Snabbkoll: Har du hunnit testa Starfield?

Permalänk
Medlem

Många använder argumentet att spelet är early access just nu och kommer vara mycket bättre vid release, håller det verkligen vatten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Många använder argumentet att spelet är early access just nu och kommer vara mycket bättre vid release, håller det verkligen vatten?

Det är inte i early access. De som köpt den dyrare versionen av spelet har fått lite "head start". Det kommer dock säkert komma en och annan patch i veckan eller tidigt nästa vecka. Spelet är ändå tämligen buggfritt för att vara ett Bethesda-spel.

Ett problem är ju prestandan. Jag får spelet imorgon då jag har Game Pass och det ska bli intressant att se hur mycket min 13600k kombinerat med 4080-kortet får svettas.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det är inte i early access. De som köpt den dyrare versionen av spelet har fått lite "head start". Det kommer dock säkert komma en och annan patch i veckan eller tidigt nästa vecka. Spelet är ändå tämligen buggfritt för att vara ett Bethesda-spel.

Ett problem är ju prestandan. Jag får spelet imorgon då jag har Game Pass och det ska bli intressant att se hur mycket min 13600k kombinerat med 4080-kortet får svettas.

Ah okej. Det argumentet känns lite meh isåfall.
Men jo, hoppas på lite patches vid "official" launchen imorrn.
Tror det kommer gå fint med din build, man får ju dock inte inbilla sig att man ska sitta på 144 fps så som man kanske är van vid med med andra fina spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Tror det kommer gå fint med din build, man får ju dock inte inbilla sig att man ska sitta på 144 fps så som man kanske är van vid med med andra fina spel.

Nej, det kan man inte. Vi får väl räkna mellan 60-90 FPS, vilket är helt ok för ett litet "långsammare" spel som detta.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Skulle inte köpa ett Bethesda spel speciellt inte i EA.

Permalänk
Medlem

Nej och kommer inte köpa det heller efter jag sett några klipp som gått viralt på Twitter.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irregular Programming:

Skulle inte köpa ett Bethesda spel speciellt inte i EA.

Ok. Fast det är inte i early access.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av Najk:

Ok. Fast det är inte i early access.

Fortfarande ett Bethesdaspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Många använder argumentet att spelet är early access just nu och kommer vara mycket bättre vid release, håller det verkligen vatten?

Skrivet av Najk:

Det är inte i early access. De som köpt den dyrare versionen av spelet har fått lite "head start". Det kommer dock säkert komma en och annan patch i veckan eller tidigt nästa vecka. Spelet är ändå tämligen buggfritt för att vara ett Bethesda-spel.

Ett problem är ju prestandan. Jag får spelet imorgon då jag har Game Pass och det ska bli intressant att se hur mycket min 13600k kombinerat med 4080-kortet får svettas.

Skrivet av Chromatic:

Ah okej. Det argumentet känns lite meh isåfall.
Men jo, hoppas på lite patches vid "official" launchen imorrn.
Tror det kommer gå fint med din build, man får ju dock inte inbilla sig att man ska sitta på 144 fps så som man kanske är van vid med med andra fina spel.

Nej precis, det är iaf inte Early Access i den betydelsen som EA brukar användas; dvs att man kan följa med på resan under utvecklingsprocessen.
Det här är ju istället "de som köper versionen som kostar 50% extra får börja spela några dagar tidigare än de andra", så det är ju svårt att hävda att spelet inte borde vara klart redan till denna första våg.

Och det är förstås så att det lär komma en massa patchar, särskilt den första tiden, men så hade det ju varit oavsett. Så om man verkligen vill dra maximal nytta av det så ska man väl egentligen inte börja spela på något av de här släppdatumen utan vänta längre...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har nog hunnit spela runt 3 timmar totalt tror jag. Tycker det var ett riktigt kul spel & fin grafik. Perfekt spel när man vill koppla av och utforska universum... Kollade FPS lite snabbt nyss och hade då mellan 50 - 60 FPS när jag kör på ultra/high på min laptop. Det var då vid nån byggnad och befann mig i en eldstrid.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

Spelade 50 timmar i helgen fredag-söndag och tycker det är jäkligt kul, såhär roligt har jag inte haft i ett spel på säkert 10 år. Väldigt få buggar som jag stött på och det finns gott om saker att göra.

