Geforce RTX 3060 återtar tronen på Steam

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3060 återtar tronen på Steam

För andra gången på kort tid tränger sig Geforce RTX 3060 förbi GTX 1650, men skillnaden beror sannolikt inte på något ökat köptryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Team 3090 här, inte många som har det enligt Steam alltså.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Ja mannfår ta steam hardware survey för vad det är.
Det är nått man tillfrågas och måste tacka ja till.
Jag tror jag kan räkna på 1 hand dom ggr jag blivigt tillfrågad och deltagit.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

4090 ligger lite lågt på listan tycker jag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja mannfår ta steam hardware survey för vad det är.
Det är nått man tillfrågas och måste tacka ja till.

+1

Har även för mig att bara ett fåtal (läs handfull) spel monitoreras, där CS2 lär vara ett av dessa.

1. Dota 2
2. Counter Strike: Global Offensive
3. Source Filmmaker
4. Steam VR
5. ?

https://www.pcworld.com/article/394207/how-to-make-your-pc-ta...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

4090 ligger lite lågt på listan tycker jag

I wonder why…

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nvidia är så populära att av de tio mest populära korten så är elva av dem Nvidia-kort

Permalänk
Medlem

Det är ju onekligen ett bra budgetkort och kanske det enda folk har haft råd att införskaffa.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är ditt grafikkort med bland de topp 10 mest populära på Steam?

Nej, så kraftfulla kort som 5500 XT verkar inte hamna så högt

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Trist att AMD inte ligger högre med 6000-serien. Väldigt bra kort, med okej pris under GPU-krisen. Kör själv ett 6800, ångrar inte inköpet en enda sekund.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan jag tillfrågades på någon av mina datorer. Kan ha varit min XPS senast och den används i regel aldrig för spel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Det närmar sig 50% DX12U kapabla GPU nu, Nvidia 2000+ och AMD 6000+. Trenden ser ju ut som det är rätt många som köper nytt nu, men som alltid är det en viss nypa salt i dom här siffrorna. Det kan hoppa lite upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Trist att AMD inte ligger högre med 6000-serien. Väldigt bra kort, med okej pris under GPU-krisen. Kör själv ett 6800, ångrar inte inköpet en enda sekund.

ok ända tills du vill använda raytracing

Permalänk
Avstängd

Borde finnas en tillverkare som fokuserar 100% på RT-teknik som ett litet PCI-E kort, likt PhysX för i världen.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Vad inkluderas i "AMD Radeon Graphics" som ligger på plats 12?
Vega 8 & 11 har ju egna poster, precis som "AMD Radeon(TM) Graphics".

"Intel(R) Iris(R) Xe Graphics" på plats 15 är inte glasklart heller.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Intressant. Lite löst kan man säga att det egentligen är 2st grafikkort i olika utföranden som dominerar 8 av 10 platser på topp 10. 1050 Ti/1650/1660 och 1060 är den ena och 3050/3060 laptop/3060 och 3060 Ti är den andra. Förmodligen en sweetspot prismässigt både för de som bygger själv och färdigbyggda PCs.

Skrivet av Oneone:

4090 ligger lite lågt på listan tycker jag

4080 ligger ännu lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Trist att AMD inte ligger högre med 6000-serien. Väldigt bra kort, med okej pris under GPU-krisen. Kör själv ett 6800, ångrar inte inköpet en enda sekund.

Samma här sitter också på ett 6800 och det var ett riktigt bra köp när det begav sig för just 6800 kr också

Men det är inte mycket AMD upp i toppen på listan där inte..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

ok ända tills du vill använda raytracing

När jag köpte mitt RX 6800 för 2,5 år sedan var det billigare än ett 3070, att ens nämna RT prestanda som fördel är ett skämt när man inte ens kan spela hälften av alla spelen som släppts senaste året med liknande inställningar pga minnes brist.

Permalänk
Medlem

Trodde ändå att 1070 skulle vara med, men antar att de flesta är från färdiga datorer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Mitt 3070 får duga nått år till, hoppade från 970 Måste väl uppgradera hela plattformen snart men duger för det jag spelar just nu även med lite CPU-flaskhals i vissa spel

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Langevi:

ok ända tills du vill använda raytracing

Ja just det. Jag har haft ett RX 6800 och nu har jag ett RTX 3080 Ti. Allting beror ju på vad man föredrar för spel men jag skulle hävda att DLSS drar mer intresse hos majoriteten idag snarare än raytracing som fortfarande är en nischad funktion. Oavsett hur mycket marknadsföringspengar som Nvidia kastat på influencers för att spela Phantom Liberty med RTX ON!

Personligen har jag testat det i ett fåtal spel såsom Control, Cyberpunk och Doom Eternal. Problemet för mig är att jag spelar i ultrawide 1440p så det tankar alltid prestandan vilket innebär att jag stänger av det. DOOM Eternal behöll jag det på för att prestandan fixade det men där är det inte heller särskilt imponerande och väldigt subtilt.

Men, det kan nog finnas många som gått på marknadsföringen kring det och TROR att de ger någon direkt skillnad i deras vardagsspelande, samt att det finns några få där det gör skillnad såklart.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 960 jag. Det har varit dags ett tag kan man ju säga..

Permalänk
Medlem

va... är 2070 så ovanligt?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langevi:

ok ända tills du vill använda raytracing

Det är det nvidias marknadsföring säger. Problemet är att under de 5år som nvidia har bankat på ray-tracing trumman, är det enbart Metro Exodus Enhanced jag utnyttjat RT på. I många fall tycker jag att kvalitén ofta blir sämre med RT i och med upphovet av grötiga de-noising artefakter, och kass prestanda (hos både nvidia och AMD). Argumentet spelar liksom ingen roll. För jag har lika bra eller bättre RT-prestanda som nvidia-kort i samma prisklass som jag köpte mitt RX6800 för. Nvidias RT-övertag faller samman när man tittat på de faktiska marknadspriserna som korten går för.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Avstängd

4060 o 4070 går upp med 1% tillsammans tror många 3060 sålde av o folk köpte begagnat man ser en ökning av 2080 också mycket trickle down om man kollar meta

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det är det nvidias marknadsföring säger. Problemet är att under de 5år som nvidia har bankat på ray-tracing trumman, är det enbart Metro Exodus Enhanced jag utnyttjat RT på. I många fall tycker jag att kvalitén ofta blir sämre med RT i och med upphovet av grötiga de-noising artefakter, och kass prestanda (hos både nvidia och AMD). Argumentet spelar liksom ingen roll. För jag har lika bra eller bättre RT-prestanda som nvidia-kort i samma prisklass som jag köpte mitt RX6800 för. Nvidias RT-övertag faller samman när man tittat på de faktiska marknadspriserna som korten går för.

Om du inte gillar raytracing är det självklart att du inte skall betala för det. Men för oss som inte gillar screenspace reflektioner är det bra att det i många nya spel finns ett RT alternativ. Jag tycker skillnaden är enorm.

Nu menar jag inte dom titlarna som mest har RT som en checkbox (FC6, Resident Evil osv), utan de som faktiskt implementerat det ordentligt.

Permalänk
Medlem

Dröjer nog ett tag innan 4090 kommer in på top 10.. Bara vi som kör 4K VR som har behov av kraften. Annars duger både 2080ti och många 30xx -kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Dröjer nog ett tag innan 4090 kommer in på top 10.. Bara vi som kör 4K VR som har behov av kraften. Annars duger både 2080ti och många 30xx -kort.

Hade hoppats på att vi nått 1% innan året är slut. Men nu backade det smått. Men det gjorde ju det mesta samtidigt.

4K 120Hz och raytracing skulle jag vilja lägga till, i annat fall kan man kolla på andra kort om man har lite tightare budget.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Dröjer nog ett tag innan 4090 kommer in på top 10.. Bara vi som kör 4K VR som har behov av kraften. Annars duger både 2080ti och många 30xx -kort.

Skrivet av anders190:

Hade hoppats på att vi nått 1% innan året är slut. Men nu backade det smått. Men det gjorde ju det mesta samtidigt.

4K 120Hz och raytracing skulle jag vilja lägga till, i annat fall kan man kolla på andra kort om man har lite tightare budget.

Ni kan nog sluta hoppas, de flesta är inte ekonomiskt vårdslösa välbärgade nog till att köpa ett grafikkort för 23k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Om du inte gillar raytracing är det självklart att du inte skall betala för det. Men för oss som inte gillar screenspace reflektioner är det bra att det i många nya spel finns ett RT alternativ. Jag tycker skillnaden är enorm. Nu menar jag inte dom titlarna som mest har RT som en checkbox (FC6, Resident Evil osv), utan de som faktiskt implementerat det ordentligt.

Tittar man på Cyberpunk (Som är djupt optimerat för nvidia-hårdvara). Där kan jag utan problem köra spelet i 1440p FSR2 Quality + RT Reflektioner i 60fps+. Aktiverar jag övriga RT effekter får jag gå ner till FSR Performance för samma prestanda... Stänger jag av allting så spelar jag i 120-150fps, vilket i ärlighetens namn både känns bättre och är roligare att spela. Jag köpte mitt RX6800 för 5000kr. Billigare än vad ett RTX3060Ti kostade vid samma tid, och jag har ungefär samma RT-prestanda i nvidia-sponsrade spel, och närmare RTX3070 i andra. Samtidigt har jag mycket högre rasteriseringsprestanda. Så argumentet håller inte riktigt att "nvidia är bättre på RT", för det gäller enbart i teorin, och faller sönder när man tar marknadspriset i beakning.

Det finns en risk att detta blir lite långt. Men mitt stora problem med RT är att jag hur det implementeras rent estetiskt. I Cyberpunk ser havet ut som kvicksilver. Aktiverar jag RTGI då blir vapenreflektioner mycket "grummligare" än vad de blir med SSR. Förstå mig rätt, jag både ser- och förstår fördelarna med RT, men priset är hälften av min prestanda går förlorade för effekter som i många fall försämrar bildkvalitén. För min del är det inte värt det. Nvidia fixar visserligen bildkvalitén med ray-reconstruction, men än så länge är det experimentellt i ett spel, med en experimentell RT-pipeline, så jag lägger inte direkt mina förhoppningar i den korgen än.

I slutändan handlar det om något helt annat dock, hur det estetiskt implementeras. Global Illumination, reflektioner och vatten kan enkelt se bättre ut än realtids- RT, och ändå bevara sin prestanda. Det går att fixa genom att baka RT i miljön. Alla spel behöver inte ha realtids-RT. Tittar man på Counter Strike 2 har Source 2 högre kvalité på sin GI än Cyberpunk, vattnet ser 100x bättre ut än Cyberpunks vatten. För i slutändan handlar det om design, implementation och smak. SSR är fult när det är fult implementerat, men likaså ray-tracing. Titta på exemplet nedan, vilket spel ser bäst ut? Man märker knappt av SSR i Counter Strike 2, och tack och lov ser vatten ut som vatten. Det fungerar estetiskt eftersom man använder dissplacement maps på ett mer realistiskt och naturligt sätt, och då fungerar parallax corrected cube maps hur bra som helst för att ta hand om det SSR inte klarar av.

RT-kvicksilver ~ 40fps utan FSR2 eller DLSS

parallax corrected cubemaps + SSR med dynamisk vågsimulering, ytinteraktion och caustics - 200fps+

Realtidsstrålspårning ger inte per automatik en bättre grafisk upplevelse än rasterisering, kvittar vad nvidia marknadsföring- eller media outlets som DF säger, det handlar snarare om hur man använder den teknik vi har till vårt förfogande på ett attraktivt och effektivt sätt. Alla spel behöver inte realtids-RT. många klarar sig jättebra med förbakad RT och andra effektivare tekniker. Personligen anser jag att RT ska finnas tillgängligt som en del i en verktygslåda, men det ska finnas en vettig grund till att använda det snarare än ett marknadsföringsknep av nvidia för att prångla på ny hådvara på konsumenter.

Man ska helt enkelt använda rätt teknik för rätt sak och på ett bra sätt, och i dagsläget gör få spel detta med RT, och för egen räkning känns det bra att jag inte har behövt hoppa på nvidias skitdyra RT-tåg. 100% av de spel jag spelar i dagsläget är rasteriserade. RT sätter jag igång lite mer som ett "tekniskt intresse". Men kompromisserna är för stora, och de hade varit för stora även med ett RTX-kort för samma peng som jag köpte mitt RX6800 för.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC