Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Hej på er,

Syrrans TV har gått sönder och då kommer alltid samtalet till mig...
Finns det något bra TV-Erbjudande just nu? Runt 65-75tum.

Jätte tacksam om någon har nåt tips!

Trevlig helg!

Du får nog bättre svar i denna tråd @Toobbbbee så tog mig friheten att lägga in det här
Vad har syrran för budget?

Halvdålig period att köpa TV ska sägas med dryga 1½ månad från BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Du får nog bättre svar i denna tråd @Toobbbbee så tog mig friheten att lägga in det här
Vad har syrran för budget?

Halvdålig period att köpa TV ska sägas med dryga 1½ månad från BF.

Tack @edson

Hon har inte riktigt sagt någon budget än så det är rätt öppet men tror taket är max 20 000:-. Men i spannet 10-15 000kr är nog mest aktuellt om jag får gissa!

Ja det är synd att BF är så nära men endå så långt bort, tror inte dom vill vänta in BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Tack @edson

Hon har inte riktigt sagt någon budget än så det är rätt öppet men tror taket är max 20 000:-. Men i spannet 10-15 000kr är nog mest aktuellt om jag får gissa!

Ja det är synd att BF är så nära men endå så långt bort, tror inte dom vill vänta in BF.

Devisen "desto större TV desto bättre" gäller. Det är stor skillnad på 65" och 75"/77", cirka 40% mer bildyta så det ska inte underskattas för upplevelsen.

TV:n som tipsas om i diskussiontråden är rätt mycket TV för pengarna sett till storlek och pris. Läs mer om modellen här:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Från guiden:

"Q70–Q79B tar bort FALD:en och är något klenare i ljusstyrka men fortfarande på en hög nivå för SDR. Fortfarande fyra fullt 4K/120-kapabla HDMI-anslutningar och Samsungs spelfunktioner vilket gör Q70B som en önskvärd enklaste modell för dig som har just 4K/120-ambitioner.

Olika försäljningskanaler säljer olika varianter av denna modell där det hösten 2022 listas Q75B och Q77B. Det är oklart hur de skiljer sig exakt kring färger och former på stativ och liknande. Det är inte klarlagt exakt vilka paneltyper det är i vilka storlekar och ifall detta skiljer sig på den exakta modellbeteckningen. Q70-traditionen har dock varit VA-paneler."

Om det är kvalitet framför storlek som premieras så är det såklart OLED som gäller. Då är det svårt att hitta något med bättre pris än Samsung OLED QE65S95B just nu för cirka 17k:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6028892

Överväg också TCL 75C735:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6238329

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej! Jag har själv mest koll på TV-apparater i premiumsegmentet, men har nu rådfrågats av min över 80-åriga mormor att tipsa om en enkel, prisvärd TV på max 43". Där har jag dålig koll och ber därför här i t tråden om råd.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Hej! Jag har själv mest koll på TV-apparater i premiumsegmentet, men har nu rådfrågats av min över 80-åriga mormor att tipsa om en enkel, prisvärd TV på max 43". Där har jag dålig koll och ber därför här i t tråden om råd.

Hej,

Det enklaste är kanske att länka till ett Prisjakt-filter med avgränsning på just 43":
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s492914386&o=lokal...

Sedan börjar du uppifrån och ner i rankningslistan och väljer modell efter plånbok och budget.

Vi rör oss generellt bland modeller av enklaste slag och klass, minus någon avstickare för LGs OLED som finns i 42" och 48" men dessa börjar generellt på minst 8-9k vilket jag antar inte är så intressant.

Skulle rekommendera att välja någon modell av välkänt varumärke, tänk LG, Samsung etc. Går säkert att spara några kronor på en Andersson eller liknande men inte värt det om du inte är på extrem budgetutflykt.

Modellerna som Prisjakt listar högt (Och därmed är populära) är:

LG 43NANO76 43" - 3990kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6026952

Samsung UE43AU7105 - 4790kr:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5734936

Tror dessa två är relativt likvärdiga i prestanda. Panel kan skilja sig åt men i dessa storlekar (tror jag) att IPS brukar vara vanligast. Det ger med andra ord bra betraktningsvinklar och OK färger men grådaskig svärta.

