EU uppges konkurrensgranska Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Här illustrerar du oavsiktligt problemet med demokrati. 🫢

GeForce har levt i minst 15 år på att tekniken går att använda till mer än dataspel, och ett Radeon utan AMD är helt orealistiskt. Det går i princip inte komma in och konkurrera p.g.a. hur komplexa produkter det handlar om, särskilt när man tar med mjukvaruaspekten. Intels trevande är ett bra exempel på att ett högteknologiskt företag i samma bransch knappt klarar att ta fram en fungerande produkt, och än mindre en konkurrerande!

Såna statliga övergrepp som efterfrågas kommer rasera branschen och flytta oss decennier bakåt.

Huh? Problemet med demokrati?

Självklart *går* det att ge sig in i branschen och konkurrera och oddsen för att någon kan komma in och hitta sin nisch hade dessutom varit betydligt mycket högre om konkurrenterna inte var gigantiska och några av världens högst värderade bolag med finansiella muskler att boka upp all tillgänglig och relevant produktion av wafers.

Om det fanns en realistisk möjlighet för andra aktörer på marknaden så kommer de goda ideerna få finansiering från ett eller annat håll, det är så det alltid funkar.

Men ja, det skulle svida ett tag därför att det borde ha gjorts för många många år sedan. Nu sitter vi i skiten med hela IT-branschen där ett fåtal bolag dominerar och har möjlighet att stänga ut alla försök till konkurrens.

Permalänk
Medlem

Vilken AI tjänst använder Swec för att hjälper till med att skriva artiklarna?

Kan de skriva ÄNTLIGEN!!!! ????

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Ironiskt nog har dessa de mest trogna följare av alla märken... enda som kan mäta sig med deras kundbas är Playstation fanatikerna.

Så Xbox har inga fanatiker?

Antar att du bara skrev så för att få likes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matsamoto:

Så Xbox har inga fanatiker?

Antar att du bara skrev så för att få likes.

Inte lika många som innan, Xbox-anhängarna brukade vara som pesten.. men nu har de faktiskt lugnat ner sig en hel del.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

När man läser dina inlägg kan man lätt tolka dom som att du gärna vill att toppsegmentet skall vara tillgängligt för ett pris som alla klarar, men det är kanske inte så du menar.

Den absolut största orsaken till att vi idag har så höga priser i Sverige är den svenska kronkursen som totalt havererat.
Mer globala orsaker är bl.a. pandemin som gjorde att efterfrågan blev större än tillgången pga alla nedstängningar som följde.
Men åter igen så om man tittar på msrp i $ så är inte höjningarna per generation så höga som en del vill göra sken av, att dom svenska priserna skjutet i höjden beror som sagt på andra orsaker som inte företagen kontrollerar.

Vad menar du är bluff och lögner?
Det kan väl inte vara en nyhet för dig att alla företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt?

En marknadsekonomi fungerar så att priserna höjs om kunden är villig att betala det högre priset och om du inte noterat det så har bl.a. nvidia sålt mindre kort än förväntat de senaste året/åren som sannolikt kommer påverka priset framöver och höja prestanda per krona.
Så det bästa man kan göra om man tycker priserna är för höga är att låta bli att köpa dom och välja något annat.

Jag tror det är så att folk tolkar in vad de vill. Men jag kan ju inte ta ansvar för om folk läser saker jag aldrig har skrivit.

Men vi kan väl då börja med att när 1080TI kom så tyckte jag det var för dyrt för mig men reagerade inte på att det skulle vara för dyrt för ett "toppkort". Sätter toppkort i citattecken för tekniskt sett var det väl någon TITAN-modell som var haloprodukten som hade ett LOL-pris så att väldigt få faktiskt köpte det, och idag tycker man inte att 15K eller vad det var är något uppseendeväckande med tanke på hur det ser ut.

Vi kan också få priserna att se så bra ut som möjligt genom att skita i den värdelösa kronan som har blivit något slags meme. Vi kör Dollar då.

1080 TI MSRP $699
4090 MSRP 1599........ drygt 228% dyrare alltså... Kan det verkligen förklaras av Pandemin (som är över), Mining (som är dött), scalpers (vars hela affärsmodell har kollapsat), inflation (som varit mycket lägre i USA än i Sverige)? Nej jag tror inte det.

Jamen det är ju 3 generationers skillnad... Klart det är 228% dyrare då.... Eller?

680, som var toppkortet 3 generationer innan 1080 TI kostade 499, 1080 TI, som är 3 generationer nyare är alltså 40% dyrare.

