Ica börjar konkurrera med Postnord med egen pakettjänst

Permalänk
Melding Plague

Ica börjar konkurrera med Postnord med egen pakettjänst

Ny satsning från Ica kombinerar matjättens transport av föda med paketleverans genom att låta paket samåka med mat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara spännande men när jag hör logistik och adlibris (och de andra bolag adlibris äger) i samma mening så får jag PTSD från det år en julklapp beställdes i November och kom fram i mitten på januari.

Permalänk
Medlem

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Ändå intressant, trevligt med konkurrens. Om saker ändå ska levereras till Ica-butikerna, varför inte slänga med något paket.

Finns det någon lista vilka butiker som är anslutna redan?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

Ica vill binda kunderna till sig själv genom att ”erbjuda” extra tjänster.
Varför handlar mat från någon annan butik när du kan få maten och posten i samma leverans?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Fattar inte... Ska mitt paket från Adlibris åka med i Pågens lastbil till Ica så jag kan hämta upp paketet där? Eller vilken transport är det som paketen ska "samåka" med?

EDIT: Hade förstått det om man i samband med hemkörning av matvaror också kan få sina paket hemlevererade, om de fraktats med Icas fraktbolag till den butik man beställer hem mat från. Men så verkar ju inte vara fallet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Är ni med i detta @inet

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

V spännande vad kommer mitt paket lukta idag, nya bullar eller gammal fisk.

Men kul får se hur det här blir.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Fattar inte... Ska mitt paket från Adlibris åka med i Pågens lastbil till Ica så jag kan hämta upp paketet där? Eller vilken transport är det som paketen ska "samåka" med?

Hade varit ett spännande upplägg, man vet aldrig om ma ska leta efter sitt paket i brödhyllan, charken eller mejeriavdelningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

Som du kan läsa i artikeln vill de att paket ska åka i samma bilar som övriga leveranser, alltså väldigt liten extrakostnad att även ta med paketen.

Permalänk

Intressant utveckling. Alla skämt om att man aldrig behöver gå utanför sin bostad är snart sanning.

Permalänk
Medlem

En bra ide ur flera synvinklar om de lyckas utföra den på korrekt vis.

1. minskade transportutsläpp då transporterna ej går halvfulla i en större ustträckning.

2. minskad slitage på vägarna.

3. förhoppningsvis en morot till konkurrenter att skärpa sig.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

fantastIsCtA.

Handlar ju på Ica främst så kan man hämta ut paket där också kommer det underlätta för mig.

Permalänk
Bildexpert

Man undrar ju ibland när marknaden blir mätt på transporttjänster. Såsom jag ser på saken behöver vi leveranser som fungerar; Inte fler aktörer.

Men visst, då lastbilarna ändå går kan det ju vara ett vinnande koncept. Bara det inte blir för hög belastning på buden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

Ända kostnaden blir juuh att ta fram mjukvaran för att spåra allt och som ser till att allt kommer till rätt ställe så varför inte? Lastbilarna går redan till och från butikerna, dom har redan plats att förvara paketen på iom att merparten av ica butiker även är ombud till andra speditörer.

Så utöver kostnaden för att ta fram ett system för att spåra allt så är det inte så mycket mer som behövs.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

Korta svaret är ett stort JA och detta med chaufförer som går under transports kollektivavtal med allt positivt som det innebär.
Finns enorm mycket outnyttjat kapacitet i olika befintliga godsflöden eller så går det att skala upp kapacitet rejält med minimala personalkostnader och kanske viktigast minimal miljöpåverkan.

Risken är dock att om tex Inet hoppar på detta så får ditt nya fina grafikkort åka tillsammans med ett lass djupfryst kyckling. *ironi*

Permalänk
Musikälskare

Roligt att se, hoppas det blir bra!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur det här utvecklar sig och fungerar med spårning och allt.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant utveckling. Alla skämt om att man aldrig behöver gå utanför sin bostad är snart sanning.

Bor du inne på ett ICA?

Permalänk

Kan absolut inte bli sämre. (räknar iofs med problem i uppstarten) Väntade paket idag. Står som "felsorterat" på Postnords app, och har alltså landat en bra bit härifrån. Leverans blir i morgon istället. Ingen mer info än så. Skulle valt DHL som fanns som alternativ kanske, men de har man ju hört om med...hua...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända kostnaden blir juuh att ta fram mjukvaran för att spåra allt och som ser till att allt kommer till rätt ställe så varför inte? Lastbilarna går redan till och från butikerna, dom har redan plats att förvara paketen på iom att merparten av ica butiker även är ombud till andra speditörer.

Så utöver kostnaden för att ta fram ett system för att spåra allt så är det inte så mycket mer som behövs.

