Alternativ till Telegram - Signal?

Permalänk
Inaktiv

Alternativ till Telegram - Signal?

Telegram börjar mer och mer likna andra sociala medier vilket jag ogillar. Hela tiden reklam om premiumfunktioner och nu på senare tid reklam i Stories som inte går att ta bort. Vill bara ha en enkel men privat meddelandetjänst.

Hur är Signal? Har de också börjat med detta skit eller är det fortfarande primärt en meddelandetjänst? Inga störiga Stories eller meddelanden från appen som man inte kan inaktivera?

Permalänk
Medlem

Chatt, röst- och videomeddelanden.
https://signal.org/sv/

Permalänk
Medlem

Signal är fortfarande very much en privat meddelandetjänst. Har inte sett någon störande reklam heller.

Permalänk
Medlem

saknaden av gifs i signal går inte att leva med!
Stories använder jag aldrig eller ens kollar på. däremot i större grupper är det reklam vilket är störigt, går ju dock att uppgradera till premium för att slippa skiten om man stör sig så mycket på det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Signals fokus är att difta en bra och privat chat-app, inget annat. De lever på donationer och jagar inte vinst, därav finns det ingen reklam, inga störiga "retention"-notifikationer o.s.v.

"The team at Signal is committed to the mission of developing open source privacy technology that protects free expression and enables secure global communication. Your contribution fuels this cause. No ads. No trackers. No kidding."

Permalänk

Signal is best messaging service!

Signal Review 2023: Secure Messenger (Pros and Cons)
https://restoreprivacy.com/secure-encrypted-messaging-apps/si...

100% open source code, free and without advertising!
They are living from donation and they are independent 501c3 nonprofit company...

If someone want stickers can be downloaded here:
https://signalstickers.com

Permalänk
Inaktiv

Får bli att testa Signal.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Signals fokus är att difta en bra och privat chat-app, inget annat. De lever på donationer och jagar inte vinst, därav finns det ingen reklam, inga störiga "retention"-notifikationer o.s.v.

"The team at Signal is committed to the mission of developing open source privacy technology that protects free expression and enables secure global communication. Your contribution fuels this cause. No ads. No trackers. No kidding."

Så där lät dock retoriken på Telegram för 5-6 år sen också, "det här projektet är i stort ideellt, behöver vi få in pengar kommer vi lösa det med frivilligfunding" etc. Man vet aldrig vad som är i görningen, så länge det rör sig om centraliserade nätverk och tjänster som måste få in pengar.
Den värsta implementationen av Stories där det påtrycktes folk i headern av appen verkar de ha tagit bort efter mindre än en vecka, nu måste man välja det explicit. Troligen insåg de hur dålig idé det var.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem

Man utgår naturligtvis från att allt som skrivs någonstans online kan läsas av CIA/sossarna/Mossad/KGB/WEF. Här finns åtminstone chansen att apple/google/microsoft/facebook inte kan läsa det.

Men huvudsaken är att signal i dagsläget är en minimal klient som gör det den ska och inget annat fånigt lull-lull. Påminner mig lite om hur icq var i början, innan aol köpte och förstörde det.

Permalänk
Medlem

Matrix är ett alternativ till Signal.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Trist hur saker ständigt ska förändras till det sämre el försvinna.

Telegram var bra tidigare, rätt ren osv och inte kopplad till Facebook som Whatsapp.

Signal har väl delvis varit något som kriminella föredragit, utöver Encrochat m fl.

En tydlig försämring med Telegram var att meddelanden kunde tas bort, långt senare. Det bara göder osäkerheten som en del har. Visst, inom en viss tidsgräns vore rimligt, men att helt kunna ta bort alla spår är väl inget man normalt sett behöver. Utan det är mer för de som har något att dölja med inte sällan dunkla motiv, då snackar vi inte om att inte hindra massövervakning och kryptering mellan, men de meddelanden du skickat el fått ska kunna vara kvar. Det går väl säkert att hitta ett legitimt användningsområde för det, men i de flesta fall är det för att dölja något.

Känns som att många av meddelandeapparna egentligen riktar sig till just sådana personer, alltså de med mindre ädla motiv.
Inte bara till de som vill undvika massövervakning och kartläggning/datalagring i allmänhet.
Men även till de som bara söker uppmärksamhet i allmänhet, som på Fb/Insta/TikTok.

Permalänk
Medlem

Bara en headsup till er som vill använda och som använder Signal.

Citat:

Vid intervju­tillfället hade Johansson och Pierrou möjlighet att prata via Signal, men om massövervaknings­förslaget går igenom försvinner den möjligheten. I ett svar till mig på X (Twitter) meddelade Signals VD att de lämnar EU ifall de åläggs att bygga in bakdörrar i sin app.

Källa: https://nikkasystems.com/2023/09/23/fler-missvisande-pastaend...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Telegram börjar mer och mer likna andra sociala medier vilket jag ogillar. Hela tiden reklam om premiumfunktioner och nu på senare tid reklam i Stories som inte går att ta bort. Vill bara ha en enkel men privat meddelandetjänst.

Hur är Signal? Har de också börjat med detta skit eller är det fortfarande primärt en meddelandetjänst? Inga störiga Stories eller meddelanden från appen som man inte kan inaktivera?

Har aldrig sett någon reklam i Telegram. Märkligt. Stories är förvisso inget jag använder.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bara en headsup till er som vill använda och som använder Signal.

Källa: https://nikkasystems.com/2023/09/23/fler-missvisande-pastaend...

Går Chat Control 2.0 igenom så måste man så klart kolla upp igen vilka appar som kommer behöva sätta in bakdörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har aldrig sett någon reklam i Telegram. Märkligt. Stories är förvisso inget jag använder.

Reklam visas endast i stora kanaler och grupper, så som Du Rove's Channel. Jag vill dock minnas att jag inte såg någon reklam i den kanalen, när jag inte hade Telegram Premium. Dock menar @anon315148 "reklam" om just Telegram Premium, typ "lås upp för att få tillgång till...", och det händer titt som tätt, beroende på vad man gör. Vill man till exempel reagera fler än 1 gång på samma meddelande, så får man upp "reklamen" om Premium (vill jag minnas).

Skrivet av Chibariku:

Går Chat Control 2.0 igenom så måste man så klart kolla upp igen vilka appar som kommer behöva sätta in bakdörrar.

Självklart. Men nu får vi hoppas på att skitlagen aldrig blir godkänd. Annars får Ylva & Co. fullt upp. De har säkerligen inte tänkt på följande: https://social.linux.pizza/@mkj/111115580646362403

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Signal är värdelöst, får bara massa spam där trots jag inte ens är aktiv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Reklam visas endast i stora kanaler och grupper, så som Du Rove's Channel. Jag vill dock minnas att jag inte såg någon reklam i den kanalen, när jag inte hade Telegram Premium. Dock menar @JaneDoe "reklam" om just Telegram Premium, typ "lås upp för att få tillgång till...", och det händer titt som tätt, beroende på vad man gör. Vill man till exempel reagera fler än 1 gång på samma meddelande, så får man upp "reklamen" om Premium (vill jag minnas).

Okej. Aldrig sett någon reklam öht men jag är bara aktiv i små ganska privata grupper och privata konversationer. Aldrig sett reklam för premium heller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Man utgår naturligtvis från att allt som skrivs någonstans online kan läsas av CIA/sossarna/Mossad/KGB/WEF. Här finns åtminstone chansen att apple/google/microsoft/facebook inte kan läsa det.

Men huvudsaken är att signal i dagsläget är en minimal klient som gör det den ska och inget annat fånigt lull-lull. Påminner mig lite om hur icq var i början, innan aol köpte och förstörde det.

Sossarna?

Permalänk
Inaktiv

@Airikr Jag stör mig främst på Telegrams Stories och chatt som inte går att inaktivera. Deras chatt har funnits länge men Stories är en ny företeelse som upptar onödig skärmplats. Är helt ointresserad av att se deras Stories snurra på skärmen med tjat om deras Premium-funktioner. Jag hade även gärna sluppit meddelanden varje gång appen uppdateras.

Så det är inte traditionell reklam jag syftar på utan mer Telegrams tjatade om deras Premium-funktioner och konstanta meddelanden så fort appen uppdateras.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

@Airikr Jag stör mig främst på Telegrams Stories och chatt som inte går att inaktivera. Deras chatt har funnits länge men Stories är en ny företeelse som upptar onödig skärmplats. Är helt ointresserad av att se deras Stories snurra på skärmen med tjat om deras Premium-funktioner. Jag hade även gärna sluppit meddelanden varje gång appen uppdateras.

Så det är inte traditionell reklam jag syftar på utan mer Telegrams tjatade om deras Premium-funktioner och konstanta meddelanden så fort appen uppdateras.

Stories dök upp igen i senaste versionen och går inte att få bort.
De försöker samtidigt sälja telegram premium som har nån slags skvallerläge/dolt läge där man kan gå in och titta på stories -"without appearing in the list of viewers"- och sen neka till att man sett dem... hmm...
Vilken smörja asså. Det är verkligen ett väldigt oseriöst försök till intäktsgenerering. Att göra appen lik Instagram kan göra så att den förbjuds i diverse miljöer, har de inte tänkt på det.
Och så står det "1 Story available" i rubriken, så appen gör inte längre reklam för sig själv, och man vet inte vilken app man är inne på...
Väldigt dumt.