Där har du bluffen jag pratar om, svart på vitt. Mellan 3 generationer har man alltså tidigare kunnat vänta sig ca 40% prispåslag. Men i och med 20 serien och frammåt så har de ökat marginalerna något sinnessjukt.

Och ja, att det var högre priser när det var miningboom, pandemi, svalpers och kretsbrist samtidigt går ju begripa, men att priserna sedermera behålls när ingen av de faktorerna är kvar och kunderna tydligt visat att de inte trivs med de höga priserna genom att inre köpa, försäljningen går ju trögt nu trots god tillgång... det är svårare att acceptera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

CUDA är ett interface/mjukvara man använder för att använda NVidias GPU:er när man ska göra t.ex beräkningar. Man kan inte använda CUDA för AMDs eller Intels kort.

CUDA är som Apples lightningkontakt, medans OpenCL är som USB-C.

Skönt avbräck från biljämförelser

Men det är betydligt värre än så...

Om vi låter CUDA vara lightning, så är nog bäst analogin för OpenCL RS232.

Tror de flesta är överens om att CUDA är tekniskt överlägset OpenCL. Apple, som lade grunden till OpenCL, har ju helt gett upp vilket senare även AMD gjorde.

Närmaste USB-C man kan komma är det Khronos tagit fram som ersättare för OpenCL, SyCL. Problemet här är att AMD har helt vägrat stödja SyCL, dock har alla andra (well, förutom Apple då men inklusive Intel och Arm) hoppat på SyCL. Men givet Nvidias totala dominans är det svårt när den klara tvåan inte hänger på.

AMD har i stället valt något som ser ut rätt mycket som lightning, men inte riktigt fungerar på samma sätt och alltid ligger 2-3 generationer efter "riktiga" lightning (deras HIP).

Sen har vi Apple som efter att gett upp med OpenCL skapade sin egen standard, låt oss kalla den Thunderbolt i denna jämförelse, med deras MetalCompute.

Positiva man kan säga är att Nvidia trots allt dominerar detta p.g.a total tekniskt överlägsenhet, primärt på mjukvara men delvis även på hårdvaran. Nvidia lär skratta hela vägen till banken när de ser hur väl de övriga kan enas om ett vettigt motstånd...

Edit: Finns faktiskt stöd för SyCL på Nvidia kort, "problemet" är att det inte är Nvidia som tillhandahåller det utan det är Intel via deras OneAPI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av P-son78:

Men är det verkligen ockerpriser om folk fortsätter betala dom? Det finns ju konkurenter som man kan välja om man inte vill betala priserna dom sätter.

Jag tror du missförstår antitrust-lagar. Det är exakt det du nämner som är problemet. Nvidia har jobbat aktivt för att stävja sin konkurrens på alla sätt utom med en bättre och mer prisvärdprodukt.

I alla fall är det precis det som Nvidia misstänkts för.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det är så att folk tolkar in vad de vill. Men jag kan ju inte ta ansvar för om folk läser saker jag aldrig har skrivit.

Men vi kan väl då börja med att när 1080TI kom så tyckte jag det var för dyrt för mig men reagerade inte på att det skulle vara för dyrt för ett "toppkort". Sätter toppkort i citattecken för tekniskt sett var det väl någon TITAN-modell som var haloprodukten som hade ett LOL-pris så att väldigt få faktiskt köpte det, och idag tycker man inte att 15K eller vad det var är något uppseendeväckande med tanke på hur det ser ut.

Vi kan också få priserna att se så bra ut som möjligt genom att skita i den värdelösa kronan som har blivit något slags meme. Vi kör Dollar då.

1080 TI MSRP $699
4090 MSRP 1599........ drygt 228% dyrare alltså... Kan det verkligen förklaras av Pandemin (som är över), Mining (som är dött), scalpers (vars hela affärsmodell har kollapsat), inflation (som varit mycket lägre i USA än i Sverige)? Nej jag tror inte det.

Jamen det är ju 3 generationers skillnad... Klart det är 228% dyrare då.... Eller?

680, som var toppkortet 3 generationer innan 1080 TI kostade 499, 1080 TI, som är 3 generationer nyare är alltså 40% dyrare.

Där har du bluffen jag pratar om, svart på vitt. Mellan 3 generationer har man alltså tidigare kunnat vänta sig ca 40% prispåslag. Men i och med 20 serien och frammåt så har de ökat marginalerna något sinnessjukt.

Och ja, att det var högre priser när det var miningboom, pandemi, svalpers och kretsbrist samtidigt går ju begripa, men att priserna sedermera behålls när ingen av de faktorerna är kvar och kunderna tydligt visat att de inte trivs med de höga priserna genom att inre köpa, försäljningen går ju trögt nu trots god tillgång... det är svårare att acceptera.

