Permalänk
Medlem

Högre än 1000/1000 fyller ju inte mycket funktion för hemmet.

Det är ju symmetri och lägre latenstid som är det som har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Finns redan 1200/1200 (har det)
Dock klarar C4 modemet bara av 1000Mb/s (lan portarna) - enl Tele2`s info

Infon jag fick när jag sa att jag har Comviq abonnemang o jag ville dubbla hastigheten va att dom inte hade högre hastighet

Hade dubbel hastighet tidigare med 600/50

Jag har C3 modemet och de har en styck 2.5GB LAN port. Vet inte varför de tog bort den på det nyare C4 modemet som görs av återvunnen plast.....

Tycker det funktionsmässigt är viktig specifikation då man annars blir snuvad på 200mbit.

Men den skall ju klara 4000mbit också både c3 och c4 modemet.

Permalänk
Skrivet av crion:

Jag har C3 modemet och de har en styck 2.5GB LAN port. Vet inte varför de tog bort den på det nyare C4 modemet som görs av återvunnen plast.....

Tycker det funktionsmässigt är viktig specifikation då man annars blir snuvad på 200mbit.

Men den skall ju klara 4000mbit också både c3 och c4 modemet.

Det va pga avsaknaden av den porten som gjorde att jag returnerade C4 modemet o behöll C3 modemet, som nämnt så blir man ju begränsad till 1000Gb/s med C4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Finns redan 1200/1200 (har det)
Dock klarar C4 modemet bara av 1000Mb/s (lan portarna) - enl Tele2`s info

Infon jag fick när jag sa att jag har Comviq abonnemang o jag ville dubbla hastigheten va att dom inte hade högre hastighet

Hade dubbel hastighet tidigare med 600/50

Hur mycket kostar 1200/1200 i månaden?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hur mycket kostar 1200/1200 i månaden?

1200/1200 finns inte såvitt jag vet, men dock 1200/100.
Vad det kostar beror ju lite på, jag betalar 299kr/mån iom. grupprabatt i BRF.
Då ingår också mobilt bredband med 100GB per månad.

Jag har C3 modem som är i bryggat läge sen använder jag istället pfSense router, och iom. att jag bara har gigabit-portar i switch och router så är jag ju begränsad till max 1 gibabit/s, men det räcker.

Såhär brukar det se ut när jag kör speedtest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

1200/1200 finns inte såvitt jag vet, men dock 1200/100.
Vad det kostar beror ju lite på, jag betalar 299kr/mån iom. grupprabatt i BRF.
Då ingår också mobilt bredband med 100GB per månad.

Jag har C3 modem som är i bryggat läge sen använder jag istället pfSense router, och iom. att jag bara har gigabit-portar i switch och router så är jag ju begränsad till max 1 gibabit/s, men det räcker.

Såhär brukar det se ut när jag kör speedtest.
https://i.imgur.com/duwBdnW.png

Jag har 1200/100 idag men Rubberduckrof skrev att han fått symmetrisk hastighet 1200/1200 varpå jag undrade vad det kostar.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Jag har 1200/100 idag men Rubberduckrof skrev att han fått symmetrisk hastighet 1200/1200 varpå jag undrade vad det kostar.

Vet ej vad det kostar, bredband ingår i hyran

Permalänk

Hittade pris o vilket abonnemang det e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rubberduckrof:

Hittade pris o vilket abonnemang det e

<Uppladdad bildlänk>

Samma pris som 1200/100. Vore trevligt om mitt hus uppgraderas snart.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Märkte att bredbandskollen inte visade fulla bandbredden korrekt. Pröva ett par körningar med speedtest.net windows appen.

Bredbandskollen låg på en 8-900mbit medan speedtest.net låg på 1200mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Märkte att bredbandskollen inte visade fulla bandbredden korrekt. Pröva ett par körningar med speedtest.net windows appen.

Bredbandskollen låg på en 8-900mbit medan speedtest.net låg på 1200mbit.

Även bredbandskollen har en klient man kan ladda ner för diverse olika OS.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Tänk på att du också kan få obegränsad molnlagring, och mobilt bredband utan extra kostnad, dock bara 40GB/mån med ditt abonnemang.

https://i.imgur.com/xTgiSqO.png

Gammal post, men jag skulle gärna vilja veta vad detta är för gruppavtal? Är det bara om man väljer 600 Mbit (eller högre) som ni får mobilt bredband på köpet?
I andra gruppavtal jag känner till får man en usb-sticka med sim-kort som man sätter i routern och som "tar över" vid behov.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Gammal post, men jag skyller gärna vilja veta vad detta är för gruppavtal? Är det bara om man väljer 600 Mbit (eller högre) som ni får mobilt bredband på köpet?
I andra gruppavtal jag känner till får man en usb-sticka med sim-kort som man sätter i routern och som "tar över" vid behov.

Gruppavtalet är via BRF där jag bor, och jag har inte varit med och förhandlat fram detta avtal så jag har inga detaljer.
Men ja, i vårt avtal så ingår mobilt bredband i dom två högsta abonnemangen.
I Bredband 600 ingår mobilt bredband med 40GB surf per månad , och i Bredband 1200 ingår mobilt bredband med 100GB surf per månad. Och vad som är extra positivt är att man dessutom får publik IP-adress även på det mobila bredbandet.

Förutom mobilt bredband ingår också obegränsad molnlagring, och Tele2 Play så att man har alla sina TV-kanaler i mobilen eller surfplattan, även om jag bara har grundutbudet som ger ca. 15 kanaler.

Och för detta betalar jag 299kr per månad, vilket jag tycker är rätt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Gruppavtalet är via BRF där jag bor, och jag har inte varit med och förhandlat fram detta avtal så jag har inga detaljer.
Men ja, i vårt avtal så ingår mobilt bredband i dom två högsta abonnemangen.
I Bredband 600 ingår mobilt bredband med 40GB surf per månad , och i Bredband 1200 ingår mobilt bredband med 100GB surf per månad. Och vad som är extra positivt är att man dessutom får publik IP-adress även på det mobila bredbandet.

Förutom mobilt bredband ingår också obegränsad molnlagring, och Tele2 Play så att man har alla sina TV-kanaler i mobilen eller surfplattan, även om jag bara har grundutbudet som ger ca. 15 kanaler.

Och för detta betalar jag 299kr per månad, vilket jag tycker är rätt bra.

Hur många lägenheter är det i brf'en? Har ni någon uppsägningstid/bindningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Hur många lägenheter är det i brf'en? Har ni någon uppsägningstid/bindningstid?

BRF:en har omkring 240 lägenheter, så jag antar att det räknas som en ganska stor förening. Jag har ingen bindningstid, däremot 1 månads uppsägningstid.
vad som gäller för nya kunder vet jag faktiskt inte, själv har jag varit kund hos Comhem och senare Tele2 i ca. 20 år.

Permalänk
Skrivet av Rubberduckrof:

Hittade pris o vilket abonnemang det e

<Uppladdad bildlänk>

Hade du 1200 upp innan detta avtal började och är det definitivt via koax? Hur gick det till att få detta - per automatik, genom att du blev kontaktat eller självmant hörde av dig för nytt avtal?

Frågar för att jag i våras (februari) fick SMS om att min fastighet uppgraderades till 10g på ett utsatt datum. Efter datumet ringde jag Tele2 för att höra hur/när jag kunde få högre upphastighet (max 100 hittills, men bara 50 med andra än 1200 abonnemanget som är overkill). Ingen visste nånting alls, skickades runt i över en timme, fick guida deras first line och sedan tekniker till sidorna på deras hemsida som beskrev 10g-uppgraderingen för att de flesta inte hört ett nyck om vad det var för något. Tills slut en tekniker som hade ett hum om vad det innebar men absolut ingen info om när och hur det skulle kunna användas trots att teknisk uppgradering redan gjorts. Kollat hemsidan reguljärt sedan dess men erbjuds bara 50-100 upp abonnemangen fortsatt när jag knappar in adressen.

Jag har möjlighet att byta till ett fiberlan från bredbandsbolaget som också finns indraget, men har fått bättre pris med Tele2 historiskt (ibland har de fått battla med varandra), varit nöjd i övrigt och uttagen för Koaxen är jävligt mycket mer smidigt placerat i lyan. Att de inkluderar lite mobildata är inte fyskam heller, sparar in på mobilabonnemanget. Det är rejält frustrerande med 50 upp bara när hemmaservern alltjämt fyller fler funktioner åt flera användare. Hur ska jag lyckas få Tele2 att rycka upp sig så jag inte måste dumpa dem när nuvarande bindningstidsrundan löper ut? XD

Permalänk
Skrivet av maDa:

Högre än 1000/1000 fyller ju inte mycket funktion för hemmet.

Det är ju symmetri och lägre latenstid som är det som har betydelse.

Det är dock sjukt nice att ha 1000/1000 dedikerat till varje enhet och till wifi nätet separat så man kan maxa allt överallt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av ExilDansken:

Hade du 1200 upp innan detta avtal började och är det definitivt via koax? Hur gick det till att få detta - per automatik, genom att du blev kontaktat eller självmant hörde av dig för nytt avtal?

Frågar för att jag i våras (februari) fick SMS om att min fastighet uppgraderades till 10g på ett utsatt datum. Efter datumet ringde jag Tele2 för att höra hur/när jag kunde få högre upphastighet (max 100 hittills, men bara 50 med andra än 1200 abonnemanget som är overkill). Ingen visste nånting alls, skickades runt i över en timme, fick guida deras first line och sedan tekniker till sidorna på deras hemsida som beskrev 10g-uppgraderingen för att de flesta inte hört ett nyck om vad det var för något. Tills slut en tekniker som hade ett hum om vad det innebar men absolut ingen info om när och hur det skulle kunna användas trots att teknisk uppgradering redan gjorts. Kollat hemsidan reguljärt sedan dess men erbjuds bara 50-100 upp abonnemangen fortsatt när jag knappar in adressen.

Jag har möjlighet att byta till ett fiberlan från bredbandsbolaget som också finns indraget, men har fått bättre pris med Tele2 historiskt (ibland har de fått battla med varandra), varit nöjd i övrigt och uttagen för Koaxen är jävligt mycket mer smidigt placerat i lyan. Att de inkluderar lite mobildata är inte fyskam heller, sparar in på mobilabonnemanget. Det är rejält frustrerande med 50 upp bara när hemmaservern alltjämt fyller fler funktioner åt flera användare. Hur ska jag lyckas få Tele2 att rycka upp sig så jag inte måste dumpa dem när nuvarande bindningstidsrundan löper ut? XD

Tele2 va här i fastigheten o bytte uttagen till andra koaxialuttag, så koax upp till lägenheterna är det iallafall. Mer vet jag inte. Fick aldrig nån vettig info från Tele2 eller föreningen varför det skulle bytas uttag i varje lgh, så brydde mig inte.

Nåt år senare loggade jag in hos Tele2 för jag skulle kolla ett pågående ärende (mycket avbrott/packetloss), såg då att jag kunde uppgradera till 1200Mb/s (fr 600/50). Uppgraderade då mest för att jag ville prova C4 modemet i felsökningssyfte, att det var symmetrisk hastighet framkom inte vid beställningen(läste inte beställningskvittot).

Permalänk
Medlem

Är Tele2 en stabil aktör ifall det nu kommer till enbart fiber? Tänker på att ifall man har renodlad fiber fram till fastigheten och fiber upp till respektive lägenhet för omvandlaren och vidare till en router.

I jämförelse med Telia och Telenor. Vad han ni helst sagt/gjort?

I farten med en upphandling för föreningen strax under 90 hushåll. Hastigheter som diskuteras är 1000/1000 och ett paket med ca 20 tv kanaler osv. Vi talar om summor per lägenhet för ungefär 150-210kr.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Är Tele2 en stabil aktör ifall det nu kommer till enbart fiber? Tänker på att ifall man har renodlad fiber fram till fastigheten och fiber upp till respektive lägenhet för omvandlaren och vidare till en router.

I jämförelse med Telia och Telenor. Vad han ni helst sagt/gjort?

I farten med en upphandling för föreningen strax under 90 hushåll. Hastigheter som diskuteras är 1000/1000 och ett paket med ca 20 tv kanaler osv. Vi talar om summor per lägenhet för ungefär 150-210kr.

Vi hade Tele2/Comhem med fiber hela vägen i en tidigare BRF jag bodde i. Inga som helst problem under alla år som vi bodde där.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Är Tele2 en stabil aktör ifall det nu kommer till enbart fiber? Tänker på att ifall man har renodlad fiber fram till fastigheten och fiber upp till respektive lägenhet för omvandlaren och vidare till en router.

I jämförelse med Telia och Telenor. Vad han ni helst sagt/gjort?

I farten med en upphandling för föreningen strax under 90 hushåll. Hastigheter som diskuteras är 1000/1000 och ett paket med ca 20 tv kanaler osv. Vi talar om summor per lägenhet för ungefär 150-210kr.

Något många inte inser när det gäller fiber , ofta är det ett företag som äger/sköter fibern och ett annat som levererar tjänsterna så byta tjänsteleverantör hjälper sällan när det är problem med fibern , så vem äger fibern är kanske frågan du ska ställa dej.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tjena, någon som vet lösenordet till adminsidan på router Wifi hub C2? Skiten slutade fungera ordentligt under dagen och nu ligger nätet stadigt på 20-50 mb/s med svarstid uppe i himmlen... Kommer inte åt någonting efter en factory reset

Permalänk
Medlem
Skrivet av bibappuu:

Tjena, någon som vet lösenordet till adminsidan på router Wifi hub C2? Skiten slutade fungera ordentligt under dagen och nu ligger nätet stadigt på 20-50 mb/s med svarstid uppe i himmlen... Kommer inte åt någonting efter en factory reset

Står på baksidan av routern ovan strömkabeln.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Tackar! Missade helt den lilla rutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Något många inte inser när det gäller fiber , ofta är det ett företag som äger/sköter fibern och ett annat som levererar tjänsterna så byta tjänsteleverantör hjälper sällan när det är problem med fibern , så vem äger fibern är kanske frågan du ska ställa dej.

Likt många andra aktörer så är det sällan aktörerna har egen fiber in. I det här fallet är det svartfiber in från Skanova oavsett leverantör vi går vidare med.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Någon som har Wifi Hub L2 genom FiberLan med Tele2? Jag verkar begränsad till 100 ned genom kabeln. Däremot går det bra mycket snabbare via Wifi, ca ~300 ned. Funderar på om det är routern eller annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Någon som har Wifi Hub L2 genom FiberLan med Tele2? Jag verkar begränsad till 100 ned genom kabeln. Däremot går det bra mycket snabbare via Wifi, ca ~300 ned. Funderar på om det är routern eller annat problem.

Menar du att Windows visar att link speed är 100/100? Då är det troligtvis att du har en dålig Cat5e kabel. Uppgradera till en Cat6 så bör du få 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Någon som har Wifi Hub L2 genom FiberLan med Tele2? Jag verkar begränsad till 100 ned genom kabeln. Däremot går det bra mycket snabbare via Wifi, ca ~300 ned. Funderar på om det är routern eller annat problem.

Skrivet av Spindel:

Menar du att Windows visar att link speed är 100/100? Då är det troligtvis att du har en dålig Cat5e kabel. Uppgradera till en Cat6 så bör du få 1000/1000.

Jag tror också det är kabelrelaterat, det råkar tex. inte vara så att du använd sk. kabelslplitter så att dela en nätverkskabel till två, där du bara användeå två par ledare för varje kabel?

Permalänk
Medlem

Hej, försöker hjälp släktingar på distans. De kan inte längre köra SVT play då ipadressen verkar visa Lettland. De har varit i kontakt med både SVT och Tele2 som hänvisar till varandra. Antar att det är dynamisk IP (?). Räcker det att dra ut routern några timmar för att generera ny IP?

Permalänk
Medlem

Hej. Någon mer som har haft problem med uppkoppling via Tele2 (f.d. Comhem) kabel-tv sedan i onsdags?
När jag kom efter jobbet i onsdags fungerade inte internet och jordglob istället för den vanliga nätverkssymbolen,
men trots det stod det att jag var ansluten till internet när jag granskade status egenskaper för nätverket. Det gick det dock inte alls att ladda webbsidor eller få nätverkskontakt utanför min Tele2:s router.

Efter flera omstarter av datorn, tele2:s router och min egen router (Asus AC86U) + en del trixande + ytterligare en omstart fick jag till slut igång internet, men sedan dess är internet supersegt. Webbsidor tar ibland en evighet att ladda, google.se laddar ganska snabbt, men t.ex. Sweclockers, twitch, simbrief + de flesta övriga sidor är väldigt sega. Firefox är min standardwebbläsare, men Chrome och Edge är inte mycket bättre (särskilt inte på t.ex. Twitch).

Har testat med min bärbara (Win 11, trådlös anslutning) har samma problem. Har inte testat att köra direkt mot tele2-routern, ska göra det och även se om uppgradering av firmware på Asus-routern hjälper. Till saken hör också att jag gjort ooklas:s hastighetstest som visar fullgod hastighet (se bild nedan) och även ping till sunet utan anmärkning (14 ms).

Har haft en del problem med tele 2:s internet tidigare under hösten (bl.a. låg det nere en längre tid i början på hösten (de hade göra en vecka att få ordning på det från det att jag felanmälde).

Någon som har en tanke om var felet finns?