Permalänk
Medlem

nej använder färsk ost oftast Philadelphia.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

97% av fallen ja, de andra 3%:en är när man är lat och äter hårdbröd plus falukorv eller ost.

Norrgott/bregott till hårt, lätta till mjukt bröd.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Spelar väl ingen roll vilken flumtitel folk väljer att ge bredbart smör i den här frågeställningen. Folk som brer sitt bröd med bregott har smör, och har inte margarin, på sin smörgås.

Men nu fastslog arbetsmarknadsdomstolen att arla får böter om dom marknadsförs som smör

Nä jag säger inte att det är margarin men det är inte smör heller
För då skulle inte arla få böter.

Ett exempel på hur smör ser ut

Permalänk
Medlem

Egen och andras forskning konstaterar följande fakta när du transporterar mackor till TV-soffan: Ju kletigare pålägg och desto dyrare matta ju större är sannolikheten att mackan faller med den kletiga sidan ner på den dyra matta,

Murphys lagar är universiella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag kör den här jag - smaken tillräckligt bra för att man inte ska bli arg, vilket är fallet vid renare margarinprodukter.

<Uppladdad bildlänk>

Den här är alltså också olaglig då den innehåller raps förutom smör?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Läste intresserad denna tråd. Saknar dock avokado som pålägg. många fördelar som smör substitut. Miljöproblem kanske men smör har också miljöproblem. Äter också bröd torrt.

Och kartellproblem nu för tiden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Den här är alltså också olaglig då den innehåller raps förutom smör?

Det står ju "smör & raps". Technically correct, the best kind of correct.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den här är alltså också olaglig då den innehåller raps förutom smör?

Den innehåller väl det som det står. Produkter av Bregott-typ görs genom att man utgår från smör och arbetar in rapsolja (det var annan olja från början dock) och lite vatten (rapsolja är ju fetare än smör). Jag har inte prövat, men rent principiellt kan man göra det här hemma också. Frågan är väl mer huruvida utformningen kan anses vilseledande eller inte genom att smör är för dominerande. Jag vet inte om det är prövat.

Även på Bregott står det, fast i mycket mindre stil "Smör, rapsolja och en nypa salt" på locket, medan varumärket är dominerande.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis i folkmun när man talar om smör så menar man bords-smör oftast då Bregott. Det riktiga smöret brukar man kalla matsmör eller baksmör alternativt fackuttrycket smörstav. Min farmor brukade kalla bordssmör/Bregott för Konstsmör. Tycker jag är ett bra ord att använda.

Själv har jag alltid smör på mina mackor. Blir alltid godare även med tex marmelad på. Det här med att mackor är onyttigt. Jag tror våra kroppar tål mer än vi tror samt att matsmältningssystemet kan anpassa sig så att det inte blir så chockat av kolhydrater. Jag tycker mig inte kunna se några livslängdsskillnader mellan brödrika kulturer som våran och Frankrike och andra som inte äter mackor. Finns så mycket hets kring det här med mat och hälsa....

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Bredgott är inte smör. Det är smör+vegetabiliskt fetter+vatten och emulgeringsmedel. Det roliga är ju att man kan göra det själv med en vanlig hyfsad matberedare, spara en massa pengar (dyrt vatten i Bredgott). Men det brukar jag inte göra, för smör ska ändå vara smör. Allt annat är trams.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vanligtvis i folkmun när man talar om smör så menar man bords-smör oftast då Bregott. Det riktiga smöret brukar man kalla matsmör eller baksmör alternativt fackuttrycket smörstav. Min farmor brukade kalla bordssmör/Bregott för Konstsmör. Tycker jag är ett bra ord att använda.

Själv har jag alltid smör på mina mackor. Blir alltid godare även med tex marmelad på. Det här med att mackor är onyttigt. Jag tror våra kroppar tål mer än vi tror samt att matsmältningssystemet kan anpassa sig så att det inte blir så chockat av kolhydrater. Jag tycker mig inte kunna se några livslängdsskillnader mellan brödrika kulturer som våran och Frankrike och andra som inte äter mackor. Finns så mycket hets kring det här med mat och hälsa....

Nej det heter ju bara smör. Sen begriper man ur kontext vad som är vad. Men i alla matrecept jag gjort har det stått smör alt margarin inte matsmör

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Bredgott är inte smör. Det är smör+vegetabiliskt fetter+vatten och emulgeringsmedel.

Nej, vanligt Bregott innehåller bara smör, rapsolja, vatten, salt och A & D-vitamin. Den som heter "Mindre" innehåller dock modifierad potatisstärkelse för att binda upp allt vatten de fått ha i för att få ned fetthalten.

rättstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nej det heter ju bara smör. Sen begriper man ur kontext vad som är vad. Men i alla matrecept jag gjort har det stått smör alt margarin inte matsmör

I recept så antar man väl att folk använder det korrekta smöret och behöver då inte specificera vilket smör som avses men om jag tex skulle skriva en inköpslista till nån familjemedlem som ska åka och handla då kan det vara bra att specificera vad man menar för skriver man bara smör så antas det nog oftast att det handlar om bordssmör/Bregott vilket blir fel om man är ute efter smör till just bakning/matlagning.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, vanligt Bregott innehåller bara smör, rapsolja, vatten, salt och A & D-vitamin. Den som heter "Mindre" innehåller dock modiiferd potatisstärkelse för att binda upp allt vatten de fått ha i för att få ned fetthalten.

Du har säkert rätt, men min poäng är fortfarande att allt som inte enbart innehåller smör är meningslöst att kalla för smör på mackan.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Alla vet vad som menas, men ändå måste besserwissar komma med det otroligt viktiga "bregott är inte smör".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alla vet vad som menas, men ändå måste besserwissar komma med det otroligt viktiga "bregott är inte smör".

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Bredgott är inte smör. Det är smör+vegetabiliskt fetter+vatten och emulgeringsmedel. Det roliga är ju att man kan göra det själv med en vanlig hyfsad matberedare, spara en massa pengar (dyrt vatten i Bredgott). Men det brukar jag inte göra, för smör ska ändå vara smör. Allt annat är trams.

Det heter Bregott och är gott...

Permalänk
Medlem

Japp, alltid. Torrt och tråkigt annars + måste ha något så att ost/skinka/korv etc. ligger kvar.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alltid smör (mest Bregott).

det är ju antingen bregott eller smör smör.
Allt annat kan ju inte klassas som smör när de knappt är 40%... T.o.m bregott är under 50% smör nu.. Blir mer och mer vatten

Skrivet av orginallinus:

Bredgott är inte smör. Det är smör+vegetabiliskt fetter+vatten och emulgeringsmedel. Det roliga är ju att man kan göra det själv med en vanlig hyfsad matberedare, spara en massa pengar (dyrt vatten i Bredgott). Men det brukar jag inte göra, för smör ska ändå vara smör. Allt annat är trams.

jo göra själv är bäst om man orkar, men på rea kan bregott funka. Elvisp funkar fint. Problemet är att smöret här inte är det godaste, samt såklart måste man ha det ute så man kan bre ifall det inte är en blandning

Permalänk
Medlem

Steker i smör och har Bregott på mackan.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Men nu fastslog arbetsmarknadsdomstolen att arla får böter om dom marknadsförs som smör

Nä jag säger inte att det är margarin men det är inte smör heller
För då skulle inte arla få böter.

Ett exempel på hur smör ser ut

<Uppladdad bildlänk>

Det är som att säga att vin inte är samma sak som ren alkohol och därför har man ingen alkohol i en rödvinssås, bara vin.

Om du ska göra en macka utan smör på och använda bregott så måśte du först separera bort smöret till bara rapsolja, salt och vatten. Lycka till med det.

Permalänk
Medlem

Gjorde valet att ta bort det helt från inköpslistan från första början, just för att slippa tänka på att köpa det, samt att det ger inte mig inte någon form av njutning.

Permalänk
Musikälskare

På mackan ja, på knäckebröd nej

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

japp, alltid Norrgott (bregott) normal eller extrasaltat. perfekt konsistens. tar det slut en lördagsmorgon åker baksmöret fram. men kräver rumstemp innan det är bredbart. har hänt att jag osthyvlat smör i desperation

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Alla vet vad som menas, men ändå måste besserwissar komma med det otroligt viktiga "bregott är inte smör".

jo håller typ med, men seriöst, var går gränsen? 10% smör?Margarin? Endast matolja? Jordnötssmör? Avocado (som någon nämnde 😅)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det är som att säga att vin inte är samma sak som ren alkohol och därför har man ingen alkohol i en rödvinssås, bara vin.
...

Om du ska göra en macka utan smör på och använda bregott så måśte du först separera bort smöret till bara rapsolja, salt och vatten. Lycka till med det.

Hur kunde du missa bilden ja la in i inlägget??? Eller är det bara jag som ser bilden
Iaf är det en bild på ett paket smör....

INTE bregott

Förstår du skillnaden på smör o bregott? Paketen ser ju inte ens likadana ut 🤦

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag bytte till olivolja för några år sedan. Lite nyttigare fettsammansättning och nästan lika gott. Är jag på semester så är det bregott igen dock!

Edit: För de som vill testa rekommenderar jag varmt Coop Änglamark olivolja för de har en kork som gör att man lätt kan droppa lagom mycket olja på en macka.

COOP 😮

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Hur kunde du missa bilden ja la in i inlägget??? Eller är det bara jag som ser bilden
Iaf är det en bild på ett paket smör....

INTE bregott

Förstår du skillnaden på smör o bregott? Paketen ser ju inte ens likadana ut 🤦

Oavsett vad det ena eller andra är så är det som argument enastående uselt att smör levereras i just sådan förpackning.

https://www.arla.se/produkter/bregott/normalsaltat-smor-rapso...

https://www.arla.se/produkter/svenskt-smor/normalsaltat-smor-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Mindre salt?

Eller hur? Extrasaltade är ju hemsk. Snacka om saltbomb.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har märkt en "trend" på jobbet att fler avstår smöret på mackorna än tidigare.

Hur gör du?

Det är ganska sällan jag äter mackor men när jag gör det så berör det lite på. Är det hårt pålägg så blir det med smör annars blir det torrt. Men är det en macka med typ ravioli, mjukost, makrill, keso eller något annat som inte är torrt så brukar jag inte orka hålla på med smör. Det blir överflödigt på något vis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.