Grafikprestanda i Counter-Strike 2

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Man kan säga att det är logistiskt och tidsmässigt knixigt att ha med även 3 440 x 1 440 pixlar i testerna dessvärre. Däremot går det ganska bra att själv extrapolera var den upplösningen landar prestandamässigt om man har 1440p samt 2160p-siffrorna. @Kenneth gjorde ett test för några år sedan och kom fram till att 3 440 x 1 440 ligger ganska fint inkilat mellan de två tidigare nämnda upplösningarna.

Jag förstår, det är lite så jag räknar på det men hade vart trevligt med "riktiga" siffror. Har fått för mig att det blivit betydligt mer populärt med 3440 x 1440 idag men det kanske fortfarande är för liten procent. Tack för svar!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II/EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B

Permalänk
Medlem

Testade CS2 för nya achievementet, jäklar vad fint det är i skillnad mot gammla. Kände inget lagg/stutter iaf på mitt 4070ti.

Grymt rostig men drog en 3k en runda sen smakade man mest grus 😢

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det är nog bara folk med RTX4090 som kör Very High & 8x MSAA:

1440p High, 4xMSAA ovan.
1440p Low, 2xMSAA, FSR performance nedan:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Haha det enda jag kunde tänka på var, "vad i hela h*lvetet, är det en bot som spelar?" ....

Edit* Spelade precis en premier match, TOTALT ospelbart. Stutters precis hela tiden, vafan är detta? Ett skämt till släpp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Haha det enda jag kunde tänka på var, "vad i hela h*lvetet, är det en bot som spelar?" ....

Edit* Spelade precis en premier match, TOTALT ospelbart. Stutters precis hela tiden, vafan är detta? Ett skämt till släpp.

Du bygger Shader cache första gången du spelar kartan. AMD verkar känna av det lite extra. Hade sjukt med stutters första gången jag körde en karta med mitt 7900XTX, nu händer det aldrig längre

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Flöt på som en dröm med höga inställningar och 8x MSAA. Men fattar inte varför spelet är låst på 120fps? Kan inte hitta nån cap i inställningar. Och min cap i Nvidia kontrollpanel ligger på 162fps. Någon som vet hur man låser upp frame limit i spelet?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Det är nå skit med Valves Dota 2 och CS2 som får dom att krasha/bugga på min dator, ibland felfritt för att sen hacka så man inte ens kommer in i menyerna, Global Offensive hade inga problem. Sitter på Nvidia 4090, AMD Ryzen 9 7950x och 64GB Ram. Så något ogillar Source-motorn i mitt system, alla andra spel flyter på felfritt mer eller mindre... Är så oavsett om jag kör Win 10 eller 11.

Däremot så märker jag att CS2 flyter mycket bättre än GO när det väl rullar, inge microstutters.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Flöt på som en dröm med höga inställningar och 8x MSAA. Men fattar inte varför spelet är låst på 120fps? Kan inte hitta nån cap i inställningar. Och min cap i Nvidia kontrollpanel ligger på 162fps. Någon som vet hur man låser upp frame limit i spelet?

Vsync?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du bygger Shader cache första gången du spelar kartan. AMD verkar känna av det lite extra. Hade sjukt med stutters första gången jag körde en karta med mitt 7900XTX, nu händer det aldrig längre

Det får man hoppas, nu spelar jag inte CS som förr, men nog sitter kraven på butterhsmooth-prestanda kvar haha.. Blev faktiskt bättre mot slutet av gamet.
Var flera av spelarna i matchen som klagade på stutters, märkligt att man inte varnar för detta, kanske man gjort?
En lämnade matchen, så vi fick klara oss på 4...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Det får man hoppas, nu spelar jag inte CS som förr, men nog sitter kraven på butterhsmooth-prestanda kvar haha.. Blev faktiskt bättre mot slutet av gamet.
Var flera av spelarna i matchen som klagade på stutters, märkligt att man inte varnar för detta, kanske man gjort?
En lämnade matchen, så vi fick klara oss på 4...

Om det är som vanligt så kommer Steam bygga shader-cache åt dig som laddas ner som en uppdatering. Men det lär väl ta ett tag innan de har all data från release..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag kan inte förstå vad, jag ser ingen skillnad eller känner skillnad på 100-300fps. Varken i hur spelet aggerar, andras spelare rör sig, hur vapen rekyl gör skillnad för hur jag hanterar den etc. Har samma delay i både 100 som 300fps (nu pratar jag CSGO). Har inte brytt mig om CS2 då jag inte kommer gå tillbaka till CS i närmaste tiden, om ens alls.

Om du nu säger det är som två olika spel, snälla förtydliga för mig, som inte alls ser skillnaden i FPS vägen.

Om du inte vet så behöver du ju inte veta och ännu viktigare: Jag slipper förklara.

Märker du inget så är väll det perfekt och världen kan flyta på strålande? Tycker vi (jag) följer natur lagen "least resistance" och vi sjunger "kuumbaya min vän" istället för ditt förslag ;P

Men, det finns en anledning till att CS proffs sitter med monster datorer och inte 4 år gamla burkar

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Flöt på som en dröm med höga inställningar och 8x MSAA. Men fattar inte varför spelet är låst på 120fps? Kan inte hitta nån cap i inställningar. Och min cap i Nvidia kontrollpanel ligger på 162fps. Någon som vet hur man låser upp frame limit i spelet?

Jag har ingen lösning (än) men jag får också max 120FPS i lobbyn.
" -refresh 162 " i Ånga's startinställningar kanske?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/16liqdq/cs2... ni som har AMD gpuer och stuttering. verkar vara nån bugg i spelet som gör att den skapar en ny shader cache vid varje uppstart.

Edit: efter nattens patch funkar det bra igen för mig

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Men fattar inte varför spelet är låst på 120fps? Kan inte hitta nån cap i inställningar. Och min cap i Nvidia kontrollpanel ligger på 162fps. Någon som vet hur man låser upp frame limit i spelet?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har ingen lösning (än) men jag får också max 120FPS i lobbyn.
" -refresh 162 " i Ånga's startinställningar kanske?

I menyn är spelet låst till 120 FPS (som kan ändras med ett kommando) men när man väl spelar så ska det vara 400 FPS som gränsen är satt till.

Kolla vad som fps_max använder för värde.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke83:

Om du inte vet så behöver du ju inte veta och ännu viktigare: Jag slipper förklara.

Märker du inget så är väll det perfekt och världen kan flyta på strålande? Tycker vi (jag) följer natur lagen "least resistance" och vi sjunger "kuumbaya min vän" istället för ditt förslag ;P

Kan vara det absolut sämsta argumentet jag någonsin sett för att slippa argumentera sin ståndpunkt.

Skrivet av Jocke83:

Men, det finns en anledning till att CS proffs sitter med monster datorer och inte 4 år gamla burkar

Sponsorer är svaret. Du behöver absolut inte, och kommer aldrig att spela bättre för att du har "the-best-of-the-best" istället för en midrange/gammal PC och det är bara något folk som är dåliga intalar sig själv för att försvara hur dålig man är "min dator är 2 år gammal, skulle gått bättre om jag hade nytt grafikkort/processor" osv .. Är du bra och har en usel dator, billigaste tangentbordet/musen som finns på Ica men kör allt på low kommer du ändå vara bättre än majoriteten även om de har värsting prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Är du bra och har en usel dator, billigaste tangentbordet/musen som finns på Ica men kör allt på low kommer du ändå vara bättre än majoriteten även om de har värsting prylar.

Maxim sammanfattar det bra tycker jag https://www.youtube.com/watch?v=PMYFANzUsRU
Sen gör ju en lägre input lag inte dig nödvändigtvis till en bättre spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Kan vara det absolut sämsta argumentet jag någonsin sett för att slippa argumentera sin ståndpunkt.

Det är ju du som vägrar googla och jag som inte vill göra jobbet åt dig. SweC har skrivit artiklar i ämnet. Problemen är väl dokumenterade tom LTT har gjort tester om det. Så... det är bara att göra jobbet

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non

Permalänk

Såg att grafikinställningen "model...något" var satt över det som rekommenderades för systemet, och då hackade lite för mig (3060 Ti), men när jag satt denna till snäppet under (dvs till det rekommenderade) så blev det smooth. Märkligt nog verkade sambons dator (laptop med 3050 ti) ha exakt samma rekommendationer i spelet som på min dator. Vi har även olika CPU'er (5600X vs 5600H), Men kanske "same same" ? Däremot har jag noterat att vsync "in game" funkar rätt trevligt. Men visst, ska latency ner än mer så kanske NCP-pill är att föredrag. Men reflex finns ju i spelet och skall väl för DX12 göra vad Low latency Ultra gjorde för DX11 vad jag jag förstått. Tycker dock att spelet känna lite "tecknat" i stilen på något vis...lite för smooth, på något vis...eller så är man bara van vid gamla :GO. Någon som kollat om senaste Geforce Experience (med senaste Nvidia drivare) gett några vettiga förslag? Brukar inte använda den funktionen, men kul att höra...

Men tusan vad jag hoppat till av min egen skugga många gånger. Ovant! =P

Tjo!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Saknar benches i 800x600.

