Windows 12 kan bli prenumerationstjänst

Permalänk
Medlem

Om Windows 12 blir ren prenumerationstjänst då blir Linux nästa stop så enkelt är det. Linux har man använt i ett par år redan, så flytten blir inte dramatisk.

Dock det enda som jag kommer sakna är Microsoft Surface enheter som t.ex. Surface Pro 9 som jag använder. Tycker att Microsoft Surface hårdvara är rätt bra med bra kvalité för hyfsad pris. Surface pro 9 är underbar maskin som jag använder dagligen till allt utan spel.

Det som garanterat händer om Windows 12 blir ren prenumerationstjänst då kommer många invånare och företag runt om i världen, men speciellt i Asien och 3:de världen inte att acceptera.

Ska jag spekulera, så tror jag inte Microsoft gör en sådan tabe. Det skulle kosta dom rent ekonomiskt mycket, men deras ryckte skulle bli rent skräp och Girighet skina starkt.
Jag tror däremot att Windows 12 mycket väl kan komma i en så kallat cloud version för enklare enheter osv, utöver det vanliga.

Det skulle helt enkelt blir Linux year all the the year long. Dock tror jag att många företag som t.ex. Adobe blir rätt sura på Microsoft. Varför pga att många hade säkert lämnat platformen för Linux och det haded tvingat Adobe att utveckla en Linux version.

Varför inte Os X och mac helt enkelt för dyrt för många.
Att påstå att Apples mjukvara är gratis är ett dåligt skämt ..... för inget är gratis och tro mig att all den kostnad som Os X och iPhoto, iWork, iMovie osv det är väl inbakat i macens pris. Tror du något annat är du naive.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Kan köpa nytt Windows,men avskyr att allt ska bli prenumerationstjänster.

Istället för att betala 1600 kronor för Windows 11 Home eller 2700 kronor för Windows 11 Pro så betalar du en mycket lägre månads avgift... perfekt om Microsoft kommer med ett nytt operativ system var tredje år.

Permalänk
Medlem

Tjena mittbena att man kommer 'uppgradera' till nån jäkla prenumeration.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

När (inte om) Microsoft får för sig att antingen sluta stödja lokala installationer och/eller konverterar Windows till en prenumerationstjänst så hoppar jag av, Linux är redan fullt tillräckligt bra, det enda som saknas är en "moln/prenumeration"-knuff.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om Microsoft tänker att Windows 12 även ska inkludera Office i detta paket så är det kanske inte lika illa som det låter. Men samtidigt är W10 mer populärt än W11.. och ptja, 12an lär ju knappast få fler att hoppa från 10an om det blir en prenumeration

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Ursprungsartikeln är nog något av ett clickbait. Nog osannolikt att Microsoft bara kommer erbjuda 12'an på prenumeration. Förmodligen handlar det om 365 dvs att Windows kan bli en del av ett Office erbjudande. Blir nog främst intressant för vissa företag.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

För det kommer aldrig hända, detta är bara konfig för Windows 365 för företag. Hela artikeln är ett jävla clickbait:
https://www.microsoft.com/en-us/windows-365

Du verkar förutsätta att det finns någon slags lägsta nivå av läsfärdighet och kritiskt tänkande på forumet. Tyvärr blir det bara fler och fler sådana här trådar, där folk bara vill skriva sin åsikt om någonting de kanske inte alls har koll på. Det är ju ett ganska lätt sätt att få folk att känna sig delaktiga, så ganska ofta dyker det upp poster på förstasidan som pekar på sådana inlägg på forumet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har bara testat att köra Steam på en "vanlig" Linux-distro, det fungerar men är tyvärr fortfarande tillräckligt mycket krångligare jämfört med att köra på Windows att det inte är en realistiskt lösning för den stora massan.

Borde testa en modern variant av SteamOS (var något år sedan jag sist testade). Har du, eller någon annan, aktuell information kring hur realistiskt det är att använda SteamOS även som en daily-driver. Menar då deras stöd för att hoppa in en vanlig Linux-desktop.

Körde Linux som primärt desktop OS mellan 2001 och 2020, för mig är WSL2 det bästa som hänt Windows i modern tid och det gör det möjligt att faktisk effektivt kunna använda Windows (och Windows 11 är bättre än Windows 10 här då WSL2 har fått förbättringar i Win11).

Skulle rekommendera Nobara Projekt för att köra som spel distro, skapad av golden eggroll som gör Proton GE. En väldigt spel centrerad distro byggd på fedora men utan selinux till ex.

https://nobaraproject.org

Enkel och smidigt sätt att komma igång med linux gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Om Windows 12 blir ren prenumerationstjänst då blir Linux nästa stop så enkelt är det. Linux har man använt i ett par år redan, så flytten blir inte dramatisk.

Dock det enda som jag kommer sakna är Microsoft Surface enheter som t.ex. Surface Pro 9 som jag använder. Tycker att Microsoft Surface hårdvara är rätt bra med bra kvalité för hyfsad pris. Surface pro 9 är underbar maskin som jag använder dagligen till allt utan spel.

Det som garanterat händer om Windows 12 blir ren prenumerationstjänst då kommer många invånare och företag runt om i världen, men speciellt i Asien och 3:de världen inte att acceptera.

Ska jag spekulera, så tror jag inte Microsoft gör en sådan tabe. Det skulle kosta dom rent ekonomiskt mycket, men deras ryckte skulle bli rent skräp och Girighet skina starkt.
Jag tror däremot att Windows 12 mycket väl kan komma i en så kallat cloud version för enklare enheter osv, utöver det vanliga.

Det skulle helt enkelt blir Linux year all the the year long. Dock tror jag att många företag som t.ex. Adobe blir rätt sura på Microsoft. Varför pga att många hade säkert lämnat platformen för Linux och det haded tvingat Adobe att utveckla en Linux version.

Varför inte Os X och mac helt enkelt för dyrt för många.
Att påstå att Apples mjukvara är gratis är ett dåligt skämt ..... för inget är gratis och tro mig att all den kostnad som Os X och iPhoto, iWork, iMovie osv det är väl inbakat i macens pris. Tror du något annat är du naive.

https://github.com/linux-surface/linux-surface

Du kan köra Linux på Surface datorer. Har en surface Pro 7 som rullar Ubuntu. Touch funkar med.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte Windows 12 blir ren prenumeration. Det är helt enkelt för mycket som talar emot dagsläget. Det jag tänker primärt på är infrastrukturen för att kunna ha en så kallat streamad version av cloud vertion av windows i dagens samhälle.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

År 2026 får SweC betala för att ha mig som medlem. Så det så.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Jag tror inte Windows 12 blir ren prenumeration. Det är helt enkelt för mycket som talar emot dagsläget. Det jag tänker primärt på är infrastrukturen för att kunna ha en så kallat streamad version av cloud vertion av windows i dagens samhälle.

Finns väl inget som säger att prenumeration är samma sak som streaming?

Se bara på Adobe Creative Cloud, Microsoft 365 etc.

Däremot möjliggör förflyttningen till Cloud att Windows går att streama till din SmartTV m.m. på sikt.

Däremot hoppas jag själv mer på en modernare Remote Desktop-lösning i de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför skulle det inte det? Utvecklaren behöver inte lägga till stöd, det fixar program som Lutris och/eller Steam åt dig.

Se:
https://www.protondb.com/search?q=broken%20sword

https://www.protondb.com/app/316790

Man märker det med steam deck, så många gamla spel som varit ett helvete att ens få att starta i Windows som man bara kan installera och spela. Med Heroic är processen dessutom lika enkel för spel på GOG och liknande som att installera spel från egen library.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Aldrig i livet! Blir snarare pushen jag behöver för att gå över till Linux.

Samtidigt så är det ju svårt att se hur Microsoft skulle realisera detta, lär ju bli enorm pushback, inte bara från kunder men från mjukvaru, spelindustrin, och säkerligen på EU-nivå också.

Det skulle ju i princip betyda att man måste betala Microsoft för rätten att använda sin egen dator, snacka om gisslansituation.

Nej. Du har ju fortfarande rätten att använda din egna dator. Finns dock ingen rätt att få en gratis uppgradering till nästa version av Windows eller att nästa version inte skall vara en prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem

Redan bekräftat att de inte stämmer. Och det handlade om att de fungerar på att göra LTSC en prem tjänst för företag.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo 83:

Istället för att betala 1600 kronor för Windows 11 Home eller 2700 kronor för Windows 11 Pro så betalar du en mycket lägre månads avgift... perfekt om Microsoft kommer med ett nytt operativ system var tredje år.

Då får månadsavgiften vara lägre än 45:-/mån för home versionen annars kan man lika gärna köpa den!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

japp har inte kollat på några år men tror knappast det finns support för tex den längsta resan, broken sword eller grim fandango för att ta några exempel.

Broken Sword - ScummVM
Grim Fandango - ScummVM (kanske inte en helt polerad upplevelse?)
Vill minnas att det precis kom en fix till Längsta resan/Longest Journey för proton. Kan dock inte hitta något om det.
Edit: https://linuxgamingcentral.com/posts/proton-8.0-4/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Vad hindrar dig att byta redan nu?

Jobbig mental tröskel att ta sig över, tro mig, jag vet.
Men jag kan garantera att det absolut är värt mödan, det enda man ångrar i efterhand är att man väntade så länge som man gjorde.

För att de flesta hellre kommer att betala än att byta.

Det klagas, och sen går det över till acceptans.

Permalänk
Medlem

Artikeln från Neowin.net har blivit uppdaterad nyligen. Falskt alarm.

"October 6 Update: A newly published report has clarified that the discovered code bits are not related to Windows "12." Also, the next-gen Windows version will not require a subscription."

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Digital fyndjägare
Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

om de nu går igenom och gör win 12 till premunetaionstjänst kan jag se 3 saker som kommer hända.

1. folk kommer stanna på win 11 tills det absolut inte kommer gå att använda längre. (en säkerhetsmässig katastrof efter att säkerhetshål slutar tätas till 2030 eller vad nu någon ovan skrev...)
2. ökad trafik i piratbukten...
3. spel/program-tillverkare kommer lägga mer energi på att ge bra upplevelse under alternativa operativsystem t.ex linux. (är väl egentligen det enda positiva)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är hur folk flest som haft smartphones i 10-15 år, och som köpt datorer med (undersized) SSD de senaste åren gör. Sitter de med prenumerationer på Google One, Onedrive, Icloud etc nu? Pratade med en arbetskamrat, han brukar köpa ny Iphone då och då, och alltid en med mer lagring än den föregående, var ska han annars ha sina bilder och filmer, som är det som kräver mest lagring. Jag undrade stilla, var har han dem nu? Endast i telefonen? Eller har han en molntjänst också? (icloud i hans fall).

Är det inte så att vi i praktiken är på väg till att desktop såväl som mobil kräver en molnbaserad lagring som avlastning för den lilla interna lagringen? 100GB nu, men snart kommer många att behöva 1TB eller mer. Då har vi ju OS som prenumeration, nästan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gandir:

Skulle rekommendera Nobara Projekt för att köra som spel distro, skapad av golden eggroll som gör Proton GE. En väldigt spel centrerad distro byggd på fedora men utan selinux till ex.

https://nobaraproject.org

Enkel och smidigt sätt att komma igång med linux gaming.

Ska kika på den vid tillfälle. Ser ut som de fokuserat på just rätt saker, d.v.s. de detaljer som är helt bortom vad "normalanvändaren" skulle orka (eller ens kunna) få i ordning på själv.

