Test: Intel Core i9-14900K och Core i5-14600K "Raptor Lake Refresh"

Permalänk
Skrivet av ronz:

Hur har du missat de trådarna? Jag skrivit i då minst 5-7st bara här på Swec.
Det tog emot att byta plattform. Men fan vad skönt det känns. Haft det en månad nu och inte ett enda problem och allt funkar exakt som det ska.
Jag har skrivit det tidigare.

En del underliga buggar i Windows. Fönster som körs i 60hz trots 144hz skärm. Vissa program tar 30-60 sekunder att starta (ser ut som inget händer sen efter en stund ploppar den upp utan problem). Tydligen ett problem med iGPU'n.
Jag har 3st USB hubbar. Dessa spökar. Ibland tappar någon kontakt. Ibland vill den inte fungera förrän efter omstart. BIOS var helt omöjligt att navigera i om USB grejerna var inkopplade. Fick dra ut varje gång. Det laggade nå fruktansvärt.
EXPO och minnesstöd/hanteringar överlag har varit bedrövligt. Jag köpte QVL listade minnen som sedan togs bort från listan. Fick det aldrig stabilt över 4800mhz trots tiotals timmar av försök och felsökning. Bytte till nya QVL listade minnen. Samma sak där fast med lite bättre resultat. Stabilt i ma 5600mhz trots minnen speccade för 6000mhz. Provat alla möjliga minnesinställningar och guider från internet. Nästan ett år i min ägo och 90% av tiden fick allt köras i Stock då det aldrig blev stabilt. Uppdaterade bios vid varje uppdatering. Fler än en ny per månad. Blev aldrig bra. Inte ens med de nya Agesa uppdateringarna.
Sedan trots att jag större delen av tiden kört helt Stock så kunde det hända 2-3 gånger per månad att datorn vägrade boota. Fick reseta bios varje gång för att lösa det.
Ibland ville datorn inte ens stängas av.
Som tidigare påpekat i denna tråd. Stutter kunde förekomma. Men jag märkte sällan av det och tänkte att det mest är på grund av spelen i sig. Nu med Intel känner jag inte av detta alls öht.

Jag såg verkligen fram emot AM5. Min plan var att stanna kvar på plattformen då jag i princip uppgraderar varje generation. Här kunde jag spara lite pengar genom att inte byta moderkort på ett tag. Jag höll ut i ett helt år i hopp om att bios skulle bli bättre och datorn stabilare. Men nej.

Äntligen är jag fri och har nu en dyr dator som faktiskt fungerar.
Detta är min erfarenhet. Andra har kanske haft bättre tur. Men jag har läst om liknande problem.

Kan berätta att jag också sålde mig in stort på AMDs FX serie när den släpptes tillsammans med AMD/ATI grafikkort. Hade allt färdigt och väntade bara på processorn. Dock var jag dum nog att inte vänta på recensioner så prestandan blev ju som det blev men körde ändå på ett tag. Hade även AMD innan Phenom 2.
Av någon anledning slutar det alltid med att jag säljer skiten och går över till Intel/Nvidia och är nöjd tills det är dags att köpa nytt. Nu har jag sagt åt mig själv två gånger att aldrig mer köpa AMD. Men jag kommer säkert ge dom chansen en gång till i framtiden

Kanske har jag bara haft otur? Spelar dock ingen roll för mig. Viktigast för mig är att det fungerar för mig.

Har svårt att alla dessa saker berodde på AM5-plattformen. Har du ens forskat mer djupare i dessa problem? Nu är det inte så att jag inte tror dig AM5-plattformen är ny till skillnad från LGA1700 som funnits ute i tre år nu så det är inte konstigt att buggar finns men alla dessa problem?

Permalänk
Medlem

Till min senaste uppgradering så hade jag valt att köra AMD istället för Intel
den här gången tack vare deras utmärkta prestanda och energiåtgång.
Jag hade en 7800X3D med tillhörande moderkort och QVL minnen i kundvagnen på Inet.

