Gratis spagetti mått - finns inte- otroligt

Permalänk

Tillgång och efterfrågan. Jag stör mig väldigt mycket när jag ska handla att de prylar jag vill ha inte finns i sverige, men det beror på att det är så få som vill ha dem, så ingen ser någon större vits med att ta in dem.

När det gäller spagetti så har majoriteten av sveriges befolkning en mage som gör att de överlever om de stoppar in sig en extra spagetti eller tar en mindre. Folk kör då på ögonmått. Problemet blir såklart när man ska göra till flera personer som 5st, då blir det svårare. Men dessa 5st individer vill ofta äta olika mycket.

Permalänk
Medlem

Värdet av den tid som de flesta spenderat i denna tråd lär ju motsvara flera års förbrukning av spagetti.

....ta en rejäl näve så det inte blir för lite, det som blir över får ätas nästa dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jo, för 1-2 år sedan när jag fick kännedom om titthålets funktion, så upplevde jag ett rejält fuck off-moment.

Hemkunskap på grundskolenivå är bevisligen enbart ett tidsfördriv.

Permalänk
Medlem

Jag starta en tråd som heter Spartips,/Snåltips i denna forumspalt

Det finns andra tankar än rätt portion storlek
23 mm är cirka 1.6 kr om man köper 1 kg spagetti för 15 kr
Och man rundar av till 9 portioner per paket

Köttbullar 350 gram är 26 st och cirka 8,5 st per portion
Ett paket cirka 24 kr cirka 8 kr per portion

Summering 9,6 kr och en skvätt ketchup 1 kr blir cirka
11 kr per portion

Jag tycker gränsen går vid 15 kr per portion
Och kommer starta en tråd om detta

Lättlagat på max 15 min och max 15 kr per portion
Som regel för tråden

Behöver inte vara ekonomisk inom allt
Unnar mig äta ute och konsumerar
Skillnaden är till rätt pris och inte betala för mycket

Testa spagetti med köttbullar idag och blev mätt.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag starta en tråd som heter Spartips,/Snåltips i denna forumspalt

Det finns andra tankar än rätt portion storlek
23 mm är cirka 1.6 kr om man köper 1 kg spagetti för 15 kr
Och man rundar av till 9 portioner per paket

Köttbullar 350 gram är 26 st och cirka 8,5 st per portion
Ett paket cirka 24 kr cirka 8 kr per portion

Summering 9,6 kr och en skvätt ketchup 1 kr blir cirka
11 kr per portion

Jag tycker gränsen går vid 15 kr per portion
Och kommer starta en tråd om detta

Lättlagat på max 15 min och max 15 kr per portion
Som regel för tråden

Behöver inte vara ekonomisk inom allt
Unnar mig äta ute och konsumerar
Skillnaden är till rätt pris och inte betala för mycket

Testa spagetti med köttbullar idag och blev mätt.

Mvh

Kan vara bra att äta lite grönsaker också kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Värdet av den tid som de flesta spenderat i denna tråd lär ju motsvara flera års förbrukning av spagetti.

....ta en rejäl näve så det inte blir för lite, det som blir över får ätas nästa dag...

Jag har läst varenda inlägg och jag äter tagliateller om jag ska äta pasta. Inte ätit de där pastamaskarna på årtionden haha

Skrivet av joakim99:

Kan vara bra att äta lite grönsaker också kanske?

Grönsaker är för losers

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag starta en tråd som heter Spartips,/Snåltips i denna forumspalt

Det finns andra tankar än rätt portion storlek
23 mm är cirka 1.6 kr om man köper 1 kg spagetti för 15 kr
Och man rundar av till 9 portioner per paket

Köttbullar 350 gram är 26 st och cirka 8,5 st per portion
Ett paket cirka 24 kr cirka 8 kr per portion

Summering 9,6 kr och en skvätt ketchup 1 kr blir cirka
11 kr per portion

Jag tycker gränsen går vid 15 kr per portion
Och kommer starta en tråd om detta

Lättlagat på max 15 min och max 15 kr per portion
Som regel för tråden

Behöver inte vara ekonomisk inom allt
Unnar mig äta ute och konsumerar
Skillnaden är till rätt pris och inte betala för mycket

Testa spagetti med köttbullar idag och blev mätt.

Mvh

Åker du runt på olika hamburgerrestauranger och pumpar ketchup i en mugg sparar du en krona till.
Menar du att du delar på köttbullarna?

Permalänk
Medlem

Köksvåg säger jag - med äggur/tidnedräknare , vilket inte är lika lätt att hitta längre upptäckte jag... ...behöver en ny för att knapparna på nuvarande är på sista dödsryckningen då sådana med äggklocka verkar bara finnas för närmare restaurangmodeller och inte hos de vanliga sortimentet hos gumm/gubbdagisarna...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pompado:

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet
Mvh

Ett onlinemått är tekniskt komplicerat att lösa då spagettikod bör undvikas och inte längre lärs ut i programmeringskurserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett onlinemått är tekniskt komplicerat att lösa då spagettikod bör undvikas och inte längre lärs ut i programmeringskurserna.

Det är därför jag inte programmerar så mycket längre. Använder mest F77 och det känns en smula utdaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett onlinemått är tekniskt komplicerat att lösa då spagettikod bör undvikas och inte längre lärs ut i programmeringskurserna.

Blir lite tunt att leva bara på java, men det kanske finns något oracle som lyckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Köksvåg säger jag - med äggur/tidnedräknare , vilket inte är lika lätt att hitta längre upptäckte jag... ...behöver en ny för att knapparna på nuvarande är på sista dödsryckningen då sådana med äggklocka verkar bara finnas för närmare restaurangmodeller och inte hos de vanliga sortimentet hos gumm/gubbdagisarna...

Finns ett gäng vågar med timer på amazon, kolla efter kaffevågar. (vet ej om de piper, eller om man bara ser nedräkningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

Jag har en våg. När det gäller vågar kan jag bara rekommendera de som väger per gram (vissa vågar har 20-gramshopp) Du ställer en skål på och tarerar… bästa måttet…

Kokt pasta är ca 2.25 gånger torr i vikt. 100 gram torr = 225g kokt.

Det är ungefär så här långt den här frågeställningen borde gå, haha. Kul att höra hur gemene man resonerar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hela paketet, slänger det som blir över.

Permalänk
Medlem

Spaghetti, höftar cirka 2cm i handen per portion.
Makaroner och diverse annan 'kort' pasta, 1-2dl beroende på hur hungrig/vilket behov. 1dl är för stillasittande, 2dl är för att vara aktiv.

Som ensamboende finns fördelen att göra portionerna lite mindre eller större i matlådorna för att all pasta ska gå åt. Skulle det bli för mycket pasta så kan 4 portioner bli 5.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

Ögonmått på diametern av spaghettin.
Äter allt.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Musikälskare

Jag tar en näve

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hmm... Lär bli olika mått beroende på hur man "mår"

Själv använder jag Ikeas 365-serie. Perfekt för matförvaring. En del av locket kan öppnas för att få ut "rätt" mängd vilket motsvarar ca 1/3 av en 1800g Spagetti från Barilla. Lagom för 4-6 portioner.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Finns massor av mått att 3D-printa!

Skriver man inte ut med något annat än food grade filament så ska man inte använda 3d-utskrifter med livsmedel. Har du använt vanligt filament så är hela skrivaren kontaminerad med partiklar som du inte vill få i dig. För att ge filamentet rätt egenskaper och färg så blandar tillverkarna in annat material än det som uppges. Som råvara är t.ex. PETG food safe, men det betyder inte att det filamentet som du använder är det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Expertgissare

Tar så mycket som känns rimligt, tar sedan lite mer för att vara på säkra sidan så att hela familjen blir mätt. Det som blir över sparas i en låda i kylen och samlas med annan pasta under veckan till eventuell matlåda, eller så steker man det. Steka spagetti i smör blir väldigt gott, går att reglera knaprighet efter smak

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag gör alltid rätt mängd men kanske har en bra känsla, jag mäter omkretsen med handen.
Det går även att använda hålet i en pastaslev men då portionerna är för små så får man först borra upp hålet med en stegborr men då kan du likväl göra ett eget mått i önskat material.

Om någon frågar så svarar jag exakt så men har inte sett någon mäta det med munnen men en hade humor nog att koka en spagetti, tack för skrattet.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var en naturlag att man inte kan måtta rätt mängd spagetti.
Det gäller att ha en buffert i frysen där man lägger överbliven spagetti som man sedan tar av de gånger det blev ett underskott.

Permalänk
Medlem

Frysa pasta? Njae... kan väl göra det i nödfall om det blir så mycket över... men det blir det aldrig. xD

Permalänk
Medlem

Höftar alltid, även med kryddor, man smakar ju av ändå under tiden maten lagas.

Permalänk
Medlem

Köksvåg är king för många saker. Väg, anteckna, korrigera, upprepa. Till slut vet du exakt vad du behöver av varje vara för att bli mätt. I förlängningen sparar det ihop kostnaden för vågen. Blir enklare att planera inköp med när du vet hur många gram per portion du behöver.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Nyper ihop en knippe mellan tummen och pekfingret, det är c:a 2-3 portioner.

Dubblera/halvera beroende på situation...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Blir lite tunt att leva bara på java, men det kanske finns något oracle som lyckas.

Jag försökte, men mådde ärligt talat python. Föredrar lite mer basic mat.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Nu för tiden höftar jag men jag tror jag hade något som liknade ett graderat buntband när jag var liten.
Man drar det runt spaghettin för att mäta så många portioner man vill ha.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Höftar två portioner.
Blir det för mycket så äter jag upp allt. Men blir det FÖR mycket så spara jag till dagen efter och kanske gör en snabb pastaomelett.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

1. Ställer burken som innehåller all spaghetti på vågen
2. Nollställer vågen
3. Tar upp pasta ur burken tills det visar ~ -100g (multiplicerat med antal portioner)

Klart.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |