Veckans fråga: Vilken speditör tycker du fungerar bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Den filmen producerades dock på den tiden när de satsade resurser på att höja kvalitén på sina transporter.

Idag är det tyvärr helt bortblåst till förmån för att försöka pressa upp volymer samtidigt som man drar ner på alla resurser. Skulle fått ett administrativt jobb på Schunker för några år sedan, men märkte snabbt hur det inte ens fanns någon realistisk idé eller vilja att upprätthålla någon slags grundläggande kvalitet längre, samt helt orealistiska vinstkrav uppifrån samtidigt som man dragit in de ekonomiska resurserna som krävdes för att realisera vinsterna. Slutade innan jag hann börja, som tur var.

Permalänk
Medlem

Postnord är oslagbara.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den filmen producerades dock på den tiden när de satsade resurser på att höja kvalitén på sina transporter.

Idag är det tyvärr helt bortblåst till förmån för att försöka pressa upp volymer samtidigt som man drar ner på alla resurser. Skulle fått ett administrativt jobb där för några år sedan, men märkte snabbt hur det inte ens fanns någon realistisk idé eller vilja att upprätthålla någon slags grundläggande kvalitet längre, samt helt orealistiska vinstkrav uppifrån samtidigt som man dragit in de ekonomiska resurserna som krävdes för att realisera vinsterna. Slutade innan jag hann börja, som tur var.

Bolaget har väl inte funnits på typ 30 år?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Saknar möjligheten att välja flera val. Jag klr alltid Postnord, Budbee eller instabox som första val. Tycker de funkar riktigt bra allihop. Men även DHL är ok många gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Bolaget har väl inte funnits på typ 30 år?

Sorry, syftade på Schenker.

Permalänk

vad som helst så länge det inte är Bring, de har lyckats tappa bort ett paket, sen plötsligt hittat det, sen lämnat sagda paket, tomt med vad som såg ut som någon skurit med en kniv, igentejpad.

sen skylde de på att avsändaren via amazon hade skrivit fel kollinummer, som genereras automatiskt, att det paketet tog sig till karlstad, sen plötsligt kunde de inte skanna det, tog dem en dag att sätta ny lapp, men fem dagar att skanna in det igen i systemet.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

I tjänsten, jetpak och schenker

Privat spelar det ingen roll, men brukar nog bli postnord

Permalänk
Medlem

I den mån jag kan handlar jag lokalt för att gynna lokala företag. Det innebär ofta att jag åker 9 mil från den lilla glesbygdsby jag bor i, in till butikerna i staden och hämtar själv, så min favoritspeditör är helt enkelt "jag själv". Givetvis samlar man på sig så många ärenden som möjligt, så det blir sällan nån extrakörning för en grej.

Då VET jag att grejorna hanterats varsamt i frakten hit, inte skjutits med katapult tvärs över postcentralen, backats över 4ggr av lastbilar, råkat hamna på nåt ställe 40 mil bort, stått ute 2 dagar i regn, sedan till omsortering 120 mil bort och därefter manglats igen under en lastbil, åkt katapult 2ggr till i olika terminaler, lastbil igen sista sträckan för att slutligen kastas från hytten och paketet landar som nån transportföretagens parodi på zip-fil i en snöhög utanför, en tiondel så stort som det var då det lämnades in.

Det är en fasa varje gång man ska få paket, hur trasigt är det den här gången? Det skulle behövas "kartonger" av 120mm pansarplåt och jag är säker även sådana skulle bli buckliga i frakten.

Permalänk
Medlem

Jag bor ute på ”landet” 2 mil utanför stan och har haft hiskeliga besvär med hemleveranser från många bolag. PostNord är de enda som brukar hitta, (eftersom de levererar post hit). Andra bolag har man fått mejla, messa, leverera GPS koordinater osv. Ändå har vissa misslyckats ett flertal gånger i rad. Så jag håller med, PostNord brukar vara förstahandsvalet när jag beställer hemleverans.

Edit: glömde att säga att vissa bolag verkar ha satt i system att är det utanför stan så dumpar man leveransen på för dem lämpligt ställe. Nån gång tyckte de att jag skulle åka 5 mil för att hämta ett paket jag dessutom betalt extra för att få hemlevererat.

Tillägg
Visa signatur

OS:Windows 11 24H2 Pro for Workstations Insider Preview 64-bit Build 26200.5001|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2001 |Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe 4|Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe 4|Samsung 980 Pro 1 TB, PCIe 4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe 3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 64GB DDR4-3600|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Bästa ombudsleverans: Instabox
Bästa hemleverans: Best

Jag bor dock relativt centralt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns som att det beror på var man bor och inte vem som har bäst tjänst. Närhetsmässigt har jag instabox och PostNordbox närmst, därefter är det DHL, schenker och längst bort PostNord ombud. Närmast 100m längst bort 500m. Själv gillar jag instabox bäst, enkelt för sambon att hämta då det inte kräver id eller BankID och det är närmst.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tycker nog Postnord fungerar bäst, särskilt när de började med paketboxar. Innan dess använde jag bara Instabox som fungerade mycket bra med snabb leverans, men senaste åren har de blivit sämre, ofta t.ex. så tar det längre tid att leverera till boxen närmast mig, vilket inte var något problem förr. Så de har förmodligen minskat antalet utkörningar. Hittills har även Airmee fungerat bra (som jag använt mest senaste månaderna efter jag betalat för Prime)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Airme måste vara det sämsta pisset av alla. 2 gånger av tre hittar de inte vart de ska och leveransen försenas. Sist ringde det en kille som ropade " i cant hear you" sen la han på och jag fick ett meddelande att det inte kunde levereras för han inte kom in i porten... Jag bor i radhus med upplyst entre och tydlig numrering på fasaden.

Det är ett stort problem då jag handlar mycket från Amazon och de använder Airme..

mer info
Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Medlem

Har ni så stram budget på sweclockers att ni måste åka med postnord nuförtiden Noelia?

För övrigt så känns det väl rätt tryggt med postnord. Väldigt sällan jag har haft problem. Har faktiskt inte haft några problem med någon speditör alls dom gångerna det har varit något annat.

Permalänk
Medlem

Trots att dom är långt ifrån perfekta så måste jag nog säga postnord. När man bor på en relativt liten ort som jag göra så är alternativen inte lika många som om man bor i en stor stad. Postnord har flest valmöjligheter och är lättast att komma åt om man ska hämta ut paket (har flest utlämningsställen) m.m. Men jag skulle inte vilja påstå att min erfarenhet av dom är fläckfri på nåt sätt. Så länge det bara funkar så är det väl inga större problem, men om nåt blir fel och man måste ta kontakt med kundtjänst så är dom verkligen inge roliga att ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några direkta dåliga erfarenheter av Postnord privat (via jobbet innan var en annan femma). Men Instabox vinner för mig, på något sätt så kan man beställa saker på kvällen och de är framme på förmiddagen dagen efter ändå.

Skönt också att bara behöva promenera ca 3 minuter till min närmsta box.

Permalänk
Hedersmedlem

Glömmer aldrig, United Pajas Service. Har aldrig någonsin funkat smärtfritt, om alls.

Permalänk
Medlem

Postnord. Visst, deras kundsupport är urursel när det behövs, också dyra avgifter vid fel, men de andras är dåliga de också. Postnord har också paketboxar samt 6 dagarsveckor så de passar till det mesta.

Har haft mer strul med Db shenker, samt är deras försäkring inte att lite på. Tar även i genomsmitt 0.5 dagar längre, exklusive helg.

Instabox kan ibland vara snabbaste alternativet, men är inte för att skicka privat, alla bolag erbjuder det ej och paketboxar finns inte överallt.

Dhl har mindre flexibelitet, längre tider och sämre tracking.

Airmee tar man väl bara gratis från Amazon 😅
Rolig kille i vit skåpbil som man slipper växla ord med, bryr sig inte ens om vem som hämtar upp det

Permalänk
Medlem

Utan att utnämna någon som bäst vill jag ge en skrapa till Bring för att de är absolut sämst. De sätter i system att skita i att dela ut paket, de försöker inte ens dela ut paket utan man får ett meddelande om att de försökt leverera paket men att man inte varit anträffbar.

Permalänk
Medlem

För hemleverans: Best.
För leverans till utlämningsställe: Postnord eller DHL - så länge jag sluppit hemleveransförsök och fått välja utlämningsställe. Tyvärr gillar Postnord att låta saker gå till företagscentret där jag bor, och det ligger dumt till och har kassa öppettider. Får jag välja blir det inne i en stor matbutik nära mig med bra öppettider.
För leverans till paketbox: Instabox - men jag upplever att färre och färre ställen erbjuder det nu, konstigt nog.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalthor:

Har ni så stram budget på sweclockers att ni måste åka med postnord nuförtiden Noelia?

Det är nog bara hennes lek eller sovlåda

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Kör alltid Postnord när det är tillgängligt och undviker alltid DHL efter riktigt dåliga erfarenheter.
Har ovanligt stor postlåda i porten så även lite större paket får plats där i vilket Postnord utnyttjar till max medan alla andra bara skickar paketen till närmsta utlämningsställe utan att ens försöka. Bara det är guld värt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Brukar välja mellan PostNord, Early Bird och Instabox. Oftast Early Bird om valet finns då jag vill ha försändelsen till dörren och utan att jag behöver vara hemma/vaken eller ta emot, men det är mest småsaker.

Undviker ombud så långt det går pga köer och att behöva ge sig i väg.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag gillar faktiskt Airmee som Amazon använder, leverans till dörren, och vill man att de ska gömma paketet på ett ställe skriver man en notis.

Postnord är sega med leveransen. Ibland får man sms, andra gånger mail. Ibland får man väntar 2 dagar på avi i pappersform.

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Jetpak. De ringer innan och undrar om man är hemma. Vid en leverans sa jag att jag var på jobbet när de ringde och då kom de förbi jobbet med paketet istället.
Bring levererade paket en måndag när beställning gjorts på lördagen. Väljer ändå service före snabbhet.

Permalänk
Medlem

Tycker att Postnord funkar bäst. Har oftast fått mina paket i tid. Ibland med en dags fördröjning.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Instabox eller PostNord i första hand. Bring fungerar också men de levererar inte på lördagar till ombud vilket är synd.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Alla jag testat utom UPS har funkat utmärkt där jag bor.

Ett paket har försvunnit med Postnord de senaste 10 åren, men har också använt dem överlägset flest gånger, så har inget rättvist jämförelseunderlag.

Instabox är blixtsnabba när de funkar, men tre av omkring tio paket har blivit försenade en eller två dagar pga vad jag antar är kludd från deras sida. Det har stått att paketet är under utkörning, för att leveransen till paketbox sedan ska ha misslyckats. Märkligt.

Early Bird ger oöverträffat snabb leverans om man beställer tidigt på dagen från någon som har sitt lager hyfsat i närområdet. De använder tidningsbuden, morgonen efter ligger prylarna i facket utanför dörren. De har seglat upp som en ny favorit.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Schenker.

Permalänk
Medlem

En av de sämsta är UPS som skickar till ett ombud 4 kvarter bort när det närmsta ligger 1/2 kvarter bort. Shoppar aldrig mer från sajter som erbjuder UPS.