Begreppet Fabric - När man pratar om fabric och virtuella maskiner/miljöer, vad är fabric?

Permalänk
Medlem

Begreppet Fabric - När man pratar om fabric och virtuella maskiner/miljöer, vad är fabric?

Skulle någon kunna förklara för en som studerar Hantering av privata moln?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Fabric är väl den bakom liggande infrastrukturen.
Alltså alla hostar, storage, switchar som behövs för att få ihop bakom liggande miljön till alla VM.

Permalänk
Medlem

fabric ≃ tyg - en väv med en massa noder ihopkopplade och i datasammanhang noder som är olika bra på olika saker - vitsen är att stora beräkningsuppgifter, eller hantera redundant data etc. kan spridas ut på väldigt många enheter på väldigt kort tid om de är parallellt bearbetningsbara - eller vid lagring att man tål större bortfall och 'hål' i 'väven' utan att förlora data.

skulle tex. kunna tänka mig att cloudflare har sådana system med stor IO-kapacitet för att tex. kunna äta upp trafik vid enorma DDoS-attacker

Permalänk
Permalänk
Medlem

När någon hos oss säger fabric pratar vi oftast om lagringen.
Vanligtvis fibrechannel men många kör ju isci också.
Så klart det är en generell nätverksterm men som sagt, tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem

Grymma svar! Tack så mycket, era svar gav mig en tydligare bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

När någon hos oss säger fabric pratar vi oftast om lagringen.
Vanligtvis fibrechannel men många kör ju isci också.
Så klart det är en generell nätverksterm men som sagt, tolkningsfråga.

Har aldrig hört talas om begreppet fabric i IT-sammanhang!? Snabb Googling ger alla olika många definitioner av betydelsen precis som varje inlägg har sin i tråden så inte jag blev jag mycket klokare... Har jag klarat mig så här långt så klarar jag mig nog fortsättningsvis också

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net