Snabbkoll: Har du uppdaterat till Windows 11?

Permalänk
Medlem

När jag uppdaterade min primära dators hårdvara passade jag på att lägga in en ny licens av Windows 11 också.
Mest för att ha som reserv för eventuella programvaror som funkar bättre på Windows. Gillar också att hobbyprogrammera och då är det roligt att se att programmet funkar oavsett operativsystem. Kör primärt Linux på datorn men har dual boot. Ja nu kan ni klaga på att jag nämner Linux...

Utöver bare metal brukar jag också ha en virtuell Windows. Tror det fortfarande är Windows 10 på den virtuella.
På laptopen har jag ingen Windows på bare metal men det kör en virtuell Windows 10 där också under Linux.

Alla OS har sina för- och nackdelar så jag kör lite allt möjligt som funkar bäst för ändamålet. Så jag har också MacOS och ChromeOS på min laptop

Permalänk
Medlem

Jag slutade ha en Windows-partition på min primära hemdator när jag byggde ny PC under 2017. Den senaste versionen på min gamla var Windows 7.

Sen dess varje gång jag hör en nyhet om Windows så är det bara något som gör mig förfärad.
Aldrig att man får höra något positivt som skulle göra mig lockad att installera det igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Fanns inget alternativ att välja: W11, W10, W7, W2k8 så jag tvingades klicka W11
Asså, alltid bra kunna välja alternativ för att reparera det som inte funkar.

Rekommenderas!

Du tar väl system-partitions-backup då å då?

Permalänk
Medlem

Kör 11an på alla kompatibla datorer utom en och även den kommer uppgraderas inom kort.

Fungerar fint för mig så ser ingen anledning att köra något annat i dagsläget. Även Windows 10 känns aningen gammal men så är den inne på sitt åttonde år också.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är det en fix som man enkelt installerar via Windows updates eller måste man möga sig med registret och lägga till nya trådar, nycklar och ändra i powershell etc?

Windows updates, men det var ju två år sen så man lär få kämpa för att inte ha den nu!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har legacy-programvaror som är väldigt viktiga för mig. Hatar att uppdatera generellt allt jag har nuförtiden dels pga problem som kan bli. Alldeles för sällan en uppdatering blir lika med en förbättring enligt mig.
Slutade vara kul med uppdateringar ca efter windows 98 plus släpptes. Sen dess har jag aldrig varit tidigt med en uppdatering utan brukar försöka vänta så länge som möjligt.

Det har säkert kommit många bra funktioner sen windows 98 men jag kommer inte på så mycket på rak arm. På den tiden fanns små skärmar så i program fanns små menyknappar o stor arbetsyta. I takt med att skärmarna har blivit större har arbetsytan minskat och ikoner ökat.

I somras på min android hade jag typ 20 uppdateringar av operativsystemet sparat. Jag hade lite problem med laddning så jag provade om det kunde hjälpa. 20 uppdateringar och en halv dag senare så löste det inte nåt, och jag såg ingen skillnad på något i telefonen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Inte är jag rädd för förändring, däremot är jag allergisk mot att gå till något sämre.
...

Systemet är överlag långsammare, detta gäller två olika SSDer där jag testat både 7 och 10. Ogillar designen. Det är för stora knappar och text, jag sitter varken med en pekskärm eller är 90+. Jag föredrar kompakta vyer.

Är det då så konstigt att jag inte uppgraderat tidigare om jag personligen anser att Win 10 ger mig en mycket sämre användarupplevelse? Det är som att sälja sin Merca och köpa en Dacia, trots att man inte var tvungen till det.
...

Det är likadant med Spoitfy, där körde jag en gammal version med kompakt vy i spellistorna tills det slutade att fungera. Med den nya designen ser jag endast 15 låtar, med den äldre minst det dubbla antalet. Jag kan givetvis leva med det, men jag tycker ändå det var bättre med den kompakta listan.

Kan bara hålla med ovan. Hatar att bli tvingad till något sämre, men är väl för att man upplevt guldåldern inom mjukvara och internet som gör att man tycker som man gör.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Windows updates, men det var ju två år sen så man lär få kämpa för att inte ha den nu!

Blir att testa på 11an framöver.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Vem har inte det som kör Windows? 😂

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomas:

Ja, bytte främst för bättre HDR-stöd, i samband med att jag köpte TV jag tänkt spela på. Delvis även för DirectStorage, men det har väl gått ungefär som jag väntade med det än så länge.

