HDD hittas inte av bios eller windows

Permalänk

HDD hittas inte av bios eller windows

Hejs
Ja så har man råkat ut för första HD kraschen. Det började med att HDn knastrade lite någon minut och efter det går det inte att hitta den varken i BIOS eller i windows med undantag för att den syns i diskhanteraren men är inte åtkomlig.
Nu var det en lagringsdisk så jag kan använda datorn(HTPC). Installerade väl disken för ca 8-10 år sedan.
Jag antar att disken är rökt eller finns det något man kan prova?
Om jag minns rätt är det en WD red 6TB.

Såg att Samsung hade en SSD på 8TB. Kan den vara något eller vad finns det för alternativ?
Eftersom det är en HTPC måste disken var ohörbar utanför chassit.
I chassit finns plats för 2 st 3,5" diskar. Har sedan tidigare en 3TB disk också lagringsdisk.
Som systemdisk har jag en M.2 disk på moderkortet.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Hejs
Ja så har man råkat ut för första HD kraschen. Det började med att HDn knastrade lite någon minut och efter det går det inte att hitta den varken i BIOS eller i windows med undantag för att den syns i diskhanteraren men är inte åtkomlig.
Nu var det en lagringsdisk så jag kan använda datorn(HTPC). Installerade väl disken för ca 8-10 år sedan.
Jag antar att disken är rökt eller finns det något man kan prova?
Om jag minns rätt är det en WD red 6TB.

Såg att Samsung hade en SSD på 8TB. Kan den vara något eller vad finns det för alternativ?
Eftersom det är en HTPC måste disken var ohörbar utanför chassit.
I chassit finns plats för 2 st 3,5" diskar. Har sedan tidigare en 3TB disk också lagringsdisk.
Som systemdisk har jag en M.2 disk på moderkortet.

Du skulle kunna pröva att boota in i valfri linux distribution och se om den hittas där, men annars är den nog rätt rökt. Har du viktiga saker på den och ingen backup så får du nog skicka in den någonstans för att se om något kan räddas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kolla BIOSinställningarna, hittas den inte där, kolla kablarna, lyssna om den snurrar igång.
Om inte -> gäller garantin? Om inte->demontera och ta tillvara magneterna->kylskåpet

Permalänk
Medlem

Om det är knaster 'av elektrisk typ' som typ kan höras vid glappkontakt och annat så skulle jag kolla hur SATA-spänningsmatningskontakterna ser ut och om det fins brännmärken på dessa.

Kraftkontakter har en tendens att börja sakta med först väldigt lite uppvärmning till en början, med tiden bli varmare och varmare för att kontaktpunkter oxiderar och övergångsresistansen ökar och det blir ännu varmare och i slutet går processen väldigt fort, bli väldigt varmt och börja förkolna plasten runt som håller stiften och kanske tom. börja osa 'varm elektronik' när man upptäcker att det är ett problem...

Om SATA-strömförsörjningskontakten 'bara' har koksat och inte bränt sönder hela kortet som håller kontakten så är det reparerbart eller kan anslutas temporärt med inlödda kablar för 0, 5 och 12V om datat på disken är viktigt att få ut.

Om diskarna är > 5 år gamla så kan man glömma garantin även om många snurrdiskar faktiskt håller över 10 år i 24/7-drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om diskarna är > 5 år gamla så kan man glömma garantin även om många snurrdiskar faktiskt håller över 10 år i 24/7-drift.

Mina har snurrat 11+ år, 29 000 timmar över 4 000 uppstarter - nemas problemas.
Men det hindrar mig inte att ta backup regelbundet.