Svenska programmeringsstudenter lär sig bättre på svenska

Permalänk
Melding Plague

Svenska programmeringsstudenter lär sig bättre på svenska

Forskare vid Chalmers och KTH har undersökt hur undervisning på svenska kontra engelska påverkar svenska studenters resultat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och i arbetslivet har man kunder vars gemensamma språk är engelska, allt ska stå på engelska, behöver man support så får man ringa eller maila någon på engelska och många kollegor kan man bara prata med på engelska.
Men visst man kanske lär sig skapa sin forloop, ifsatser och annat snabbare på svenska i grundkursen.

Jag ser det lite som om man lär sig programmering på engelska, så får man även öva på teknisk engelska. Att då mäta hur bra man lärde sig genom att endast kolla på programmeringsdelen blir missvisande.

Jag själv över inför några certifikat och tack vare Ai-översättning kan jag nu läsa viss studiematerial på svenska. Om vi bortser från att Ai-översättningen ej är den bästa, så har insett att jag själv läste snabbare på svenska, jag upplevde mig lära mig snabbare osv. Sedan när jag skulle göra övningsproven som såklart är på engelska, så hade jag problem med terminologin. De riktiga proven är såklart på engelska de också.

Min åsikt är programmering i grundskolan bör just nu vara på svenska för de som vill ha svenska, sedan bör man allt gå över till engelska. Jag ser ett problem med att svenska studenter får det svårare inom programmering än de som har engelska som modersmål. Och för vart år som går, så blir engelska bara mer vanligt inom fler yrken i västvärlden.

Permalänk
Medlem

Jag blir lite nyfiken på föreläsarnas prestation. Hur mycket beror på studenternas (o)förmåga att ta till sig kursinnehållet på engelska och hur mycket beror på föreläsarens (o)förmåga att förmedla kursinnehållet? Om labbassistenter/hjälp även den är på engelska kan kvaliteten förstås påverkas.

När man som någorlunda erfaren programmerare ska lära sig ett nytt programmeringsspråk är det självklart enklare på engelska, eftersom all dokumentation är på engelska. Men om jag sulle lära ut något till nybörjare så skulle det antagligen vara enklare att förklara koncepten på svenska.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och i arbetslivet har man kunder vars gemensamma språk är engelska, allt ska stå på engelska, behöver man support så får man ringa eller maila någon på engelska och många kollegor kan man bara prata med på engelska.
Men visst man kanske lär sig skapa sin forloop, ifsatser och annat snabbare på svenska i grundkursen.

Jag ser det lite som om man lär sig programmering på engelska, så får man även öva på teknisk engelska. Att då mäta hur bra man lärde sig genom att endast kolla på programmeringsdelen blir missvisande.

Jag själv över inför några certifikat och tack vare Ai-översättning kan jag nu läsa viss studiematerial på svenska. Om vi bortser från att Ai-översättningen ej är den bästa, så har insett att jag själv läste snabbare på svenska, jag upplevde mig lära mig snabbare osv. Sedan när jag skulle göra övningsproven som såklart är på engelska, så hade jag problem med terminologin. De riktiga proven är såklart på engelska de också.

Min åsikt är programmering i grundskolan bör just nu vara på svenska för de som vill ha svenska, sedan bör man allt gå över till engelska. Jag ser ett problem med att svenska studenter får det svårare inom programmering än de som har engelska som modersmål. Och för vart år som går, så blir engelska bara mer vanligt inom fler yrken i västvärlden.

I mitt arbetsliv sedan 1999 inom systemutveckling har perfekt Svenska varit ett krav på minst 7 olika ”företag” och arbetsplatser. På 2 arbetsplatser har det varit krav med engelsk dokumentation och på en plats har det varit engelska som huvudspråk. Även om engelska var koncernspråk så pratade man svenska i Sverige. Så har man inte svenska som modersmål och studerar IT och vill jobba i Sverige så bör man lägga krut på att lära sig svenska.
Med det sagt så är så klart engelskan väldigt viktig eftersom engelska är språket som främst används inom IT.

Permalänk
Skrivet av Anders Andersson:

I mitt arbetsliv sedan 1999 inom systemutveckling har perfekt Svenska varit ett krav på minst 7 olika ”företag” och arbetsplatser. På 2 arbetsplatser har det varit krav med engelsk dokumentation och på en plats har det varit engelska som huvudspråk. Även om engelska var koncernspråk så pratade man svenska i Sverige. Så har man inte svenska som modersmål och studerar IT och vill jobba i Sverige så bör man lägga krut på att lära sig svenska.
Med det sagt så är så klart engelskan väldigt viktig eftersom engelska är språket som främst används inom IT.

Det är olika inom olika områden och programmering är stort. Min bild är att ju närmare elektriker och annat man jobbar ju mer svenska brukar det vara.

Du har dock rätt i att både svenska och engelska är viktigt. Jag själv är lite konstig i den åsikten att jag anser att svenskan borde gå effektiviseras bort. Det är så fruktansvärt mycket man ska lära sig. De flesta klarar ej av att lära sig detta, då får man dra ner på saker. Om vi i sverige hade haft engelska som modersmål, så hade alla i sverige behövt lära sig ett språk mindre.
Min åsikt är att vi sakta går ifrån svenskan, det är inget beslut några politiker tar. Utan dagens ungdomar växer mer upp med engelskan när de sitter vid datorn hela dagarna.

När jag var liten så läste jag engelska i grundskolan. Denna engelska använde jag inte till något alls, alla filmer hade svensk text, inget större behov hade jag att förstå vad som stod i spel, internet hade jag ej tillgång till. Alla manualer och annat jag hade var på svenska. Det bidrog till att jag suger på engelska. Hade engelska varit mitt modersmål, så hade jag idag varit så mycket bättre på engelska.

Permalänk
Medlem

Skummade studien och tror att upplägget varit en viktig del i resultatet.

Det handlar om distansutbildningen sommarprogrammering.se som enligt sajten inte ger högskolepoäng eller CSN-stöd och där nästan en tredjedel försvann innan studien ens började. Av de som faktiskt påbörjade utbildning så hoppade 57% av från den svenska kursen och hela 71% från den engelska kursen. Intressant var även att t.o.m. de som ansåg sig vara bättre på engelska än svenska presterade sämre i EMI-gruppen. Kravnivån var B1 vilket ska motsvara betygsnivån E i årskurs 9 men enligt Skolvärlden så når inga nationella prov i E-nivå över A2.

Helt klart intressanta resultat värda en diskussion men tror som sagt att kurs och urval spelat en viktig roll.

Permalänk
Medlem

Typ som att läsa en nyhet i stil med detta: ”Studenter klädda i sommarkläder fryser i större utsträckning på vintern”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är olika inom olika områden och programmering är stort. Min bild är att ju närmare elektriker och annat man jobbar ju mer svenska brukar det vara.

Du har dock rätt i att både svenska och engelska är viktigt. Jag själv är lite konstig i den åsikten att jag anser att svenskan borde gå effektiviseras bort. Det är så fruktansvärt mycket man ska lära sig. De flesta klarar ej av att lära sig detta, då får man dra ner på saker. Om vi i sverige hade haft engelska som modersmål, så hade alla i sverige behövt lära sig ett språk mindre.
Min åsikt är att vi sakta går ifrån svenskan, det är inget beslut några politiker tar. Utan dagens ungdomar växer mer upp med engelskan när de sitter vid datorn hela dagarna.

När jag var liten så läste jag engelska i grundskolan. Denna engelska använde jag inte till något alls, alla filmer hade svensk text, inget större behov hade jag att förstå vad som stod i spel, internet hade jag ej tillgång till. Alla manualer och annat jag hade var på svenska. Det bidrog till att jag suger på engelska. Hade engelska varit mitt modersmål, så hade jag idag varit så mycket bättre på engelska.

Då är det betydligt bättre att vi går över till Kinesiska, väst kommer inte vara kvar på "toppen" för evigt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Inget bajs, Sherlock.

