SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?

Permalänk
Medlem

Hade en Omega Seamaster 300 M CHRONOMETER, 2531.80.00 (Bond) från 2004 fram till i somras då den blev stulen i samband med ett husbilsinbrott på franska Rivieran!

Efter ersättning från klockförsäkringen jag hade blir det nu en Longines HydroConquest L3.781.4.96.6 istället då det var det ersättningen från försäkringen och min budget räckte till.

Permalänk

Tydligen så hade jag fått en klocka för många år sen men på denna tid hade jag inte intresse nog för sådant.

https://imgur.com/a/8HtMhdV

Detta är en Swatch steel. Den är biffig kan man säga lätt. Inte direkt skön att ha på sig längre stunder.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

https://imgur.com/a/8HtMhdV

Detta är en Swatch steel. Den är biffig kan man säga lätt. Inte direkt skön att ha på sig längre stunder.

Det där med komfort är väldigt subjektivt, och en vanesak. Jag minns att när jag gått från att ha haft klockor med låg vikt på armen i flera år, till en tyngre klocka så har det känts obekvämt i någon dag tills jag vant mig.

Nu för tiden är de flesta klockor upp till 200 gram bekväma för mig. Därutöver kan det bli obekvämt. Men det beror inte bara på vikten, utan främst på boettens form och hur mjukt slipade kanterna är på länkarmbanden.

Permalänk

Absolut, jag ska ge det en chans givetvis, måste bara fixa batteriet först.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mhult:

Intressant! Den här typen av gummiband tror jag inte att jag sett förut. Jag ser dock inte poängen med att göra länkar av gummi. Länkar behövs ju när materialet är metall eller keramik, men gummi går ju att böja i sig självt.

Vad är fördelen jämfört med ett vanligt böjligt gummiband? Handlar det om estetik?

Personligen föredrar jag den här typen:

https://www.zuludiver.com/products/zuludiver-400-mk-ii-italia...

Jag gissar att det är mindre svettigt än ett solitt band (som skillnaden mellan läder och metall) och så är det betydligt lättare än metallband, ett mellanting mellan nato och metall.

Skrivet av mhult:

Vanlig, modern lysmassa som lumibrite och superluminova laddas upp av dagsljus från lampor inomhus eller solljus, och lyser först starkt och sedan successivt svagare. Efter några timmar går det inte längre att se något ljus, även i totalt mörker.

Tritium-rör använder inte externt tillfört ljus, utan fosfor inne i rören aktiveras av tritiumet, och lyser alltså hela tiden. Tritium är radioaktivt och avger betapartiklar som när de träffar fosforbeläggningen på insidan av rören får denna att avge fotoner. Radioaktiviten är helt ofarlig, då betapartiklar (elektroner) inte tar sig ut ur de små rören. I luft tar sig betapartiklarna sex millimeter, och de kan inte ta sig igenom hud. Tritium-rören avger dock en väldigt liten mängd röntgenstrålning. Eftersom tritium faller sönder med halveringstiden 12 år, och fosfor bryts ner snabbare än så, kommer ljusstyrkan att avta med tiden.

Tritium lyser svagare än modern lysmassa, men fördelen är som sagt att det lyser hela tiden utan behov av uppladdning från en ljuskälla.

Ja jag visstas i skum miljö så ljusstyrkan hinner avta och seiko sägs ha bra lumenegenskaper men det borde gå att få det bättre, nackdelen med Deep blue är att de inte har nån kombination med riktigt hög kontrast utan bara tritium.
Hade gärna haft nått med både högkontrast, lumen och tritium kombinerat med låg vikt och inte svettframkallande. Som sagt letar jag en jobbklocka som bara ska fungera så bra som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej!

Är jättesugen på att köpa en omega mission-series, men är lite osäker på soleplus.se
någon som köpt därifrån och kan berätta mer, kan det vara kopior de säljer?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Skaffade en länk och slängde på Alpinisten, blev ganska smutt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag gissar att det är mindre svettigt än ett solitt band (som skillnaden mellan läder och metall) och så är det betydligt lättare än metallband, ett mellanting mellan nato och metall.

Ja jag visstas i skum miljö så ljusstyrkan hinner avta och seiko sägs ha bra lumenegenskaper men det borde gå att få det bättre, nackdelen med Deep blue är att de inte har nån kombination med riktigt hög kontrast utan bara tritium.
Hade gärna haft nått med både högkontrast, lumen och tritium kombinerat med låg vikt och inte svettframkallande. Som sagt letar jag en jobbklocka som bara ska fungera så bra som möjligt.

Låter som du ska ha elektronik om det ska fungera så bra som möjligt som jobbklocka ändå speciellt om du ska se tiden snabbt i mörka utrymmen.

Jag har testat en gloryfit klocka jag fick gratis. Fungerar grymt bra, bra skärm och riktigt elegant då den släcker ned och är bara helsvart rund och rätt tunn ändå. Riktig stealth. Dock så gummiarmbandet slet jag sönder fort. Jag håller på och sliter och drar och klämmer naglar, fingrar etc konstant i jobbet konstant så det är bara att förvänta. Läder är nog det jag bör gå på metall lär bara göra för och va obekvämt bökigt och bara dumt.

Rätt dumt bära klocka men bara det. Fortfarande svårt se poängen men stegräknare är ju lite kul ändå. Sen får man erkänna det är lite störande behöva komma ihåg och ladda var tredje dag eller så och sen behöva trycka på knapp emellanåt för att få fram tiden är lite smådrygt. Alternativet är väl något g-shockaktigt men de bygger så mycket bulk.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oqvist:

Låter som du ska ha elektronik om det ska fungera så bra som möjligt som jobbklocka ändå speciellt om du ska se tiden snabbt i mörka utrymmen.

Jag har testat en gloryfit klocka jag fick gratis. Fungerar grymt bra, bra skärm och riktigt elegant då den släcker ned och är bara helsvart rund och rätt tunn ändå. Riktig stealth. Dock så gummiarmbandet slet jag sönder fort. Jag håller på och sliter och drar och klämmer naglar, fingrar etc konstant i jobbet konstant så det är bara att förvänta. Läder är nog det jag bör gå på metall lär bara göra för och va obekvämt bökigt och bara dumt.

Rätt dumt bära klocka men bara det. Fortfarande svårt se poängen men stegräknare är ju lite kul ändå. Sen får man erkänna det är lite störande behöva komma ihåg och ladda var tredje dag eller så och sen behöva trycka på knapp emellanåt för att få fram tiden är lite smådrygt. Alternativet är väl något g-shockaktigt men de bygger så mycket bulk.

Elektronik måste vara ATEXklassad och det finns visserligen ett fåtal klockor som är det men de är orimligt dyra i förhållande till mekaniska så inga elektriska klockor är intressanta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Hej!

Är jättesugen på att köpa en omega mission-series, men är lite osäker på soleplus.se
någon som köpt därifrån och kan berätta mer, kan det vara kopior de säljer?

Menar du Moonswatch?

https://www.swatch.com/sv-se/bioceramic-moonswatch.html

Jag vet ingenting om soleplus.se, men det verkar som Moonswatch inte går att köpa annat än av scalpers. Personligen skulle jag aldrig betala över listpris, som är 2950 kr. Jag betraktar också scalpers som oseriösa utsugare, men det kan givetvis vara så att soleplus.se är pålitliga och ger bra service (till scalper-pris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Menar du Moonswatch?

https://www.swatch.com/sv-se/bioceramic-moonswatch.html

Jag vet ingenting om soleplus.se, men det verkar som Moonswatch inte går att köpa annat än av scalpers. Personligen skulle jag aldrig betala över listpris, som är 2950 kr. Jag betraktar också scalpers som oseriösa utsugare, men det kan givetvis vara så att soleplus.se är pålitliga och ger bra service (till scalper-pris).

Stämmer, det är den jag försöker få tag på... Får hålla utkik på flygplatser. Men ser mörkt ut

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Stämmer, det är den jag försöker få tag på... Får hålla utkik på flygplatser. Men ser mörkt ut

Kan säga att hypen har släppt ute i europa, vad jag förstår så finns de flesta modellerna tillgängliga i de butiker som säljer moonswatch (bara neptune som är helt omöjlig att få tag på).

Var i Hamburg för 3 veckor sedan och då fanns alla modellerna utom neptune

Så om du har vägarna förbi en av de officiella butikerna så tror jag du har väldigt stor chans att få tag på en (köpenhamn är närmare än man tror).

Ang klockan så ska du veta att det är en dyr plastklocka, bara man är förberedd på det så blir man inte besviken Och rekomenderar starkt att man byter ut bandet.

Lägger till en bild på mina tre som jag har just nu

Permalänk
Medlem

Gah, din skrytmåns!
Tack för tipset dock
Hur har du lyckats hitta så perfekta armaband som matchar klockorna?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det snurrar i skallen. Hur kan man inte bli besviken om man vet det är en dyr plastklocka där delar omedelbart bör bytas ut. Varför vill man ha dem?

Designen på en del känns väl ok iaf om det är estetiken eller är de något marknadsföringstrick i farten?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tålig och korrekt avseende tidsangivelse.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Skrivet av griid:

Gah, din skrytmåns!
Tack för tipset dock
Hur har du lyckats hitta så perfekta armaband som matchar klockorna?

watchwear har bra gummiband som passar moonswatchen tycker de är helt ok prisvärda också.
https://watchwear.se/produkt/gummi-curved-svart-19-22mm/

Skrivet av oqvist:

Det snurrar i skallen. Hur kan man inte bli besviken om man vet det är en dyr plastklocka där delar omedelbart bör bytas ut. Varför vill man ha dem?

Designen på en del känns väl ok iaf om det är estetiken eller är de något marknadsföringstrick i farten?

Jag tror på att om man är förberedd på vad köpet innebär så är det enklare att avgöra om man vill göra köpet eller inte. I mitt fall så har jag inte köpt klockorna för kvaliten eller materialet (listan kan göras lång med nackdelarna med dessa klockor).
Jag har köpt dem för att jag tycker det är roliga/snygga klockor som jag inte är överdrivet rädd om. Samt eftersom de inte är tillgängliga i sverige så kan jag knyta dem till ett minne när jag har inhandlat dem.
Kanske kan sammanfattas som ett klassiskt "känsla framför förnuft"

Permalänk
Medlem

https://photos.google.com/photo/AF1QipM2iPJHR_EIsrgEKEL5GyCHL...
https://www.casio-europe.com/se/produkter/armbandsur/g-shock/...

Tanken var en mer klassisk billigare g-shock men så råkade lokala butiken ha rabatt på denna...

Alla recensioner man läst går on and on gällande komfort med de här master of G serierna och andra som har liknande setup. Har ett par kilar under kronan som följer konturen av handleden bättre eller så är tanken men jag vet inte. Jag har inte ägt så många klockor i mina dagar och har väl egentligen aldrig haft några enorma problem men det här är nog bottennapp så här långt.

Komfort sett till bulk kanske? Den väger näst intill ingenting. Extremt rigid inte bara klocka utan även armbandet har noll flex och formar sig inte efter handleden. Kanske går att bada med den i varmt vatten för att få bättre passform? Sitter tillräckligt säkert ändå med kilarna men känns väl ändå som att det borde ge bättre komfort med armband som är mindre vridstyvt? Åh andra sidan så kanske det hjälper med den lätta känslan av klockan utan klocka som sladdar runt. Lär fungera det gör inte ont iaf men märks mer att jag bär klocka än mina mindre runda smart watches med billiga flexiblare gummiarmband som inte håller.

Kul design och efter all tid med mobiler krävs det lite träning att börja läsa analog tid igen.
lcd displayen är riktigt svårläst även i hyfsade ljusförhållanden vill man gärna åt light knappen. Inverterad mot mörk bakgrund vill väl ge känslan av en ren analog urtavla samt spara batteri. Börjar bli skumt nu de analoga fungerar ännu utan hjälp.

Hyfsad smidig setup med kopplingen till telefon. Som väntat så är väl inte precisionen den bästa. altimetern visade 70 meter fel går att ställa in manuellt om du vet den verkliga höjden du är på. temp sensor på armen visar helt galet fel även om de ska kompensera. Jag har inte 30 grader inomhus. Kan ju hoppas barometern är bättre så man kan förutspå vädret vilket faktiskt vore en rätt intressant funktion att ha på handleden.

Designmässigt gillar den överlag. Kycklinggul plastig bottenplatta vet jag inte men den är ju i regel dold. Kul med nitarna upptill för att skydda med rejäla insexnitar. De kommer nötas på. Bra känsla i knapparna och uit är gudskelov tillräckligt simpelt.

Dock batteribyte framöver verkar inte va en helt simpel uppgift? Skruvar man bara lös armbanden först eller hur kommer man åt?
Tough Solar hade ju vart trevligt om den haft men man kan inte få allt tydligen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt on the move. När man kommer hem åker den gärna av dock. Vet inte om man solarar för lite men man hade ju gärna haft än mer självlysande visare i mörker.

I skick som ny efter två hårda arbetspass är rätt så imponerande ändå. Ser ingen riktigt svag punkt. hade ursprungligen beställt en gbd-800 men när jag såg den nu så skulle man konstant behöva på med belysningen för att läsa av den. knapparna små och fumliga. Tydligt att se att allt var mindre dimensionerat gällande hållbarhet. Fascinerande lätta klockor sett till storleken. Jämte mudmastern kändes det inte som en G-shock bara en reguljärt välbyggd casio klocka.

Sen kom jag på världens designidé. Varför är alla klockor jag någonsin sett designade för att använda på ovansidan handleden? Du måste vrida handleden för att kolla tiden. Cyklar du, kör bil etc måste du fortfarande vrida handleden för att se tiden. Har svårt se när det är korrekt ha klockan på ovansidan handleden. När du skriver på tangentbord fast det är något mellanting där både ovan och kortsidan av handleden fungerar då du har handlederna halvt vinklade och när man tekar i ishockey? En del har den på undersidan vilket väl är bra när du gymmar och tränar biceps men det är väl annars ungefär lika fel som att ha klockan på ovansidan handleden. Har jag klockan på kortsidan så att säga behöver jag bara vinkla armbågen eller dra upp armen för att se tiden.

Nu för tiden med oleds etc är det ju inga problem med böjda displayer längre så borde gå att få komfortabelt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Snart två månaders slitage. Det enda jag kan hitta som tyder på att den använts är ett vagt märke där spännet sitter åt. Annars måste man banne mig ha lupp imponerande. Det bästa momentet på dan är dock när den åker av när man kommer hem. eller iaf näst bästa ibland har man på jobblurarna för länge så det blir svettigt och klämmer för mycket så beror lite på. Klockan skaver inte men det är bara något som inte ska va där men när man jobbar så tänker man aldrig på obehaget.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Garmin Approach S70.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Ny klocka införskaffad, testade innan sommaren med en klocka i Titan, men det kändes alldeles för lätt på armen. Denna är mer tyngd i och känns bra runt handleden.

Tissot PR100 chronograph

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

En Applewatch 9 på högerhanden för att göra plats för en riktig klocka på vänsterhanden. Men det blir aldrig en klocka på vänsterhanden för det känns onödigt att dra runt på 2....

Permalänk
Medlem

Senaste tillskottet, Tudor Pelagos 39. Första dyrare klockan och otroligt nöjd med köpet.

Permalänk
Rekordmedlem

Den här är väl kanske inte en ren jobbklocka men den funkar nog till det också om det kniper, men tyckte bara den såg trevlig ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe snygg, är den lättare än Seiko 5 sport som du även har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av moondragon84:

@mrqaffe snygg, är den lättare än Seiko 5 sport som du även har?

Ja betydligt men jag har inte vägt dem men det är en helt annan typ av klocka med läderband, den är mer kostym än sportig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en af dom som kan kallas för en tidlig "smartwatch" från 1995.

Det är en Casio Pro Trek PRT-40

Den har allt modernt från den tiden:

- Digitalt kompass
- Digitalt Barometer med statistik minut/timme/dygn/vecko/mån etc.
med grafisk minne och statistik.
- Temperatur sensor med grafisk statistik.
- Höjd mätare också med grafik.
- Allt annat modern från den tid, tids statistik, etc..

Fixade uret efter jag fick min fina nya "pen-skruvdragare" helt elektronisk, funkade
fantastisk, lite svårt att byta batteri då hållarne är nån slags "spring-and-flip" teknik som
inte var helt lätt att öppna, men nu fungerar klockan riktig bra, som ny.

Och den har nån slags tidig "indigloo" fluoriserande backgrunds belysning.

Permalänk
Medlem

Kör med en Amazfit T-Rex 2.
Köpte vid jul 2022 för 2222 SEK.

Håller den i 5 år så blir det en kostnad på 37kr / månaden vilket jag tycker är rimligt.
Har ganska många trevliga features och bra batteritid, brukar ladda 1 gång / 10-14 dagar, och då kör jag med kortaste intervall på puls/syresättnings-mätning och använder den flitigt vid gymmande och GPS-aktiviteter.

Kör med ett silikon/läderband jag köpte på Aliexpress för 50kr.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Kör med en Forerunner 945. Används till löpning, mtb och styrketräning

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]