Starfield – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

På normal gick det fint utan att köpa ett enda skepp. Jag körde hela första genomspelningen med Razorleaf och andra med Star Eagle.

Standard för tredje vapnet är G, om du kör PC.

Ah vet du vad det är om man kör gamepad?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ah vet du vad det är om man kör gamepad?

Du ställer in vilka vapen som ska avfyras för hand i shipbuilder. Det måste vara vapen som kan avfyras manuellt, annars går det ej. Det sker automatiskt.
Men när du kan avfyra alla manuellt är det LT/RT och Y på kontrollen för mig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Gjorde klart Crimson Fleet questline, men i slutet blev jag kickad från Sysdef för att jag hade tydligen dödat för många, så jag laddade om (efter jag fått mina 250.000 krediter) och gjorde om uppdraget i Genodyne på rätt sätt.
Nu när jag väl ska docka på the legacy så får jag inte upp valet att docka.
Tydligen ett väldigt vanligt problem när man laddar om och ska göra uppdraget igen.. :/

Permalänk
Medlem

fruktansvärt tråkigt spel allt är copy/paste utforskning av planeter kass.
tråkiga strider
tråkig story
jag lägger ner det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kiario:

fruktansvärt tråkigt spel allt är copy/paste utforskning av planeter kass.
tråkiga strider
tråkig story
jag lägger ner det

Spelet du beskriver stämmer inte överens med Starfield. Det är tillräckligt bra strider, bra berättelser, inte suveräna men bra, har spelat i c.a 20 timmar.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk

En sak som är en extremt svår för spelutvecklare att hantera/bemöta/klara/osv idag är att det finns youtube-guider och lösningar på ALLT i ett spel nästan från dag ett. Starfield är ju definitivt inget undantag. Fastnar man nånstans i ett spel i dag så är det ju bara söka på youtube eller nån sökmotor så har du lösning på sitt problem inom sekunder. Alternativt bekräftar att man faktiskt råkat ut för en "bugg" där questen inte går att slutföra. Och buggar/exploits/farmings finns tillgänliga i tusentals videos innan man ens hinner starta spelet första gången.

(gubbvarning deluxe det här kanske)
Det var ju jädrigt stor skillnad att sitta där på sitt pojkrum med metroid eller zelda och inte ens internet fanns. Skulle du ha en lösning på ett "pussel" eller ta dig förbi en "boss" så var det bara försöka och försöka till man lyckades. Det som möjligen fanns som "lösning" var nån kompis som kanske klarat just det där själv, eller att en speltidning ibland hade guider eller kartor i sina specialnummer.

Idag görs spelen så enormt stora och komplexa att du knappt kan "klara allt" utan att någon gång kika på nån guide om hur man kommer vidare. Att spela igenom main story i de flesta spel går ju oftast vägen pga quest markers som hela tiden säger exakt vart du ska ta vägen och vad du ska göra, men det är ju inte main story som gör spelen idag. Det är ju side quest och allt annat runtomkring som gör att spel håller lite längre. Bara kolla vad Zelda BOTW är jämfört med "originalet".

Så jag försöker kanske bara säga att kör spelen utan att kolla guider och tips och trix och ta det för vad det är, ett spel. Underhållning. Underhåller det inte, skit i att spela det då. Svårare är det inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Liverpoolarn:

En sak som är en extremt svår för spelutvecklare att hantera/bemöta/klara/osv idag är att det finns youtube-guider och lösningar på ALLT i ett spel nästan från dag ett. Starfield är ju definitivt inget undantag. Fastnar man nånstans i ett spel i dag så är det ju bara söka på youtube eller nån sökmotor så har du lösning på sitt problem inom sekunder. Alternativt bekräftar att man faktiskt råkat ut för en "bugg" där questen inte går att slutföra. Och buggar/exploits/farmings finns tillgänliga i tusentals videos innan man ens hinner starta spelet första gången.

(gubbvarning deluxe det här kanske)
Det var ju jädrigt stor skillnad att sitta där på sitt pojkrum med metroid eller zelda och inte ens internet fanns. Skulle du ha en lösning på ett "pussel" eller ta dig förbi en "boss" så var det bara försöka och försöka till man lyckades. Det som möjligen fanns som "lösning" var nån kompis som kanske klarat just det där själv, eller att en speltidning ibland hade guider eller kartor i sina specialnummer.

Idag görs spelen så enormt stora och komplexa att du knappt kan "klara allt" utan att någon gång kika på nån guide om hur man kommer vidare. Att spela igenom main story i de flesta spel går ju oftast vägen pga quest markers som hela tiden säger exakt vart du ska ta vägen och vad du ska göra, men det är ju inte main story som gör spelen idag. Det är ju side quest och allt annat runtomkring som gör att spel håller lite längre. Bara kolla vad Zelda BOTW är jämfört med "originalet".

Så jag försöker kanske bara säga att kör spelen utan att kolla guider och tips och trix och ta det för vad det är, ett spel. Underhållning. Underhåller det inte, skit i att spela det då. Svårare är det inte.

Fast då ringde man ju Nintendo:s experter istället, deras "Nintendo Power Hotline"

OnTopic: Det är omöjligt att jämföra dåtidens spel med dagens open world-spel... Ser själv ingen poäng med att inte kolla "guider och tips och trix" om man fastnar någonstans.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag har nu beställt AMD 7800xt och som jag förstår får man premium-versionen av Starfield med den. Nu är det så att jag köpte tyvärr vanliga versionen på Steam innan jag beslöt mig för att köpa grafikkortet. Går den versionen att omvandla till premium som jag får med grafikkortet? Hur i så fall?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Spelet du beskriver stämmer inte överens med Starfield. Det är tillräckligt bra strider, bra berättelser, inte suveräna men bra, har spelat i c.a 20 timmar.

Nog kan det stämma. Finns massor med bättre shooters. Massa rpgs med intressantare story.

Starfield är lite av hamburgare. Fantastiskt gott men väldig simpel matlagning

Måste säga det är bra sluttamper iaf på vissa quest lines. Har två uppdrag iaf jag kommer komma ihåg

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Nog kan det stämma. Finns massor med bättre shooters. Massa rpgs med intressantare story.

Starfield är lite av hamburgare. Fantastiskt gott men väldig simpel matlagning

Måste säga det är bra sluttamper iaf på vissa quest lines. Har två uppdrag iaf jag kommer komma ihåg

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Jahupp jag är tydligen inte i slutet av main story. Kändes ju bara som så att man skulle ut och köra new game+ när man samlat alla artifakter men icke. Varför hade man så förbenat bråttom att romantisera Barrett innan man säger hej då. Så billig man är tar första bästa som erbjuder sig istället för att vänta på den rätta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu beställt AMD 7800xt och som jag förstår får man premium-versionen av Starfield med den. Nu är det så att jag köpte tyvärr vanliga versionen på Steam innan jag beslöt mig för att köpa grafikkortet. Går den versionen att omvandla till premium som jag får med grafikkortet? Hur i så fall?

Tror smartast är sälja och sedan köpa
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/starfield-digit...

Finns nog billigare dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Som alla andra på internet har GamePass-versionen synkat dåligt mellan PC & Xbox. Har läst 1000 förslag (inklusive Bethesda's egna)
vad man ska göra är REDUCERA ANTAL SPAR-FILER ... gick från 30 till 5 & nu synkar det

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering idag, 1.7.33

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ny uppdatering idag, 1.7.33

Vad som åtgärdats: https://bethesda.net/en/game/starfield/article/2tVRV3XjTtqO1h...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Klagade ganska högljutt på spelet för några dagar sedan. Har sedan dess kört ett tiotal timmar till och är snart uppe i 20 h totalt nu.

Måste säga att spelet faktiskt tagit sig rejält för mig. Många bitar har jag fortfarande svårt för, men på det hela taget har jag faktiskt roligt när jag spelar. Vilken förändring!

Största skillnaden är att jag lyckats avsätta några timmar till spelet varje dag när så varit möjligt. Detta gör det så oerhört mycket lättare att på ett positivt sätt fastna i både story och spelupplevelse. Sedan har jag insett att spelet är för stort för att kunna göra allt på första genomspelningen. Jag vågar numera strunta i (för mig) tråkiga delar som exempelvis planetutforskande eller att bli ett flygaräss. Är inte heller rädd för att skippa distraktioner och uppenbara quest lines som jag inte har något intresse av. Och skulle jag missa att öppna varenda skåp eller rota runt i varje skrymsle och vrå av de byggnader jag besöker gör det inte heller någonting. Jag fokuserar på karaktärerna, storyn, och det faktiskt roliga FPS som finns där i grunden. I synnerhet nu när jag låst upp fler användbara skills som gör game play roligare än förut.

Så ja. Håller med allt som tidigare skrivits om en seg start. Är nog bara Dragons Dogma som varit lika segt i början för mig innan det också började ta sig, och då rejält.

Glad att jag inte gav upp!

Permalänk

måste säga att den där Sarah har vuxit lite för mig nu.
i början så tyckte jag bara hon var störande som sprang runt och poängterade ut hur dum jag var i alla mina val, men efter man har fått höra om hennes historia, så ändrades min attityd mot henne.
sen flirtade jag lite hej vilt med henne med, men hon var inte redo att påbörja nått, så får se om det blir nått framöver.

fick chansen att välja en annan companion med, den där Sam, men jisses, stelare snubbe får man leta efter, och hans acting skills, the horror, så Sarah får det bli nu

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

måste säga att den där Sarah har vuxit lite för mig nu.
i början så tyckte jag bara hon var störande som sprang runt och poängterade ut hur dum jag var i alla mina val, men efter man har fått höra om hennes historia, så ändrades min attityd mot henne.
sen flirtade jag lite hej vilt med henne med, men hon var inte redo att påbörja nått, så får se om det blir nått framöver.

fick chansen att välja en annan companion med, den där Sam, men jisses, stelare snubbe får man leta efter, och hans acting skills, the horror, så Sarah får det bli nu

