Permalänk
Medlem

Ps5 och Soundbar

Har en soundbar som inte stödjer 4k det är en JBL 2.1 deep bass mk2. Den ska kopplas till en 4k tv och en ps5. Går det att få bild i 4k och soundbaren kopplad till ps5 på något vis. Grabben vill kunna spela och kolla på film, har öppet köp på den annars så får byta till någon annan, tipps om jag är körd mottages gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Har en soundbar som inte stödjer 4k det är en JBL 2.1 deep bass mk2. Den ska kopplas till en 4k tv och en ps5. Går det att få bild i 4k och soundbaren kopplad till ps5 på något vis. Grabben vill kunna spela och kolla på film, har öppet köp på den annars så får byta till någon annan, tipps om jag är körd mottages gärna

Koppla PS5 i tv'n och sedan soundbaren till tv'n Sedan väljer man t ex arc/earc som ljudkälla på tv'n så får du ut allt ljud som kommer från/år inkopplat i tvn'n i soundbaren.

T ex:
PS5: hdmi 1
Soundbar: hdmi port som stödjer arc/earc

Och en 4k tv borde ha fler än 2 hdmi ingångar, där en är en dedikerad arc/earc Vilken det är får man kika i manualen för eller så kan det stå skrivet vid/ovan/under/sidan av den hdmi ingången

Har soundbaren ingen hdmi går det bra med Optisk kabel (toslink) också för att få ut allt ljud som kommer från tv'n och alla saker som är inkopplade i den i soundbaren via det

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Koppla PS5 i tv'n och sedan soundbaren till tv'n Sedan väljer man t ex arc/earc som ljudkälla på tv'n så får du ut allt ljud som kommer från/år inkopplat i tvn'n i soundbaren.

T ex:
PS5: hdmi 1
Soundbar: hdmi port som stödjer arc/earc

Och en 4k tv borde ha fler än 2 hdmi ingångar, där en är en dedikerad arc/earc Vilken det är får man kika i manualen för eller så kan det stå skrivet vid/ovan/under/sidan av den hdmi ingången

Har soundbaren ingen hdmi går det bra med Optisk kabel (toslink) också för att få ut allt ljud som kommer från tv'n och alla saker som är inkopplade i den i soundbaren via det

Jag har nämligen provat att koppla men får inget ljud, är det något speciellt jag måste tänka på. Hdmi kabeln från ps5 till tvn klarar 4k. Den jag kopplar mellan arc utgångarna, kan det vara vilken hdmi kabel som helst ?. För den ska väl gå mellan arc portarna från tv till soundbaren.

Så annars kan jag köra optisk mellan soundbaren och tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Jag har nämligen provat att koppla men får inget ljud, är det något speciellt jag måste tänka på. Hdmi kabeln från ps5 till tvn klarar 4k. Den jag kopplar mellan arc utgångarna, kan det vara vilken hdmi kabel som helst ?. För den ska väl gå mellan arc portarna från tv till soundbaren.

Så annars kan jag köra optisk mellan soundbaren och tvn?

Det skall fungera med vilken hdmi som helst för vanligt 5:1 ljud t ex. Man behöver gå in i tvn's inställningar för ljud och där ändra till att ljudkällan skall vara arc/earc. Det står lite olika beroende på modell av tv.

Annars har du kopplat helt rätt ja, från arc port till soundbaren.

Och när det bara är 2.1 ljud fungerar en optisk/toslink kabel exakt lika bra mellan tv och soundbar, men även där måste man gå in i tvn's inställningar och ställa in att ljud ut skall vara Optisk för att det skall fungera.

Jag kör på det hemma själv med sovrums tv'n, Har en xbox inkopplat till tv'n... och sedan en optisk kabel som går från tv'n direkt till mina Audio Pro T14 högtalare Allt ljud från appar eller saker som kopplas in i tv'n kommer automatiskt ut till mina högtalare när jag ställt in att ljudet i tv'n skall vara Optisk

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Jag har nämligen provat att koppla men får inget ljud, är det något speciellt jag måste tänka på. Hdmi kabeln från ps5 till tvn klarar 4k. Den jag kopplar mellan arc utgångarna, kan det vara vilken hdmi kabel som helst ?. För den ska väl gå mellan arc portarna från tv till soundbaren.

Så annars kan jag köra optisk mellan soundbaren och tvn?

Den hdmi kabeln mellan tv och ljudlimpa måste ha stöd för enternet. Det är de stiften som arc använder. Men det är numera bara riktigt gamla som inte har det.

Vad har ni för tv? Kan vara någon inställning som till exempel HDMI CEC som måste vara på.

Skulle du fortfarande inte få det att fungera, så kan du tästa med optisk kabel även om hdmi är det bättre alternativet när det fungerar

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.