Test: Intel Core i9-14900K och Core i5-14600K "Raptor Lake Refresh"

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Då måste du inte vara inne så ofta 😊
<Uppladdad bildlänk>

Så jämför vi med Intel...
<Uppladdad bildlänk>

Notera amd är enbart AM5...

Ser faktiskt ingen direkt skillnad. Månader mellan varje inlägg för de båda.
Dessutom dök det upp fler när jag kollar Intel:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ser faktiskt ingen direkt skillnad. Månader mellan varje inlägg för de båda.
Dessutom dök det upp fler när jag kollar Intel:
<Uppladdad bildlänk>

Ja där ser du, en del har problem med Intel och en del har problem med AMD. Och så byter dom kanske platform och problemen försvinner. Det är väl inte så dumt.

Egna erfarenheter trumfar internetforum 1000 gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Låter som mycket problem om man ska orka byta plattform. Ser aldrig trådar om problem med Ryzens. Så vad var det som krånglade för dig?

Hur har du missat de trådarna? Jag skrivit i då minst 5-7st bara här på Swec.
Det tog emot att byta plattform. Men fan vad skönt det känns. Haft det en månad nu och inte ett enda problem och allt funkar exakt som det ska.
Jag har skrivit det tidigare.

En del underliga buggar i Windows. Fönster som körs i 60hz trots 144hz skärm. Vissa program tar 30-60 sekunder att starta (ser ut som inget händer sen efter en stund ploppar den upp utan problem). Tydligen ett problem med iGPU'n.
Jag har 3st USB hubbar. Dessa spökar. Ibland tappar någon kontakt. Ibland vill den inte fungera förrän efter omstart. BIOS var helt omöjligt att navigera i om USB grejerna var inkopplade. Fick dra ut varje gång. Det laggade nå fruktansvärt.
EXPO och minnesstöd/hanteringar överlag har varit bedrövligt. Jag köpte QVL listade minnen som sedan togs bort från listan. Fick det aldrig stabilt över 4800mhz trots tiotals timmar av försök och felsökning. Bytte till nya QVL listade minnen. Samma sak där fast med lite bättre resultat. Stabilt i ma 5600mhz trots minnen speccade för 6000mhz. Provat alla möjliga minnesinställningar och guider från internet. Nästan ett år i min ägo och 90% av tiden fick allt köras i Stock då det aldrig blev stabilt. Uppdaterade bios vid varje uppdatering. Fler än en ny per månad. Blev aldrig bra. Inte ens med de nya Agesa uppdateringarna.
Sedan trots att jag större delen av tiden kört helt Stock så kunde det hända 2-3 gånger per månad att datorn vägrade boota. Fick reseta bios varje gång för att lösa det.
Ibland ville datorn inte ens stängas av.
Som tidigare påpekat i denna tråd. Stutter kunde förekomma. Men jag märkte sällan av det och tänkte att det mest är på grund av spelen i sig. Nu med Intel känner jag inte av detta alls öht.

Jag såg verkligen fram emot AM5. Min plan var att stanna kvar på plattformen då jag i princip uppgraderar varje generation. Här kunde jag spara lite pengar genom att inte byta moderkort på ett tag. Jag höll ut i ett helt år i hopp om att bios skulle bli bättre och datorn stabilare. Men nej.

Äntligen är jag fri och har nu en dyr dator som faktiskt fungerar.
Detta är min erfarenhet. Andra har kanske haft bättre tur. Men jag har läst om liknande problem.

Kan berätta att jag också sålde mig in stort på AMDs FX serie när den släpptes tillsammans med AMD/ATI grafikkort. Hade allt färdigt och väntade bara på processorn. Dock var jag dum nog att inte vänta på recensioner så prestandan blev ju som det blev men körde ändå på ett tag. Hade även AMD innan Phenom 2.
Av någon anledning slutar det alltid med att jag säljer skiten och går över till Intel/Nvidia och är nöjd tills det är dags att köpa nytt. Nu har jag sagt åt mig själv två gånger att aldrig mer köpa AMD. Men jag kommer säkert ge dom chansen en gång till i framtiden

Kanske har jag bara haft otur? Spelar dock ingen roll för mig. Viktigast för mig är att det fungerar för mig.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

Hur har du missat de trådarna? Jag skrivit i då minst 5-7st bara här på Swec.
Det tog emot att byta plattform. Men fan vad skönt det känns. Haft det en månad nu och inte ett enda problem och allt funkar exakt som det ska.
Jag har skrivit det tidigare.

En del underliga buggar i Windows. Fönster som körs i 60hz trots 144hz skärm. Vissa program tar 30-60 sekunder att starta (ser ut som inget händer sen efter en stund ploppar den upp utan problem). Tydligen ett problem med iGPU'n.
Jag har 3st USB hubbar. Dessa spökar. Ibland tappar någon kontakt. Ibland vill den inte fungera förrän efter omstart. BIOS var helt omöjligt att navigera i om USB grejerna var inkopplade. Fick dra ut varje gång. Det laggade nå fruktansvärt.
EXPO och minnesstöd/hanteringar överlag har varit bedrövligt. Jag köpte QVL listade minnen som sedan togs bort från listan. Fick det aldrig stabilt över 4800mhz trots tiotals timmar av försök och felsökning. Bytte till nya QVL listade minnen. Samma sak där fast med lite bättre resultat. Stabilt i ma 5600mhz trots minnen speccade för 6000mhz. Provat alla möjliga minnesinställningar och guider från internet. Nästan ett år i min ägo och 90% av tiden fick allt köras i Stock då det aldrig blev stabilt. Uppdaterade bios vid varje uppdatering. Fler än en ny per månad. Blev aldrig bra. Inte ens med de nya Agesa uppdateringarna.
Sedan trots att jag större delen av tiden kört helt Stock så kunde det hända 2-3 gånger per månad att datorn vägrade boota. Fick reseta bios varje gång för att lösa det.
Ibland ville datorn inte ens stängas av.
Som tidigare påpekat i denna tråd. Stutter kunde förekomma. Men jag märkte sällan av det och tänkte att det mest är på grund av spelen i sig. Nu med Intel känner jag inte av detta alls öht.

Jag såg verkligen fram emot AM5. Min plan var att stanna kvar på plattformen då jag i princip uppgraderar varje generation. Här kunde jag spara lite pengar genom att inte byta moderkort på ett tag. Jag höll ut i ett helt år i hopp om att bios skulle bli bättre och datorn stabilare. Men nej.

Äntligen är jag fri och har nu en dyr dator som faktiskt fungerar.
Detta är min erfarenhet. Andra har kanske haft bättre tur. Men jag har läst om liknande problem.

Kan berätta att jag också sålde mig in stort på AMDs FX serie när den släpptes tillsammans med AMD/ATI grafikkort. Hade allt färdigt och väntade bara på processorn. Dock var jag dum nog att inte vänta på recensioner så prestandan blev ju som det blev men körde ändå på ett tag. Hade även AMD innan Phenom 2.
Av någon anledning slutar det alltid med att jag säljer skiten och går över till Intel/Nvidia och är nöjd tills det är dags att köpa nytt. Nu har jag sagt åt mig själv två gånger att aldrig mer köpa AMD. Men jag kommer säkert ge dom chansen en gång till i framtiden

Kanske har jag bara haft otur? Spelar dock ingen roll för mig. Viktigast för mig är att det fungerar för mig.

Det stämmer nog det du säger och jag kan inte ändra din åsikt.

Men jag har svårt att tro att Ryzen skulle vara så populära om problemen du haft varit vanligt förekommande bland andra.

