Dolda Windows-kortkommandon öppnar Office-program och Linkedin

Permalänk
Melding Plague

Dolda Windows-kortkommandon öppnar Office-program och Linkedin

Visste du att Windows har inbyggda kortkommandon för att öppna Word, Excel och de andra Office-programmen, men även ett för Linkedin?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hopp 👍

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

"shift-alt-ctrl-win-L"

Windows är enkelt att använda.

Permalänk
Medlem

Bara tryck på alla knappt och se vad som händer

Undrar om det fungerar på gamla tangentbord utan n-key rollover

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande kalla det kortkommando?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Kan man fortfarande kalla det kortkommando?

Långkommando?

Visa signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Permalänk
Medlem

Jag stör mig fortfarande på TGB med Windowsknappen, förresten kan man inte binda sina knappar och kortkommandon hur man vill om man är lite kreativ? Jag tror bestämt att sådan mjukvara fanns redan på 90-talet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Sötast

Fantastiskt mervärde för deras kundbas

Permalänk
Medlem

På samma topic så kan jag ju slå ett slag för AutoHotKey, har själv satt massa egna kortkommandon för att öppna olika saker. Win-B för Blender, Win-A för Adobe Photoshop, Win-V för Vivaldi, Win-S för Signal, Win-D för Discord osv osv. Har också Win-Z för att sätta skalningen i Windows till 125% o Win-X till 150%, beroende på om jag sitter med laptopskärmen eller TV-skärmen alltså.
För snabbknapparna till program i AutoHotKey så är det alltså bara köra #x::run "c:\adress\till\program.exe", där # är win-knappen, x är vilken andra knapp du har o det efter vilken kommando den ska köra. Mycket smidigt! Behöver knappt använda startmenyn alls nuförtiden

Permalänk
Medlem

Och så mycket enklare än att klicka på en genväg!

Får mig osökt att tänka på:

"Everything is just a few hundred clicks away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

På samma topic så kan jag ju slå ett slag för AutoHotKey, har själv satt massa egna kortkommandon för att öppna olika saker. Win-B för Blender, Win-A för Adobe Photoshop, Win-V för Vivaldi, Win-S för Signal, Win-D för Discord osv osv. Har också Win-Z för att sätta skalningen i Windows till 125% o Win-X till 150%, beroende på om jag sitter med laptopskärmen eller TV-skärmen alltså.
För snabbknapparna till program i AutoHotKey så är det alltså bara köra #x::run "c:\adress\till\program.exe", där # är win-knappen, x är vilken andra knapp du har o det efter vilken kommando den ska köra. Mycket smidigt! Behöver knappt använda startmenyn alls nuförtiden

Kan man med det programmet också lägga in nåt vettigt på funktioner där MS redan lagt in nåt? Sannolikheten att jag vill använda Feedback eller Gamebar på jobbets laptop är rätt minimal, och jag kommer åt dem ibland.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ständigt små gulliga påminnelser om att inte heller Microsofts utvecklare ser på Windows som en produktionsmiljö.

Men jag är inte bitter!!! 😫

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag stör mig fortfarande på TGB med Windowsknappen

Ja, den har ju precis kommit. Man har knappt hunnit vänja sig vid den. /s

Skämt åt sido, jag vet hur det är. Jag märker att jag blir mindre och mindre flexibel mentalt för varje år som går :\. (Men jag vet inte om det är därför du känner så)

Hatar mer och mer att skriva på telefonen för varje år som går.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag stör mig fortfarande på TGB med Windowsknappen, förresten kan man inte binda sina knappar och kortkommandon hur man vill om man är lite kreativ? Jag tror bestämt att sådan mjukvara fanns redan på 90-talet.

Windows-knappen är ju bäst! Man slipper trycka nåt CMD + P eller nåt sånt, bara banka till WIN med ett finger och sen börjar man skriva vad man letar efter, smashar enter och VIPPS så är Solitaire igång! - Hade ju varit rent straffbart att tvinga en att använda två tangenter till den genväg man använder absolut mest gånger per dag!

Faan, knappen heter ju till och med WIN. Är ju helt given.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kan man med det programmet också lägga in nåt vettigt på funktioner där MS redan lagt in nåt? Sannolikheten att jag vill använda Feedback eller Gamebar på jobbets laptop är rätt minimal, och jag kommer åt dem ibland.

Ja det verkar som den overridear Windows defaultgrejer, Win-V defaultar ju till clipboard history, men jag har satt den till att öppna Vivaldi istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Kan man fortfarande kalla det kortkommando?

Kommandorörelse

Permalänk
Medlem

Offtopic men vet nån vilket keycap set det är i bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara tryck på alla knappt och se vad som händer

Undrar om det fungerar på gamla tangentbord utan n-key rollover

Då gamla tangentbord kör med PS/2 så går det utan problem.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, den har ju precis kommit. Man har knappt hunnit vänja sig vid den. /s

Skämt åt sido, jag vet hur det är. Jag märker att jag blir mindre och mindre flexibel mentalt för varje år som går :\. (Men jag vet inte om det är därför du känner så)

Hatar mer och mer att skriva på telefonen för varje år som går.