Men jag väntade mig väl mer eller mindre att det skulle bli så här. Centraliserade chatappar verkar få sina skinande dagar så att säga, sen behöver man få in pengar pga det ökade användarantalet och då blir det feature bloat och advertising, sen blir allt impopulärt och kraschar. Både ICQ och MSN-Messenger gick den vägen.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Signal är värdelöst, får bara massa spam där trots jag inte ens är aktiv...

Får du spam på Signal så har ditt telefonnummer läckt ut, det är inte Signals fel. Samma hade hänt på WhatsApp, Telegram osv.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

@Airikr Jag stör mig främst på Telegrams Stories och chatt som inte går att inaktivera. Deras chatt har funnits länge men Stories är en ny företeelse som upptar onödig skärmplats. Är helt ointresserad av att se deras Stories snurra på skärmen med tjat om deras Premium-funktioner. Jag hade även gärna sluppit meddelanden varje gång appen uppdateras.

Så det är inte traditionell reklam jag syftar på utan mer Telegrams tjatade om deras Premium-funktioner och konstanta meddelanden så fort appen uppdateras.

Telegrams chatt? Du menar när man loggar in någonstans, och så får man ett meddelande via Telegram-"chatten" att en ny enhet har loggats in?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ingen som testat Session?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

saknaden av gifs i signal går inte att leva med!
Stories använder jag aldrig eller ens kollar på. däremot i större grupper är det reklam vilket är störigt, går ju dock att uppgradera till premium för att slippa skiten om man stör sig så mycket på det.

Vilken platform är du på? Signal till IOS stöder gifs från giphys bibliotek men du kanske menar något annat.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ingen som testat Session?

Jo, jag. Men vad jag minns, ville ingen testa det med mig, så jag avinstallerade appen. SimpleX Chat har dock fler funktioner, så som försvinnande meddelanden, röst- och videosamtal, redigering av skickade meddelanden, markdown, plus mer. Men om du har Session, så vill jag gärna testa tjänsten med dig. Skicka ett PM till mig, så snackar vi mer om det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jo, jag. Men vad jag minns, ville ingen testa det med mig, så jag avinstallerade appen. SimpleX Chat har dock fler funktioner, så som försvinnande meddelanden, röst- och videosamtal, redigering av skickade meddelanden, markdown, plus mer. Men om du har Session, så vill jag gärna testa tjänsten med dig. Skicka ett PM till mig, så snackar vi mer om det.

Jag har inte session än, men jag hojtar till om jag skaffar.

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga om nån provat på Teleguard. Gissar att svaret blir nej men man vet aldrig. Samma i mitt fall som ovan. Har inte haft möjlighet att testa den med någon ännu. Har den installerad dock. Det som är bra med Teleguard, är att man varken behöver ange telefonnummer eller mejladress.

Den påstås vara säker & krypterad. Men det kan man ju aldrig lita på till 100 %. Skulle inte förvåna mig om många av dessa nya appar, är skapade av säkerhetstjänsterna runt om i världen. Kolla bara på telefonen ANOM, som var en FBI produkt. Finns att lyssna om just detta på P3 dokumentär angående knarkfabriken som de avslöjade rätt nyligen.

Använder själv Telegram sedan många år. Dock bara PC versionen. Har inte märkt av nån reklam eller det som kallas för stories. Så jag stör mig inte på Telegram som app. Dock lite synd att de införde krav på att man först måste ha den på telefonen, innan man kan installera det på datorn. Skulle vilja snacka med min far, men han har ju ingen smartphone, och då är det ju kört.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pelle:

saknaden av gifs i signal går inte att leva med!
Stories använder jag aldrig eller ens kollar på. däremot i större grupper är det reklam vilket är störigt, går ju dock att uppgradera till premium för att slippa skiten om man stör sig så mycket på det.

Även Android-appen har stöd för GIFs. Tyvärr inte desktop-appen, däremot...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Signal är värdelöst, får bara massa spam där trots jag inte ens är aktiv...

Hur lyckas du med det?

Kört Signal i över 5år, aldrig ens hört någon få spam där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Telegrams chatt? Du menar när man loggar in någonstans, och så får man ett meddelande via Telegram-"chatten" att en ny enhet har loggats in?

Ja, precis, även om jag inte har problem med just det meddelandet (antar för säkerhet), men man får ju meddelanden varje gång man uppdaterar appen också, typ vad uppdateringen innehåller osv. vilket jag helt ärligt inte bryr mig om.

Angående Session, har vi inte provat det eller jag kanske minns fel. Vi kan prova det inkl. ditt andra förslag när jag har ork.