Lycka till med valet!

Permalänk
Inaktiv

Bör man slå till på C2 55" för 9990:- eller är det troligt att det blir billigare under Black Friday? C3 55" har som lägst gått att få för 12k, hur sannolikt är det att den går för 10k?

Är C2 bättre eller likvärdig B3?

Nån annan OLED TV på 55" som ni tror kommer ner i detta pris? Kanske dumt att vänta och chansa?

Är det stor skillnad på C2 och C3? Aldrig haft OLED tidigare och behöver hålla nere priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Bör man slå till på C2 55" för 9990:- eller är det troligt att det blir billigare under Black Friday? C3 55" har som lägst gått att få för 12k, hur sannolikt är det att den går för 10k?

Är C2 bättre eller likvärdig B3?

Nån annan OLED TV på 55" som ni tror kommer ner i detta pris? Kanske dumt att vänta och chansa?

Är det stor skillnad på C2 och C3? Aldrig haft OLED tidigare och behöver hålla nere priset.

Jag skulle slå till. Det är marginella skillnader mellan modellerna du nämner och priserna kommer inte gå avsevärt lägre för någon av de modellerna

Permalänk
Inaktiv

Edit: Beställt!

Permalänk
Medlem

Power har ju galet bra öppningserbjudande i helgen i Stockholm och Göteborg om någon nu bor i närheten. Bla Samsungs OLED 2013 för runt 17 och sen samsungs kampanj med vara på köpet på detta.
Lg Oled 77" strax över 20. Finns få ex men....

Hoppas något av erbjudanden kommer på nätet men tvivlar. Börjar bli jävligt seg på många kedjor däribland Elgiganten som hade en tv i lager online som jag skulle ha men ac nån märklig anledning gick den inte att få till Kalmar....

Permalänk
Medlem

Någon som vet något in hur dessa modeller står sig? Det är ett bra öppningserbjudande imorgon på 15000...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292190
LG 86ur8100. Det står bla att den supportar 120hz@4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Någon som vet något in hur dessa modeller står sig? Det är ett bra öppningserbjudande imorgon på 15000...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10292190
LG 86ur8100. Det står bla att den supportar 120hz@4k?

Om du syfter på Powers öppningserbjudande i Heron City, Barkarby och Göteborg Högsbo så gäller dessa från måndagen den 9/10 kl 07.00 och endast i butik.

LGs UR-serie som denna tillhör är en basmodell. Du kan läsa mer om den i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Notera att guiden refererar till UQ vilket är 2022-modellen. UR är alltså en 2023-modell men dessa bör vara relativt snarlika.

Det stämmer att just 86" ur denna serie är bättre än övriga storlekar inkl. panel med 120 Hz-support och
2st av 4 portar som klarar 4K@120Hz med VRR, med andra ord optimalt för senast konsolgenerationen eller att para ihop med ett modernt grafikkort.

Om du är ute efter en grymt stor TV med gamingfunktionalitet och inte bryr dig nämnvärt om ljusstyra och exceptionell bildkvalité alá OLED så känns det spontant prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Om du syfter på Powers öppningserbjudande i Heron City, Barkarby och Göteborg Högsbo så gäller dessa från måndagen den 9/10 kl 07.00 och endast i butik.

LGs UR-serie som denna tillhör är en basmodell. Du kan läsa mer om den i TV-guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Notera att guiden refererar till UQ vilket är 2022-modellen. UR är alltså en 2023-modell men dessa bör vara relativt snarlika.

Det stämmer att just 86" ur denna serie är bättre än övriga storlekar inkl. panel med 120 Hz-support och
2st av 4 portar som klarar 4K@120Hz med VRR, med andra ord optimalt för senast konsolgenerationen eller att para ihop med ett modernt grafikkort.

Om du är ute efter en grymt stor TV med gamingfunktionalitet och inte bryr dig nämnvärt om ljusstyra och exceptionell bildkvalité alá OLED så känns det spontant prisvärt.

Åh tack. Jag tittade i guiden igår men var tydligen för trött för att lista ut att UQ -> UR.

