Star Wars Jedi Survivor: Hur rullar det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nu är det ju inte äkta upplösning, men DSR, så lite "fusk" är det nog. Men det ser jäklar i havet så bra ut. Om man dessutom lägger till sharpen-hacken i registret så kan man lägga på sharpen per profil och inte bara globalt. FSR kan ju se lite grumsigt ut emellanåt (tycker jag i alla fall).
Du borde kunna prova DLDSR med din 4K skärm. Rätt häftigt. AA behövs knappt med de upplösningarna. Så provar du enable vsync i NVCP och Ultra low latency, men slå av Vsync i spelet. Då borde FPS vara låst till din hz på skärmen och det ger så att säga minimalt med input lag.

Aha du kör DSR, hört gott om det, kanske ska testas någon gång.

Kunde man inte lägga till Sharpen GFE eller rentav NVCPL för att slippa reg.hack?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Sharpen GFE snor en del prestanda, beroende på spel. Dessutom har jag ett ordentligt agg mot GFE så jag vet inte helt vilka funktioner det har nu. Reg hacket är en modifikation på en befintlig funktion. Man sätter 0 i stället för 1, och vipps så har man det i profilerna. Måste göras vid eventuella nya drivare, men det går på auto för min del, så jag tänker inte ens på det.

Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvlddmkm\FTS

Dubbelklicka på EnableGR535, sätt värdet på 0, tryck ok. Thats it.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Någon som märkt en markant skillnad med senaste patchen? Den ska ju enligt Hardware Unboxed göra väldigt stor skillnad med vissa hårdvaru-kombinationer.

https://youtu.be/GZNpWAbPH9M

För mig fungerade spelet redan ganska bra, så tycker inte jag märker någon större skillnad. Jag har dock inte mätt FPS före och efter.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Någon som märkt en markant skillnad med senaste patchen? Den ska ju enligt Hardware Unboxed göra väldigt stor skillnad med vissa hårdvaru-kombinationer.

https://youtu.be/GZNpWAbPH9M

För mig fungerade spelet redan ganska bra, så tycker inte jag märker någon större skillnad. Jag har dock inte mätt FPS före och efter.

Väldigt liten skillnad. Fick lite högre fps men all stutter och ojämnhet finns kvar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av blunden:

Någon som märkt en markant skillnad med senaste patchen? Den ska ju enligt Hardware Unboxed göra väldigt stor skillnad med vissa hårdvaru-kombinationer.

https://youtu.be/GZNpWAbPH9M

För mig fungerade spelet redan ganska bra, så tycker inte jag märker någon större skillnad. Jag har dock inte mätt FPS före och efter.

Nästan ingen skillnad överhuvudtaget, om det ens är någon så är den inom 2-5fps. Väldigt frustrerande, har provat mängder av tips som skrivits om på reddit och i videos på youtube men ingen gör ett uns av skillnad för mig.
Synd för jag tycker spelet som sådant är riktigt bra.

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av matadoren:

Nästan ingen skillnad överhuvudtaget, om det ens är någon så är den inom 2-5fps. Väldigt frustrerande, har provat mängder av tips som skrivits om på reddit och i videos på youtube men ingen gör ett uns av skillnad för mig.
Synd för jag tycker spelet som sådant är riktigt bra.

Synd. Lät i videon jag länkade som att en bekant till Steve fått sina stuttering-problem i princip lösta med senaste patchen. Innan var det tydligen ospelbart. Även han satt på en nyare Intel-processor om jag minns rätt.

Kör du Windows 11 eller Windows 10? EA själva nämnde ju Windows 10 som ett potentiellt problem för folk med nyare processerer.

Ja, spelet är riktigt bra gameplay- och story-mässigt, särskilt om man gillade det förra spelet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Rätt bra prestanda med DLSS3 modifikationen. Minimalt med image degradation hittils också. Tyvärr måste FSR vara påslaget ännu, men han som gör modden jobbar på att slippa det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Härligt!

Synd bara att EA App är så långsam på att upptäcka att en patch finns. Den verkar inte söka efter uppdateringar direkt vid start känns det som. Ur den synvinkeln vill jag minnas att Origin var bättre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör med 8700k och 1080 på high. Fullt spelbart fortfarande, men har blivit lite bättre

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

hej ! är det värt att köpa spelet eller är det fortfarande problem med spelet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9409:

hej ! är det värt att köpa spelet eller är det fortfarande problem med spelet ?

För min del har det funkat ganska bra hela tiden, men bättre med patcharna. En del prestandaproblem har enbart drabbat folk med viss hårdvara, exempelvis stuttering-problem som drabbat vissa moderna Intel-processorer. Dessa tror jag ska vara fixade, men förhoppningsvis kan någon som var drabbad av dem bekräfta om det stämmer.

Jag gillar spelet så tycker absolut det är värt att köpa om man gillade föregångaren. Om man ska göra det nu eller vänta på en kampanj är dock upp till var och en. Ibland säljer ju folk här nycklar från AMDs kampanj också, ifall man vill få lite rabatt utan att köpa det från inofficiella säljare så som cdkeys.com etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

För min del har det funkat ganska bra hela tiden, men bättre med patcharna. En del prestandaproblem har enbart drabbat folk med viss hårdvara, exempelvis stuttering-problem som drabbat vissa moderna Intel-processorer. Dessa tror jag ska vara fixade, men förhoppningsvis kan någon som var drabbad av dem bekräfta om det stämmer.

Jag gillar spelet så tycker absolut det är värt att köpa om man gillade föregångaren. Om man ska göra det nu eller vänta på en kampanj är dock upp till var och en. Ibland säljer ju folk här nycklar från AMDs kampanj också, ifall man vill få lite rabatt utan att köpa det från inofficiella säljare så som cdkeys.com etc.

Då e det ju tur att jag kör med amd o inte Intel, jag köpte det idag o har inte upptäckt några större problem förutom lite lagg i cutscence

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9409:

hej ! är det värt att köpa spelet eller är det fortfarande problem med spelet ?

Klart värt det gillade spelet massor inga prestanda problem med sista patchen flöt på bra tycker jag.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

en fråga har ni ert star wars installerad på en hdd eller ssd ? får jag har mitt installerat på en hdd o det laggar apa, det kanske blir bättre om jag installera det på en ssd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9409:

en fråga har ni ert star wars installerad på en hdd eller ssd ? får jag har mitt installerat på en hdd o det laggar apa, det kanske blir bättre om jag installera det på en ssd ?

Installerar alla spel på en SSD sedan flera år tillbaka. Misstänker att många andra gjort likadant, vilket verkar stämma att döma av kommentarstråden för nyheten om Starfields krav på SSD.

Ja, det blir förmodligen bättre på en SSD, men går naturligtvis inte att säga säkert då problemen du upplever även kan bero på något helt annat. Är dock också lite intresserad av att höra hur stor påverkan det har i praktiken på just detta spel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Installerar alla spel på en SSD sedan flera år tillbaka. Misstänker att många andra gjort likadant, vilket verkar stämma att döma av kommentarstråden för nyheten om Starfields krav på SSD.

Ja, det blir förmodligen bättre på en SSD, men går naturligtvis inte att säga säkert då problemen du upplever även kan bero på något helt annat. Är dock också lite intresserad av att höra hur stor påverkan det har i praktiken på just detta spel.

Jag tror att att det laggar mindre om jag kör det från ssd, men har för lite gb på ssdn så får köra från hdd men jag spelade även hogwarts legacy o det laggade också apa sen installera jag det på ssd o då funkar det utan lagg, så ja det e som du säger att det kommer lagga mindre om jag kör det från en ssd, men får först skaffa en större 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander9409:

Jag tror att att det laggar mindre om jag kör det från ssd, men har för lite gb på ssdn så får köra från hdd men jag spelade även hogwarts legacy o det laggade också apa sen installera jag det på ssd o då funkar det utan lagg, så ja det e som du säger att det kommer lagga mindre om jag kör det från en ssd, men får först skaffa en större 🙂

Med tanke på att båda spelen använder Unreal Engine 4 så är det sannolikt att de beter sig på liknande sätt, ja.

Det låter som att du kanske behöver köpa en ny SSD, vilket som tur är inte kostar speciellt mycket just nu. SSD:er börjar ju bli ett minimumkrav för spel nu så du kommer behöva göra det förr eller senare oavsett.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Med tanke på att båda spelen använder Unreal Engine 4 så är det sannolikt att de beter sig på liknande sätt, ja.

Det låter som att du kanske behöver köpa en ny SSD, vilket som tur är inte kostar speciellt mycket just nu. SSD:er börjar ju bli ett minimumkrav för spel nu så du kommer behöva göra det förr eller senare oavsett.

ja precis, jag läste att starfield och cyber punk dlc skulle bara använda ssd, så jag får införskaffa en större !

Permalänk
Medlem

Gillade 1an starkt och denna tycker jag är ännu bättre faktiskt.
Funkar bra på min 3600x cpu och 5700x gpu

Nästa spel blir nog CP2077

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Patch 7 ute med DLSS upscaling och Frame Generation.
Verkar också ha fixat det störande problemet med vita ”artifacts” när man vrider kameran. (Edit: så var inte fallet )
Jag är hoppfull om att detta är spelbart nu!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Patch 7 ute med DLSS upscaling och Frame Generation.
Verkar också ha fixat det störande problemet med vita ”artifacts” när man vrider kameran. (Edit: så var inte fallet )
Jag är hoppfull om att detta är spelbart nu!

Trevligt med FG. Blir nog köp då nästa gång det är på rea, kanske vid Jul då om man har tur

Permalänk
Medlem

Jag blev positivt överraskad över hur bra det rullade! Hade FSR2 på Quality, 1440p. När jag körde ray-tracing hade jag 30-40 fps, utan mellan 50 och 60. GTX 1080, R5 5600.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Patch 7 ute med DLSS upscaling och Frame Generation.
Verkar också ha fixat det störande problemet med vita ”artifacts” när man vrider kameran. (Edit: så var inte fallet )
Jag är hoppfull om att detta är spelbart nu!

Uppdatering; spelet är ff trasigt.
Sjukt mycket ”frame pacing” problem under stora delar av spelet. Koboh är bedrövligt. FG gör inte saken mycket bättre när det är CPU begränsat.
Detta på 4090, 7800x3d.

Visa signatur

Technörd