Men efter alla trådar som skapades eftersom om problemen med nya plattformen så fegade jag
ur och valde Intel igen.
Jag orkar inte längre sitta och felsöka och tweaka varenda detalj på datorn utan jag vill att det ska fungera
så felfritt som möjligt direkt från start och tappade helt enkelt förtroendet för AMD.

Nu blir det istället Intels "värdelösa" 14900K som hamnar i burken och jag är helt övertygad om att det
bara blir att installera allt på ssd´n och sen blir det en problemfri tid framöver.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har svårt att alla dessa saker berodde på AM5-plattformen. Har du ens forskat mer djupare i dessa problem? Nu är det inte så att jag inte tror dig AM5-plattformen är ny till skillnad från LGA1700 som funnits ute i tre år nu så det är inte konstigt att buggar finns men alla dessa problem?

Forskat och forskat... Jag googlade på varenda problem jag hade i hopp om att hitta lösningar. Flera resultat var kopplade till AMD eller AM5. Sen om det verkligen berodde på det eller inte vet jag inte. Men om jag tex hittar en tråd där flera har samma problem och alla sitter på en AMD plattform så antar jag att det AMDs fel. Men inte tänker jag gå djupare för att verkligen se vad problemen beror på. Jag letade endast lösningar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då måste du inte vara inne så ofta 😊
<Uppladdad bildlänk>

Så jämför vi med Intel...
<Uppladdad bildlänk>

Notera amd är enbart AM5...

Vad vill du visa exakt? Vad som står i rubrikerna, vilka datum det är eller vad? Har intel mer problem på sistone eller är det att AM5 nämns specifikt? Folk brukar ju inte riktigt prata om intel på samma sätt som man pratar om AM4/AM5 då intels motsvarigheter inte varit med i en halv evighet.

Vore intressant att se en poll istället, typ "Har du x, och funkar x bra?" eller något.

Har kört både AMD och Intel vartannat sedan länge och utöver vilka prestandaskillnader som finns vid givet tillfälle (vilka är lätta att ta reda på innan köp tack vara Sweclockers och andra ställen) så är det precis samma upplevelse, eller har varit för mig iallafall. Samma med GPU egentligen- inte provat någon intel-GPU än utöver iGPU's tyvärr.

Folk har en jävla massa exotiska problem här på sweclockers dock, av de problem jag har stött på över åren så har absoluta majoriteten kunnat lösas och nästan alltid har det visat sig vara antingen dåligt monterad komponent eller dålig mjukvara någonstans. Enda undantaget där jag bara typ behövt "leva" med något var en XPS 9570 och där är det väl sannolikt något i dells design snarare än de individuella komponenterna som är problemet då de verkade funka bra i andra system.

Sedan har jag snällt behövt vänta på nya drivers någon gång med tiger lake på jobbet, men det var tvärbrist på allt då så hade inte precis köpt in några andra laptops även om jag vetat det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vad vill du visa exakt? Vad som står i rubrikerna, vilka datum det är eller vad? Har intel mer problem på sistone eller är det att AM5 nämns specifikt? Folk brukar ju inte riktigt prata om intel på samma sätt som man pratar om AM4/AM5 då intels motsvarigheter inte varit med i en halv evighet.

Vore intressant att se en poll istället, typ "Har du x, och funkar x bra?" eller något.

Har kört både AMD och Intel vartannat sedan länge och utöver vilka prestandaskillnader som finns vid givet tillfälle (vilka är lätta att ta reda på innan köp tack vara Sweclockers och andra ställen) så är det precis samma upplevelse, eller har varit för mig iallafall. Samma med GPU egentligen- inte provat någon intel-GPU än utöver iGPU's tyvärr.

Folk har en jävla massa exotiska problem här på sweclockers dock, av de problem jag har stött på över åren så har absoluta majoriteten kunnat lösas och nästan alltid har det visat sig vara antingen dåligt monterad komponent eller dålig mjukvara någonstans. Enda undantaget där jag bara typ behövt "leva" med något var en XPS 9570 och där är det väl sannolikt något i dells design snarare än de individuella komponenterna som är problemet då de verkade funka bra i andra system.