Jo, man är väl lite fast i sitt sätt när det har fungerat bra i många år, vanan är mäktig.
Jag saknar knapptelefon trots att jag har haft fler med beröring i rad, då rekylen av knappar ger en sorts bekräftelse på att man träffat rätt med sina trollfingrar.
Sedan är det ju en viss fördröjning med som i kombination med att alla tryckningar inte tas emot är ganska störande. Kalla fingrar eller lite smuts hjälper ju inte.

Skrivet av Ernesto:

Windows-knappen är ju bäst! Man slipper trycka nåt CMD + P eller nåt sånt, bara banka till WIN med ett finger och sen börjar man skriva vad man letar efter, smashar enter och VIPPS så är Solitaire igång! - Hade ju varit rent straffbart att tvinga en att använda två tangenter till den genväg man använder absolut mest gånger per dag!

Faan, knappen heter ju till och med WIN. Är ju helt given.

Jag använder aldrig sökfunktionen, sökfältet är det första jag tar bort från startmenyn.
Jag mapp-sorterar istället för att slänga allt i en stor hög.
Jag använder den dock ibland för att komma till skrivbordet, då Windows har tagit bort skrivbordet från alt +tab menyn, men det är fortfarande Plan B.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Win-r winword går nästan lika snabbt som dessa kortkommandon.. eller numera bara win och börja skriva nåt så hittar man istället det man vill. Funkar faktiskt nästan lika bra som bash (för att, av någon anledning, man råkar veta vad alla program heter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Windows-knappen är ju bäst! Man slipper trycka nåt CMD + P eller nåt sånt, bara banka till WIN med ett finger och sen börjar man skriva vad man letar efter, smashar enter och VIPPS så är Solitaire igång! - Hade ju varit rent straffbart att tvinga en att använda två tangenter till den genväg man använder absolut mest gånger per dag!

Faan, knappen heter ju till och med WIN. Är ju helt given.

Kan hålla med, men fattar inte att det inte är lättare att avaktivera den i ett så pass spelfokuserat OS som Windows är. Borde alltid vara – aha, detta är ett spel eller något som kör i fullskärm – aktivera inte Start-menyn om Win-tangenten trycks ned i detta läge.

Nu verkar alternativen vara att avaktivera den helt eller ha den aktiv i alla lägen, vilket inte alltid är optimalt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Finns det något kortkommando för att byta vilken datorskärm som skall vara primär skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

eller numera bara win och börja skriva nåt så hittar man istället det man vill.

Eller klicka en gång på startmenyn o börja skriv. (Om man nu är en sån som använder musen)
Sökrutan i Windows är helt överflödig för den som inte visste redan…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste för mig är CTRL+ESC efter som tangentbordet saknar windows-knapp. Det tråkiga är väl att andra Windows-kommandon inte fungerar. :X

Permalänk

Min bästa tangentbordstangent är ”Power” ett tryck på den så stängs datorn av. Inget menyklickande med musen utan bara ett enda tryck.

Tyvärr en ovanlig knapp på tangentbord, så får nog svårt att hitta ett när detta går sönder.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Min bästa tangentbordstangent är ”Power” ett tryck på den så stängs datorn av. Inget menyklickande med musen utan bara ett enda tryck.

Tyvärr en ovanlig knapp på tangentbord, så får nog svårt att hitta ett när detta går sönder.

Hittade en typ av "powerknapp" på tangentbordet, försätter datorn i strömsparläge tydligen. Men hittar ingen som stänger av helt.(stationär dator)

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Hittade en typ av "powerknapp" på tangentbordet, försätter datorn i strömsparläge tydligen. Men hittar ingen som stänger av helt.(stationär dator)

Den heter ”sleep” på mitt tangentbord och den kan jag klara mig utan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Kommandona kom med Windows 10, 1903 (Maj 2019) i samband med att Microsoft började tillverka tangentbord med en "Office-tangent" som levererar kombinationen.

De första tangentborden med tangenten fick (de ogooglingsbara) namnen "Microsoft Ergonomic Keyboard" och "Microsoft Bluetooth Keyboard".
De fick också en ny Emoji-tangent, som levererar Shift + Control + Alt + Windows + mellanslag.

Du kan läsa mer om det i en artikel på Deskthority-wikin. (Jag lade det under "Hyper key" därför att kombinationen är mappad till "Hyper" på Mac)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Undrar om det fungerar på gamla tangentbord utan n-key rollover

Det är troligt. Prova!
Tangenterna Shift, Control, Alt och Windows brukar ha bra stöd för rollover även på de billigaste tangentbord. Microsoft har tidigare haft i ett krav-dokument att minst två alltid ska funka ihop.

I USB-protokollet är det inga problem då var och en av dessa tangenter har sin egen bit i paketet.
Microsoft behövde därför inte någon egen utökning till USB-protokollet för att få in Office-tangenten — kanske därför de valde att göra på det här sättet ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag stör mig fortfarande på TGB med Windowsknappen..

Jag minns att man plockade bort windowsknappen så man inte skulle komma åt den lika lätt när man spelade.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.