Problem med att boota från M2

Permalänk
Medlem

Problem med att boota från M2

Så. Jag har precis satt in Samsung Pro 980 M2 1TB. Den dyker upp i windows, jag kan lägga filer och allting på den.

Jag lyckades även mycket om och men att installera windows på den (i alla fall startart installera) genom att köra UEFI i Bios. Men sen går det inte mer. Jag kan inte boota från den. Kopplar jag in mina gamla hårddiskar med windows så finns M2an där med Windows till synes installerat men går som sagt inte boota från den oavsett vilka inställningar jag gör. Den finns heller inte med i just Boot listan i Bios. Många grejer här men har någon nån tanke? Börjar känna att det är fel på disken vid det här laget...

Permalänk
Medlem

Du behöver kolla så att du har rätt inställningar i BIOS/UEFI och inte har andra diskar inkopplade när du installerar windows på disken.

I bios bör du stänga av csm så att moderkortet körs i uefi-läge.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Gjort detta. Det går som sagt installera. Och nu finns den även med i bootlistan. Men när jag försöker så funkar den inte utan säger att jag ska boota från en korrekt media och dedär.

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att du har enbart Samsung 980 Pro inkopplad, installerar windows via usb-minne, startar upp datorn (fortsatt med enbart Samsung 980 Pro inkopplad) och då får meddelande om att det saknas boot enhet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Yes. Exakt så.

Och om jag sedan återkopplar allt annat för att kunna använda datorn på min gamla disk, så finns windows på M2disken, men den går som sagt inte boota från.

Permalänk
Medlem

Boot sektorn behöver vara GPT.

CSM behöver vara disabled i bios.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

CSM är disablat när jag installerar och hårddisken är GPT, annars hade det inte gått att installera. Men då dyker inte M2an upp i Boot längre. Tradigt.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt märkligt. Vad för usb minne använde du för windows install? Vilket verktyg använde du för att göra din bootbara windows install? Testa att göra om det med annat verktyg och installeta på nytt kanske?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

En vanlig USB sticka. Kingston nånting med 16gb lagring. Installationen går hur bra som helst med CSM av men sen inte mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Issen:

En vanlig USB sticka. Kingston nånting med 16gb lagring. Installationen går hur bra som helst med CSM av men sen inte mer

Windows media creation tool eller annat program? Testa som sagt ett annat än det du gjorde bootmedian med förra gången. Ett annat är t.ex. rufus.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Använde windows media creation. Ska väl testa Rufus om det skulle bli någon skillnad.

Permalänk
Medlem

Samma resultat. Det går att installera om jag har UEFI men då finns den inte med i bootlistan. Byter jag tillbaka till Legacy finns den med i bootlistan och går att start ifrån fast det är då den fastnar vid att den inte har ett operativsystem och behöver en korrekt bootdisk.

Luktar som jag får köra M2an som vanligt lagringsutrymme tills jag byter hela system. Verkar ju inte helt osannolikt nu att det är moderkortet som är gammalt och inte riktigt kan detta.

Permalänk
Medlem

Z97 systemen hade m.2 platser utan att alltid ha stöd att boota från dom. Senare intel moderkort bör det gå på.

Permalänk
Medlem

Kör tomahawk z370. Känns som det kan ha varit det hela. Att det inte kan boota från M2 bara. Hittade till sist fler ställen där folk haft de problemet. De kan köra diskarna som vanligt men inte boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Issen:

Kör tomahawk z370. Känns som det kan ha varit det hela. Att det inte kan boota från M2 bara. Hittade till sist fler ställen där folk haft de problemet. De kan köra diskarna som vanligt men inte boota.

Nä det bör gå att få att funka på z370 bräda. Satte du den i slot 1? (det manualen rekommenderar - vet inte om det faktiskt gör någon skillnad)

Permalänk
Musikälskare

Prova RUFUS med en ISO istället, det fungerade för mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Testat båda slotsen. Testat både Rufus och windows media creation med exakt samma slutresultat. Disken funkar men inte att boota från. Borde säkert gå att funka men kan inte komma på någon annan lösning.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att kolla/ändra inställningarna för Secure boot och Fast boot i BIOS?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det var det första jag testade för att ens få till installationen.

Permalänk
Medlem

om du känner dig bekväm med GNU GRUB Multiboot boot loader, kan du ha det på en USB kopplad bak på datorn & ställa bios att boota från den, sen därifrån Win på M.2 (går att ställa automatiskt)
hade sånt upplägg en gång, det strulade från bios så det funkade för mig

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Byggde en ny burk med UEFI BIOS. Klonade över W10 och W11 från den gamla burken MBR BIOS till nya burkens Samsung Pro 980 M2 1TB. Ett tag gick det att boota W11 men därefter bara W10. Det spökar. UEFI tycks inte kunna visa upp en multiboot meny där man som med MBR kan välja
vilket OS man vill boota.

I UEFI kan man inte, i varje fall kan ingen förklara?, hur man får fram en meny för multiboot av Win-OS.

Efter många timmars slit hittade jag detta, gratis:
https://www.youtube.com/watch?v=uj1g6E2LZ0s

Man gör i ordning en, gärna 2 som backup, USB, enl. ovan, sen får man trycka F11 (Msi) och
välja denna USB som boot, därefter poppar det upp diskar med sina partitioner och OS där man
väljer vilken man vill boota.

Det funkar, nackdelen är att man får lära sig att leva med att alltid låta denna USB sitta i datorn vid boot.

Märkligt att GNU/GRUB klarar det här men inte Microsoft.

Testa det, återkom gärna med synpunkter!

/jookeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kanske värt att kolla/ändra inställningarna för Secure boot och Fast boot i BIOS?

Somliga säger W11 bara bryr sig om datorn har TPM och Secure Boot vid installation.
När man väl installerat W11 så bryr den sig inte om det är aktiverat vid boot.

"Du fär inte äga en bil på vintern om du inte har vinterdäck, men du behöver inte använda dom i snöstormen".

Permalänk
Medlem

Kanske ett något långsökt förslag, men en polare hade ett problem som artade sig väldigt snarlikt med sin Dell-laptop. Han lyckades installera, men sedan gick inte installationen att boota. Tog en kik på det, och kliade mig i huvudet bra länge innan jag hittade problemet.

Var tvungen att gå in i UEFI-setupen och tömma bootlistan (som inte var särskilt lång, bara ett Windows Boot Manager-entry) manuellt, och sedan installera om. Därefter fungerade det.

Ska jag komma med en helt ovetenskaplig gissning, så uppdaterade inte Windowssetupen entryt för att peka på den nya installationen. Kanske förutsatte setupen att om entryt finns så pekar det på rätt ställe eller något, och gjorde inget med den. När jag rensat listan skrevs ett helt nytt entry som pekar rätt vid installationen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Eftersom disken är PGT och bios UEFI så väljer man inte specifik disk i bootlistan utan man väljer Windows boot manager eller snarlikt.

väljer disk direkt gör man med bios och MBR diskar..

Ett annat problem som kan inträffa är om man väljer disk vid installation och sen skapar partition och också formaterar partitionen, bättre är att välja disk samt radera eventuella partitioner klicka uppdatera och därefter nästa, är bios rätt inställt så blir det PGT med auto

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Issen:

Det var det första jag testade för att ens få till installationen.

fått igång de?

annars ladda ner sata/raid drivers ifrån moderkortstillverkarens hemsida, ladda in dem innan du installerar Windows. Även fast du hittar disken i PE kan de strula vid ombot.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200