Sedan har jag snällt behövt vänta på nya drivers någon gång med tiger lake på jobbet, men det var tvärbrist på allt då så hade inte precis köpt in några andra laptops även om jag vetat det.

Han nämnde att han aldrig sett några AM5 problem, med betoning på aldrig. Och sedan visade jag att intel också hade problem...
Roliga vad att han hade svarat på 3-4 stycken av dessa med problem😊

Sen anekdotiskt så har jag haft 3 amd cpuer och 3 intel och 2 (kanske 3) amd gpuer och 4 nvidia och de enda problem jag har haft är med amd, dock var detta runt 2002-2004.

Valde mellan 7900 xt och 4070ti senast, tog den som var billigast vilket vart 4070ti vid köptillfället.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför testas spelen fortfarande i 720 och 1080p. Blir så ledsen när jag läser tester nu för tiden.

Ingen skulle köpa en processor för närmare 8k och spela i 720p. Realistiska tester tack även om det är pga GPU.

Köper man en CPU för 8 tusen så letar man FPS i toppskicket, 1440p/ 4k och inte i budgetsegmentet.

Förstå inte denna klagande. Är ju nästan för varje cpu test detta kommer upp.

Vet ju alla fall tidigare så testade inte Swec med 4090 och fick annat resultat än andra testare av cpuer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Visst kunde man uppdatera från Alder Lake men kommer knappast uppleva någon prestanda förbättring, inväntar nog Arrow Lake på Intel 20A noden för nästa uppgradering.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Kommer alla moderkort med upplåst power limit nuförtiden? Min 14900K blev extremt varm på en sekund i Cinebench så kika på PL2, 4000w lol. Ställde ner både PL1 och 2 till 253w och nu går den betydligt svalare i bench och fick 38450 i score så ligger bra ändå.
Har iof bara en Noctua D15s. Får skaffa AIO senare.
I spel ligger den på 50-60c så ingen brådska direkt. Får skaffa AIO när man ska börja med Blender igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han nämnde att han aldrig sett några AM5 problem, med betoning på aldrig. Och sedan visade jag att intel också hade problem...
Roliga vad att han hade svarat på 3-4 stycken av dessa med problem😊

Sen anekdotiskt så har jag haft 3 amd cpuer och 3 intel och 2 (kanske 3) amd gpuer och 4 nvidia och de enda problem jag har haft är med amd, dock var detta runt 2002-2004.

Valde mellan 7900 xt och 4070ti senast, tog den som var billigast vilket vart 4070ti vid köptillfället.

Har inte själv haft några problem med AM4 riktigt men vet att det varit något usb-relaterat sol folk haft issues med. Sedan har jag haft problem ibaldn rent generellt - men nör man väl kommer till botten med dem visar det sig ju i princip alltid vara något helt annat än faktiska hårdvaran. Senaste par år sedan jag skaffat Razer keyboard och mus (misstag även on musen i sig är great) så behöver jag inte ens felsöka mycket- när något börjar bete sig skumt kollar jag om Razer Synapse lyckats smyga igång sig igen, stänger av dess services och sedan funkar allt igen -_-

Det jävla skitprogrammet har till och med lyckats autoinstallera sig själv på jobbdatorn, på en användare som saknar adminrättigheter och normalt inte kan installera så mycket. Men, nu när det är installerat där kan den användaren inte heller avinstallera det.

Kommer nog främst köra AMD för GPU ett tag om inget ändras rejält då jag gillar deras UI och inspelning mycket bättre. CPU blir väl vad som ger bäst prestanda/kr bara.

En lustig artefakt med RT (eller är de båda samma symptom på samma sak kanske) är att grafik i övrigt knappt verkar gå framåt på sistone, så känns inte supernödvändigt att uppgradera precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kommer alla moderkort med upplåst power limit nuförtiden? Min 14900K blev extremt varm på en sekund i Cinebench så kika på PL2, 4000w lol. Ställde ner både PL1 och 2 till 253w och nu går den betydligt svalare i bench och fick 38450 i score så ligger bra ändå.
Har iof bara en Noctua D15s. Får skaffa AIO senare.
I spel ligger den på 50-60c så ingen brådska direkt. Får skaffa AIO när man ska börja med Blender igen.

I bios väljer man typ av kylare och det ger olika PL1 och PL2, dock har MB oftast väldigt hög auto Volt vilket leder till mycket högre värme.

Om du gillar att pilla kan du nog få Antigen samma resultat med halva effekten eller 5-15% högre med samma effekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har inte själv haft några problem med AM4 riktigt men vet att det varit något usb-relaterat sol folk haft issues med. Sedan har jag haft problem ibaldn rent generellt - men nör man väl kommer till botten med dem visar det sig ju i princip alltid vara något helt annat än faktiska hårdvaran. Senaste par år sedan jag skaffat Razer keyboard och mus (misstag även on musen i sig är great) så behöver jag inte ens felsöka mycket- när något börjar bete sig skumt kollar jag om Razer Synapse lyckats smyga igång sig igen, stänger av dess services och sedan funkar allt igen -_-

Det jävla skitprogrammet har till och med lyckats autoinstallera sig själv på jobbdatorn, på en användare som saknar adminrättigheter och normalt inte kan installera så mycket. Men, nu när det är installerat där kan den användaren inte heller avinstallera det.

Kommer nog främst köra AMD för GPU ett tag om inget ändras rejält då jag gillar deras UI och inspelning mycket bättre. CPU blir väl vad som ger bäst prestanda/kr bara.

En lustig artefakt med RT (eller är de båda samma symptom på samma sak kanske) är att grafik i övrigt knappt verkar gå framåt på sistone, så känns inte supernödvändigt att uppgradera precis.

Jo razer synapse är det sämsta programmet ihop med asus armory 😂med msi center lite efter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

I bios väljer man typ av kylare och det ger olika PL1 och PL2, dock har MB oftast väldigt hög auto Volt vilket leder till mycket högre värme.

Om du gillar att pilla kan du nog få Antigen samma resultat med halva effekten eller 5-15% högre med samma effekt

Aa följde en guide för mitt Gigabyte och ställde in för luftkylare men PL var ändå högt verkar det som. Kanske missförstod hur det funkar. Kör lite -offset på spänningen men verkar inte gå att sänka så mycket innan det blir ostabilt i Bench. Får lära mig mer sen när jag skaffar AIO.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Myllerman:

Kommer alla moderkort med upplåst power limit nuförtiden? Min 14900K blev extremt varm på en sekund i Cinebench så kika på PL2, 4000w lol. Ställde ner både PL1 och 2 till 253w och nu går den betydligt svalare i bench och fick 38450 i score så ligger bra ändå.
Har iof bara en Noctua D15s. Får skaffa AIO senare.
I spel ligger den på 50-60c så ingen brådska direkt. Får skaffa AIO när man ska börja med Blender igen.

Det är extremt vanligt med upplåst effektbudget på de senaste Intel-baserade moderkorten, lite på samma sätt som när tillverkarna började köra "all-core turbo" som grundinställning för alla modeller. Just när det kommer till upplåst effektbudget ur kartong började det för ett antal år sedan i samband med att Intel började överskrida TDP-nivåerna för sina processorer (tror det var 9900K-generationen).

För att särskilja sig i recensioner började någon tillverkare att låsa upp power limits som grundutförande, och någon generation senare hakade resten av fältet på – ingen ville ju hamna sist i en moderkortsroundup. Sen att effektuttaget och energieffektiviteten kastas ut genom fönstret är mindre viktigt för de flesta, de tittar ändå bara på prestandasiffrorna.

Något som jag uppskattat genom åren är tillverkare som direkt vid uppstart med ny processor frågar huruvida man vill köra den enligt Intel "defaults" eller moderkortets egna hittepå-nivåer. Dessvärre är tillverkarna inte konsekventa med detta mellan generationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag håller inte med men vi får tycka olika.
Och det är väl just därför den fick "Bra produkt" och inte "Toppklass" eller "Utmärkt"
Gör man om det till en betygskala så blir det 2 av 4 Swecpoäng.

Hur man än vrider och vänder så är det en bra produkt. Den presterar väldigt bra. Vilket är det absolut viktigaste för många (men inte alla).
Om den varit billigare och haft lägre strömkonsumtion hade det nog varit en Utmärkt produkt.
Hade den även haft bättre prestanda så hade det nog varit en Toppklass produkt.

Ja det får vi göra, jag förstår dock ditt resonemang om man utgår från att detta skulle innebära en 2a av 4. Mitt problem med detta handlar då mer om att man ger en utmärkelse för en 2a.

Skrivet av Pantburk:

@heyon

Du kanske får bättre fps med x3d cpuerna men jätte många användare på Amd forumet mm lider av allvarliga stutters mm som Amd inte lyckats lösa än och de vet om problemet.
@Swedishchef_90
Pratade om detta i någon tråd.

Man kanske borde ta bort bra spel prestanda på
Amd produkter tills det är åtgärdat men de kanske inte gör detta då prestandan kanske sjunker enormt.

Borde stå att stutters ingår och förstör spelupplevelse.

Mvh

Vill understryka att jag inte på något sätt gör någon värdering av produkten i sig, min kommentar handlar om sitens val att sätta en "Bra produkt" stämpel baserat på mitt intryck av recensionen i övrigt och de för och nackdelar man radar upp. Produkten kan förstås vara hur bra eller dålig somhelst oavsett vad som skrivs en recension.

En produkt är ju också bra för någon och dålig för en annan beroende på vad de värderar och använder produkten till. Denna är säkert bra för många.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jefe:

Till min senaste uppgradering så hade jag valt att köra AMD istället för Intel
den här gången tack vare deras utmärkta prestanda och energiåtgång.
Jag hade en 7800X3D med tillhörande moderkort och QVL minnen i kundvagnen på Inet.

Men efter alla trådar som skapades eftersom om problemen med nya plattformen så fegade jag
ur och valde Intel igen.
Jag orkar inte längre sitta och felsöka och tweaka varenda detalj på datorn utan jag vill att det ska fungera
så felfritt som möjligt direkt från start och tappade helt enkelt förtroendet för AMD.

Nu blir det istället Intels "värdelösa" 14900K som hamnar i burken och jag är helt övertygad om att det
bara blir att installera allt på ssd´n och sen blir det en problemfri tid framöver.

Jag har använt 2600X, 3600, 5600X B450 och B550, olika RAM, B-die m.m.

Jag har då aldrig ''Behövt'' tweaka något, allt har för min del fungerar out-of-the-box.. men såklart.. vill man överklocka och leka med sina B-dies då behöver man såklart meka lite och ha skoj.

Jag hade personligen mer problem med Intel's varma chips, 3770k, 4770k, och 7700k.. ville verkligen inte delidda, men jag gjorde det ändå för jag anser mig själv som en äkta Sweclockare.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Jag har använt 2600X, 3600, 5600X B450 och B550, olika RAM, B-die m.m.

Jag har då aldrig ''Behövt'' tweaka något, allt har för min del fungerar out-of-the-box.. men såklart.. vill man överklocka och leka med sina B-dies då behöver man såklart meka lite och ha skoj.

Jag hade personligen mer problem med Intel's varma chips, 3770k, 4770k, och 7700k.. ville verkligen inte delidda, men jag gjorde det ändå för jag anser mig själv som en äkta Sweclockare.

Va bra att det fungerat utan problem för dig hela tiden.
Men jag kan inte ignorera att det skapas en hel del trådar om problemen
med nya AMD plattformen.

Värmen på Intel är jag fullt medveten om och kommer att använda en
Arctic Liquid Freezer II 420 i ett chassi med bra luftflöde.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av Jefe:

Va bra att det fungerat utan problem för dig hela tiden.
Men jag kan inte ignorera att det skapas en hel del trådar om problemen
med nya AMD plattformen.

Värmen på Intel är jag fullt medveten om och kommer att använda en
Arctic Liquid Freezer II 420 i ett chassi med bra luftflöde.

Det är alltid ett fåtal som har problem, nu vågade jag inte köpa Amd Gpu dock, alltid varit nöjd med Nvidias drivrutinner, så blev ett 4070.

Bekant till mig kör på en 14900k och ett 4090 rtx, drar säkert 800 watt under load.

Själv kör man https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga... https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh... och en https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

och ett 4070 rtx, ligger på 50 grader i temps på både cpu och gpu, drar nog runt 200 watt hela systemet under arbete, blir nice till sommaren sen. Kan tänka mig att min bekante slipper ha på elementen iaf under vintern

Måste säga att jag är mycket nöjd med mitt Amd system, inga problem alls. Expo funkar bra också. hade problem med Xmp när jag körde ett i9900k system.

Tycker det är en no brainer att köpa 7800x3d om man bara ska spela.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jefe:

Va bra att det fungerat utan problem för dig hela tiden.
Men jag kan inte ignorera att det skapas en hel del trådar om problemen
med nya AMD plattformen.

Värmen på Intel är jag fullt medveten om och kommer att använda en
Arctic Liquid Freezer II 420 i ett chassi med bra luftflöde.

Säger detsamma ang dig och Intel Trevligt att det fungerar väl för din del, men jag kan inte ignorera att det skapas en hel del trådar ang Intel höga energiförbrukning och throttling.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Säger detsamma ang dig och Intel Trevligt att det fungerar väl för din del, men jag kan inte ignorera att det skapas en hel del trådar ang Intel höga energiförbrukning och throttling.

Båda är ju inga problem? Sätt PL1/PL2 till XxX W och tappa minimalt med prestanda... Men att få problem Stutters, långa boot tider etc är ju dock problem som inte är lika enkla att ordna.

Tog ju amd 8-9 månader med en fix för Stutters gjorde av ftpm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Båda är ju inga problem? Sätt PL1/PL2 till XxX W och tappa minimalt med prestanda... Men att få problem Stutters, långa boot tider etc är ju dock problem som inte är lika enkla att ordna.

Tog ju amd 8-9 månader med en fix för Stutters gjorde av ftpm

Jag har inge stutters alls med min 7800x3d, och jag att starat datorn tar kanske 3 gånger längre än mitt i9900k, men big deal.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har inge stutters alls med min 7800x3d, och jag att starat datorn tar kanske 3 gånger längre än mitt i9900k, men big deal.

Att du inte har problem betyder ju inte att många har problem. Finns tydligen flera med ram problem där man måste cmos reseta relativt ofta

Titta på amds forum eller någon av de andra länkarna. Även amds egna svar på Stutters som skulle ha reparerats i april men de misslyckades och fick fixa en ny agesa i maj. Detta med ett problem från september...

Edit
Länkarna var postade tidigare i tråden

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Båda är ju inga problem? Sätt PL1/PL2 till XxX W och tappa minimalt med prestanda... Men att få problem Stutters, långa boot tider etc är ju dock problem som inte är lika enkla att ordna.

Tog ju amd 8-9 månader med en fix för Stutters gjorde av ftpm

Då är det tweakning som kommer in i bilden och det vill vi ej.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Då är det tweakning som kommer in i bilden och det vill vi ej.

Då har du ju samma problem med amd? Finns flera trådar här om varma amd med throttle.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är alltid ett fåtal som har problem, nu vågade jag inte köpa Amd Gpu dock, alltid varit nöjd med Nvidias drivrutinner, så blev ett 4070.

Bekant till mig kör på en 14900k och ett 4090 rtx, drar säkert 800 watt under load.

Själv kör man https://www.inet.se/produkt/5304964/g-skill-32gb-2x16gb-ddr5-... https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga... https://www.inet.se/produkt/5306148/amd-ryzen-7-7800x3d-4-2gh... och en https://www.inet.se/produkt/8308823/thermalright-peerless-ass...

och ett 4070 rtx, ligger på 50 grader i temps på både cpu och gpu, drar nog runt 200 watt hela systemet under arbete, blir nice till sommaren sen. Kan tänka mig att min bekante slipper ha på elementen iaf under vintern

Måste säga att jag är mycket nöjd med mitt Amd system, inga problem alls. Expo funkar bra också. hade problem med Xmp när jag körde ett i9900k system.

Tycker det är en no brainer att köpa 7800x3d om man bara ska spela.

800w under vilken load? hade 13900kf och ett 4090 som inte hade mer än 600-650w att leka med då jag använder ett 600w corsair sfx agg, när jag körde met ett 3080 då gick det inte att spela utan att begränsa cpun till 120-140w men med 4090it så var det inga probbs.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Då har du ju samma problem med amd? Finns flera trådar här om varma amd med throttle.

Givetvis.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Skrivet av DST:

800w under vilken load? hade 13900kf och ett 4090 som inte hade mer än 600-650w att leka med då jag använder ett 600w corsair sfx agg, när jag körde met ett 3080 då gick det inte att spela utan att begränsa cpun till 120-140w men med 4090it så var det inga probbs.

My bad han hade ett 3090 ti....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av mlampa:

ett test i 720p absolut nödvändigt för att kunna se potentialen i en CPU

Det är helt värdelöst av två skäl. Det första är att det du simulerar genom att kolla på dagens spel i 720 är hur det ser ut när grafikkortet inte är flaskhalsen för prestandan. (Det finns förstås exempel på såna spel men inga av dem användes i detta testet).

Det andra skälet är att även OM det skulle komma ett sånt grafikkort så kommer du få bättre CPU-prestanda för mindre pengar DÅ än du får NU.

Poängen illustreras rätt fint i denna graf från Anandtech:

Någon som lade $739 på en 12900ks får samma prestanda som någon som lade $143 på en 12300. 600 dollar vs "potential" enligt dig.
Problemet är att även om det hade varit så (vilket det inte var) att man året efter fick ett grafikkort som gjorde CPU till flaskhalsen så kan personen med 12300 ta ca hälften av sina sparade 600 och lägga på en 13600k som presterar BÄTTRE.

Han har då fortfarande svenska tusenlappar kvar jämfört med stackaren som aldrig såg skuggan av en fördel med sin "potential".

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

My bad han hade ett 3090 ti....

Mitt system med 13700K och 4090 har nog dragit som mest strax under 500W under spelande. Men oftast runt 400-500W. Detta med upplåst strömbudget.
Ser inte hur 14900K skulle få systemet att dra 300-350W mer.
Kanske om man sitter och stressar systemet i hårda test?

Skrivet av 0cool:

Det är helt värdelöst av två skäl. Det första är att det du simulerar genom att kolla på dagens spel i 720 är hur det ser ut när grafikkortet inte är flaskhalsen för prestandan. (Det finns förstås exempel på såna spel men inga av dem användes i detta testet).

Det andra skälet är att även OM det skulle komma ett sånt grafikkort så kommer du få bättre CPU-prestanda för mindre pengar DÅ än du får NU.

Poängen illustreras rätt fint i denna graf från Anandtech:

https://images.anandtech.com/graphs/graph18747/131877.png

Någon som lade $739 på en 12900ks får samma prestanda som någon som lade $143 på en 12300. 600 dollar vs "potential" enligt dig.
Problemet är att även om det hade varit så (vilket det inte var) att man året efter fick ett grafikkort som gjorde CPU till flaskhalsen så kan personen med 12300 ta ca hälften av sina sparade 600 och lägga på en 13600k som presterar BÄTTRE.

Han har då fortfarande svenska tusenlappar kvar jämfört med stackaren som aldrig såg skuggan av en fördel med sin "potential".

