Inställning i webbläsare kringgår Youtubes anti-annonsblockerare

Permalänk
Medlem

Jag kör:
Firefox 118.0.2
Adblock plus 3.17.1
Https Everywhere 2021.7.13
Privacy Badger 2023.9.12
uBlock origin 1.52.2

och jag får inga popups eller varningar på youtube, dock så kan det hända att jag behöver refresha klipp någon gång eftersom den försöker spela reklam (det försvinner direkt efter refresh oavsett längd)

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Skaffa ett konto då...

Jag har ett konto, det är inte problemet.

Jag vill däremot inte koppla min personliga information till allt vad alla tittar på via TVn.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nissling:

Jag gillar att en sida som livnär sig på reklam publicerar en artikel om hur man kringgår reklam på en annan sida.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trots att man betalar för premium får man ju ändå reklam i många videos, inbakat i videon. Svårt att undvika den biten...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Trots att man betalar för premium får man ju ändå reklam i många videos, inbakat i videon. Svårt att undvika den biten...

SponsorBlock for YouTube

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått några problem att min annons blockerare slutar fungera på yotob

Permalänk
Medlem

Beroende på hur youtube väljer att inhämta information om någon adblocker körs på klienten kan det strida mot EUs regelverk. Ifall de bara kontrollerar att reklamdatan mottagits (där EU vänt så att det är tillåtet utan användarens medgivande) borde det vara hyffsat enkelt för ad-block utvecklarna att skapa en blackhole lösning där man faktiskt mottar reklamen och det kan kontrolleras att den gått fram men att den blockeras från att visas/spelas upp lokalt efter kontrollen eller att det körs separat i en container dold för användaren.

https://www.businessinsider.com/ad-blocker-blockers-may-be-il...
https://adguard.com/en/blog/eu-defines-its-stance-on-ad-block...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Firefox + AdblockPlus funkar fortfarande. Youtube säger att man inte får ha det men sen det är bara att trycka bort den rutan.

Rätta mig om jag har fel och minns fel, men om jag minns rätt så är adblock plus dåligt. Den samlar data och säljer.

Ublock origin är bättre alternativ.

On topic: aldrig haft strul med ublock origin. Mest twitch ibland som krånglat ibland, men brukar köra med alternative twitch tv player där med.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag gillar att en sida som livnär sig på reklam publicerar en artikel om hur man kringgår reklam på en annan sida.

Än så länge försöker Swec inte stoppa de med adblock att se hemsidan dock

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...de flesta kreatörer (ugh..) har egen marknadsföring i sina videos, så den enda som det egentligen påverkar är väl i så fall YouTube.

...med inkomster på runt 320 Miljarder ($29b) kronor och en marginal på 30% så har jag svårt att se varför man skulle må ens lite dåligt över det. Dör YouTube kanske vi kan få en bättre ersättare?

Edit*
Jag betalade gärna - när jag kunde köra Premium Lite, för det var det enda jag behövde. Nu tog man bort det, då tar jag bort mina annonser. Svårare än så är det inte, man säljer ju min data oavsett

Så youtube ska betala sina servrar/moderatorer/advokater/ etc samt internet service med pengar från kreatörernas egna annonser?

300 miljarder är väll hela google?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så youtube ska betala sina servrar/moderatorer/advokater/ etc samt internet service med pengar från kreatörernas egna annonser?

300 miljarder är väll hela google?

Jag tror att hen menade att google kan betala servarna med sin övriga (enorma) inkomst.
Uppfattningen att en tjänst bara kan/får existera om den på något sätt kan betala sig själv är en av de delar av ekonomi som jag har störst avsmak mot

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens märkt av detta. Har dock 3 olika adblock.

Misstänker kanske att jag klarar mig genom någon check eftersom jag tittar mycket Youtube på TV (med reklam) och brukar ha podcast på via YouTube (med reklam) på jobbdatorn.

Kan det vara så att de flaggar kontot på lite olika kriterier?

Skrivet av NodCommander:

Det är omöjligt att betala annonymt/titta utan att logga in.

Tänker att du kan routa din trafik via 7 VPN och sen via Tor till YouTube och skapa en anonym mail via någon supersäker tjänst och registrera dig på Youtube med den och betala via någon obskyr tjänst som stöder Monero så är det problemet ur världen.

Permalänk
Medlem

Intressant! Tack för länk.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Så youtube ska betala sina servrar/moderatorer/advokater/ etc samt internet service med pengar från kreatörernas egna annonser?

300 miljarder är väll hela google?

Likt diskussionen med piratkopiering så går det 30 betalande användare för varje icke-betalande, men denne drar ändå in pengar antingen via sin data eller via intresse som sprids vidare. Det är ett icke-problem egentligen, då detta antagligen kostar fler användare än vad AdBlock hade kostat (killgissning - Jag var en betalande kund, men sedan försvann Lite och då slutade jag betala. Det nog en del av grundproblematiken, jag anser det vara för dyrt för det jag får ut. 69kr var precis lagom (eller 7kr via Argentina...))