Min gissning är att Ryzen har marginellt fler buggar än Intel. Men jag har ingen data eller källor som backar upp det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ser faktiskt ingen direkt skillnad. Månader mellan varje inlägg för de båda.
Dessutom dök det upp fler när jag kollar Intel:
<Uppladdad bildlänk>

Jag sade aldrig att dem hade fler, dock finns dem frekvent. Du sade aldrig du sett dem, fast du svarat i ett par

Skrivet av Donnerstal:

Det stämmer nog det du säger och jag kan inte ändra din åsikt.

Men jag har svårt att tro att Ryzen skulle vara så populära om problemen du haft varit vanligt förekommande bland andra.

Min gissning är att Ryzen har marginellt fler buggar än Intel. Men jag har ingen data eller källor som backar upp det.

Flesta Intel problem är värme problem eller ram

Flesta amd problem ram/stutter problem eller brända cpuer pga bios

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag sade aldrig att dem hade fler, dock finns dem frekvent. Du sade aldrig du sett dem, fast du svarat i ett par

Var skrev jag det? 🤔

Skrivet av Swedishchef_90:

eller brända cpuer pga bios

Och då får du en helt ny CPU.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Lussarn:

Ja där ser du, en del har problem med Intel och en del har problem med AMD. Och så byter dom kanske platform och problemen försvinner. Det är väl inte så dumt.

Egna erfarenheter trumfar internetforum 1000 gånger.

Håller med i det första.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Var skrev jag det? 🤔

Typ 2h sen?
Och då får du en helt ny CPU.

Är det rimligt menar du? Att bios bränner din cpu och även de "fixade" bios gör det fortsatt?
Sen var det väl även först tveksamt om de skulle ersätta...
Men som sagt, amd har oftast flera unika fel än Intel.

För även om det finns folk som postar i denna tråd så verkar du inte tag till dig det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Alla andra sågar Intels "gen" 14, Swec smackar till med "bra produkt"?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Alla andra sågar Intels "gen" 14, Swec smackar till med "bra produkt"?

@fizzdan

Intel är en bra produkt för spelupplevelsen.
Amd om du kör benchmarks och vill ha hög fps alt inte bryr dig om stutters mm i spel.

Tycker att det summerar det hela

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det rimligt menar du? Att bios bränner din cpu och även de "fixade" bios gör det fortsatt?
Sen var det väl även först tveksamt om de skulle ersätta...
Men som sagt, amd har oftast flera unika fel än Intel.

För även om det finns folk som postar i denna tråd så verkar du inte tag till dig det...

Hur kan man tolka
"Nej, jag baserar det på vad jag läser här på forumet. Om en plattform för med sig mer problem bör det rimligtvis också leda till att fler skapar trådar om det här."
så fel?
SJÄLVKLART finns det trådar om problem med Ryzen. Skulle aldrig säga annat.
Det jag säger är att det inte är ett överflöd jämfört med Intel, och som screenshoten du tog ganska ovanligt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Är det rimligt menar du? Att bios bränner din cpu och även de "fixade" bios gör det fortsatt?
Sen var det väl även först tveksamt om de skulle ersätta...
Men som sagt, amd har oftast flera unika fel än Intel.

Nej, jag tycker det är skit och hade blivit förbannad om det hände mig, såklart.

Skrivet av Swedishchef_90:

För även om det finns folk som postar i denna tråd så verkar du inte tag till dig det...

Huh? Hur menar du nu?

Allt jag försöker säga är att båda plattformarna dras med problem och att det inte borde vara en anledning att välja den ena över den andra. Du bara trollar och ignorerar.

Helt onödig diskussion.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

Intel är en bra produkt för spelupplevelsen.
Amd om du kör benchmarks och vill ha hög fps alt inte bryr dig om stutters mm i spel.

Tycker att det summerar det hela

Förutom då förstås att de ligger typ lika till på 1% lows i Sweclockers tester; det enda testet AMD förlorar nämnvärt är Hitman III, där de dippar ända ner till hemska stutters på bara 251 fps.

Om ett fåtal personer här och var får stutters så är det väl tråkigt, men det är knappast något som gäller en majoritet.
Har aldrig haft så få stutters sedan jag bytte till en 5800X3D.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Förutom då förstås att de ligger typ lika till på 1% lows i Sweclockers tester; det enda testet AMD förlorar nämnvärt är Hitman III, där de dippar ända ner till hemska stutters på bara 251 fps.

Om ett fåtal personer här och var får stutters så är det väl tråkigt, men det är knappast något som gäller en majoritet.
Har aldrig haft så få stutters sedan jag bytte till en 5800X3D.

@Thomas

Det är inte så få, kolla bara på Amd forumet.
Kryllar av de.
Jag har varit en av de och bytte tillslut system.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan man tolka
"Nej, jag baserar det på vad jag läser här på forumet. Om en plattform för med sig mer problem bör det rimligtvis också leda till att fler skapar trådar om det här."
så fel?
SJÄLVKLART finns det trådar om problem med Ryzen. Skulle aldrig säga annat.
Det jag säger är att det inte är ett överflöd jämfört med Intel, och som screenshoten du tog ganska ovanligt.

Nej, jag tycker det är skit och hade blivit förbannad om det hände mig, såklart.

Huh? Hur menar du nu?

Allt jag försöker säga är att båda plattformarna dras med problem och att det inte borde vara en anledning att välja den ena över den andra. Du bara trollar och ignorerar.

Helt onödig diskussion.

Ronz har ju sagt om alla hans problem, finns flera.
Du skrev

att inga trådar har du sett, dock har du svaret i 3-4 stycken...

Sen har vi ju amds svar, https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-410
Eller LTT forum
https://linustechtips.com/topic/1353904-amd-ftpm-causing-rand...
Eller de 50-100 trådar om samma sak på reddit.. Exempel :
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/15sg5wo/about_to_te...

Självklart har båda plattformarna problem med typiska QVL problem på ram och vissa mindre buggar men amd har alltså precis lyckats fixa en bios bugg som fanns vid release... Som gjort extrema stutters för många på AM5, lyckats släppa bios som bränner cpun, haft riktigt dålig ram stabilitet.

Och söker man LGA 1700 stutter issues finna det typ någon enstaka tråd där vissa verkar ha haft problem från andra instanser (extern usb eller gpu)

Jag kanske har missat någon Intel lga 1700 bios problem, men tror inte det?

Titter vi på bios släpp på MSI X670 så har dem haft 14 bios uppdates på 1 år!
Jag har msi z690 och har haft 11 vara 4 varit nya cpuer... Och det är 2 års uppdateringar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

@Thomas

Och det stutter vi pratar om är vid hög fps och inte några dippar som du pratar om.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Titter vi på bios släpp på MSI X670 så har dem haft 14 bios uppdates på 1 år!
Jag har msi z690 och har haft 11 vara 4 varit nya cpuer... Och det är 2 års uppdateringar

Är det verkligen en bra måttstock?
Debian Linux får paketuppdateringar med ett par veckors mellanrum för mig, Arch Linux varje enstaka dag. Båda fungerar fint och är stabila dock, de fungerar bara på olika sätt.

Även på mobiltelefoner så är ju många uppdateringar oftast något bra, inte dåligt.

Skrivet av Pantburk:

@Thomas

Och det stutter vi pratar om är vid hög fps och inte några dippar som du pratar om.

Hur menar du?
Alla stutters påverkar ju FPS-siffrorna, ffa 0.1% low, men 1% low lär det väl också synas på om det är mycket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

att inga trådar har du sett, dock har du svaret i 3-4 stycken...

skrivs det några få i månaden är det inte konstigt att man inte ser de här.

onödigt
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det verkligen en bra måttstock?
Debian Linux får paketuppdateringar med ett par veckors mellanrum för mig, Arch Linux varje enstaka dag. Båda fungerar fint och är stabila dock, de fungerar bara på olika sätt.

Även på mobiltelefoner så är ju många uppdateringar oftast något bra, inte dåligt.

Hur menar du?
Alla stutters påverkar ju FPS-siffrorna, ffa 0.1% low, men 1% low lär det väl också synas på om det är mycket.

@Thomas

Flera trådar jag läst så har folk mycket hög och jämn fps men spelen/ljudet rycker.

Typ så https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/15sg5wo/about_to_te...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pantburk:

@Thomas

Flera trådar jag läst så har folk mycket hög och jämn fps men spelen/ljudet rycker.

Typ så https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/15sg5wo/about_to_te...

Jaså. Ja, det var ju något annat, och inte överhuvudtaget stuttering, om man går på det som visas i klippen där. Ser mera ut som vanligt nätverkslagg (även om orsaken nu faktiskt är moderkort/CPU).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det verkligen en bra måttstock?
Debian Linux får paketuppdateringar med ett par veckors mellanrum för mig, Arch Linux varje enstaka dag. Båda fungerar fint och är stabila dock, de fungerar bara på olika sätt.

Även på mobiltelefoner så är ju många uppdateringar oftast något bra, inte dåligt.

Hur menar du?
Alla stutters påverkar ju FPS-siffrorna, ffa 0.1% low, men 1% low lär det väl också synas på om det är mycket.

Beror väl på...
"Description:
- AGESA ComboPI 1.0.0.7c updated.
- Mitigate security issue.
- Improved DDR5 memory compatibility.
- Improved ACPI S3 issue.
Improve system stability when the EXPO function is enabled. X2 I rad
- AGESA ComboPI 1.0.0.7a updated with the required solution. <-- skall vara stutter ftpm fixen, släpptes också med fel fix en månad tidigare...
Description:
- By following the mitigation from AMD, fix CPU SoC voltage upper limit for Ryzen 7000X3D and non-X3D series CPU,
which might affect the performance of certain EXPO memory modules.

- TPM Out of Bounds Access security patch.
Description:
- Reduce boot time
- Improve system stability."

Så jämför vi med lga 1700
Description:
- Updated CPU uCode to fix "UNSUPPORTED PROCESSOR" issue caused unexpected BSOD.
Description:
- Update CPU Micro code. <-- kom 3 i rad
- Update M-Flash hotkey rule.
- Modify Secure Boot setting.
- Improve memory compatibility. <-- kom 4 i rad
Description:
- Support Intel Tile technology.
- Update Intel CPU micro-code and ME.
- Improved performance of BIOS features."

Vilken platform tycker du verkar ha haft mest problem? Enligt bios verkar ram vara en riktigt huvudbry för amd. Med tanke på lga har funnits 1 år längre.
Jag har tagit bort bios för ny cpu eller onödig
" improved sata " eller dylik

Att få bios stup i kvarten är inte vettigt, det tyder på att det är problematiska fixar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

skrivs det några få i månaden är det inte konstigt att man inte ser de här.

Aldrig sett dem säger du men har svarat i dem... Det är skillnad på att sällan se dem och aldrig

Jag har aldrig hävdat att intel inte har några problem, bara att amd har oftare mer problematiska problem.

Jag har hittills inte sett någon som byter Intel > amd i samma gen för dålig prestanda pga hårdvaruproblem...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Viking
Skrivet av Swedishchef_90:

Aldrig sett dem säger du men har svarat i dem... Det är skillnad på att sällan se dem och aldrig

Jag har aldrig hävdat att intel inte har några problem, bara att amd har oftare mer problematiska problem.

Jag har hittills inte sett någon som byter Intel > amd i samma gen för dålig prestanda pga hårdvaruproblem...

Shit vilken OT det här blev! 😅
Men ta inte allt jag skriver så bokstavligt. Sry, för missförståndet.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enligt bios verkar ram vara en riktigt huvudbry för amd. Med tanke på lga har funnits 1 år längre.