Hur tycker du man ska testa processorer?

Sedan har aldrig top of the line/high end produkter varit värt pengarna. Det är inte där bang for the buck finns. Detta gäller inte bara datorkomponenter.
Snarare en exponentiell kurva där lite snabbare blir mycket dyrare. Telefoner, bilar, tv, nästan alla lyxprodukter.
Varför köper folk bilar med hundratals hästkrafter när vägarna har fartbegränsningar, skyltar och regler?

Hursomhelst. Det är ingen som är tvingad till att köpa en dyr processor för 4000-8000kr. Spelar man så räcker det oftast med en billigare processor. Viktigare att lägga pengar på grafikkort.
Det stoppar dock inte folk från att vilja (villhöver) ha en snabbare processor i hopp om bättre livslängd. Det är väl oftast folk som inte har problem med att spendera pengarna och som har det som sitt intresse. De vet om att det inte är det mest prisvärda.

Men för att TESTA processorer och se hur starka de är jämfört mot varandra så MÅSTE man skapa scenarion där skillnader kan visas. 720p tester är ett bra alternativ då.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Mitt system med 13700K och 4090 har nog dragit som mest strax under 500W under spelande. Men oftast runt 400-500W. Detta med upplåst strömbudget.
Ser inte hur 14900K skulle få systemet att dra 300-350W mer.
Kanske om man sitter och stressar systemet i hårda test?

Hur tycker du man ska testa processorer?

Sedan har aldrig top of the line/high end produkter varit värt pengarna. Det är inte där bang for the buck finns. Detta gäller inte bara datorkomponenter.
Snarare en exponentiell kurva där lite snabbare blir mycket dyrare. Telefoner, bilar, tv, nästan alla lyxprodukter.
Varför köper folk bilar med hundratals hästkrafter när vägarna har fartbegränsningar, skyltar och regler?

Hursomhelst. Det är ingen som är tvingad till att köpa en dyr processor för 4000-8000kr. Spelar man så räcker det oftast med en billigare processor. Viktigare att lägga pengar på grafikkort.
Det stoppar dock inte folk från att vilja (villhöver) ha en snabbare processor i hopp om bättre livslängd. Det är väl oftast folk som inte har problem med att spendera pengarna och som har det som sitt intresse. De vet om att det inte är det mest prisvärda.

Men för att TESTA processorer och se hur starka de är jämfört mot varandra så MÅSTE man skapa scenarion där skillnader kan visas. 720p tester är ett bra alternativ då.

Detta tas upp i varje recension av cpu:er. Vet i någon cpu recension slutade man nästan se skillnad redan vid 1080p.

I Ryzen 5xxx recensionen användes en 3090ti i stället för 4090 och det gjorde resultatet jämnare mellan amd och intel. Blev bättre resultat med kraftigare grafikkort. Så även i 720P kan grafikkortet begränsa i vissa titlar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur tycker du man ska testa processorer?

Om man gör det med syfte att informera konsumenter tycker jag personligen att man skall testa på sätt som är realistiska för konsumenterna.

Många av oss här är hårdvarintresserade och tänker inte ofta på förutsättningarna för testet, siffra som siffra det är informativt oavsett. Jag är själv i det lägret.

Men den aggressiva reaktionen från vissa mot de som ifrågasätte att man testar Cyberpunk i 720 på hårdvara som kostar 8-10x mer än en konsoll som kör Cyberpunk i 1440 gjorde mig lite besviken. Man kan väl ha lite förståelse för att det faktiskt är helt puckat för någon som faktiskt spelar Cyberpunk, även om man själv tycker det är intressant som ren abstrakt benchmark.

Skrivet av ronz:

Men för att TESTA processorer och se hur starka de är jämfört mot varandra så MÅSTE man skapa scenarion där skillnader kan visas. 720p tester är ett bra alternativ då.

Vore det inte bättre att testa med gamla spel som fortfarande är populära? De spelas åtminstone av någon och är därmed relevanta för fler personer än att spela i 720 med ett 4090.