Jag tror inte att många data-studenter är vana vid den stora mängden engelskan inom området när de börjar. Då utgör ju så klart engelskan en extra börda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

De flesta svenskar som använder engelska dagligen i arbetet tror att de är "bra" på engelska. Sen träffar man en engelsman och inser att man är som en femåring! Passar kanske bra till dokumentation som endast upprepar samma fraser gång på gång, men så fort det ska till lite mer komplex text så märker man att ordförrådet sinar.

Testa dig själv med synonymer. Själv känner jag inte igen hälften av de engelska synonymerna som dyker upp i ordlistor!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska tveksam till detta, framförallt inom programmering/it. Det ska ju främst användas på engelska inom både forskning och arbetsliv. All hjälp/dokumentation är på engelska om du inte ska jobba typ med JAS

Permalänk
Medlem

Det har länge funnits myter om svenskens kunskaper i engelska. Svensken tror sig kunna engelska nästan lika bra som den som har engelska som modersmål.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med ovanstående, svenska lärare som håller i kurser på engelska innehar ofta en låg nivå av engelska. På den skola jag läser blir det ofta PowerPoint uppläsning och så fort de ska prata utanför detta så fattar man ingenting och begrepp, grammatik, ord osv blandas hejvilt. Blir väldigt mycket studier utanför föreläsningen för att man ska hänga med vad läraren går igenom och då kan man lika gärna skippa föreläsningen helt.

Permalänk
Medlem

Klart man ska kunna engelska när man jobbar med programmering osv. Men det är stor skillnad på den engelska som används av vissa föreläsare och den som används när man kommunicerar med kollegor eller läser dokumentation.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Det har länge funnits myter om svenskens kunskaper i engelska. Svensken tror sig kunna engelska nästan lika bra som den som har engelska som modersmål.

Det har länge funnits bra data på att svenskar generellt har en hög nivå på sina engelskakunskaper jämfört med de flesta andra länder så det är ingen myt.

Däremot håller jag med om att många överskattar sina kunskaper. Jag har alltid haft högsta betyg i engelska i skolan och tyckt att jag är riktigt bra på det. Sen jobbade jag en period i USA och insåg snabbt att jag hade en del kvar att lära för att prata helt obehindrat och flytande i alla situationer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag lyssnade på ett radioprogram där en lärare berättade att invandrade elever i familjer som fortsätter prata sitt hemspråk istället för svenska hemma har bättre resultat i skolan. Tydligen handlade det om att man åtminstone hade ett bra språk för att tänka på, detta påverkade alltså exempelvis mattematik. Kan tro att det är liknande mekanismer inblandade i denna studie.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kanske "Svenska programmeringslärare är bättre på att lära ut på svenska än på engelska"?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det har länge funnits bra data på att svenskar generellt har en hög nivå på sina engelskakunskaper jämfört med de flesta andra länder så det är ingen myt.

Däremot håller jag med om att många överskattar sina kunskaper. Jag har alltid haft högsta betyg i engelska i skolan och tyckt att jag är riktigt bra på det. Sen jobbade jag en period i USA och insåg snabbt att jag hade en del kvar att lära för att prata helt obehindrat och flytande i alla situationer.

Myten består endast i att svensken tror sig kunna engelska på en modersmålstalares nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Myten består endast i att svensken tror sig kunna engelska på en modersmålstalares nivå.

Detta efter år av amerikanska TV-serier med svensk text.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med dagens Youtubegeneration som växer upp med engelska, och i många skolor och bostadsområden är svenska ett minoritetsspråk, men för egen del läser jag snabbare på svenska trots att det det mesta jag läst på de senaste 30 åren varit på engelska.

Då jag inte var en mönsterelev tyckte jag att en del matte var lite krånglig på högskolan, och en av de första lärarna var rätt dålig på engelska (fast ännu sämre på svenska), det underlättade inte direkt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu ger jag inte mycket för just denna studien men klart som fan föreläsare, handledare och studenter är bättre på modersmålet svenska än vår ofta undermåliga engelska. Detta finns det gott om belägg för. Engelskan är viktig inom programmering och även jobb i sverige rent allmänt men man får hyfsad engelska nästan automatiskt idag.

Börjar man komma upp på kurser på avancerad nivå inom teknik är det ofta utländska föreläsare så då blir det ju på engelska automatiskt.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känner mig ganska tveksam till detta, framförallt inom programmering/it. Det ska ju främst användas på engelska inom både forskning och arbetsliv. All hjälp/dokumentation är på engelska om du inte ska jobba typ med JAS

Fast detta var ju en introduktionskurs. Lite som att, "Ska du lära dig cykla? Vi börjar med downhill!". Att lägga in språk som en extra svårighetsgrad kan ju vara lite onödigt. Jag håller dock med om att senare fördjupningskurser kan, eller snarare bör, vara på engelska för att agera förberedande inför arbetslivet.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Trodde inte man behövde en forskning på detta område då man redan inom logopedin jobbat flera år med att låta tex barn främst lära sig med sitt modersmål som grund, därav varför man tar in tolk många gånger. Det är också därför vi har en skev skola idag då det förväntas att utlandsfödda skall prestera likvärdigt med svenskfödda, trots att utbildningen främst undervisas på svenska. Man tar alltså inte hänsyn till elevens modersmål av olika skäl. Således borde denna forskning av utbildning på högskola mm vara rätt given utgång. Utbildning på modersmål är alltid lättare oavsett om du är 5 eller 25 år gammal.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Lite märkligt kanske. Men misstänker att det muntliga är sämre för många. Man läser och lyssnar mycket på engelska och skriver ofta. Men det muntliga är inte lika vanligt, särskilt inte aktiva diskussioner i muntlig form.

Permalänk

Som lärare på högskola ibland och internationell konsult så är jag benägen att hålla med.

Dagens youtube-generation tror sig kunna engelska men det är helt onödig engelska i arbetslivet i sverige för absoluta majoriteten. Och hur man pratar och uppför sig mot andra nationer och dess kulturer i arbetslivet lär man sig inte i film eller youtube.

Sedan är det så töntigt när man har med utvecklare i arkitekt-möten med slutanvändare och dom bara slänger sig med svengelska termer som det finns svenska ord för och man får översätta för slutanvändare så dom har minsta chans att förstå.

Så utbildning på svenska tycker jag är bra och är bra i arbetslivet, för absoluta majoriteten kommer inte arbeta på stora nationella företag som är spridda i femtioelva länder där alla pratar sin version av engelska. Då ska man nog hålla utbildningen på indisk-engelska

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Nu är det ju rätt längesen jag studerade på universitetet, men där var all utbildning då på svenska. Böckerna var dock oftast på engelska. Men om man nu idag har en klass med svenska elever, pratar alltså läraren på engelska??? Låter ju konstigt för mig. Kan förstå det om läraren inte är svensk, eller om man har utländska elever. Men inte annars.

Sen är ju allt övrigt man får sig till livs som är IT-relaterat engelska. Böcker, diverse tutorials och manualer online, youtube, seminarier etc etc. Så engelskan är det ju ingen brist på och den måste man självklart ha med sig. Men undervisas det alltså på ENGELSKA i svenska skolor/universitet med svenska elever och svenska lärare???

Permalänk
Medlem

Det finns bara en slutsats, i förkunskap måste engelska vara definerat, dvs vilken typ (teknisk, matematik, logik), och finnas som kurs.

Personligen har jag noll respekt för programmerare som inte behärskar engelska på modersmålsnivå. För mig är det en självklarhet när i princip all dokumentation skrivs på engelska, läser du översatt dokumentation blir det lätt fel.

Av någon anledning så upplever jag att medelsvensken blivit sämre på engelska gradvis sedan 1980-talet, det kan ju såklart inte vara sant men det är min upplevelse.

Permalänk
Medlem

Ok men kan vi hålla med att det är dumt att blanda terminologi?
Säger det som en expert i fönsterbaserad server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Då ska man nog hålla utbildningen på indisk-engelska

Det finns en anledning att så många Indier jobbar som programmerare på amerikanska IT-företag. De har engelska som modersmål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ok men kan vi hålla med att det är dumt att blanda terminologi?
Säger det som en expert i fönsterbaserad server.

fönsterbaserad kypare