LaterStorage, kanske. En vacker dag intalar jag mig själv, en vacker dag 🥲

Permalänk
Medlem

Nej jag har skrotat Windows helt och gått över till MAC OSX privat, på jobbet kör jag forfarande Windows 10 helt enkelt för att jag inte gillar Windows 11

Permalänk
Medlem

Kör endast Win11 för arm64 i virtuella maskiner för att komma åt enstaka program vid behov.
Zen3-lekdator hemma dualbootar till Win10 men då enbart för spel.
Sista Windows som jag trivdes att arbeta någotsånär i är Windows 7 med Classic-tema och knivskarpa bitmapfonter. De påtvingade UI-försämringarna, flat design, UWP-appar, pekskärmsfokus och invasivt Windows Update fick mig i stort att lämna Windows för vardagsarbete och numera kör jag mestadels macOS och Debian Linux som huvudsakliga OS.

Permalänk
Medlem

Efter att ha dualbootat med W10 och W11 en stund så fastnade jag nog för 11:an ganska fort, dock har jag relativt ny CPU 13700K som säkert gör sig bra med W11 optimerad scheduler, gjorde lite jämförelser och visade någon marginell vinst i vissa sammanhang så tweakern i mig gillar att köra med det som funkar bäst.

Spontant känns det som Microsoft borde få till W11 23H2 med de flesta kvarvarande små buggar fixade och kanske lite nya schyssta grejjer för det finns ju viss skeptisism kvar, det saknas detdär "W10 22H2" build stabiliteten ännu känner jag som ska locka de flesta kvarvarande som har tillräckligt ny hårdvara. Men grejjer såsom att ta bort drag n drop i explorern är väl inte rätt väg (inget jag själv använder men skulle som systemplanerare förstå att man kanske inte borde gå och ta bort i detta läge t.ex.).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kört W11 sen början av 2023. Bytte tillbaka till W10 nyligen. Föredrar helt enkelt det mesta med W10, ser absolut ingen anledning att köra W11 ärligt talat.

Permalänk
Medlem

Inte än, men lär väl inte vara någon större skillnad mellan dom. Man kör ju classic shell och det blir som det ska vara (y)

Permalänk
Medlem

Det blir Windows 10 till 2025. Sedan tror jag att min dator från 2013 har gjort sitt, även om den har en snabb CPU och SSD som skulle klara av Windows 11 med lätthet.

Permalänk

Kan man ändra sin röst? Rösta lite för snabbt, såg inte alternativet "mina hårdvara in inkompatibel".

Skrivet av cresoll:

Det blir Windows 10 till 2025. Sedan tror jag att min dator från 2013 har gjort sitt, även om den har en snabb CPU och SSD som skulle klara av Windows 11 med lätthet.

Nätet kommer bli mycket mer osäkert oktober 2025 då en absolut majoritet kör hårdvara som inte är kompatibel med Windows 11 eller kommande 12.

Permalänk
Medlem

Har w11 på en enhet och w10 på en annan, föredrar fortfarande w10 men det kan vara en vanesak. Får se om min syn på läget ändrat sig om några månader.

Permalänk
Medlem

Här rullar Arch Linux sen 10 år tillbaka. saknar ingen funktion från windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Vill minnas att det va initiala problem med drivrutiner som inte ens funkade med Win11 i början när det va nytt. För min del har det varit problem att få stabilitet i OC, ligger t ex ff på 22.10 ish versionen av AMD adrenalin. Fått trixa runt i registret etc för att få ex Warzone att lira med den gamla versionen jag kör.

OC har varit smärtsamt att få till stabilt… läs ovan.

Enig. Har också stängt ner det där men framförallt håller jag mig till en version från AMD som jag vet funkar bra.

Vilken version av Adrenalin kör du? Har du OC kortet?

OC? är det en OC modell eller menar du att du aktivt överklocka "manuellt"? och skyller det på win11 drivrutiner men menar att win10 av samma funkar bättre? kört alla möjliga AMD kort till och med gamla Radeon HD 7990 och RX 7600 inga problem. bara kör på. updaterar drivers när det kommer nya.

Vet windows update kan strula till det men det är inte mer än att deras "WHQL" inte har stöd för adrenalin så bara en snabb ominstallering så är det löst... inget stort problem i min bok. vet man kan stänga av att windows update hämtar drivrutiner men inte orkat bry mig. en 5 min fix varannan månad liksom.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Sitter på 10 utan planer på uppgradering.
Kör 11an på arbetsdatorn.

Ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Ovanligt nog hoppade jag faktiskt till 11an så fort det släpptes, tycker det fungerar bra.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tänker mer på säkerheten med att sitta kvar på ett operativ system inte har haft någon officiell säkerhets uppdateringar support sedan typ 5 år tillbaks. Lär ju vara löjligt lätt att få virus och liknanden saker på datorn.

Windows 11 tycker jag är betydligt smidigare att använda en Windows 10 tar kanske en vecka att vänja sig men sen så vill man inte gå tillbaks igen.

Jaha, ja när det kommer till W7 håller jag helt med, W10 håller i några år till

Personligen väntar jag bara på att min 2in1 ska dö innan jag kan begrava Windows förevigt nu när Linux är såpass moget för spel

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sweclockers nyheter bidrog ju till att sprida ännu mer förvirring kring den senaste Windows 11 uppdateringen. Gissar att många satt och hamrade på Windows update knappen utan att gå ner den där magiska AI updateringen som man genast kommer försöka stänga av med något registerhack. Känns som att Microsoft är livrädda för att missa AI-tåget och försöker nu trycka in det precis överallt. Undrar hur länge det tar innan EU förbjuder att bygga in AI(läs Bing) i operativsystemet.

Jag tror på allvar att Microsoft är lite farligt ute. Om det visar sig att Microsoft är för agressiva och stökar till Windows allt för mycket så kanske det är droppen som gör att fler flyr till MacOS eller Linux.

Permalänk

Ja, gjorde det i förra veckan efter jag rodde hem 980 Pro 2TB från Inet, ångrar det som fan. W11 alltså.

Det är skittråkig interface, så har fått ladda ner program och tweaks som får det att se ut som W10, hoppas bara jag kommer kunna vänja mig.

Stött på en del UI bugs med, typ som när jag minimerar spel så "fastnar" vissa GUI element på skärmen i windows, hur jävla konstigt som helst, så hände inte med W10

Permalänk
Medlem

Svarade "ja" även om jag spenderar 95% av tiden i annat os. Bootar bara upp w11 för enstaka spel som tvärvägrar proton(bf2042).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har rullat med dualboot Windows 10/11 och Linux rätt länge.
Men idag gjorde jag det otänkbara, raderade Windows-partitionen, och expanderade Linux partitionen.
Och sen gick jag in här och såg denna artikeln.

Varför jag gjorde som jag gjorde var spontanitet och en kombination av att jag fick TrackIR:en att fungera (inte perfekt, och efter mycket pillande och lite kodande), samt att många spel fungerar nu bra på mitt Linux. Spenderar ju mesta tiden i detta system också.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nej, fy fan. Provade Windows 11 lite över en vecka och kände mig ännu mer motarbetad än med Windows 10, som redan har en hel del användarfientliga synder. Sättet som startmenyn är begränsad och kräver tredjepartsprogram för att fixa och hur den nya kontextmenyn (höger musklick) kräver ytterligare handpåläggning för att få alla alternativ likt forna versioner av Windows är mig helt obegripligt och visar på ett intensivt förakt från Microsofts sida. Vidare använder Windows 11 skärmytan ännu sämre än tidigare, med större radavstånd och massor med tomma rader som gör översikt onödigt svårt när nästan ingenting skalas efter rutans storlek. Att växla mellan ljudkällor i snabbmenyn kräver dubbla mängden knapptryck nu...

Småsaker som gör datorlivet besvärligare, helt i onödan. Bara för att lågtalangerna och efteraparna på Microsoft fått för sig att det är coolt, eller tryckskärmsvänligt. Jag avskyr denna vidriga oligarkindustri.

Jag installerade Windows 11 på min nya dator för att det hanterar E-cores mycket bättre än Windows 10. Har kvar Windows 10 på alla andra datorer då jag inte ser någon anledning att byta. Håller med om att det som i Windows 10 tar ett klick att göra tar gärna 2 klick i Windows 11 av någon oklar anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Ja, gjorde det i förra veckan efter jag rodde hem 980 Pro 2TB från Inet, ångrar det som fan. W11 alltså.

Om du inte dubbelkollar firmware på din 980 Pro så kommer du ångra det också. Dem är kända för att dö, speciellt 2TB versionen.

https://www.tomshardware.com/news/samsung-980-pro-ssd-failure...

Permalänk

Körde W11 ett tag på test men gick tillbaka till W10 och kommer stanna där.

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |