Helgsnack: Vad installerar du först på datorn?

Permalänk
Skrivet av Nicklidstrom:

Winamp sen ICQ.

Netscape då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Behövs inte klicka på något för att få skit, räcker att det är någon bild etc på webben som har exe kod. Eller att man har andra personer i hushållet som sitter vid datorn eller att man laddar ned något

Bara köra valfri adblocker i Chrome så är det problemet löst...

Dessutom om man skulle var dum nog att klicka på någon reklam så tar windows defender 99% tiden bort filen av sig själv om det skulle ha varit något som den tror är skadligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Visual Studio
VS Code
Postman
SSMS (För att få Azure Data Studio som jag föredrar)
GitHub Desktop

Säkert något mer, men inte Chrome 🙂

Permalänk
Medlem

Winamp 😂

Varför kör så många antivirus utenom Windows defender ?

Permalänk
Medlem

Chrome? Nu får ni ger er. Firefox så klart.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

0. Laddar ner Win11 debloated: https://www.youtube.com/watch?v=ZbILYtoV_G4
1. Senaste BIOS, vid behov
2. Windows update ett par ggr
3. Senaste drivrutiner och tools från tillverkarna
4. Chrome + tillägg (ADBlocker mfl.)
5. Red Alert Comman&Conquer 2 isf Steam
6. PatchMyPC (Googla!) där klickar jag i allt jag behöver som automatinstallerar allt
7. I kommandotolken: winget /online /cleanup-image /restorehealth
8. ------"------- : sfc /scannow
9. Tar en system-partitions-backup till extern disk, alltid bra-å-ha utifall
10. Mitt egna bildarkiv som skriv-bords-bakgrund
11. Överklockar med måtta + stresstestar

Därefter ett 10-tal tweaks och hacks i bla. registryt från:
https://www.youtube.com/@CyberCPU och https://www.youtube.com/@Britec09

Det jag inte behöver till win11: 7-zip, x-tra antivirus (då den inbyggda gör jobbet gratis)

Permalänk
Medlem

Första jag laddar ner och konfigurerar när drivers mm är klart är patch my PC home updater https://patchmypc.com/home-updater och installerar vidare från den appen först så sköter den även framtida uppdateringar , sen blir det Steam mm för o få på spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha ni är verkligen internets veganer.

Har du någonsin blivit förvånad över att du inte visste om att någon är Linux användare? Inte jag heller, det har de berättat för inge sen.

Permalänk
Medlem

Total Commander, det finns ingen bättre filhanterare.

Permalänk
Medlem

Jag avinstallerar chrome efter att uppdaterat moderkort & drivrutiner för grafikkort osv

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Chrome never!

Drivrutiner, Firefox, Antivirus.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Firefox kommer alltid först.

Sen drivrutiner, tweaks (Stardock mm), Steam, chatklienterna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

7-zip, steam och annan webbläsare.

Använder dock sällan 7-zip i nuläget men gamla vanor när allt man tankade hem var i .rar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

LibreWolf
StrokeIt
Bitwarden

strokeit är något jag alltid kommer vilja ha och är så sjukt robust utvecklat att jag har svårt att hitta något på Linux som gör ett lika bra jobb. om någon har rekommendationer tar jag otroligt gärna emot dem!

Permalänk
Medlem

Här är ett fettips om man installerar ofta eller vill automatisera sina ominstallationer

Först Chocolatey
Sedan kan man installera allt man vill ha via script som man har sparat någonstans
choco install firefox
choco install 7zip.install
choco install steam-client
choco install sql-server-management-studio

Sexigt, eh?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

Om nu både windows och chrome har råkat installerats bör hårddisken snarast formateras.

Rimligen bör även skyddshandskar och glasögon nyttjas för att undvika eventuell kontaminering.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

GitHub Desktop

Prova gitextentions, där finns massa småsaker som jag saknade med andra gui:s för git. Inte testat github desktop dock.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Först kopierar jag in en katalog innehållande ett gäng små program som på ett eller annat sätt är portabla, d v s kan köras utan föregående installation. Sedan installeras HotkeyMan, ett tråkigt nog nedlagt men än så länge fungerande program som gör det lätt att starta många andra program genom tangentkombinationer.

Permalänk
Medlem

En drivrutin till grafikkortet är alltid bra att ha.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det första jag installerar är sudo och unp

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Linux och tar oftast bort windowsinstallationen helt.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny dator för lite mer än en månad sedan. Försöker komma på vad jag installerade efter att jag hade installerat Chrome.

Jag tror att det var Office 365 och sedan Mysql samt troligtvis Cmder. Använder Excel och databaser väldigt mycket så jag misstänker att det var dom som installerades först.

Permalänk

Första Windowsuppdateringar, sen drivrutiner och efter det Total Commander.

Sen övriga program som Windows Terminal, Vivaldi, QuteBrowser, 7zip, scoop, PowerShell 7.x, Flow Launcher, Everything, VIM och någon tiling window manager, typ Komorebi eller AquaSnap.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Många som installerar antivirus program, varför?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Snusfri

Eldräven.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Rimligen bör även skyddshandskar och glasögon nyttjas för att undvika eventuell kontaminering.

men först ett nackskott med 'dd' och /dev/zero på hela volymen för att vara säker på att windows är död och förintad...

Permalänk
Medlem

Teracopy. (Förutsatt alla drivrutiner, uppdateringar, biosflashar etc är gjorda)
Installeras före absolut allt annat, inklusive Chrome (Slutat med Firefox för en del år sen).
Teracopy tycker jag är helt oumbärlig för al möjlig filkopiering, speciellt om man vill kopiera massor med olika stora filer från diverse paths med destination också till olika paths.
I Windows filkopierare i explorer så görs allt parallellt. I Teracopy ställs allt i en snygg kö. Plus en massa andra fördelar vid kopiering eller flyttning av massor med filer där en fil eventuellt redan existerar och vad man vill göra med den etc (kan ställa in villkor i förväg på smidiga sätt). Med mera, med mera....
Och så är den snabb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Prova gitextentions, där finns massa småsaker som jag saknade med andra gui:s för git. Inte testat github desktop dock.

Jag kör mest Git-stuff i Visual Studio men om det är något frontend blir det GitHub Desktop, som jag gillar pga hur avskalat det är. Den du tipsade om är förmodligen bra men såg aningen bloatat ut på bilden.

Permalänk
Medlem

Powertoys och uppdateringar

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Fönster? Nä, precis tvättat dom men tack ändå..

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain