Permalänk
Medlem

w11 på äldre dator

Är det nån här inne som installerat w11 på en äldre dator... och isf hur gammal har det funkat på? Har kollat runt lite på att komma runt TPM kravet... så är nyfiken på hur andra har (ev) lyckats...? Har själv en äldre I7 870 som andra dator, är det bara att glömma eller? vore kul att testa runt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Går utmärkt att komma runt de kraven, om jag inte minns fel så visar MS hur man gör

Permalänk
Medlem

Tidigare versioner av windows har ju haft ganska moderata krav på hårdvara, men nu verkar inte ens en plattform z270 (I7 7700k)
klara kraven, den är ju ändå från 2017 typ (gav bort en sån dator...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Är det nån här inne som installerat w11 på en äldre dator... och isf hur gammal har det funkat på?

Skulle våga påstå att Windows 11 går att köra på allt som Windows 10 22H2 64-bit är körbart på.

Själv har jag däremot inte kört på något äldre än en gammal trött Thinkpad X240 med Intel Core i7-4600U, HDD och Legacy BIOS.

Permalänk
Medlem

Körde win 11 på min 6700k utan större problem, samt laptopen i sign (som enligt spec är från 2010) klarar dra runt 11an men den låter dock som ett jetplan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör Windows 11 på min htpc som har en 7600K, och det fungerar utmärkt. Lite trött ibland, men det beror nog inte på att det är Windows 11.

Använde Rufus för att skapa installations-usb.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Är det nån här inne som installerat w11 på en äldre dator... och isf hur gammal har det funkat på? Har kollat runt lite på att komma runt TPM kravet... så är nyfiken på hur andra har (ev) lyckats...? Har själv en äldre I7 870 som andra dator, är det bara att glömma eller? vore kul att testa runt

Det hårda kravet verkar vara minst 2 cpu-kärnor. (Har provat på en VM med bara 1 kärna och det gick inte) För 22h2 googla på:

How to bypass internet connection to install Windows 11 - Pureinfotech
How to install Windows 11 on unsupported hardware - Pureinfotech

Permalänk
Medlem

Körde Win11 ett tag på min gamla i5 4690k utan några problem

Visa signatur

Samsung Odyssey Neo G9 49" 240hz | Logitech G502 X Plus | Logitech G915 (Tactile) | HyperX Cloud II WL
i9 9900K | 2080 Ti 11GB OC | 2x 970 EVO+ 1TB | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Master Z390 | Corsair AX1200
Phanteks Enthoo Evolv X Glass | EK watercooling & Lian Li fans

Permalänk
Medlem

Får testa och se hur det går (tack för input)

Permalänk
Medlem

Kör Win11 på en gammal Lenovo server med Xeon E3-1240v1 som helt saknar TPM-krets, körde installation via min Ventoy USB-sticka där jag har aktiverat alla bypass-funktioner för Win11.
https://www.ventoy.net

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jomen gick ju bra med rufus, på en första generationens i7 (870) 8 gb ddr3, har inte hunnit testat så väldigt mycket...
men bla kunde man ställa in att det inte behövdes logga in på MS, var ju positivt, har inte ens behövt aktiverat (än..)
Tack för input, trodde inte det gick
mvh patrick