Hon är min favorit. Fick tom träffa hennes mor!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

måste säga att den där Sarah har vuxit lite för mig nu.
i början så tyckte jag bara hon var störande som sprang runt och poängterade ut hur dum jag var i alla mina val, men efter man har fått höra om hennes historia, så ändrades min attityd mot henne.
sen flirtade jag lite hej vilt med henne med, men hon var inte redo att påbörja nått, så får se om det blir nått framöver.

fick chansen att välja en annan companion med, den där Sam, men jisses, stelare snubbe får man leta efter, och hans acting skills, the horror, så Sarah får det bli nu

Han är rätt känd, och hans röst är hans signatur.
Han är Adam Jensen i Deus Ex samt en snubbe i The Expanse, ioc säker mer ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Han är rätt känd, och hans röst är hans signatur.
Han är Adam Jensen i Deus Ex samt en snubbe i The Expanse, ioc säker mer ändå.

Jo han är lite för type-castad för mig, hör bara Jensen.

Permalänk
Medlem

Ännu en som kört klart main quest, skall bli intressant att se vad som händer i spelet "efter spelet" eftersom det verkar vara konstruerat just för den saken ... tråkigt att bli av med alla rymdskepp bara men men

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan utvecklarna tänkas göra med tiden? Hur rimligt är det att de lyssnar på kritiken och patchar bort sånt som inte fungerar och lägger till önskade features? Har dem sagt nått om spelet förutom "köp bättre rigg om det laggar"..

Jag måste inte spela det nu utan väntar gärna 1 år. Men är sannolikheten stor att det inte görs några större förändringar så kan jag lika gärna dra igång en save.

Permalänk
Medlem

Såååå.. där har jag gjort färdigt crimson fleet questen igen, och nu sitter jag med 900.000 krediter.

Vilket skepp ska man köpa?
Flyger runt med original star eagle nu, men har läst runt lite om Stronghold och shieldbreaker.
Jag haular inte items så det är inte viktigt för mig.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Såååå.. där har jag gjort färdigt crimson fleet questen igen, och nu sitter jag med 900.000 krediter.

Vilket skepp ska man köpa?
Flyger runt med original star eagle nu, men har läst runt lite om Stronghold och shieldbreaker.
Jag haular inte items så det är inte viktigt för mig.....

Jag bygger bara om Frontier hela tiden
Både roligare och billigare än att köpa nytt skepp

Den ser ut så här just nu

Nu när jag har lite mer stålar är min nästa plan att göra mitten av skeppet lite bredare för att få plats med de större modulerna. Sedan göra dubbla våningar. Biffa upp den helt enkelt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag bygger bara om Frontier hela tiden
Både roligare och billigare än att köpa nytt skepp

Den ser ut så här just nu
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Nu när jag har lite mer stålar är min nästa plan att göra mitten av skeppet lite bredare för att få plats med de större modulerna. Sedan göra dubbla våningar. Biffa upp den helt enkelt.

Finns det något kvar från original? Snyggt ombygge oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Finns det något kvar från original? Snyggt ombygge oavsett.

Nä inget är kvar

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Såååå.. där har jag gjort färdigt crimson fleet questen igen, och nu sitter jag med 900.000 krediter.

Vilket skepp ska man köpa?
Flyger runt med original star eagle nu, men har läst runt lite om Stronghold och shieldbreaker.
Jag haular inte items så det är inte viktigt för mig.....

Jag gick på Deimos Phalanx skepp efter den quest. Gillar den och kommer utveckla den till att bli bättre och bättre. Just nu utökad cargo och hängt på två spisar till

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Såååå.. där har jag gjort färdigt crimson fleet questen igen, och nu sitter jag med 900.000 krediter.

Vilket skepp ska man köpa?
Flyger runt med original star eagle nu, men har läst runt lite om Stronghold och shieldbreaker.
Jag haular inte items så det är inte viktigt för mig.....

Jag hade 1,5 mille efter crimson så gick på spending spree. Maxat merchant skill. Blev trecker, narwhal, silent runner tror inte jag glömt något lol. Stronghold hade jag nog gått för om jag bara skulle ha ett. Den har löjligt effektiva sköldar och är bara episkt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag hade 1,5 mille efter crimson så gick på spending spree. Maxat merchant skill. Blev trecker, narwhal, silent runner tror inte jag glömt något lol. Stronghold hade jag nog gått för om jag bara skulle ha ett. Den har löjligt effektiva sköldar och är bara episkt.

Personligen känner jag att det är lite väl mycket pengar att lägga på rymdskepp, så ett allt-i-allo-skepp hade varit bra, så det lutar mot stronghold.
Hade jag haft tid så hade jag nog byggt ett eget, men den lilla tid jag har att spela vill jag helst göra uppdrag.

Vilket är favoriten av dina skepp då??

Permalänk
Medlem

Vanguard komponenter på valfritt skepp så klarar man det mesta, bra tryck i dom grejorna och är inte dom dyraste

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||