Skrivet av Shepherds pie:

Korta svaret är ett stort JA och detta med chaufförer som går under transports kollektivavtal med allt positivt som det innebär.
Finns enorm mycket outnyttjat kapacitet i olika befintliga godsflöden eller så går det att skala upp kapacitet rejält med minimala personalkostnader och kanske viktigast minimal miljöpåverkan.

Risken är dock att om tex Inet hoppar på detta så får ditt nya fina grafikkort åka tillsammans med ett lass djupfryst kyckling. *ironi*

Ska bli intressant se hur detta utvecklas..
Förhoppningsvis till något bättre, bra för oss alla
Om det kan påverka miljön till det bättre så är det ju toppen!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Snusfri

Tja, varför inte.

Väntar bara på att drönare ska bli standard för leverans nu.
När ditt paket skall leveras så får du ett sms som frågar om du kan ta emot paketet och drönaren letar upp dig mha GPS, flyger dit och leverar paketet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tja, varför inte.

Väntar bara på att drönare ska bli standard för leverans nu.
När ditt paket skall leveras så får du ett sms som frågar om du kan ta emot paketet och drönaren letar upp dig mha GPS, flyger dit och leverar paketet.

Får mig tänka om på serien Park And Recreation..grym serie btw.
Ron Swanson fyra månader bebis får ett pake av en drönare.. som ska vara omöjligt.

Tänkt er, reklam från en drönare som följer efter tills du tagit emot det..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Skrivet av zuru1:

Ica vill binda kunderna till sig själv genom att ”erbjuda” extra tjänster.
Varför handlar mat från någon annan butik när du kan få maten och posten i samma leverans?

Detta. De lär knappt gå plus per paket kan jag tänka mig. Men med både paket, dagligvaror, bank och Apotek Hjärtat kan det ge stor merförsäljning.

Bor några hundra meter ifrån en ICA-butik så det är välkommet, till rätt pris. Även om de i praktiken redan har så gott som monopol utöver DHL/Schenker där jag bor.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Finns det några pengar att tjäna för företagen att leka posten?
Så mycket som PostMord blöder så förstår jag inte riktigt varför man skulle vilja börja.

Om man inte är som Airme som betalar mindre än minilön till anställda.

PostNord blöder till stor del för att de hanterar hela landet, oavsett vad det kostar.

Jag har delat post åt annat bolag ute på landet. Ibland hade jag paket till ställen jag inte direkt körde förbi, så lite omväg (läs minst 1h körtid) mm.
Det gjorde att jag ibland kostade företaget ~1500kr för att leverera ett litet Apotea paket på 100g.

Men samtidigt hade jag kollegor i stan som delade ut 500 brev/paket i timmen. i Vissa områden passera buden tusentals hushåll i timmen.

ICA mm kan handplocka de bästa ställena med bäst marginaler.

När man redan har all infrastruktur för att köra hem saker är det ingen större kostnad att blanda in några paket i det.
Det gör också att man kan erbjuda lägre priser än andra eftersom man redan hade marginaler från sin andra verksamhet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Låter som en vettig idé att försöka sig på.
Personligen handlar jag dock kanske högst 1/100 gånger av dom då dom är avsevärt dyrare på i princip allt jag köper.
Några kronor här och där, blir markant billigare att handla på typ Willys, eller till och med hemköp för min del. Lidl ska inte heller glömmas, dock finner jag det svårt att hitta det jag är ute efter allt som oftast, så blir att man går till den butik där man vet vart saker och ting finns.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

ICA Mat
ICA Bank
ICA Försäkring
ICA Logistik?

Konkurens är viktigt, men ibland bör man hålla sig till vissa saker och kanske inte allt.. Kvalitet istället för kvantitet. MEN det kan ju bli as bra

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Ica vill binda kunderna till sig själv genom att ”erbjuda” extra tjänster.
Varför handlar mat från någon annan butik när du kan få maten och posten i samma leverans?

Är ju jättebra. Hoppas marknaden reagerar och får t ex Coop att samarbeta med Postnord istället? 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända kostnaden blir juuh att ta fram mjukvaran för att spåra allt och som ser till att allt kommer till rätt ställe så varför inte? Lastbilarna går redan till och från butikerna, dom har redan plats att förvara paketen på iom att merparten av ica butiker även är ombud till andra speditörer.

Så utöver kostnaden för att ta fram ett system för att spåra allt så är det inte så mycket mer som behövs.

Inte ens det, dom spårar redqn alla pall och rullconrtainers idag så det finns redan mjukvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

ICA Mat
ICA Bank
ICA Försäkring
ICA Logistik?

Konkurens är viktigt, men ibland bör man hålla sig till vissa saker och kanske inte allt.. Kvalitet istället för kvantitet. MEN det kan ju bli as bra

Vänta bara tills de öppnar en egen frisörkedja… 😉