XMP har dock funnits bra länge, medan EXPO först släpptes med AM5 och därmed är helt nytt.
Intel har även haft DDR5-stöd sedan 12000-serien och är inne på tredje "generationen" nu, medan AMD fortfarande är på sin första med DDR5.
Känns inte otippat att det är barnsjukdomar vad gäller RAM-stöd där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@CrispVanDahl

Kul med lite överklockning på sweclockers
Kommer spel tabellerna uppdateras med resultat från Intel Core i9-14900K (XTU) också?

Tyst som vanlig....så uppdaterade min signatur så de där ute som fortfarande vet hur man får ut max prestanda ur en CPU i spel AVX512 och mycket annat kryptiskt Слава Україні! ära åt Ukraina

https://www.inet.se/kundvagn/visa/7lIdAVwdbmsJjy1DoGK-coeReV8/sweslow-vs-ddr5

Vem köper en 14900K med DDR5 6000 idag?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

någon på sweclockers råkar hitta en inställning som gör något

förmedlar inget till övriga utan smyger in det i slutet

en tid då någon på sweclockes kunde meddela de andra att det går att överklocka en CPU...(från Intel och inte AMD 3d???)

Alternativ media som blivit inbjudet av Sweclockers på internationellt vatten visar var skåpet ska stå..för övrigt när blev det legitimt att redovisa ej överklocknings bara AMD 3D vs Intel CPU "då vi prioriterade de modeller som behövdes för att kunna bedöma de nya processorerna rättvist" så för att överdriva varför ska Intel CPU straffas med effekt budget, ingen överklockning och slöa DDR 5 minnen bara för att AMD inte kan det???

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

XMP har dock funnits bra länge, medan EXPO först släpptes med AM5 och därmed är helt nytt.
Intel har även haft DDR5-stöd sedan 12000-serien och är inne på tredje "generationen" nu, medan AMD fortfarande är på sin första med DDR5.
Känns inte otippat att det är barnsjukdomar vad gäller RAM-stöd där.

Båda biosen är ju från ddr5 launch, om något borde amd ha mindre problem då de valde att inte vara early adapters utan väntade ytterligare ett år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

det dära med att am5 kontra intel när det gäller buggar e ett intressant ämne, när jag bytte från am4 3700x till en 10700kf/z490 så upplevde jag att intel maskinen var mycket mer ostabil än just mini itx amd maskinen. på allt, redan i stock. tog ett tag att få det så stabilt som jag ville ha det men då i 5ghz och 4400c17 vilken så klart amd inte kunde matcha prestanda mässigt.

sen när lga 1700 kom ut så kunde jag inte köra snabbare än 3200 på minnena med den första/första två (minns ej) biosarna från msi, kunde inte ens reseta mina lösen ord ex till steam då recaptcha inte fungerade just då med e kärnorna och att stänga av dem i bios i just de tidiga biosarna resulterade i ingen boot. men efter 3e bios uppdateringen då flöt allt på som det skulle.

när jag kom tebax till am4 med 5800x3d och ett msi b550itx så var även det mer ostabilt än den gamla 3700x/gigabyte b550itx moderkortet, var tom mycket värre än just lga1200 när det gick på auto/xmp. tog nån dag för att få in det som jag ville här med men var ändå inte alls som super stabila 3700x.

sen tebax till lga1700 med ddr5, otroligt stablit, samma rock solid som med 3700x/b550itx. faila aldrig förutom när man lekte med att tuna ramet.

när jag gick över till am5, ja du... allt funkade när det gäller windows appar/program/spel men så irriterande långa boot tider, ibland så var man tvungen att reseta biosen för den vägra boota även om den gjorde det 20-30 gånger utan problem innan...

sen så det som tog mig ifrån am5 var ju att prestandan sög även med 7800x3d, ändrades från dag till dag, ibland satt man där å lirade som en kung och ibland så kändes det som att v-sync var på eller att man spelade på ps5an(fördröjning på dina input och karaktären) så kollar man på fpsen och man är på 100-120 fps... wth...

