Nvidia och AMD konkurrerar med Macbook med egna ARM-processorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia och AMD konkurrerar med Macbook med egna ARM-processorer

Enligt en ny rapport ämnar de båda halvledarjättarna att lansera Windows-kompatibla ARM-kretsar inom ett par år, där fokus ligger på hög prestanda vid lågt effektuttag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant.
Hoppas även det kommer små "NUC's" med dessa CPU'er med för desktop, mini-servrar osv.

Har länge velat ha en dels en laptop med runt 14" skärm (OLED) ARM64, 16GB RAM, fläktlös och runt 1kg i vikt och med 20h+ batteritid.

#framtiden

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Äntligen kan vi bli av med monopolet AMD och Intel haft med X86-processorer. Nya hungriga utvecklare/tillverkare/ företag kan börja konkurrera på samma villkor. Synd för AMD och Intel, men bra för oss konsumenter. Äntligen kanske vi får se lite framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Synd för AMD och Intel, men bra för oss konsumenter. Äntligen kanske vi får se lite framsteg.

AMD är ju en av dem artikeln handlar om, så varför skulle det vara dåligt för AMD?
Är rätt säker på att även Intel håller på med utvecklande av CPUer baserade på ARM, annat vore bara idiotiskt när allt går mer mot ARM baserad hårdvara.

Oavsett bra med att de går ut med det, för då kanske det blir av istället för att man står kvar och stampar på x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

AMD är ju en av dem artikeln handlar om, så varför skulle det vara dåligt för AMD?
Är rätt säker på att även Intel håller på med utvecklande av CPUer baserade på ARM, annat vore bara idiotiskt när allt går mer mot ARM baserad hårdvara.

Oavsett bra med att de går ut med det, för då kanske det blir av istället för att man står kvar och stampar på x86.

Av den anledningen att dom blir av med ett monopol, vilket gör att dom kommer förlora marknadsandelar till andra aktörer.
Men det ligger några år fram i tiden så vi får väl vänta och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Äntligen kan vi bli av med monopolet AMD och Intel haft med X86-processorer. Nya hungriga utvecklare/tillverkare/ företag kan börja konkurrera på samma villkor. Synd för AMD och Intel, men bra för oss konsumenter. Äntligen kanske vi får se lite framsteg.

Tror du överskattar möjligheten för "nya hungriga företag" att slå sig in på marknaden, när vi redan har AMD/Intel/Apple/Nvidia/Qualcomm.

Permalänk
Medlem

Om vi nu kunde göra något liknande för gpu'er vore det fint! topp-prestanda i 50-75w full load vore fint för sommarspelande.

Permalänk
Avstängd

Fint, nu hoppas vi bara mjukvaran hinner med i svängarna.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Finkelzvin:

Tror du överskattar möjligheten för "nya hungriga företag" att slå sig in på marknaden, när vi redan har AMD/Intel/Apple/Nvidia/Qualcomm.

Skillnaden för Intel/AMD är att med x86 är de bara de två som kan konkurrera. Till x86 är de också dessa två företag som helt sätter agenda för ISA, med ARM64 är det Arm som helt kontrollerar den aspekten.

Vidare, på ARM64 sidan ska de även tampas med spelare som Qualcomm, Nvidia, Ampere Computing (bara servers, Altra), AWS (Graviton, bara servers) och snart även Arm själv då de sagt att de ska börjar erbjuda kompletta lösningar (inte bara IP för att ge andra möjligheten att bygga lösningar, initialt verkar detta vara server-only).

Men nog verkar marknaden hyfsat begränsad, Qualcomm har nämnt flera gånger att de norpat arkitekterna bakom "Apple Silicon". Ampere Computing leds av en person med väldigt lång erfarenheten på Intel + flera av arkitekterna är tidigare Intel/AMD ingenjörer...

Av de nya spelarna lär Nvidia rimligen vara största problemet för övriga, de har rätt ordentligt med resurser i nuläget.

Men både Intel and AMD behöver göra något, för i nuläget är deras CPU-designer ett skämt ställt mot Apples om man tittar på bärbara segmentet. Nu är de delvis räddade av MacOS, men det ändras när Qualcomm släpper Oryon.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gör en gemensam sockel så man kan byta cpu, åtminstone inte fastlödda chip!

Släpp något som tävlar med M1/M2 så jag slipper köpa en Mac för bärbart

Vågar man hoppas på en Steam Deck 2 eller PS6 med dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vågar man hoppas på en Steam Deck 2 eller PS6 med dessa?

Det verkar ju som att Xbox överväger antingen Zen 6 (eller vad det nu var) alternativt Arm-processor i nästa Xbox, och man skulle ju inte bli förvånad om Sony går i liknande tankar. De måste ju båda vara väldigt rädda för att konkurrenten går till Arm och kanske delvis sänker produktionskostnad och ökar prestandan.
Så den här nyheten tror jag stärker teorin att Xbox överväger AMD-processor i båda fallen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Gör en gemensam sockel så man kan byta cpu, åtminstone inte fastlödda chip!

Släpp något som tävlar med M1/M2 så jag slipper köpa en Mac för bärbart

Vågar man hoppas på en Steam Deck 2 eller PS6 med dessa?

Det finns faktiskt lite laptops med windows för ARM. Qualcomm Snapdragon 8cx Gen 3 verkar hyfsat kompetent alltså.
https://www.tomshardware.com/reviews/lenovo-thinkpad-x13s
Den är klenare än M1. Helt klart. Men det handlar inte om dubbla prestandan vad jag förstått.

Problemet är mjukvarustödet. Native applications för ARM på windows är begränsat.

Och det tar oss väl till nästa punkt. Kan det här vara grunden för steam deck 2?
Förmodligen inte - eftersom att väldigt liten andel av spelen på steam funkar särskilt bra på ARM. Det är alltså mjukvarutstödet som är problemet här också.

För nästa nintendokonsol, xbox och playstation finns det bättre potential. Konsoler utlovar inte bakåtkompabilitet på samma sätt.

Men ja, vi får väl se i vilken riktning den här plattformen utformas. För tidigt att säga allt för mycket ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Utan att ha satt mig in i nyheterna kring detta alltför mycket ännu så känns det väldigt positivt och kanske äntligen ett steg framåt för PC-världen. Hoppas på att desktop-modellerna kan dra iväg rejält med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Spännande. Vad innebär det att processorer görs Windows-kompatibla? Trodde det främst el bara det var åt andra hållet det fungerade. Och hur stort vore steget från ARM till, säg, RISC-V? (sett till mjukvarukompatibilitet) Har dålig koll på den här nivån. Hur svårt vore det att ta fram ett x86- kompatibilitetslager likt Rosetta, vilket så vitt jag förstått fungerar väldigt bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det gick ju bra för Apple så nu gör de några nya försök.

Jag är för det, effektiva bärbara med hygglig prestanda där det räknas och så mycket batteritid som möjligt är toppen...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en stationär med ARM som jag kan bygga ihop själv.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Bra att AMD och Nvidia doppar tårna i andra arkitekturer.

Orsaken att Windows inte funkar så bra på annat än x86/x64 arkitekturer är Microsoft själva; de har bloatat ner Windows till den grad att det är en dinosaurie till operativsystem, stort, klumpigt och långsamt. Istället för att göra Windows smidigt, stabilt och lättdrivet har de förlorat fokus och bakat in telemetriinsamling och onödiga tilläggsprogram.

Permalänk
Medlem

AMD var på väg att släppa en arm cpu för ett par år sen redan, samtidigt som zen var på väg, Jim Keller var involverad i båda.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AMD_K12

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att AMD och Nvidia doppar tårna i andra arkitekturer.

Orsaken att Windows inte funkar så bra på annat än x86/x64 arkitekturer är Microsoft själva; de har bloatat ner Windows till den grad att det är en dinosaurie till operativsystem, stort, klumpigt och långsamt. Istället för att göra Windows smidigt, stabilt och lättdrivet har de förlorat fokus och bakat in telemetriinsamling och onödiga tilläggsprogram.

Windows Arm funkar bra på min Mac via Parallels så skulle inte gnälla på MS gällande det.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Windows Arm funkar bra på min Mac via Parallels så skulle inte gnälla på MS gällande det.

Kan bara instämma!

Min MacBook är fortfarande min snabbaste Windows-dator

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot det här potentiella skiftet från x86.

Om den händer, dvs.

Windows på ARM finns, men det har inte tagit fart alls. Och då har det ändå funnits ett tag. Det måste finnas en drivande kraft som pressar fram skiftet. Det kan vara de som köper hårdvara, det kan vara de som bygger mjukvara eller det kan vara Microsoft som säger att de kommer fasa ut x86.

Det finns en viss tröskel som måste övervinnas.

Och jag ser fler och fler krafter som hjälper till och försöker putta rullstolen över trösklen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Det finns faktiskt lite laptops med windows för ARM. Qualcomm Snapdragon 8cx Gen 3 verkar hyfsat kompetent alltså.
https://www.tomshardware.com/reviews/lenovo-thinkpad-x13s
Den är klenare än M1. Helt klart. Men det handlar inte om dubbla prestandan vad jag förstått.

Problemet är mjukvarustödet. Native applications för ARM på windows är begränsat.

Och det tar oss väl till nästa punkt. Kan det här vara grunden för steam deck 2?
Förmodligen inte - eftersom att väldigt liten andel av spelen på steam funkar särskilt bra på ARM. Det är alltså mjukvarutstödet som är problemet här också.

För nästa nintendokonsol, xbox och playstation finns det bättre potential. Konsoler utlovar inte bakåtkompabilitet på samma sätt.

Men ja, vi får väl se i vilken riktning den här plattformen utformas. För tidigt att säga allt för mycket ;).

Nu jämför TH mot M2, inte M1, men det är tyvärr rätt mycket halva prestandan hos SN 8cx gen 3. M2 är sedan "bara" 15 % snabbare ST och ca 30 % MT (största förbättringen gjordes i de "små" kärnorna i M2).

Så Qualcomm Oryon bli första "riktiga" Windows-desktop designade ARM64 CPUn som släpps, då får man en rimlig idé hur bra/dåligt ARM64 ligger till på Windows. (Oryon kommer presenteras officiellt på Snapdragon summit som går av stapeln idag till på torsdag, Hawaii-time).

I teorin har Windows 11 faktiskt bättre x86_64 "emulerings-stöd" än MacOS/Rosetta 2 i Arm64EC. Rosetta 2 är all-or-nothing, endera är hela applikationen ARM64 eller så är hela x86_64, Arm64EC tillåter att t.ex. viss plugins är x86_64 medan själva applikationen är ARM64.

Tanken Microsoft har med Arm64EC är att det kommer finnas många 3:e-parts plugin som kanske aldrig blir portade till ARM64, dessa bör ändå fungera i aktuella applikationer som själva finns för ARM64.

Skrivet av L'ombra:

Spännande. Vad innebär det att processorer görs Windows-kompatibla? Trodde det främst el bara det var åt andra hållet det fungerade. Och hur stort vore steget från ARM till, säg, RISC-V? (sett till mjukvarukompatibilitet) Har dålig koll på den här nivån. Hur svårt vore det att ta fram ett x86- kompatibilitetslager likt Rosetta, vilket så vitt jag förstått fungerar väldigt bra?

Windows 11 har redan Arm64EC som inte bara påminner om Rosetta 2, båda bygger i grunden på exakt samma teknik (LLVM).

Givet att de som jobbar med Oryon hos Qualcomm tidigare var med och designade "Apple Silicon" får man utgå från att de lagt in samma "optimeringar" för x86_64 "emulering" (tekniskt sätt är det inte emulering, det är binäröversättning av x86_64 kod till logiskt motsvarande ARM64, vilket är långt mer effektivt än emulering).

En, av många, skillnader i mikroarkitektur som finns mellan x86_64 och ARM64 är vilka garantier som ges mellan kod som körs på flera kärnor i samma program. x86_64 använder en metod som är relativt lätt för människor att greppa, den var rimlig att använda när fler än en kärna var udda-fallet, men är idag en begränsning.

ARM64 (och RISC-V) är de första ISA som skapats efter man i programmeringvärlden någorlunda enades om vad som är de mest "vettiga" garantierna man vill ha kring multi-core, båda dessa ISA implementerar den policyn på HW-nivå. x86_64 kan inte ändra sin policy med mindre än att bryta all form av bakåtkompatibilitet.

"Apple Silicon" implementerar både ARM64 policy (när den kör "native" ARM64 kod) och x86_64 policy (används bara för ARM64 kod som översatts av Rosetta 2). Detta är en av flera orsaker till att "Apple Silicon" can köra översatt x86_64 kod med så pass bra prestanda, i slutändan hänger ändå verklig framgång på att allt viktig får ARM64 "native" lösning.

Dock fungerar just spel extra bra med översättning då de ofta är mer begränsade av GPU och shaders, dessa använder tekniker så de alltid kör "native" (annars skulle de bara fungera på en tillverkades GPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu jämför TH mot M2, inte M1, men det är tyvärr rätt mycket halva prestandan hos SN 8cx gen 3. M2 är sedan "bara" 15 % snabbare ST och ca 30 % MT (största förbättringen gjordes i de "små" kärnorna i M2).

Så Qualcomm Oryon bli första "riktiga" Windows-desktop designade ARM64 CPUn som släpps, då får man en rimlig idé hur bra/dåligt ARM64 ligger till på Windows. (Oryon kommer presenteras officiellt på Snapdragon summit som går av stapeln idag till på torsdag, Hawaii-time).

I teorin har Windows 11 faktiskt bättre x86_64 "emulerings-stöd" än MacOS/Rosetta 2 i Arm64EC. Rosetta 2 är all-or-nothing, endera är hela applikationen ARM64 eller så är hela x86_64, Arm64EC tillåter att t.ex. viss plugins är x86_64 medan själva applikationen är ARM64.

Tanken Microsoft har med Arm64EC är att det kommer finnas många 3:e-parts plugin som kanske aldrig blir portade till ARM64, dessa bör ändå fungera i aktuella applikationer som själva finns för ARM64.

Windows 11 har redan Arm64EC som inte bara påminner om Rosetta 2, båda bygger i grunden på exakt samma teknik (LLVM).

Givet att de som jobbar med Oryon hos Qualcomm tidigare var med och designade "Apple Silicon" får man utgå från att de lagt in samma "optimeringar" för x86_64 "emulering" (tekniskt sätt är det inte emulering, det är binäröversättning av x86_64 kod till logiskt motsvarande ARM64, vilket är långt mer effektivt än emulering).

En, av många, skillnader i mikroarkitektur som finns mellan x86_64 och ARM64 är vilka garantier som ges mellan kod som körs på flera kärnor i samma program. x86_64 använder en metod som är relativt lätt för människor att greppa, den var rimlig att använda när fler än en kärna var udda-fallet, men är idag en begränsning.

ARM64 (och RISC-V) är de första ISA som skapats efter man i programmeringvärlden någorlunda enades om vad som är de mest "vettiga" garantierna man vill ha kring multi-core, båda dessa ISA implementerar den policyn på HW-nivå. x86_64 kan inte ändra sin policy med mindre än att bryta all form av bakåtkompatibilitet.

"Apple Silicon" implementerar både ARM64 policy (när den kör "native" ARM64 kod) och x86_64 policy (används bara för ARM64 kod som översatts av Rosetta 2). Detta är en av flera orsaker till att "Apple Silicon" can köra översatt x86_64 kod med så pass bra prestanda, i slutändan hänger ändå verklig framgång på att allt viktig får ARM64 "native" lösning.

Dock fungerar just spel extra bra med översättning då de ofta är mer begränsade av GPU och shaders, dessa använder tekniker så de alltid kör "native" (annars skulle de bara fungera på en tillverkades GPUer).

Men finns det någon slags standard för hur man slår på och av det här med x86-minnesmodellen i ARM, eller Microsoft anpassa sin Arm64EC efter varje processortillverkare? För såvida inte x86-minnesmodellen alltid ska användas på en viss ARM-processor, vilket sänker prestanda på rena ARM-program, så måste ju Arm64EC slå på den så att säga (och kanske även sluta lägga in onödiga memory-barrier-instruktioner och liknande för att minska risken för problem, vilket sänker prestanda).

Permalänk

Jag hade personligen sett att ARM64 tar över som µarch, taket verkar mycket högre än det vi ser med X86. Klockfrekvenser är på en sådan nivå nu att det är väldigt svårt att få upp hastigheten den vägen, noderna är krympta så pass mycket att det är bra mycket dyrare och under en längre period att det är svårt att få ner priserna(dvs man låser ut en större målgrupp)

Att byta till ARM är som att ta ett nytt stort kliv framåt och där mer "ny mark" kan brytas för både laptops samt desktops.

En trend vi sett med både intel och AMD är: "Gör allt bredare och klocka det snabbare" vilket iofs har fungerat bra. Men som många spekulerat så har en stor vägg uppenbarat sig som inte går att rubba med att krympa noderna. Medans en potentiell ersättare för kisel är fortfarande långt borta.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trudelutt:

Men finns det någon slags standard för hur man slår på och av det här med x86-minnesmodellen i ARM, eller Microsoft anpassa sin Arm64EC efter varje processortillverkare? För såvida inte x86-minnesmodellen alltid ska användas på en viss ARM-processor, vilket sänker prestanda på rena ARM-program, så måste ju Arm64EC slå på den så att säga (och kanske även sluta lägga in onödiga memory-barrier-instruktioner och liknande för att minska risken för problem, vilket sänker prestanda).

Det finns ingen standard mer än att x86_64 har sin och ARM64 har sin. Gissar att Apple har någon form av OS-stöd som sätter lämpligt register i CPUn för varje process (varje enskilt program). Om man kör via Rosetta 2, kör x86_64 modellen, annars kör ARM64.

I fallet Windows 11 lär det i så fall fungera på liknande sätt, kör man via Arm64EC kör man x86_64 modellen, annars ARM64.

Det är just för att slippa extra minnesbarriärer som man har detta. x86_64 "kommer undan" men att skippa barriärer där "en lagom barriär" behövs för ARM64. x86_64 "kommer undan" då varje minnesskrivning/läsning implicit har en rätt "tung" barriär associerad med sig.

Utan x86_64 "läge" behöver en ARM64 gödsla med barriärer på ställen bara för att vara säker att det fungerar, majoriteten av dessa är onödiga men går inte att veta vilka om man gör automatisk binäröversättning av kod. Kompileras koden om slipper man det problemet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det finns ingen standard mer än att x86_64 har sin och ARM64 har sin. Gissar att Apple har någon form av OS-stöd som sätter lämpligt register i CPUn för varje process (varje enskilt program). Om man kör via Rosetta 2, kör x86_64 modellen, annars kör ARM64.

I fallet Windows 11 lär det i så fall fungera på liknande sätt, kör man via Arm64EC kör man x86_64 modellen, annars ARM64.