Just nu har jag en Samsung UE65NU8005 65" 4K VA LCD TV, som har 120Hz som jag har varit väldigt nöjd med. Det var väl från innan samsung slutade tillverka sina egna paneler. Den klarar 1000 cd/m²/nits, men jag kör den alltid bara på 20/50 i ljusstyrka och har ingen aning vad de motsvarar i nits.

Så, tror ni den har jämförbar bildkvalitet som den? Om jag ska tro guiden, så klarar den 300 cd/m²/nits. Kommer det motsvara den som jag har och hur jag använder?

edit: de verkar ju även sälja denna oled som är 77 tum. https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled7...
Den verkar också ha 120 Hz, men 77 tum är mindre än 85. 77 tum oled B2 för 23000 kr måste väl ses som ett bra pris? Gah... Så mycket dyrare men beslutsångesten är stor här nu. Stor eller bildkvalitet. Fylla ett ickebehov? Ska jag köpa nu eller bara avvakta när jag är obeslutsam.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aradove: NU8 har nog knappast kapacitet till 1000 nits, utan är nog mer en typisk 500-ish nitsmodell. Det är är en 2018-modell i dåtidens bättre mellanklass/lägre toppklass-skikt. Skulle idag närmast motsvaras lite mitt emellan Q70-serien och Q80-serien där Q80 är ett lyft med FALD medan QN90 och QN95 som definitiva förbättringar om du är ute efter mer av det du redan har, särskilt om du strävar efter 1000 nits.

120 Hz-kapacitet år 2018 är imponerande i sig – Samsung föregick marknaden på sin tid – men det är inte det 4K/120 man tänker på med dagens modeller. Om du är ute efter mer spelkapacitet med just 4K/120 kan LG:s 86-tummare vara en förbättring.

Det enda en 86-tums LG U-serien lär tillföra jämfört med din befintliga TV är storleken. Resten är sämre om vi talar om bildkvalitet. Även om 86-tummarna från LG:s basklass är lite speciella med bättre elektronik än övriga, kommer allt annat vara märkbart sämre. Mycket sämre kontrastförhållande, sämre reflexfilter och sämre HDR-kapacitet.

Ifall du idag kör 20/50 på reglagen i för bakgrundsbelsyningen kommer en OLED-TV som kör 300 nits ha tillräckligt med ljus i SDR och vara betydligt bättre i HDR eftersom en OLED i HDR har både ljusstyrkan och det kontrastomfång som din TV inte riktigt har.

Du har i alla fall med NU8:n en TV som är helt okey och fortfarande rent av bra. Så ska du byta, fundera på vad du vill ska vara bättre? Räcker det med enbart större? Då måste du sikta på mellanklass över strecket för att vara kvar på din befintliga nivå. Toppklass om du vill ha större och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

edit: de verkar ju även sälja denna oled som är 77 tum. https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled7...
Den verkar också ha 120 Hz, men 77 tum är mindre än 85. 77 tum oled B2 för 23000 kr måste väl ses som ett bra pris? Gah... Så mycket dyrare men beslutsångesten är stor här nu. Stor eller bildkvalitet. Fylla ett ickebehov? Ska jag köpa nu eller bara avvakta när jag är obeslutsam.

också på samma pris
(SAMSUNG 77" 4K QD-OLED TV TQ77S94CATXXC)
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-77-4k-qd-oled-tv-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aradove: NU8 har nog knappast kapacitet till 1000 nits, utan är nog mer en typisk 500-ish nitsmodell. Det är är en 2018-modell i dåtidens bättre mellanklass/lägre toppklass-skikt. Skulle idag närmast motsvaras lite mitt emellan Q70-serien och Q80-serien där Q80 är ett lyft med FALD medan QN90 och QN95 som definitiva förbättringar om du är ute efter mer av det du redan har, särskilt om du strävar efter 1000 nits.

120 Hz-kapacitet år 2018 är imponerande i sig – Samsung föregick marknaden på sin tid – men det är inte det 4K/120 man tänker på med dagens modeller. Om du är ute efter mer spelkapacitet med just 4K/120 kan LG:s 86-tummare vara en förbättring.

Det enda en 86-tums LG U-serien lär tillföra jämfört med din befintliga TV är storleken. Resten är sämre om vi talar om bildkvalitet. Även om 86-tummarna från LG:s basklass är lite speciella med bättre elektronik än övriga, kommer allt annat vara märkbart sämre. Mycket sämre kontrastförhållande, sämre reflexfilter och sämre HDR-kapacitet.

Ifall du idag kör 20/50 på reglagen i för bakgrundsbelsyningen kommer en OLED-TV som kör 300 nits ha tillräckligt med ljus i SDR och vara betydligt bättre i HDR eftersom en OLED i HDR har både ljusstyrkan och det kontrastomfång som din TV inte riktigt har.

Du har i alla fall med NU8:n en TV som är helt okey och fortfarande rent av bra. Så ska du byta, fundera på vad du vill ska vara bättre? Räcker det med enbart större? Då måste du sikta på mellanklass över strecket för att vara kvar på din befintliga nivå. Toppklass om du vill ha större och bättre.

Skrivet av NsGR:

också på samma pris
(SAMSUNG 77" 4K QD-OLED TV TQ77S94CATXXC)
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/samsung-77-4k-qd-oled-tv-...

Tack för ditt utförliga svar @Laxpudding. Du kommer alltid med kloka råd.

Om jag ska vara mer specifik:

Rum: I rummet så sitter vi 3.5m till TV:n, där ena väggen är nästan helt fönster, men solen kan endast en viss tid på kvällen sommartid blända en i soffan, och lyser aldrig på TV:n.

Anledning till uppgradering:

  • Största anledningen är att vi vill ha en större TV. 85" är 70 % större än 65 och 77 tum är 40 % större än 65" vi har nu. Jag känner mig väldigt osäker på om spelar någon roll. Klart 85" är trevligare men kostar också betydligt mer. Köper jag ej oled då blir det 85"

  • 120Hz panel vill jag ha som en option. Även om jag totalt sett knappt spelat på skärmen så vill jag att det ska gå.

  • Jag har möjlighet att avvakta tills det kommer ett bra pris.

Tidpunkt för TV-tittande: Barnen kikar ibland, men för vi vuxnas del så är det uteslutande efter kl 20 på kvällarna, och mest under vinterhalvåret. Så ljusstyrkan behöver nog inte vara så hög. Skruvar jag upp ljusstyrkan på vår TV får jag bokstavligen ont i ögonen/huvudet.

Vi kikade på elgiganten på TV idag.

  • Initialt tyckte min sambo att LED LG tv:n hade bättre bild än OLED. Men efter ett tag märkte hon att OLED var mycket bättre. Dock så jämförde vi tv apparater med olika storlekar bredvid varandra.

  • Samsung QLED i Q70* Q80* var märkbart bättre än "ej OLED" LG, men jag tycker det är svårt att avgöra om det endast hägner på ljusstyrkan.

  • Jag kikade på Samsung OLED, men blev förvirrad då när Samsung namnet står på skärmen så var det en märkbar bloom runt namnet? Har de lagt in sin logga så eller är deras egna OLED sämre på den fronten?

  • mini-led tv apparaterna såg ut att ha otroligt bra svärta när jag tittade på plats, så bra att jag inte kan avgöra om OLED faktiskt är bättre.

Som du säger är det svårt att handla på ett visst pris precis som du skriver i din guide. Jag tänker att jag kan betala mer för en OLED, men är ej villig att lägga över 25 000kr.

Så när jag tittar på alternativen:

  1. Den LG 86 LED ska reas ut för 15000.

  2. OLED reas ut för 23000 kr.

  3. Om man kollar prisjakt finns Samsung Samsung QE85Q70 till salu för 18000 kr.

Det blir i mitt huvud oerhört svårt att välja. Min bättre hälft sa att hon tyckte bilden var bra på alla TV apparater, och jag är osäker på om jag kommer märka någon skillnad när den väl är på väggen hemma. Enda anledningen jag kikar på OLED 77" är för att priset var väldigt tilltalande, och tanken av att man ändå ska slå till med att köpa det bästa jag kan.

Permalänk
Medlem

Något som jag stör mig på otroligt är att på min samsung tv så lägger de in reklam här och där. och att de övervakar det man tittar på för att ge riktad reklam. Det har gjort mig upprörd mer än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Något som jag stör mig på otroligt är att på min samsung tv så lägger de in reklam här och där. och att de övervakar det man tittar på för att ge riktad reklam. Det har gjort mig upprörd mer än en gång.