Är ju fullt möjligt att få igång allt själv. Har kört Steam + Unity + Nvidia proprietära drivers på en vanlig Ubuntu installation, men stegen att få det att fungera väl var ju allt annat än "bara köra".

SteamOS på en PC kan fungera om man nästan helt uteslutande använder datorn för spel + vill ha tillgång till webbläsaren. Kanske är nog för en växande andel, men fungerar inte om man primärt använder dator som arbetsredskap och samtidigt vill kunna köra spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag är nog fel person att fråga, men jag kör bara Steam Deck och mobilen sen ett år tillbaka. Men jag gör ju inga andra ’datorsaker’ än att spela och knappt det heller.

Vad mer än spel och webbläsare behöver gemene man idag?

Inte något, eftersom de flesta som sagt inte producerar något med dem. De skriver inte böcker, de ritar/målar/teckar inte på datorn, de skriver inte kod, redigerar videor, eller annat liknande.

Vilket gör att det går lika bra med en mobiltelefon/platta för att betala räkningar och konsumera vad andra har producerat. Och spelar man så kan man ju köpa en konsol istället, blir ju ännu mindre strul (men sämre prestanda). Sett till de kraftiga prishöjningarna på grafikkort för datorer så är det vart vi är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Vore ju kul med ett OS som aldrig fråga mig om nått, inte farmade min data med halva processorn, inte krävde något konto och kom ihåg mina inställningar o ändrade inte ändrade på dem ibland bara för att.
Synd att man får raka motsatsen.

Vill inte vara den som skriker Linux i en Windows tråd men... lösningen du eftersöker existerar

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Det jag undrar är hur folk flest som haft smartphones i 10-15 år, och som köpt datorer med (undersized) SSD de senaste åren gör. Sitter de med prenumerationer på Google One, Onedrive, Icloud etc nu? Pratade med en arbetskamrat, han brukar köpa ny Iphone då och då, och alltid en med mer lagring än den föregående, var ska han annars ha sina bilder och filmer, som är det som kräver mest lagring. Jag undrade stilla, var har han dem nu? Endast i telefonen? Eller har han en molntjänst också? (icloud i hans fall).

Är det inte så att vi i praktiken är på väg till att desktop såväl som mobil kräver en molnbaserad lagring som avlastning för den lilla interna lagringen? 100GB nu, men snart kommer många att behöva 1TB eller mer. Då har vi ju OS som prenumeration, nästan.

min telefon p20 lite har 64Gb lagring använder typ inte äns 25% av det...

tror modellen är från typ 2017 eller nått.

jag använder typ ingen lagring i telefonen mer än till lite ljudböcker i mp3 format på sin höjd eller om jag ska flytta lite filer smidigt mellan 2 datorer som inte sitter på samma nätverk.

och har ingen molnlagring.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hoppas att dpi-skalningen kan fixas på Linux. Har hört att den är dålig. Kommer inte kunna byta till Linux om den inte är lika bra som i Windows. Jag behöver köra 175%.

Permalänk
Medlem

Blir W12 prenumerationstjänst, då är det tack och adjö!
Kör då med W11 så länge det går, samtidigt som det blir utforskat alternativ.
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Blir W12 prenumerationstjänst, då är det tack och adjö!
Kör då med W11 så länge det går, samtidigt som det blir utforskat alternativ.
.

Nu är kommer det inte bli det heller. Det är dementerat.

Skulle vara väldigt bra om Sweclockers redaktion kan uppdatera denna nyhet.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Windows 11 är i princip redan en prenumerationstjänst för företag. För privatpersoner så tror jag dock inte på det. Köper man en dator privat så räknar man inte med att man ska behöva teckna ett abonnemang bara för att man ska kunna använda datorn man precis köpt. För företag som är i behov av deploymentflöden, central hantering av enheter, endpoint-lösningar mm. så finns det ju goda möjligheter att låsa upp sådana funktioner med prenumerationer - vilket redan utnyttjas idag.