Det är just för att slippa extra minnesbarriärer som man har detta. x86_64 "kommer undan" men att skippa barriärer där "en lagom barriär" behövs för ARM64. x86_64 "kommer undan" då varje minnesskrivning/läsning implicit har en rätt "tung" barriär associerad med sig.

Utan x86_64 "läge" behöver en ARM64 gödsla med barriärer på ställen bara för att vara säker att det fungerar, majoriteten av dessa är onödiga men går inte att veta vilka om man gör automatisk binäröversättning av kod. Kompileras koden om slipper man det problemet.

Tror du att Apple kan klämma ur mer prestanda ur sina chip den dagen de släpper Arm SoCs utan stöd för Rosetta och x86 apps?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av first:

Tror du att Apple kan klämma ur mer prestanda ur sina chip den dagen de släpper Arm SoCs utan stöd för Rosetta och x86 apps?

Nej, svårt att se hur det kan ha någon relevant påverkan för "native" ARM64 stöd.

Något som vi dock sett haft rätt stort stöd är huruvida Arm-CPUer valt att ha med 32-bit stöd eller ej. Till skillnad från x86 där 64-bit stödet är en ren utökning av 32-bit stödet är ARM64 en helt separat instruktionsuppsättning jämfört med 32-bit Arm.

32-bit Arm har fler begränsningar än x86 om målet är att bygga något som presterar riktigt bra, däremot är 32-bit Arm väldigt "icke-RISC" likt då det genererar väldigt kompakta program, så det passar väldigt bra till riktigt enkla och billiga system som mikrokontrollers.

Apple var klart först att göra en ren ARM64 CPU, var också då de drog ifrån de övriga telefontillverkarna rejält i CPU-prestanda. Arm själva droppade 32-bit stödet först förra året, de två generationer de släppt efter har haft rätt bra prestandaboost.

Frågan är hur mycket mer prestanda per cykel Apple kan klämma ur, deras nuvarande CPU-design är brutalt "bred" jämfört med alla andras. Intels/AMDs senaste är med historiska mått väldigt "breda", men de är långt ifrån Apples och även Arms senaste Cortex X serie är bredare än Raptor Cove och Zen4.

Intel verkar snegla på ARM64, för deras "Advanced Performance Extensions", APX, utökning av x86_64 (lär komma i nästa generation Xeon, får se om det är Meteor Lake eller Arrow Lake som tar det till desktop) "kopierar" vissa delar som rimligen är hemligheten att det fungerar att göra så brutalt "brede" designer med ARM64.

Problemet är att APX kommer kräva att man kompilerar om programmen för att få nytta av det, blir lite som Arms ARM64 även om APX är ett mindre steg då instruktionerna forfarande är kodade på ett x86-kompatibelt sätt (32-bit Arm och ARM64 är helt separata, även i hur instruktioner är binärkodade). Och man kommer inte kunna lyfta vissa begränsningar i x86, som t.ex. minneskonsistensmodellen, gör man det har man skapat en helt ny ISA som inte är bakåtkompatibel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

"Qualcomm and its Snapdragon chips are officially back inside the PC. Today, Qualcomm formally launched the Snapdragon X Elite, the flagship platform of its Snapdragon X family that leverages its Oryon CPU core, and promises to double — yes, double — the performance of some of the most popular 13th-gen Core chips from AMD and Intel."
https://www.pcworld.com/article/2112907/qualcomm-snapdragon-x...
https://www.tomshardware.com/news/qualcomm-snapdragon-elite-x...
https://www.windowscentral.com/hardware/laptops/qualcomm-snap...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Nej, svårt att se hur det kan ha någon relevant påverkan för "native" ARM64 stöd.

Något som vi dock sett haft rätt stort stöd är huruvida Arm-CPUer valt att ha med 32-bit stöd eller ej. Till skillnad från x86 där 64-bit stödet är en ren utökning av 32-bit stödet är ARM64 en helt separat instruktionsuppsättning jämfört med 32-bit Arm.

32-bit Arm har fler begränsningar än x86 om målet är att bygga något som presterar riktigt bra, däremot är 32-bit Arm väldigt "icke-RISC" likt då det genererar väldigt kompakta program, så det passar väldigt bra till riktigt enkla och billiga system som mikrokontrollers.

Apple var klart först att göra en ren ARM64 CPU, var också då de drog ifrån de övriga telefontillverkarna rejält i CPU-prestanda. Arm själva droppade 32-bit stödet först förra året, de två generationer de släppt efter har haft rätt bra prestandaboost.

Frågan är hur mycket mer prestanda per cykel Apple kan klämma ur, deras nuvarande CPU-design är brutalt "bred" jämfört med alla andras. Intels/AMDs senaste är med historiska mått väldigt "breda", men de är långt ifrån Apples och även Arms senaste Cortex X serie är bredare än Raptor Cove och Zen4.

Intel verkar snegla på ARM64, för deras "Advanced Performance Extensions", APX, utökning av x86_64 (lär komma i nästa generation Xeon, får se om det är Meteor Lake eller Arrow Lake som tar det till desktop) "kopierar" vissa delar som rimligen är hemligheten att det fungerar att göra så brutalt "brede" designer med ARM64.

Problemet är att APX kommer kräva att man kompilerar om programmen för att få nytta av det, blir lite som Arms ARM64 även om APX är ett mindre steg då instruktionerna forfarande är kodade på ett x86-kompatibelt sätt (32-bit Arm och ARM64 är helt separata, även i hur instruktioner är binärkodade). Och man kommer inte kunna lyfta vissa begränsningar i x86, som t.ex. minneskonsistensmodellen, gör man det har man skapat en helt ny ISA som inte är bakåtkompatibel.

Tack för det.

Skrivet av spiderweb:

"Qualcomm and its Snapdragon chips are officially back inside the PC. Today, Qualcomm formally launched the Snapdragon X Elite, the flagship platform of its Snapdragon X family that leverages its Oryon CPU core, and promises to double — yes, double — the performance of some of the most popular 13th-gen Core chips from AMD and Intel."
https://www.pcworld.com/article/2112907/qualcomm-snapdragon-x...
https://www.tomshardware.com/news/qualcomm-snapdragon-elite-x...
https://www.windowscentral.com/hardware/laptops/qualcomm-snap...

Spännande! Utdrag:

Specifically, Qualcomm is saying that the Oryon CPU inside the Snapdragon X Elite is up to twice as fast as the Intel Core i7-1355U, and also bringing in Intel’s 12-core chip, the Core i7-1360P. The 14-core Core chip Qualcomm is comparing the Snapdragon X Elite to? The Core i7-13800H.

If you read the tiny print on each of Qualcomm’s slides, you’ll see that Qualcomm is using the multithreaded version of GeekBench 6.1 as a point of comparison. Qualcomm is also claiming that the Oryon will beat a Core i9-13980HX in single-threaded performance, too, at 70 percent less power than the Core i9-13980HX consumes at peak performance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Tack för det.

Spännande! Utdrag:

Specifically, Qualcomm is saying that the Oryon CPU inside the Snapdragon X Elite is up to twice as fast as the Intel Core i7-1355U, and also bringing in Intel’s 12-core chip, the Core i7-1360P. The 14-core Core chip Qualcomm is comparing the Snapdragon X Elite to? The Core i7-13800H.

If you read the tiny print on each of Qualcomm’s slides, you’ll see that Qualcomm is using the multithreaded version of GeekBench 6.1 as a point of comparison. Qualcomm is also claiming that the Oryon will beat a Core i9-13980HX in single-threaded performance, too, at 70 percent less power than the Core i9-13980HX consumes at peak performance.

Då kan man snart köpa lite mer högpresterande Windows-laptops utan ångest