Därför använder man inte TVns egna smarta system. Det är ändå kass hårdvara som kommer sluta få uppdateringar nästan så fort nästa årsmodell släpps. Förutom just uppdateringar som lägger till mer reklam förstås.

Använd istället en Chromecast med Google TV, Nvidia Shield eller Apple TV beroende på vilket ekosystem du föredrar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Därför använder man inte TVns egna smarta system. Det är ändå kass hårdvara som kommer sluta få uppdateringar nästan så fort nästa årsmodell släpps. Förutom just uppdateringar som lägger till mer reklam förstås.

Använd istället en Chromecast med Google TV, Nvidia Shield eller Apple TV beroende på vilket ekosystem du föredrar.

Jag köpte en Google tv till min gamla tv, men den verkar knappt orka med i menyerna trots att den är helt ny. Så jag överväger apple tv snart...

Permalänk
Bildexpert 📺

@aradove: vad du såg på golvet hos El-giganten säger ingenting. Du är i en ljus lokal med lysrör och dessutom kanske extra rörig miljö där hundratalet TV-apparater skriker ut ljus och färger. Dina pupiller drar ihop sig och intrycken måste sorteras. Då vinner alltid den som skriker högst. Det är biologiskt tingat.

Din miljö hemma är något helt annat.

Samsungs OLED har ingen blooming i sig. Däremot kan dina ögon addera halos ungefär som du får halos runt gatlyktor på kvällen. Då är det ett tecken på att TV:n körs för ljusstarkt.

Mini-LED återfinns idag endast på de dyraste och därmed överlag bästa modellerna. De är alltid bland det bästa du kan köpa. Bästa reflexfiltren, bästa panelerna etc.

120 Hz är det på alla kvalitetsmodeller idag oavsett om man behöver det eller inte. Undantaget LG:s A-serie är inte med för 2023. Det omvända gäller också: Är det en modell som saknar 120 Hz och kör 60 Hz-panel är det som regel en modell av enklare sort och då är den sämre än den NU8 du har idag.

Q70 i 85 tum är som du har det med NU8:n fast större.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aradove:

Jag köpte en Google tv till min gamla tv, men den verkar knappt orka med i menyerna trots att den är helt ny. Så jag överväger apple tv snart...

Haft både Chromecast med Google TV 4K, senaste Apple TV och nu Nvidia Shield Pro.

Chromecast var verkligen seg och inte följsam, så gav upp den.

Apple TV 4K var motsatsen till det men kände mig väldigt låst, och ingen kunde visa nått på min TV från sina telefoner då Apple TV inte stödjer Android. Störde mig även på att jag alltid öppnade Apple TV+ när jag försökte nå hemskärmen.

Slog tillslut till på Nvidia efter läst en del och den har fungerat super. Snabb och med öppenheten hos Android, kan installera vad jag vill på den. Kunde köpt vanliga Nvidia Shield TV men köpte Pro enbart för dess USB portar då jag ska koppla ett tangentbord med pekplatta till den.

Permalänk
Medlem

Det är OLED77B36LA som säljs för 23000:-
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled7...

Alpha7 AI Processor 4K Gen6. Vet inte hur den förhåller sig mot den äldre C1 A9 gen 4 som bara kostade 20000:- förra black friday.
A9 verkar sitta i premiummodeller med jämnare nyanser men sedan vet jag inte hur A7 gen6 är förbättrad.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag köpte en Google tv till min gamla tv, men den verkar knappt orka med i menyerna trots att den är helt ny. Så jag överväger apple tv snart...

Köpte en Google TV HD till en äldre TV, den är seg som sirap. Otroligt vilken trög och dålig upplevelse den ger, tog liksom 10 sekunder att ladda Netflix. :/

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bennyfax:

Det är OLED77B36LA som säljs för 23000:-
https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/lg-77-oled-b3-4k-tv-oled7...

Alpha7 AI Processor 4K Gen6. Vet inte hur den förhåller sig mot den äldre C1 A9 gen 4 som bara kostade 20000:- förra black friday.
A9 verkar sitta i premiummodeller med jämnare nyanser men sedan vet jag inte hur A7 gen6 är förbättrad.

A7 gen6 vs är A9 gen4 är som att jämföra pengar från olika utgåvor av monopol vilka som är mest värda. Lite krasst så.

A7-processorn generellt är mer generellt än A9 i sin maskintränade uppskalning. Där A9 går in mer på scenarion likt "action, nyheter, naturprogram" etc. Thats it. Senare generationer är mer finputsande på algoritmer.

När använder man den maskintränade uppskalning? Förmodligen aldrig eftersom funktionen "AI Pro" är en global av/på-inställning och den ger märklig effekt på bildkällor som inte behöver uppskalning i någon utsträckning. Den sabbar bilden från moderna 1080p och 4K-källor.

Här hade man önskat en av/på-reglage per källa, likt att kunna köra "AI Pro" med säg enbart digitalboxen eller inbyggda TV-tunern i den mån den fortfarande används. Men så långt har man inte tänkt. När man väl jämför effekten på sämre källor är det alltid godtyckligt. Det blir, tja, annorlunda. Man byter den där brusiga/artefaktfyllda mot en bild som ser så där konstlat AI-uppskalad ut.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding ok, då skulle jag definitivt stänga av bildförbättringen. Verkar vara en bra tv och g-sync och freesync är inte helt fel för oss gamers.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aradove: vad du såg på golvet hos El-giganten säger ingenting. Du är i en ljus lokal med lysrör och dessutom kanske extra rörig miljö där hundratalet TV-apparater skriker ut ljus och färger. Dina pupiller drar ihop sig och intrycken måste sorteras. Då vinner alltid den som skriker högst. Det är biologiskt tingat.

Din miljö hemma är något helt annat.

Samsungs OLED har ingen blooming i sig. Däremot kan dina ögon addera halos ungefär som du får halos runt gatlyktor på kvällen. Då är det ett tecken på att TV:n körs för ljusstarkt.

Mini-LED återfinns idag endast på de dyraste och därmed överlag bästa modellerna. De är alltid bland det bästa du kan köpa. Bästa reflexfiltren, bästa panelerna etc.

120 Hz är det på alla kvalitetsmodeller idag oavsett om man behöver det eller inte. Undantaget LG:s A-serie är inte med för 2023. Det omvända gäller också: Är det en modell som saknar 120 Hz och kör 60 Hz-panel är det som regel en modell av enklare sort och då är den sämre än den NU8 du har idag.

Q70 i 85 tum är som du har det med NU8:n fast större.

Jag köpte en LG 77B3 OLED, nog delvis pga FOMO på oled. Den gamla tv:n flyttade in i sovrummet, och jag hoppas att jag blir nöjd när den väl sitter på väggen.

Jag såg igår kväll att rtings gjort en uppdatering på deras 2 åriga CNN burnin torture test. Då kom de fram till att QD OLED inte hade lika mycket burnin som de tittigare befarat. Det var att deras pixel refresher inte körde alls/tillräckligt ofta, så ett mjukvaruproblem. De lyckades trigga det genom att rycka i och ur sladden x) Fortfarande verkade deras vara mer på burn in iaf på qd oled.

Men hela testet är väl på max brighteness med samma CNN kanal. Inte representativt för en vanlig användare.

Jag stog och ojade mig men Samsungs tv var slut i butik så det fick mig att välja lg oleden.

Jag har väldigt sällan något statiskt på tv:n och den står på 0.5 - 3 h per dag. Spelar som sagt sällan, så jag hoppas jag inte stöter på problem på 5 år iaf... Inget jag tittar på har några konstiga loggor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag köpte en LG 77B3 OLED, nog delvis pga FOMO på oled. Den gamla tv:n flyttade in i sovrummet, och jag hoppas att jag blir nöjd när den väl sitter på väggen.

Jag såg igår kväll att rtings gjort en uppdatering på deras 2 åriga CNN burnin torture test. Då kom de fram till att QD OLED inte hade lika mycket burnin som de tittigare befarat. Det var att deras pixel refresher inte körde alls/tillräckligt ofta, så ett mjukvaruproblem. De lyckades trigga det genom att rycka i och ur sladden x) Fortfarande verkade deras vara mer på burn in iaf på qd oled.