Lite beror ju faktiskt på vad/hur man skriver saker, som i detta fallet högg du direkt på att dom skall granskas och sa att dom ska brinna tills dom lärt sig, mao är det inte svårt att se det som att du vill dom skall bötfällas för deras prissättning.
För mig iaf är det samma som att man vill att produkterna skall prissättas så att alla kan köpa dom.

Det stora hoppet i msrp var väl mellan 2080 Ti och 3090 och kan delvis förklaras med ny teknik i form av ray tracing samt skalping mm.
1080Ti till 4090, 699 > 999 > 1499 > 1599
Sen vad jag vet är ökningen från 699 till 1599 inte 228% utan 128%, vilket i sig även det kan vara mycket, men sett till vad som hänt i värden under den perioden ser jag inte det som något ockerpris eller liknande som på något sätt behöver bestraffas med mer än att fler kunder inte köper deras produkter.
Att företagen sedan ökade marginalerna (när dom kunde) och ligger kvar är inte heller konstigt, men det kommer straffa sig i längden genom att dom inte får sålt sina varor.
Sen vad jag vet från andra branscher så ökade även företagens omkostnader markant under denna perioden, så ökade priser är inte endast ökade marginaler.
Så någon bluff ser jag inte utan endast vanlig business (och en felräkning i %), alla företag vill tjäna så mycket som möjligt, det är ett krav från deras aktieägare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tråkigt att folk inte inser att skyhöga konsumentpriser på ny teknik också skadar andra industrier, tex spelindustrin, som omsätter hundratals miljarder om året.

Ser inte hur det skulle skada spelindustrin. Köp förra årets grafikkort eller begagnat. Flesta spel fungerar på äldre hårdvara, vist du kan förvänta dig 4k med 144fps+ med högst grafik inställningarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Och jag hänvisar fortfarande till att det inte ÄR oskäligt och alltså inte ocker då vi fortsätter betala dessa priser och uppenbarligen även är beredda att betala MER för nästa generation.

Nu är det ju tack och lov ingen av oss som bestämmer vad som anses oskäligt utan det gör andra instanser. Det kan dock anses oskäligt ur konsumentens synvinkel då priset steg extremt mycket under kort tid. Nu vet vi ju inte vad ett 4090 kostar från fabrik och det hela blir ren spekulation.

Det kan även anses ockerpriser även om marknaden nu är "beredd" att betala för den då det är säljaren som utnyttjar sin ställning på marknaden för att driva upp priset. Så att argumentet att konsumenten är beredd att betala för något är inte applicerbart då en faktor i beräkningen saknas i vad som faktiskt är ockerpris.

Oskäligt höga priser kan faktiskt anses som ockerpris vilket då Nvidias prissättning skulle hamna under utan en granskning. Det samma gäller andra komponenter som stigit en hel del på sistonde. Men detta vet vi ju inte förrän någon får tummen ur och granskar prissättning.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Lite beror ju faktiskt på vad/hur man skriver saker, som i detta fallet högg du direkt på att dom skall granskas och sa att dom ska brinna tills dom lärt sig, mao är det inte svårt att se det som att du vill dom skall bötfällas för deras prissättning.
För mig iaf är det samma som att man vill att produkterna skall prissättas så att alla kan köpa dom.

Det stora hoppet i msrp var väl mellan 2080 Ti och 3090 och kan delvis förklaras med ny teknik i form av ray tracing samt skalping mm.
1080Ti till 4090, 699 > 999 > 1499 > 1599
Sen vad jag vet är ökningen från 699 till 1599 inte 228% utan 128%, vilket i sig även det kan vara mycket, men sett till vad som hänt i värden under den perioden ser jag inte det som något ockerpris eller liknande som på något sätt behöver bestraffas med mer än att fler kunder inte köper deras produkter.
Att företagen sedan ökade marginalerna (när dom kunde) och ligger kvar är inte heller konstigt, men det kommer straffa sig i längden genom att dom inte får sålt sina varor.
Sen vad jag vet från andra branscher så ökade även företagens omkostnader markant under denna perioden, så ökade priser är inte endast ökade marginaler.
Så någon bluff ser jag inte utan endast vanlig business (och en felräkning i %), alla företag vill tjäna så mycket som möjligt, det är ett krav från deras aktieägare.

Japp, slarv av mig där, första siffran ska naturligtvis vara en etta om man pratar om e ökning, men en ökning med 128% är ändå väldigt mycket mer än en ökning med 40%.

Jag har ingen övertro på att Marknaden rättar till sig själv. Nvidia tjänar ju endå mest pengar på AI nu så i teorin skulle de nog kunna sluta sälja Geforce-kort och ändå gå bra plus.

Priset för tillverkning gick upp, ja. Priset fär frakt gick upp, ja. Men som sagt så gäller ju ingen av dessa faktorer alls längre, och vi räknar ju här inte alls med Svensk inflation.
Att de gjorde som de gjorde när det var alla faktorer vi pratat om ovan förstår man ju, men att de nu fortfarande håller på? Nä...

Från lanseringen av 30-serien till lanseringen av 40-serien så har ju saker snarare lugnat sig vad gäller "stök" på marknaden. Undantaget är väl då Rysslands anfallskrig mot Ukraina, men att det skulle påverka såpass att det minst likställs med alla tidigare faktorer har jag svårt att tro.

Man ser u rätt ofta att Nvidia själva och deras nyttiga idioter till obetalda evangelister säger att prisökningen blir logisk om man kollar FPS med DLSS frame insertion. Men det är ju främst en mjukvarugrej och de "fuskframes" som genereras ser ut som hej kom och hjälp. Så Nvidias eget argument faller platt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Japp, slarv av mig där, första siffran ska naturligtvis vara en etta om man pratar om e ökning, men en ökning med 128% är ändå väldigt mycket mer än en ökning med 40%.

Jag har ingen övertro på att Marknaden rättar till sig själv. Nvidia tjänar ju endå mest pengar på AI nu så i teorin skulle de nog kunna sluta sälja Geforce-kort och ändå gå bra plus.

Priset för tillverkning gick upp, ja. Priset fär frakt gick upp, ja. Men som sagt så gäller ju ingen av dessa faktorer alls längre, och vi räknar ju här inte alls med Svensk inflation.
Att de gjorde som de gjorde när det var alla faktorer vi pratat om ovan förstår man ju, men att de nu fortfarande håller på? Nä...

Från lanseringen av 30-serien till lanseringen av 40-serien så har ju saker snarare lugnat sig vad gäller "stök" på marknaden. Undantaget är väl då Rysslands anfallskrig mot Ukraina, men att det skulle påverka såpass att det minst likställs med alla tidigare faktorer har jag svårt att tro.

Man ser u rätt ofta att Nvidia själva och deras nyttiga idioter till obetalda evangelister säger att prisökningen blir logisk om man kollar FPS med DLSS frame insertion. Men det är ju främst en mjukvarugrej och de "fuskframes" som genereras ser ut som hej kom och hjälp. Så Nvidias eget argument faller platt.

Men prisökningen från 30 till 40 serien var ju inte mer än 6,5% vilket är fullt normalt och kanske till och med låg, detta kan ju vara en effekt av att höjningarna varit högre tidigare med all kaos och nu när det lugnat sig blev den lite lägre.
Så tittar man på det stor hela och allt som hänt under senaste åren ser jag inte att det är helt oskäliga höjningar, mycket beror ju på hur det blir framöver och jag kan hålla med att dom kan inte fortsätta med höga höjningar om läget inte förändras drastiskt, men det får ju framtiden utvisa.

Sen har ju vi i Sverige fått kaka på kaka eftersom kronan blivit värdelös vilket gör att höjningarna slår högre här, men det är ju som sagt inte företagens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men prisökningen från 30 till 40 serien var ju inte mer än 6,5% vilket är fullt normalt och kanske till och med låg, detta kan ju vara en effekt av att höjningarna varit högre tidigare med all kaos och nu när det lugnat sig blev den lite lägre.
Så tittar man på det stor hela och allt som hänt under senaste åren ser jag inte att det är helt oskäliga höjningar, mycket beror ju på hur det blir framöver och jag kan hålla med att dom kan inte fortsätta med höga höjningar om läget inte förändras drastiskt, men det får ju framtiden utvisa.

Sen har ju vi i Sverige fått kaka på kaka eftersom kronan blivit värdelös vilket gör att höjningarna slår högre här, men det är ju som sagt inte företagens fel.

Nej ett enskilt företag rår ju inte för ett lands makroekonomiska läge.

Mycket har vi väl sagt om det mesta nu men detta att "det inte kan fortsätta" sades ju redan om 20-serien. Då rättfärdigades höjningen med att AMD var så långt efter att det inte spelade någon roll om Nvidia satte ett högt pris, för någon konkurren i ordets rätta bemärkelse fanns ju inte.

Så det verkar som om varje generation sedan 20-serien har blivit onormal mycket dyrare och det som skiljer är vad man "skyller" på. Men jag skulle såklart bli väldigt glad om du har rätt och det vänder snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter oroande, får hoppas att EU inte gör samma övertramp som dom gjorde med Microsoft och IE.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"