Permalänk

CS kör man väl alltid med lägsta inställningar för att kunna urskilja fiender ur miljön enklast? Har inte det alltid varit något av en tumregel?
Har testat tre matcher i cs2 och lirar bra med min 12400f och 4070 i 1440p på 165hz.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är nog bara folk med RTX4090 som kör Very High & 8x MSAA:
<Uppladdad bildlänk>
1440p High, 4xMSAA ovan.
1440p Low, 2xMSAA, FSR performance nedan:
<Uppladdad bildlänk>

Kör själv allt på max och ligger på 200-400fps i competitive matcher och kör i 1920x1440 4:3 stretch. Så det flytter på bra även om inte har ett 4090 på max grafik.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Woop woop, inte haft så stor koll på CS senaste åren, men mitt inventory har gått upp ganska mycket i värde sedan CS2 blivit vanligare och vanligare. Dom där ESL One Cologne 2014 Legends-kapslarna man sitter på åldras som fint vin. ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Inte dåligt av ett 1080Ti att hänga med så bra i spelet.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

4k fsr på balanced gav mig 270-310fps.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du får nog testa själv, det är helt klart ett lyft graffikmässigt över CSGO. Med det sagt är det inte tänkt att det ska vara sjuka mängder ögongodis då antalet FPS är mycket viktigare i ett sånt här spel.

Tycker grafiken är något sämre, allt är för ljust vilket gör att kontraster i spelet blir för dåligt och detaljer också syns sämre. Gör också att atmosfären känns mer orealistisk. Ser personligen inga fördelar med att dom skruvat upp ljuset så mycket, men det är ju förstås bara en smaksak.

Men det som är riktigt katastrofalt är ju att FPSen har tagit enorm stryk jämfört med CS:GO. Att man kan skjuta bort rök från rökgranater är en kul detalj i CS2 men på det stora hela är det ett betydligt sämre spel än CS:GO i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

CS kör man väl alltid med lägsta inställningar för att kunna urskilja fiender ur miljön enklast? Har inte det alltid varit något av en tumregel?
Har testat tre matcher i cs2 och lirar bra med min 12400f och 4070 i 1440p på 165hz.

Ingen expert men det är vad jag hört med. I CS GO ville folk dessutom ha hundratals FPS. Inte kört CS på 15 år men ligger du under 120fps så är det väldigt lite i sådant spel. Många verkar vilja ha 300 minst.

Grafiken är egentligen helt onödig i sådana spel tycker jag. Föredrog länge gamla 1.6 och var bara lättare att se med primitiv grafik.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tycker inte det grafiskt var så stor skillnad mot gamla cs go...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Woop woop, inte haft så stor koll på CS senaste åren, men mitt inventory har gått upp ganska mycket i värde sedan CS2 blivit vanligare och vanligare. Dom där ESL One Cologne 2014 Legends-kapslarna man sitter på åldras som fint vin. ^^

Jo det är ganska galet alla priser har typ tre dubblats om inte mer på bara de senaste 3 åren.

Titan och ibuypower holos från 2014 går för strax under 1 miljon kronor nu helt galet för ett klistermärke i ett spel.

Öppnad själv 2 knivar i början av 2022 som jag sålde för 12000kr om jag skulle ha behållit dom tills nu så skulle jag nog lät kunna ha fått 35000kr för dom två knivarna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Tycker inte det grafiskt var så stor skillnad mot gamla cs go...

Beror på vilka banor du köra alla kartor har inte blivit omgjorda för CS:2 än just nu tror jag bara Inferno och overpass är omgjorda i source 2 resten kommer senare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

De har någon intressant motion prediction på gång i cs2.
Bor numera ute i skogen och spelar på 4g vilket inte är optimalt.
Händer regelbundet att jag inte bara rubberbandar, vilket fanns redan i csgo, utan bara flyttas runt spontant typ.

Om jag står bakom en låda, steppar en liten aning och sen in igen, så kan det ett par sekunder senare ske att jag utan att röra någon tangent plötsligt kliver ut ett par meter åt något av hållen.

Det verkar hända mer ofta runt hörn och objekt, om man springer i full fart och rundar ett hörn så kan det bli att man per automatik glider i en bred halvcirkel runt hörnet.

Min ping ligger på 30-50, andra spel funkar mestadels okej.

Lyckades igår även med att ha något i stil med 2200 dmg innan jag fick min första kill en match - varje runda gjorde jag skada på flera personer men generellt var det som att kulorna bara gick igenom - men det gjorde de inte! Generellt verkade alltid två eller tre skott sitta fint och sedan missade resten av magasinet tills jag backade, laddade om, peakade på nytt. Vid ett tillfälle skjöt jag en flashad person långsamt och metodiskt med m4a1s, ett eller två skott åt gången, och kunde se hur första två skotten orsakade blod och sedan resten bara gick rakt igenom trots att personen stod helt still. Riktig huvudkliare, dog om och om igen och meddelade teammates att två eller tre av motståndarna bör vara extremt skadade, fick mängder av assist.

Får en känsla av att kommunikationen funkar inklusive ens positioner relativt till cover, ens skott med träffar och missar osv tills ett par träffar har skett, sedan tappas allt därefter bort tills man gör en reset genom bryta visual typ.

Skulle vara helt villig att skylla på dåligt internet om det inte vore för att nästan alla dessa issues bara inte dök upp i gamla csgo

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200