Men hela testet är väl på max brighteness med samma CNN kanal. Inte representativt för en vanlig användare.

Jag stog och ojade mig men Samsungs tv var slut i butik så det fick mig att välja lg oleden.

Jag har väldigt sällan något statiskt på tv:n och den står på 0.5 - 3 h per dag. Spelar som sagt sällan, så jag hoppas jag inte stöter på problem på 5 år iaf... Inget jag tittar på har några konstiga loggor.

Bra köp och val av TV, du kommer bli nöjd! 👏

TVn kommer med 2 års garanti från LG men i praktiken är det 3 år i och med konsumentköpslagen. Är du orolig för inbränning kan du alltid köpa till en förlängd LG-garanti som gäller i upp till 5 år, kostar 899kr engångskostnad och denna garanti gäller och täcker inbränningar. Går att köpa i upp till 2 år från inköpsdatum.

Läs mer i mitt inlägg i LG-tråden:
#20149472

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag köpte en LG 77B3 OLED, nog delvis pga FOMO på oled. Den gamla tv:n flyttade in i sovrummet, och jag hoppas att jag blir nöjd när den väl sitter på väggen.

Jag såg igår kväll att rtings gjort en uppdatering på deras 2 åriga CNN burnin torture test. Då kom de fram till att QD OLED inte hade lika mycket burnin som de tittigare befarat. Det var att deras pixel refresher inte körde alls/tillräckligt ofta, så ett mjukvaruproblem. De lyckades trigga det genom att rycka i och ur sladden x) Fortfarande verkade deras vara mer på burn in iaf på qd oled.

Men hela testet är väl på max brighteness med samma CNN kanal. Inte representativt för en vanlig användare.

Jag stog och ojade mig men Samsungs tv var slut i butik så det fick mig att välja lg oleden.

Jag har väldigt sällan något statiskt på tv:n och den står på 0.5 - 3 h per dag. Spelar som sagt sällan, så jag hoppas jag inte stöter på problem på 5 år iaf... Inget jag tittar på har några konstiga loggor.

Jag kollar väldigt mycket på sport där statiska element alltid är på och har efter 3500h fortfarande en felfri panel. Jag har valt att inte maxa ljusstyrkan, även under ljusa förhållanden, för att minimera risken. För en som kollar film/serie är burn in helt onödigt att oroa sig över. Skulle de visa sig att burn in kommer med tiden kommer den förmodligen vara så mild att det endast syns på testbilder. LG verkar också vara väldigt bra på att sköta kompensationcykeln.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Inbränningar är som spöken. Få har sett dem. Nästan alla är rädda för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Jag köpte en LG 77B3 OLED, nog delvis pga FOMO på oled. Den gamla tv:n flyttade in i sovrummet, och jag hoppas att jag blir nöjd när den väl sitter på väggen.

Jag såg igår kväll att rtings gjort en uppdatering på deras 2 åriga CNN burnin torture test. Då kom de fram till att QD OLED inte hade lika mycket burnin som de tittigare befarat. Det var att deras pixel refresher inte körde alls/tillräckligt ofta, så ett mjukvaruproblem. De lyckades trigga det genom att rycka i och ur sladden x) Fortfarande verkade deras vara mer på burn in iaf på qd oled.

Men hela testet är väl på max brighteness med samma CNN kanal. Inte representativt för en vanlig användare.

Jag stog och ojade mig men Samsungs tv var slut i butik så det fick mig att välja lg oleden.

Jag har väldigt sällan något statiskt på tv:n och den står på 0.5 - 3 h per dag. Spelar som sagt sällan, så jag hoppas jag inte stöter på problem på 5 år iaf... Inget jag tittar på har några konstiga loggor.

Har haft min 77B1 sedan början av 2022, inga bekymmer alls med något

Sonen (5) brukar loopa barnprogram och annat men inte sett något alls ens liknande inbränningar. Tror inte det finns många exempel sedan 2020

Jag försökte skapa en tråd här:
#19845671

Men det hände visade inte så mycket. Kanske är daga för en revival?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inbränningar är som spöken. Få har sett dem. Nästan alla är rädda för dem.

Titta spöken i TV'n jag blir jätterädd...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version