Förvånande fynd: Singla slant är inte ren slump

Permalänk
Melding Plague

Förvånande fynd: Singla slant är inte ren slump

Singla slant – det enklare sättet att helt slumpmässigt välja mellan två saker. Eller? En ny studie visar att det inte verkar stämma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För litet urval samt skulle det vara bättre med en och samma maskin som singlar slanten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Slumpen bryr sig inte om resultatet innan. Du kan ha en 50-50 chans till något och få samma 100 000 på rad. Osannolikt men inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

Klart man kan påverka utfallet om man tränar tillräckligt, det tycker jag säger sig självt. Träna tillräckligt länge och du kan säkert styra det nära 100% av tiden också.

Permalänk
Medlem

Ämnet bör studera vidare med samtliga valutor och valörer. Även sedlar bör undersökas.

Permalänk
Medlem

Halvt ot, men det vanligaste misstaget kopplat till statistik människor gör är ju "nu har X hänt så många gånger, så nästa gång måste det bli Y". Undrar vilket universellt RAM-minne de tänker sig att den historiken lagras i.

Det är väl också tyvärr motorn i nästan alla spelmissbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

För litet urval samt skulle det vara bättre med en och samma maskin som singlar slanten.

Det blir ganska meningslöst med en maskin. Källan här är ju att folk tydligen singlar slant på ett sätt så att samma sida man hade upp först hamnar upp igen när den fångas > 50% av gångerna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Onödig fakta, älskart. Seg fredag?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

När jag var ung lärde jag mig att konsekvent kunna singla, fånga med ena handen och i princip alltid få samma resultat (blev motsat det som låg uppåt när man började). Dock är det väl just det där med att fånga den som är problemet, låter man den landa på marken blir det genast svårare.

Och även om man inte ens försöker så är ju ett mynt inte symmetriskt, så bara där borde det falla oavsett.

Permalänk
Medlem

Om det är olika struktur på de två sidorna, vilket det brukar vara på mynt, så tro fan att det inte är slumpmässigt. Har folk verkligen trott det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det ligger väl inom ramarna för vad som är icke signifikant.
178184 på ena sidan och 172572 på den andra är inte nån stor skllnad direkt. Kör 350k till och se om det upprepar sig i alla fall.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

För litet urval samt skulle det vara bättre med en och samma maskin som singlar slanten.

Det beror väl på vad man ska testa.
Ska man testa om ett mynt kan landa på båda sidor vid kast som rimligen bör ge slumpat utfall så är svaret ja.

Men.
Om man vill testa hur utfallet blir vid faktsiskt tillämpning - när människor använder det här i verkligeheten så blir det värdelöst att testa med en robot. Det missar i såfall vad man vill testa.
Poängen är just den att människor i verkligheten när de singlar slant verkar göra det på ett sådant sätt att det inte ger helt slumpmässigt utfall.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Det ligger väl inom ramarna för vad som är icke signifikant.
178184 på ena sidan och 172572 på den andra är inte nån stor skllnad direkt. Kör 350k till och se om det upprepar sig i alla fall.

https://i.imgur.com/WVTrwt8.png

Var lite det jag också tänkte.

Skillnaden är liten – 50,8 mot 49,2 procent för respektive sida – men ändå tydlig.

Får väl ändå anses vara inom någon slags margin of error/noise nivå eller nåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är olika struktur på de två sidorna, vilket det brukar vara på mynt, så tro fan att det inte är slumpmässigt. Har folk verkligen trott det?

Det är inte vad man har testat här riktigt. Givetvis är det här känt - men man har alltså utformat testet på så sätt att det man önskat testa inte ska störas av det fenomenet.

" The authors of the new paper conducted 350,757 flips, using different coins from 46 global currencies to eliminate a heads-tail bias between coin designs."

Vad har man testat då?

"A global team of researchers investigating the statistical and physical nuances of coin tosses worldwide concluded that a coin is 50.8% likely to land on the same side it started on"

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Slumpen bryr sig inte om resultatet innan. Du kan ha en 50-50 chans till något och få samma 100 000 på rad. Osannolikt men inte omöjligt.

Det handlar inte om föregående utfall, utan vilken sida som är upp när myntet singlas.

>> that a coin is 50.8% likely to land on the same side it started on

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Mynten har olika mönster på båda sidorna, dvs olika vikt.
Tänker spontant tunga sidan borde ha större chans.

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte så konstigt tänker jag.

När du singlar så snurrar myntet, varje halvt varv är en viss sida upp. Den sida som först var upp har alltid en fördel, hur stor fördel beror på antal varv myntet snurrar.

Sen finns det 1000 andra faktorer men dessa kanske påverkar båda sidor mera jämt.

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Detta är väl inte så konstigt tänker jag.

När du singlar så snurrar myntet, varje halvt varv är en viss sida upp. Den sida som först var upp har alltid en fördel, hur stor fördel beror på antal varv myntet snurrar.

