Metallfläkt håller prestandalöfte – tystare än Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tyvärr går det nog inte att serva lagren. När de är utslita så är det väl bara att kassera dem.
Alphacool säger själva att livslängden är 100000 timmar vid 25C, vilket är lite mer än 11 år vid 24/7, men ingen info om vilken garantitid de lämnar.

HDB, FDB och liknande lager är ju inget mer än glorifierade glidlager i grund och botten, enda skillnaden är att de har skåror i axeln/lagerblocket som pumpar tillbaka vätskan vid rotation, så den skapar en tunn oljefilm som minskar friktionen ytterligare i glidlagret. Detta är även anledningen till att de kan monteras både horisontellt och vertikalt vilket inte vanliga glidlagerfläktar kan.
Någon gång kommer de att torka ut, på grund av att tätningarna går inte att få så täta helt enkelt, visst det kan gå att fylla på med olja ifall detta händer, men det är ju ingen garanti. Vem vet de kanske har formulerat någon specialsmörja som inte går att få tag på för oss vanliga heller.

Dock är det kul att en sådan som att göra chassit i metall har gjort en så stor skillnad mot alla andra fläktar.

Jaha synd, jag hade hoppats på kullager.

Permalänk
Medlem

Förköpt 4 st av Power varianten, hejdå RGB och Lian-Li, välkommen Alphacool

Metall eller inte, 6 polig motor och o-ring lär dämpa vibrationerna oavsett vad. Kan omöjligt va sämre än mina Lian fläktar.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

11-12 veckors leveranstid enligt deras sida. Då hinner nog någon annan kopiera och lansera dom.

Permalänk
Medlem

Känns som ett dråpslag för noctua och andra som säljer fläktar. Jag har väl trott att vi närmat oss någon form av optimerad gräns, framförallt nu när noctua tagit ett halvt årtionde på en fläkt och flera år till att skala upp den 20mm till…

Kul för marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som ett dråpslag för noctua och andra som säljer fläktar. Jag har väl trott att vi närmat oss någon form av optimerad gräns, framförallt nu när noctua tagit ett halvt årtionde på en fläkt och flera år till att skala upp den 20mm till…

Kul för marknaden!

Jag tror noctua gjort lite som intel gjorde förut.
De har blivit bekväma och levt på märket i många år nu medans konurenterna sakta tagit in.
Nu står de där med byxorna nere, skall bli intressant om de klarar av att gå från nära noll till att faktiskt börja utveckla saker.

En brasklapp för denna produkt är så klart att den också håller i längden så det inte blir problem om något år med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Siffrorna som Alphacool presenterade från början var dock också från Igor's Lab (källa), så det är fortfarande ingen utomstående som faktiskt testat fläkten.

Tyckte igors lab siffrorna på flöde ser lite off ut, precis som de alphacool presenterade (kurvan startar inte på noll om man tänker sig hur den skulle se ut nedåt 0 rpm). Kansle därför.

Jag väntar med spänning på fler tester innan jag köper. Men nog fasen skulle de göra sig bra i mitt fractal north i alla fall utseendemässigt.

Permalänk
Medlem

Trist att de bara släpps som 120mm, det är ju 140mm man vill ha.

Dock jävligt coolt med Silver och Guld

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jaha synd, jag hade hoppats på kullager.

Hade nog varit omöjligt för att uppnå den låga ljudnivån de var ute efter. Kullager rasslar rätt illa tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

aha! då riskerar man inte att få ett avklippt finger heller! Jo absolut men i väldigt kompakta system kan det vara svårt att veta när du trycker dit sista sidan. Använder även extra fläktgaller för att det ska funka

har också ett par ITX system så vet det kan vara pilligt! haha

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som ett dråpslag för noctua och andra som säljer fläktar. Jag har väl trott att vi närmat oss någon form av optimerad gräns, framförallt nu när noctua tagit ett halvt årtionde på en fläkt och flera år till att skala upp den 20mm till…

Kul för marknaden!

Hur var det för alla andra fläkttillverkare när noctua kom ut på marknaden? Ungefär samma sak nu som då.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Trist att de bara släpps som 120mm, det är ju 140mm man vill ha.

Dom släpper 140mm variant i Mars nästa år, enligt Alphacool själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

Väldigt spännande produkt, nyfiken på hur tillförlitliga deras glidlager är.
Var ju populärt för flera år sedan med glidlager, lägre ljudnivå fast fläktarna dog efter 2-3 år.
Kullagersfläktar brukar gå bra i nästan 10 år innan man behöver tillföra ny olja.

Det är bara ramen runt som är av metall, fläktbladen är av plast.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Verkar prestera riktigt bra, men 350Kr för en fläkt är fortfarande lika dyrt som en noctua, så visst kanske mer prisvärd i det segmentet, men en 20 kronors fläkt gör ofta jobbet.

Själv kör jag helt utan fläktar för att spara pengar, jag sitter och blåser på flänsarna. Det gör jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jaha synd, jag hade hoppats på kullager.

Äh, livslängden på kullager är finit. I teorin håller ett hydrodynamiskt lager i all evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Det är bara ramen runt som är av metall, fläktbladen är av plast.

Vad har det med hjullager/glidlager o göra som han pratade om..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Kul, på tiden att det kommer lite innovation i det området.

Som folk skrev i tråden om nyheten:

  • Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt.. I smell horseshit. A big fricking pile of it.

  • Detta är såklart inte möjligt

  • Självklart det e BS Denna lansering får Onecoin att verka en trolig historia...

  • Jomentjänare, visst serrö.

How's that humble-pie?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kul, på tiden att det kommer lite innovation i det området.

Som folk skrev i tråden om nyheten:

  • Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt.. I smell horseshit. A big fricking pile of it.

  • Detta är såklart inte möjligt

  • Självklart det e BS Denna lansering får Onecoin att verka en trolig historia...

  • Jomentjänare, visst serrö.

How's that humble-pie?

Jag äter min humble pie när graferna som presenteras ser rimliga ut. Än så länge väntar jag på fler tester innan jag tar första tuggan. Men självklart käkar jag hela pajen och kanske lite till om detta stämmer. Och öppnar plånkan på vid gavel också. 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andyah:

Vad har det med hjullager/glidlager o göra som han pratade om..

Vet inte om du var med när fläktarna var helt i metall, då käkades oljan upp och kullagerna slets ut väldigt snabbt.

Antog att det var, det handlade om.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Oavsett så är jag en 🤘 small metal fan 🤘

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Va tror ni om att ersätta dessa fläktar på en Liquid Freezer II 360? Kör de fläktarna upp till ca 1700~1730rpm på hög belastning då jag tycker det är ungefär där de börjar låta lite. De svart-vita fläktarna skulle också matcha bra i mitt svart-vit tema och dessa kunde ju lätt köras 2000 rpm med den ljudnivån. Kanske man kan vinna en 2~3C och samtidigt minska ljudnivån ett snäpp kanske?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom släpper 140mm variant i Mars nästa år, enligt Alphacool själva.

Fantastiskt! Tack.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt sugen på uppgradering..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Trevligt med innovation. Jag som föredrar lite stängda lådor behöver ju satsa på bra klös i fläktarna, men vill för dens skull inte ha höd ljudnivå. Komponenterna lär ju inte precis gå svalare i utvecklingen framgent.... Tråkigt dock då jag sitter på 5x a12x25 svarta. Kostar ju redan 350kr styck så att byta känns ju rätt omotiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Kul, på tiden att det kommer lite innovation i det området.

Som folk skrev i tråden om nyheten:

  • Tycker mig känna lukten av.... dynga..? Ganska stark lukt faktiskt.. I smell horseshit. A big fricking pile of it.

  • Detta är såklart inte möjligt

  • Självklart det e BS Denna lansering får Onecoin att verka en trolig historia...

  • Jomentjänare, visst serrö.

How's that humble-pie?

Lite mindre dynga nu när Igor är med på tåget, men håller med att oberoende tester behövs

Det känns som att något blivit fel med hans testmetodik eller mätvärden, eller det känns som mer rimligt i alla fall

Permalänk
Medlem

Detta verkar för bra för att vara sant nästan.
Men om detta bekräftas vara den faktiska prestandan är det väldigt spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Dom släpper 140mm variant i Mars nästa år, enligt Alphacool själva.

180mm då?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag äter min humble pie när graferna som presenteras ser rimliga ut. Än så länge väntar jag på fler tester innan jag tar första tuggan. Men självklart käkar jag hela pajen och kanske lite till om detta stämmer. Och öppnar plånkan på vid gavel också. 😅

Igor's Lab är inte kända för att spy ur sig en massa felaktiga uppgifter precis Om något så hittas fel och uppdagas.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Wow!
Bättre än vad jag trodde. Till skillnad från alla andra dyra fläktar verkar ju denna åtminstone vara värd pengarna.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vi har exemplar på väg till testlabbet som @JonasT klickat hem, men dessvärre dröjer det ett antal veckor innan de anländer

Om ni har möjligheten gör gärna en RTA mätning, gärna mot tex Noctua.
På så vis ser man frekvens vs dB och kan då ev dra slutsatser om hur stor roll resonanser spelar roll.

Dock krävs en mick med ordentligt lågt brusgolv.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomika:

Igor's Lab är inte kända för att spy ur sig en massa felaktiga uppgifter precis Om något så hittas fel och uppdagas.

Han var ju åtminstone en stor källa till allt detta med POSCAPs på RTX 3000-serien som delade in alla kort i "bra" och "i princip feltillverkade"... tills NVIDIA fixade problemet med en drivrutinsuppdatering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200