Ska bli intressant och se hur modding community fortsätter att göra spelet större och bättre, Finns redan nu lite UI mods och bäst av allt är modden för snabbare combat.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Hunnit testa några timmar nu. Verkar vara ett kul spel så, men tycker det är väldigt mycket hattande i menyer hela tiden, vilket fragmenterar upplevelsen. Kanske bara är jag som är känslig i och med att jag kände precis samma sak när jag lirade de senaste Zelda-spelen. Det eviga jäkla bytandet av vapen, som väldigt ofta avbröt fighter när de var som hetast, kändes bara som onödigt besvär.

Här är det resandet som är drygt. Man får inte känslan av att vara i ett stort universum, och det är ungefär lika roligt som att försöka hitta någon fil i polarens röriga dator.

Är det kanske bara jag som gör fel? Går det att fara omkring i rymden utan att böka i menyer?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Väntar på kod från AMD, och kommer nog att invänta första patchen innan jag kör igång

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har hunnit testa - är det så buggigt som flera tycker sig uppleva att det är? Även sett folk beklaga sig över ansiktsuttrycken, att de är väldigt stela.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Postade detta i starfield-grafik-tråden men det hör väl hemma här kanske. Nåväl, here goes nothing...

Köpte starfield, taggad att prova körde jag igång det idag. Letat efter nåt spel att köra efter att ha kört cyberpunk alldeles för länge.
Men mein frikking god vad tråkigt det var. Spelat ca 80 min och håller på att dö av tristess. Knasiga kontroller, för många knappar att binda och till synes inget smidigt sätt att ens byta vapen (typ scrollhjulet), oengagerande story, luddiga uppdrag, oengagerande karaktärer.


Snygg grafik dock, och flyter som smör med 4090+dlss3 mod..


Men frågan är, blir det nå roligare, eller är detta spel helt enkelt inte min kopp te?
Lutar åt ångerrätt än så länge i alla fall..

.. Och efter att ha kollat lite reviews så blev det retur för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Ni som har hunnit testa - är det så buggigt som flera tycker sig uppleva att det är? Även sett folk beklaga sig över ansiktsuttrycken, att de är väldigt stela.

Det vettefan faktiskt. Är väl typ 10 timmar in i spelet nu, det har bara kraschat en gång. Inte heller upptäckt några direkta glitchar eller buggar.

Ett tag hade jag två followers under en quest, och de babblade oavbrutet med varandra, repeterandes samma meningsutbyten gång på gång. Till saken hör att jag körde det uppdraget smygandes, babblandet passade verkligen inte in i bilden heller. Det skulle kunna vara en bugg, men lika gärna dålig design/kvalitetskontroll.

En pryl som börjar bli seriöst irriterande är att det verkar finnas en del clippingproblem. Är något av en precisionslirare när det kommer till FPS, och gillar att prickskjuta mot små mål när chansen ges. Man skjuter mot ett huvud som tydligt sticker upp halvvägs bakom nån pryl, men träffar likförbannat prylen snarare än huvudet. Samma där, kanske bugg, kanske dålig design.

Mitt intryck av spelet börjar emanera i att man helt enkelt tagit sig vatten över huvudet, och skapat ett för ambitiöst spel, som man sedan inte haft resurser att kvalitetssäkra i meningen att man verkligen spelat det, konstaterat vad som fungerar och inte, och rätta till därefter. Det finns mängder av irriterande grejer som enkelt kunde gjorts bättre, utan att för den sakens skull vara buggar.

Jämfört med de senaste spelen i Elder Scrolls- och Fallout-serierna vid release tycker jag det om något är bättre beträffande sådant som otvivelaktigt är faktiska buggar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Eismannen:

Postade detta i starfield-grafik-tråden men det hör väl hemma här kanske. Nåväl, here goes nothing...

Köpte starfield, taggad att prova körde jag igång det idag. Letat efter nåt spel att köra efter att ha kört cyberpunk alldeles för länge.
Men mein frikking god vad tråkigt det var. Spelat ca 80 min och håller på att dö av tristess. Knasiga kontroller, för många knappar att binda och till synes inget smidigt sätt att ens byta vapen (typ scrollhjulet), oengagerande story, luddiga uppdrag, oengagerande karaktärer.


Snygg grafik dock, och flyter som smör med 4090+dlss3 mod..


Men frågan är, blir det nå roligare, eller är detta spel helt enkelt inte min kopp te?
Lutar åt ångerrätt än så länge i alla fall..

.. Och efter att ha kollat lite reviews så blev det retur för min del.

Låter tyvärr inte som ett spel för dig då, men tänkte bara flika in att det går att binda vapen med 1-9 samt att det finns ett vapenhjul (default bind Q)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Låter tyvärr inte som ett spel för dig då, men tänkte bara flika in att det går att binda vapen med 1-9 samt att det finns ett vapenhjul (default bind Q)

Hann inte utforska det där riktigt men ja, spelet var helt klart inte för mig.
Bra att steam har en returperiod på 14 dagar eller 2h spelande.

Permalänk
Medlem

Önskar jag hade tid och ork till att påbörja något nytt stort äventyr, vill gärna återuppleva något som tex Skyrim som jag har totalt några tusen timmar i, eller WoW när det var nytt.

Permalänk
Medlem

Har väl fått ihop 2-3 timmar men får se om jag fortsätter, just nu är jag inte helt såld. Många recensioner verkar ju överens om att det blir bättre efter ca 10 timmar.

Permalänk
Medlem

Starfield känns lite begränsat vad gäller flyga runt i rymden.. skkeppet känns mer som en glorifierad teleporter.. eller flyga runt planeten man befinner sig vid allt känns tomt och sterilt på planererna...städerna är stora och man springer omkring planlöst känns det som
Det var en stor Hype och mycket reklam om hur bra allt är jag antar att jag inte hunnit så långt in i spelet för att ha kommit till dem punkterna en..

Lite besviken är man..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Köpte den igår. Har i och för sig bara spelat 4 timmar. Först var FPS riktigt dåliga i 4K ~30 FPS. Sen installerade jag de senaste drivrutinerna för NVIDIA och då poppade FPS upp till mellan 50-60 FPS och kunde även köra High på det mesta. Får väl vara nöjd med tanke på vilket grafikkort jag har. Ser riktigt bra ut nu. Än så länge har jag inte hittat wow-faktorn, men då har jag inte lärt mig hur man hanterar allt ska väl erkännas (känns inte särskilt intuitivt så här i början). Men med lite hjälp av sökmaskiner så går det sakta framåt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Starfield var nog inte riktigt i min smak. Var lite roligt först men känner att jag tröttnat redan på det. Så ett felköp kan man nog säga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det vettefan faktiskt. Är väl typ 10 timmar in i spelet nu, det har bara kraschat en gång. Inte heller upptäckt några direkta glitchar eller buggar.

Ett tag hade jag två followers under en quest, och de babblade oavbrutet med varandra, repeterandes samma meningsutbyten gång på gång. Till saken hör att jag körde det uppdraget smygandes, babblandet passade verkligen inte in i bilden heller. Det skulle kunna vara en bugg, men lika gärna dålig design/kvalitetskontroll.

En pryl som börjar bli seriöst irriterande är att det verkar finnas en del clippingproblem. Är något av en precisionslirare när det kommer till FPS, och gillar att prickskjuta mot små mål när chansen ges. Man skjuter mot ett huvud som tydligt sticker upp halvvägs bakom nån pryl, men träffar likförbannat prylen snarare än huvudet. Samma där, kanske bugg, kanske dålig design.

Mitt intryck av spelet börjar emanera i att man helt enkelt tagit sig vatten över huvudet, och skapat ett för ambitiöst spel, som man sedan inte haft resurser att kvalitetssäkra i meningen att man verkligen spelat det, konstaterat vad som fungerar och inte, och rätta till därefter. Det finns mängder av irriterande grejer som enkelt kunde gjorts bättre, utan att för den sakens skull vara buggar.

Jämfört med de senaste spelen i Elder Scrolls- och Fallout-serierna vid release tycker jag det om något är bättre beträffande sådant som otvivelaktigt är faktiska buggar.

En sak som jag reagerade på är att spelet känns väldigt Skyrim, speciellt sett till just kollisioner/clipping som du reagerat på. Samma sak när man skjuter på resurser med lasern, hitboxen är rätt uppenbart en bra bit in i föremålet.

Permalänk
Keeper of Traditions

Efter att ha spelat alldeles för mycket sen släppet så känns det till största del som ett reskinnat Fo76. Inte så konstigt kanske, men väldigt tråkigt. Känns som att en studio av den kalibern kunde ha åstadkommit mer.

Totala avsaknaden av att man faktiskt utforskar rymden är största bristen, men har trots allt ändå varit fastklistrad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

En sak som jag reagerade på är att spelet känns väldigt Skyrim, speciellt sett till just kollisioner/clipping som du reagerat på. Samma sak när man skjuter på resurser med lasern, hitboxen är rätt uppenbart en bra bit in i föremålet.

Japp, faktiskt. Noterat en klassisk Skyrim-grej, prylar som fladdrar/studsar runt helt random, nu när jag spelat ytterligare lite till. Det finns en viss sorts låda som buggar mer än annat, på samma sätt som skelettbröstkorgarna gjorde det i Skyrim. De var i övrigt rätt lustiga, ibland dödade de en när man sprang på dem, säkert nån fysikmotorpryl

Nöter i övrigt på, och hoppas jag ska hitta charmen med spelet. Änsålänge är jag inte övertygad, alldeles för uppenbara resultat av att man inte tagit sig tid med att bygga upp världen. Tomma locations, grovhuggen mekanik, väldigt mkt tycks vara automatgenererat, ingen känsla av utforskning som väl borde vara fundamentalt i ett sånt här spel, i stort inte särskilt engagerande annat än mainquest och andra lite större quests där man ser att de faktiskt gjort sitt jobb. Vilket dock inte förvånar mig, givet hur massivt spelet är. Det är dock inte så hopplöst att jag lagt ner än, det är kul i kortare stunder

Fighter blir betydligt roligare om man ställer upp svårighetsgraden till very hard förresten. Inte för att fienderna blir smartare, men en del får iaf mycket mer HP, och man får tänka lite mer strategiskt för att hantera dem i mängd. Normal och hard är ren turkey shoot, bara stå och peppra ihjäl allt som rör sig typ.

Nyckeln till dogfights i rymden, som jag först tyckte hade en helt annan svårighetsnivå än man-mot-man, är att vara aktiv med gasreglaget och bromsa innan man svänger

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Haha, nu har jag hittat en riktigt störd questbreaking bugg Höll på med questen Groundpounder, ett delsteg är "Defeat the spacers orbiting Altair I" eller nåt sånt, dvs dogfight i rymden. Varit där ett flertal ggr, rymden är tom. Går inte att köra fast travel dit från kartan.

Var och dumpade av lite grejer i The Lodge, Jemison. Skulle köra fast travel från kartan, och noterade då quest markern för ovanstående i Jemisons space port. For dit, och mycket riktigt, två rymdskepp står på marken bredvid mitt, med quest markers. Plötsligt lyfter båda och drar iväg. 10 sekunder efter de försvunnit iväg långt upp i himlen kommer de tillbaka, landar, öppnar luckan några sekunder, stänger den igen, och drar iväg. Detta repeteras. Ser typ scriptat ut, rymdskeppen landar på en riktig landningsplatta osv, de är inte helt off eller något sådant.

Testat att hoppa in i båda rymdskeppen när de öppnar luckan, och det funkade Flög iväg med dem, men efter säg 10 sekunder blir man utkastad ur rymdskeppet skithögt upp Inga problem att bromsa och landa säkert med boostpacket dock.

Oerhört märklig bugg, nästan roligare än questen Få se om man på nåt sätt kan komma runt den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, faktiskt. Noterat en klassisk Skyrim-grej, prylar som fladdrar/studsar runt helt random, nu när jag spelat ytterligare lite till. Det finns en viss sorts låda som buggar mer än annat, på samma sätt som skelettbröstkorgarna gjorde det i Skyrim. De var i övrigt rätt lustiga, ibland dödade de en när man sprang på dem, säkert nån fysikmotorpryl

Nöter i övrigt på, och hoppas jag ska hitta charmen med spelet. Änsålänge är jag inte övertygad, alldeles för uppenbara resultat av att man inte tagit sig tid med att bygga upp världen. Tomma locations, grovhuggen mekanik, väldigt mkt tycks vara automatgenererat, ingen känsla av utforskning som väl borde vara fundamentalt i ett sånt här spel, i stort inte särskilt engagerande annat än mainquest och andra lite större quests där man ser att de faktiskt gjort sitt jobb. Vilket dock inte förvånar mig, givet hur massivt spelet är. Det är dock inte så hopplöst att jag lagt ner än, det är kul i kortare stunder

Fighter blir betydligt roligare om man ställer upp svårighetsgraden till very hard förresten. Inte för att fienderna blir smartare, men en del får iaf mycket mer HP, och man får tänka lite mer strategiskt för att hantera dem i mängd. Normal och hard är ren turkey shoot, bara stå och peppra ihjäl allt som rör sig typ.

Nyckeln till dogfights i rymden, som jag först tyckte hade en helt annan svårighetsnivå än man-mot-man, är att vara aktiv med gasreglaget och bromsa innan man svänger

Jo, så fort man bemästrat styrningen i rymdfighterna blev de väldigt lätta.

Också fått känslan av att de flesta dungeons känns väldigt snarlika även om jag har svårt att sätta fingret på varför. Men känslan kvarstår eller förstärks att det är Skyrim 2.0 med en kraftigt uppskalad värld men ungefär samma mängd riktig content vilket gör att allt känns väldigt tomt.