Stationär arbetsburk till åldrande fader (10k)

Permalänk
Medlem

Stationär arbetsburk till åldrande fader (10k)

Jag har otroligt dålig koll på datormarknaden, och undrar därför om någon kan hjälpa mig välja dator till min gamla goa farsa. Han är väldigt tydlig med att det är en stationär han vill ha, inga alternativ. Hans befintliga dator är oerhört, oerhört seg (vi snackar rekord), så jag tänker mig en ny burk med ok minne skulle kunna vara en jäkla glädjeboost. Han har varit med sedan han jobbade med de första svartvita Macburkarna men är på gamla dagar Windowsfrälst.

Den uppskattade kostnaden är 10k. Jag har funderat på om jag skall bygga en stationär och köpa en ny skärm till honom, eller om det skall vara en stationär och låta honom fortsätta med sin befintliga skärm.

Modell:
Jag tänker mig att man får mest bang for the buck om det blir ett bygge, även om Inet får bygga ihop delarna.

Finnes:
Windowslicens
Gammal dålig monitor

Användningsområde:
Surf
Fotoredigering
Videoklippning (inget avancerat)

Önskemål:
16 gb ram (om möjligt)
Skärm (eventuellt, och det kan jag vid behov kolla bredvid men isåfall får jag skära i budgeten för PC:n. Han behöver bra färger och stor bild, men knappast gaminglatency)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Jag har otroligt dålig koll på datormarknaden, och undrar därför om någon kan hjälpa mig välja dator till min gamla goa farsa. Han är väldigt tydlig med att det är en stationär han vill ha, inga alternativ. Hans befintliga dator är oerhört, oerhört seg (vi snackar rekord), så jag tänker mig en ny burk med ok minne skulle kunna vara en jäkla glädjeboost. Han har varit med sedan han jobbade med de första svartvita Macburkarna men är på gamla dagar Windowsfrälst.

Den uppskattade kostnaden är 10k. Jag har funderat på om jag skall bygga en stationär och köpa en ny skärm till honom, eller om det skall vara en stationär och låta honom fortsätta med sin befintliga skärm.

Modell:
Jag tänker mig att man får mest bang for the buck om det blir ett bygge, även om Inet får bygga ihop delarna.

Finnes:
Windowslicens
Gammal dålig monitor

Användningsområde:
Surf
Fotoredigering
Videoklippning (inget avancerat)

Önskemål:
16 gb ram (om möjligt)
Skärm (eventuellt, och det kan jag vid behov kolla bredvid men isåfall får jag skära i budgeten för PC:n. Han behöver bra färger och stor bild, men knappast gaminglatency)

Hejsan

Kanske bygga runt en Ryzen 5600G eller 5700G då de har bra igpu. Borde kunna fixa ett bygge för runt 5000kr lite beroende på vad man önskar. Ger utrymme över för skärm. Skulle datorn upplevas som långsam efter några år går det ju bra att stoppa i ett grafikkort. Om du känner att du vill ha en burk med gpu kan du ju t.ex bygga runt en Ryzen 5600 och stoppa i ett grafikkort i 3-4000kr klassen. Borde bli en fin dator.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Du måste ju köpa en ny monitor om den gamla är så dålig det är ju lika stor glädjeboost som en bättre dator, om inte mer ibland.

Se om du kan hitta någon okej 34" bred på black friday, det gillade min farsa iaf.

Permalänk
Medlem

Förslag

Vad sägs, är jag helt ute och cyklar? Är det passande fläktar? Blir inte klok på Inets byggare som säger att inga 80mm fläktar passar, trots att det enligt beskrivningen finns 80mm plats i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Vad sägs, är jag helt ute och cyklar? Är det passande fläktar? Blir inte klok på Inets byggare som säger att inga 80mm fläktar passar, trots att det enligt beskrivningen finns 80mm plats i chassit.

https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/Eq0cAVVL7qCSRWpFtufHKoQhwOU/deluxe-data

Blir nog bra men kanske titta på minne med 3600Mt/s, borde kosta typ samma. Kanske även se om du kan hitta ett lite bättre ventilerat chassi som kommer med fläktar för typ samma pris? Ett mesh chassi kan ju vara fint om ni någon gång stoppar i ett grafikkort

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Blir nog bra men kanske titta på minne med 3600Mt/s, borde kosta typ samma. Kanske även se om du kan hitta ett lite bättre ventilerat chassi som kommer med fläktar för typ samma pris? Ett mesh chassi kan ju vara fint om ni någon gång stoppar i ett grafikkort

Glhf!

Skall ta och kolla gällande chassit. Farsan är dock allergisk mot bling.

Permalänk
Medlem

Foto- och videoredigering gillar mycket RAM (tex. 32GB) bra monitor och snabb grafik.
Kan kosta hur mycket som helst beroende på behov.

Kolla in fotosidan.se och lyssna på proffsen.

Permalänk
Medlem

Jag fixade en Nuc åt min far, 70+ år, som har ungefär samma användningsområde. Samt att det "tvingar" honom att göra backup på alla bilder då han måste föra över till en extern hårddisk, valde medvetet en lite mindre ssd just av det skälet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Foto- och videoredigering gillar mycket RAM (tex. 32GB) bra monitor och snabb grafik.
Kan kosta hur mycket som helst beroende på behov.

Kolla in fotosidan.se och lyssna på proffsen.

Enklare redigering än så i det här fallet, dock är inte 32 så otroligt mycket dyrare.

Skrivet av Necrophor:

Jag fixade en Nuc åt min far, 70+ år, som har ungefär samma användningsområde. Samt att det "tvingar" honom att göra backup på alla bilder då han måste föra över till en extern hårddisk, valde medvetet en lite mindre ssd just av det skälet.

Han har som tur är väldigt goda backupvanor, så jag tror det funkar bra med större intern disk med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Skall ta och kolla gällande chassit. Farsan är dock allergisk mot bling.

Vem är inte det

Permalänk
Medlem

Någon som har förslag på bättre moderkort eller chassi?