Det var min första tanke också. Men å andra sidan så får man väl anta att myntet behöver rotera åtminstone ett halvt varv för att det ska räknas som att singla slant? Då borde det istället vara andra sidan som har en fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det var min första tanke också. Men å andra sidan så får man väl anta att myntet behöver rotera åtminstone ett halvt varv för att det ska räknas som att singla slant? Då borde det istället vara andra sidan som har en fördel.

Ja och nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Det handlar inte om föregående utfall, utan vilken sida som är upp när myntet singlas.

>> that a coin is 50.8% likely to land on the same side it started on

Korrekt. Men har du i detta fall 50,8% chans till t.ex heads då det var den det började med uppåt. Så kan du ändå få tails 100 000 på rad, vilket då skulle fucka upp datan och göra den skev. Men de som gjorde denna studie är troligen 10000 gånger bättre på statistik än mig och vet vad de sysslar med.

Men denna studie var bara för att stärka en tidigare studie, vilket gör den viktig. En gång är ingen gång som det kallas.

Kan de göra liknande utfall i en tredje studie så har de ett mönster.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att klaga på andras arbete, men alltså.. På vilket sätt är detta en nyhet som passar på SweClockers?

Datorer, hård/mjukvara, telefoner, teknikföretag, IT-politik...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Det ligger väl inom ramarna för vad som är icke signifikant.
178184 på ena sidan och 172572 på den andra är inte nån stor skllnad direkt. Kör 350k till och se om det upprepar sig i alla fall.

https://i.imgur.com/WVTrwt8.png

https://arxiv.org/abs/2310.04153

Det är ett ganska stort forskarlag som bekräftar ett tidigare resultat. Kul att kommentarsfältet på SweC har bättre koll

Permalänk
Medlem

Så det är något mer sannolikt att man får samma resultat om man försöker göra kastet på samma sätt som man gjorde precis innan? Låter inte helt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Korrekt. Men har du i detta fall 50,8% chans till t.ex heads då det var den det började med uppåt. Så kan du ändå få tails 100 000 på rad, vilket då skulle fucka upp datan och göra den skev. Men de som gjorde denna studie är troligen 10000 gånger bättre på statistik än mig och vet vad de sysslar med.

Men denna studie var bara för att stärka en tidigare studie, vilket gör den viktig. En gång är ingen gång som det kallas.

Kan de göra liknande utfall i en tredje studie så har de ett mönster.

Jag tycker att det här är jättekul och helt klart något man kan forska på, men på vilket sätt är det en viktig upptäckt? Jag ser inte riktigt tillfället när en liten skillnad i sannolikhet i myntsingling är kritiskt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Ja och nej.

Det var inte mycket motivering.

Jag tänkte mig först att det skulle vara något liknande Benford's lag (https://en.wikipedia.org/wiki/Benford's_law ) vilket det även lät som du var inne på.

Men nu inser jag att den nog inte passar in särskilt bra alls. Istället tror jag det är så att det finns olika sannolikheter för olika antal varv enligt någon fördelning liknande normalfördelningen, och att de flesta mynten helt enkelt råkar ha en storlek/utformning som gör att det är sannolikare att de vänds ett heltal antal varv. Om man experimenterade skulle man säkert kunna hitta andra storlekar/utformningar av mynten där det är större chans att de roterar ett icke-heltal antal varv.

Permalänk
Medlem

Toss a coin for the Witcher..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Jag tycker att det här är jättekul och helt klart något man kan forska på, men på vilket sätt är det en viktig upptäckt? Jag ser inte riktigt tillfället när en liten skillnad i sannolikhet i myntsingling är kritiskt.

Viktig i den form att det stärker en tidigare forskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Korrekt. Men har du i detta fall 50,8% chans till t.ex heads då det var den det började med uppåt. Så kan du ändå få tails 100 000 på rad, vilket då skulle fucka upp datan och göra den skev. Men de som gjorde denna studie är troligen 10000 gånger bättre på statistik än mig och vet vad de sysslar med.

Sannolikheten att man skulle få samma resultat 100 000 gånger i rad är 0.5100000, eller ca 1 på 1030102 (som jämförelse så uppskattas det t.ex. att det finns ca 1080 atomer i universum). Redan att få 20 av samma i rad kräver i genomsnitt en miljon kast, mer än dubbelt så många som i denna studie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag gillar inte att klaga på andras arbete, men alltså.. På vilket sätt är detta en nyhet som passar på SweClockers?

Datorer, hård/mjukvara, telefoner, teknikföretag, IT-politik...

Håller faktiskt med dig i detta.
I andra nyheter så har Ubuntu 23.10 släppts, OCH dragits tillbaka p.g.a "hets mot folkgrupp" i översättningar.
Det kan iallafall jag tycka är en större nyhet.
Men tyvärr har ju @loevet slutat och @landmarks kan man inte kräva skall behöva dra hela skutan själv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX