive dongles simply work by exploiting USB Audio Accessory Mode to obtain an analog signal from your smartphone, and as such are usually the cheaper option.

Bra återkoppling! Jag visste att det fanns sådana adaptrar men har inte reflekterat över det. Då har man lärt sig nåt idag med

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då det är i samma sorts vatten som jag plaskar runt - dock utan att bli klok.

Jag vill (försöka) para ihop en skivspelare med RCA-utgångar med en ljudlimpa med USB-utgång. Är det lika bökigt/omöjligt som det framstår? Jag har ingen förstärkare eller DAC/ADC/? emellan, och jag har ju förstått så mycket att någonting sådant måste finnas där.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Lånar tråden då det är i samma sorts vatten som jag plaskar runt - dock utan att bli klok.

Jag vill (försöka) para ihop en skivspelare med RCA-utgångar med en ljudlimpa med USB-utgång. Är det lika bökigt/omöjligt som det framstår? Jag har ingen förstärkare eller DAC/ADC/? emellan, och jag har ju förstått så mycket att någonting sådant måste finnas där.

Förs måste man veta vad det är för Skivspelare så man vet om du behöver en RIAA förförstärkare eller inte, men förutom det ja lika bökigt, eller snarare med RIAA delen ännu bökigare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Förs måste man veta vad det är för Skivspelare så man vet om du behöver en RIAA förförstärkare eller inte, men förutom det ja lika bökigt, eller snarare med RIAA delen ännu bökigare

Så mycket vet jag i alla fall, att det är inbyggd RIAA-förstärkare i spelaren. Är det närmast dödsdömt då? Eller hur skulle jag bära mig åt?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Så mycket vet jag i alla fall, att det är inbyggd RIAA-förstärkare i spelaren. Är det närmast dödsdömt då? Eller hur skulle jag bära mig åt?

Nej med RIAA inbyggd blir det iallafall rätt korrigerad analog signal ut, så en RCA > USB omvandlare bör fungera.
Dock om det är en USB-C kontakt i limpan kan den även ha support för analoga signaler så en passiv konverter kan fungera....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej med RIAA inbyggd blir det iallafall rätt korrigerad analog signal ut, så en RCA > USB omvandlare bör fungera.
Dock om det är en USB-C kontakt i limpan kan den även ha support för analoga signaler så en passiv konverter kan fungera....

Nä, det är gamla goda USB-A i limpan. De omvandlare jag får upp när jag googlar verkar inte ha någon USB-utgång, utan oftast är det coaxial eller optisk. Är jag bara dålig på googla eller behövs det en kabel som med USB i ena änden och coaxial eller optisk i andra?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Nä, det är gamla goda USB-A i limpan. De omvandlare jag får upp när jag googlar verkar inte ha någon USB-utgång, utan oftast är det coaxial eller optisk. Är jag bara dålig på googla eller behövs det en kabel som med USB i ena änden och coaxial eller optisk i andra?

USB A på limpor är nästan alltid för service/firmware och i ovanliga fall för att spela filer från USB-minne. Om det inte är någon limpa för dator som har inbyggt ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

USB A på limpor är nästan alltid för service/firmware och i ovanliga fall för att spela filer från USB-minne. Om det inte är någon limpa för dator som har inbyggt ljudkort.

Hm. Det är en Sony SF150, som inte är något vidare tekniskt underverk, men vad jag förstår så ska det gå att spela upp musik över USB, i alla fall.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11