280 mm AIO som kan styras av moderkortet direkt

Permalänk
Medlem

280 mm AIO som kan styras av moderkortet direkt

Dvs inte via någon mjukvara från tillverkaren. Jag vill ha datorn fullt Linux-kompatibel utan att behöva pilla. RGB helt ointressant, kommer troligen inte ens anslutas sådant om det går.

Kylarn måste ha smidiga slangar så tyvärr går Arctic Liquid Freezer II 280 bort.

Vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Dvs inte via någon mjukvara från tillverkaren. Jag vill ha datorn fullt Linux-kompatibel utan att behöva pilla. RGB helt ointressant, kommer troligen inte ens anslutas sådant om det går.

Kylarn måste ha smidiga slangar så tyvärr går Arctic Liquid Freezer II 280 bort.

Vad rekommenderas?

Alla aios kan styras via bios, finns inga fläktar/kylare som fungerar utan 3dje parts program vad jag vet om.

Alphacool eisbauer verkar ganska najs där allt är utbytbart samt att man kan koppla in gpu i slingan 😊 annars ek

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla aios kan styras via bios, finns inga fläktar/kylare som fungerar utan 3dje parts program vad jag vet om.

Alphacool eisbauer verkar ganska najs där allt är utbytbart samt att man kan koppla in gpu i slingan 😊 annars ek

Arctic Liquid Freezer II 280 behöver inget 3:e-partsprogram har jag fått för mig.

Permalänk
Medlem

Vad är det du ska styra? Fläktarna kan du ju koppla till CPU_FAN och ställa in kurvan i BIOS

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Vad är det du ska styra? Fläktarna kan du ju koppla till CPU_FAN och ställa in kurvan i BIOS

Pumpen antar jag. Har aldrig kopplat in en aio.
Ta tex en Kraken X63, vad gör usb-sladden som kopplas till pumpen?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klockan:

Dvs inte via någon mjukvara från tillverkaren. Jag vill ha datorn fullt Linux-kompatibel utan att behöva pilla. RGB helt ointressant, kommer troligen inte ens anslutas sådant om det går.

Kylarn måste ha smidiga slangar så tyvärr går Arctic Liquid Freezer II 280 bort.

Vad rekommenderas?

Alla AIOs löser detta undantaget de som har några lock-out-lägen där pump/fläktar går något tyst läge, skärmar som går att programmera mm.

Lämpligast är AIO-header på moderkortet eller annan 12V matning + fläktkurva på fläktarna på moderkortets headers.
Oberoende av vad du har för operativsystem då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klockan:

Pumpen antar jag. Har aldrig kopplat in en aio.
Ta tex en Kraken X63, vad gör usb-sladden som kopplas till pumpen?

Kabeln är väl för att konfigurera skärmen på pumphuset?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kabeln är väl för att konfigurera skärmen på pumphuset?

Du ändra kylprofiler med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Arctic Liquid Freezer II 280 behöver inget 3:e-partsprogram har jag fått för mig.

Jag har Arctic freezer och du kan enbart ändra dess lägen i bios, annars följer den moderkortets färdiga kurva, precis som alla andra kylare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har Arctic freezer och du kan enbart ändra dess lägen i bios, annars följer den moderkortets färdiga kurva, precis som alla andra kylare

NZXT säger att för en X63 så kan inte bios kontrollera pumpens hastighet.
Så det verkar inte funka för alla kylare.