sen säger många att det är ens eget fel som borde förstått att am5 skulle ha barnsjukdomar... okey.. 1-2mån ja, men ett halvår.... mmmm... har inga som helst problem med att pilla å dona men tom jag blev less på det. ingen av mina polare förutom 2 har amd och då bara för en är amd fanboi och den andra ville testa amd för en gångs skull. ingen av dem har tid att pilla som jag och om jag bytte tillbaka så de hade ju aldrig köpt en ny amd baserad dator om de var tvungna att felsöka/pilla som jag gjorde. de har blivit riktiga svennsons som inte ens trimmar längre.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

<Uppladdad bildlänk>någon på sweclockers råkar hitta en inställning som gör något<Uppladdad bildlänk>förmedlar inget till övriga utan smyger in det i slutet <Uppladdad bildlänk>en tid då någon på sweclockes kunde meddela de andra att det går att överklocka en CPU...(från Intel och inte AMD 3d???) <Uppladdad bildlänk>Alternativ media som blivit inbjudet av Sweclockers på internationellt vatten visar var skåpet ska stå..för övrigt när blev det legitimt att redovisa ej överklocknings bara AMD 3D vs Intel CPU "då vi prioriterade de modeller som behövdes för att kunna bedöma de nya processorerna rättvist" så för att överdriva varför ska Intel CPU straffas med effekt budget, ingen överklockning och slöa DDR 5 minnen bara för att AMD inte kan det???

@Snabbt_o_Hårt
Kör man med snabba minnen mm så är ju självklart Intel mycket snabbare än X3D cpuerna i spel samt man slipper stutter mm som Amd lider av.

Därför man kollar på andra forum än Sweclockers för att se hela sanningen.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Snabbt_o_Hårt
Kör man med snabba minnen mm så är ju självklart Intel mycket snabbare än X3D cpuerna i spel samt man slipper stutter mm som Amd lider av.

Därför man kollar på andra forum än Sweclockers för att se hela sanningen.

Mvh

Jag tittar på andra forum och då ser jag att 7800x3d klarar upp till DDR5 8000mhz.
https://www.youtube.com/watch?v=Ac7CogESDeY
https://www.youtube.com/watch?v=tDyqZ5DgUOY

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag vet mycket väl varför man testar i 720 men tycker ändå det luktar fisk.

Ok, berätta åt mig varför man gör det då, för jag tror inte alls du förstår.

Skrivet av 0cool:

Visst blir det en tråkig graf när typ alla spel man testar har 1-2 fps skillnad mot förra och förrförra generationens CPU men det är ju sanningen. Inte den sanningen Intel vill förmedla förstås men det är den sanningen som är viktig att informera kunderna om.

Skillnaden i FPS mellan olika processorer kan skilja avsevärt i spel som t.ex. Escape from Tarkov som är extremt CPU bundet spel. Då är ett test i 720p absolut nödvändigt för att kunna se potentialen i en CPU. Och inte ett test i mega ultra settings i 8k där varje setup hostar upp 5 fps.

Skrivet av 0cool:

Att testa i 720 överdriver skillnader som konsumenten inte kommer upptäcka. Man slår knut på sig för att visa en skillnad mellan föregående generationer just för spel, när sanningen är att det inte är några meningsfulla skillader i spel. Det är i princip vilseledande reklam.

Dravvel.

Skrivet av 0cool:

Om man vill framhäva skillnader i just spel och tycker att grafen skall visa stora skillnader så borde man jämföra med mycket äldre processorer istället för orealistiska upplösningar. Det vore åtminstone informativt för konsumenter som sitter på gamla datorer.

Om man vill framhäva processorns fördelar gentemot nyare generationer borde man testa med produktivitetsapplikationer där det är en meningsfull skillnad i scenarion som kunderna faktiskt använder.

Dina argument visar att du förstår absolut ingenting alls. Jag orkar bara inte.