300 miljarder är inkomsten enbart för YouTube. Det går ingen fattig där inte... (~10% av Googles inkomster)

Man kan ju även vända på det och säga att den enda anledningen till varför YouTube är YouTube idag är för att man lyckats med en balans mellan annonser och innehåll - Den balansen är idag borta (finns flera där du har 15 sekunder reklam för varje 60 sekunder innehåll)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

När jag slår av "ad-block" på Youtube får jag reklam för tveksamma dating-site:er och tveksamma investeringar. Jag får spam i epost-lådan med högre klass än så.
Dessutom så avbryter de videos när jag tittar på dem, ibland mitt i en mening.

Men jag har kommit på den ultimata lösningen på problemet med ersättning till video-skaparna:
Titta på videon i två fönster samtidigt: Ett inloggat med adblock, och ett i Private Browsing, men med ljudet av och bakom det första.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är omöjligt att betala annonymt/titta utan att logga in.

Detta är väl den egentliga meningen med FreeTube, anonymt tittande. Prenumerationer sparas lokalt osv och du kan flytta över dina prenumerationer från youtube till freetube på ett smidigt sätt (om du nu har några sådana).

Skrivet av jnsson:

Med Brave fungerar den inbyggda adblockeringen, så där använder jag inte något tillägg alls, förutom sponsorblock
Enda jag använder är sponsorblock, annars inget. Både med Adblock Plus och uBlock, blockerad. Enda som fungerar för mig är med Braves inbyggda adblockering.

Tack för tipset! Avinstallerade alla tillägg och det verkar funka med Brave nu vid lite snabbt testande. Får väl se hur länge det håller

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Skulle lätt betala 49kr för reklamfritt men aldrig i h-e att jag betalar 129 kr för premium...snacka om att vara giriga rövhål.
Då får dom inget alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag har hittat ett sätt att slippa reklam på youtube, jag betalar en slant till youtube, och vipps så är det ingen reklam

Fast det är ju bara en del av reklamen som försvinner med Youtube Premium - reklam inbäddad i själva videoklippen (sponsored content o.s.v) är fortfarande kvar. Med webbläsarplugin blir man av med all reklam, d.v.s. den betalda lösningen resulterar i en strikt sämre användarupplevelse jämfört med gratis annonsblockerare.

Om Youtube fixar till det så skulle jag skaffa det (rent tekniskt inga svårigheter, bara att kräva att content creators flaggar vilka segment som är reklam så att dessa kan döljas från betalande användare. Avmonitisera videoklipp där detta inte efterlevs).

"Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" som Gabe Newell så träffsäkert uttryckte sig.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Missen är dock alla mindre, som för min del alla videos med beskrivningar om hur man utför diverse mekaniska åtgärder på bilar och motorcyklar. Hitta en snubbe som hade renoverat en Sv1000 som jag hade förut och hans videos räddade mig flera gånger! ända han hade va den reklam Youtube satt dit.

Sen angående deras inkomster, vart har du hittat att dom har en marginal på 30%? vet att jag försökt hitta siffror på det några gånger men utan framgång.

Snubben som utgör diverse mekaniska åtgärder på motorcyklar har med all säkerhet ett dagsjobb - Han lever inte på Youtube. Alla som gör det har insett att du måste diversifiera dina inkomster = Säljer mech, sponsorer, samarbeten med andra etc där annonsintäkterna från YT enbart är en del i den totala inkomsten.

Han kommer dessutom inte att få mindre pengar för det - Om jag hade fått behålla mitt YT Premium så hade han fått mer pengar för mig som tittare då Premium ger mer per tittare än de som förlitar sig på annonser

Alphabets årsrapport 2019, bryta ner här
(Den är såklart beräknad)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope, jag har blivit helt blockerad med Adblock Plus på YouTube
<Uppladdad bildlänk>
Gäller för övrigt också uBlock, då det är det jag använder nu på Firefox och får samma blockering. Jag kunde först ta bort den rutan, sedan några dagar senare kom det upp att efter 3 videor kommer videos blockeras vilket det nu gör. Nu använder jag Brave enbart för YouTube

Kör Chrome med uorigin eller vad det heter, körde tills jag fick 3 videon tills man är blockerad,

Nu kör jag inkognito med uorigin utan inloggad.
Alltså jag är på min youtube på vanliga Chrome, ser mina prenumeranter höger klickar på videon och öppna i inkognito,

Nackdelen blir att man får komma ihåg vad man har tittat på, och att man inte kan kommentera eller gilla videon. Men funkar för mig tills bättre lösning

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

Kör Chrome med uorigin eller vad det heter, körde tills jag fick 3 videon tills man är blockerad,

Nu kör jag inkognito med uorigin utan inloggad.
Alltså jag är på min youtube på vanliga Chrome, ser mina prenumeranter höger klickar på videon och öppna i inkognito,

Nackdelen blir att man får komma ihåg vad man har tittat på, och att man inte kan kommentera eller gilla videon. Men funkar för mig tills bättre lösning

Inte en lösning för mig. Då använder jag hellre Brave där det fungerar med den inbyggda adblockern

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Alternativet att välja bort Youtube finns också, vilket jag gradvis gjort sedan hysterin under pandemin med alla "clickbaits" och noll eller lite substans i . De få som ändå vill nå ut med vettig kunskap drunknar i skiten som översvämmat Youtube.

Har använt Youtube sedan dag ett men nu är jag gammal nog att inte orka vela längre så nu är det bra och jag går sakta över till Fox News och SVT...

Har samma känslor, hur många sitter inte och kollar YT slentrianmässigt på helt betydelselösa klipp.

Sedan något halvår tillbaka har jag raderat prenumerationerna och saknar inget.

Jag är inte övertygad om att detta ger YT mer klirr i kassan.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte en lösning för mig. Då använder jag hellre Brave där det fungerar med den inbyggda adblockern

då får vi testa brave då

då någon tidigare skrivat att det funkar.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har hittat ett bättre vis, skippa Youtube, alla de här små slantarna här och där blir snabbt en betydande summa. Bättre att kapa bort sådant man inte egentligen behöver.

Önskar det vore så lätt, men försök att hitta ett större bibliotek med tutorials än Youtube, det går ju tyvärr inte :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Önskar det vore så lätt, men försök att hitta ett större bibliotek med tutorials än Youtube, det går ju tyvärr inte :\

Det där lär AI snart råda bot på, sålänge får man nöja sig med text format.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har blivit betydligt mer reklam senaste året. Att betala premium blir inte så lätt, pågrund av Google har jag två konton 🤦

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Onödigt att betala när man kan få de gratis tycker jag

Dock å andra sidan kan man vända på det hela, även fast att jag absolut håller med dig om det du säger, så måste man ändå ha en viss förståelse för det hela och vart samhället är på väg i den digitala världen.

Vi har i princip decennier inte behövt betala för Youtube och det har varit fullt gratis att titta. Dock det du har tagit för vana att titta på gratis, kostar i bakgrunden att upprätthålla. Servrar är inte gratis. Internet som används för att du ska kolla på är inte gratis. Videon som någon du tittar på, som någon troligtvis har lagt ner en hel del tid och energi på att producera, troligtvis livnär sig idag på Youtube som inkomst och hur får dem det, genom flera kanaler, en av dem är just via prenumerationer osv.

Du tycker det är onödigt att betala när man kan få det gratis, dock om de nu tar bort den möjligheten som du troligen haft gratis tillgång till under flera år, varför gnäller du då? Du har redan utnyttjat deras tjänster, som kostar pengar i bakgrunden för någon part, utan att betala något för det.

Tycker det är full rimligt, precis som allt annat i samhället, att betala en liten slant för mängden du troligtvis konsumerar på plattformen. För i slutändan så är i princip ingenting "gratis" i livet.

Jag försvarar inte alls prenumerationer här överhuvudtaget, dock anser jag att man borde ha en större förståelse och respekt för den stora bilden i det hela sammanhanget. Att betala runt 100kr per månad är inte särskilt mycket för den enskilde, särskilt om du använder Youtube dagligen, vilket jag misstänker att en hel del personer gör. Sedan är det givetvis helt upp till den enskilde individen och dess situation om man har möjlighet till denna slant i ens ekonomi eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Dock å andra sidan kan man vända på det hela, även fast att jag absolut håller med dig om det du säger, så måste man ändå ha en viss förståelse för det hela och vart samhället är på väg i den digitala världen.

Vi har i princip decennier inte behövt betala för Youtube och det har varit fullt gratis att titta. Dock det du har tagit för vana att titta på gratis, kostar i bakgrunden att upprätthålla. Servrar är inte gratis. Internet som används för att du ska kolla på är inte gratis. Videon som någon du tittar på, som någon troligtvis har lagt ner en hel del tid och energi på att producera, troligtvis livnär sig idag på Youtube som inkomst och hur får dem det, genom flera kanaler, en av dem är just via prenumerationer osv.

Du tycker det är onödigt att betala när man kan få det gratis, dock om de nu tar bort den möjligheten som du troligen haft gratis tillgång till under flera år, varför gnäller du då? Du har redan utnyttjat deras tjänster, som kostar pengar i bakgrunden för någon part, utan att betala något för det.

Tycker det är full rimligt, precis som allt annat i samhället, att betala en liten slant för mängden du troligtvis konsumerar på plattformen. För i slutändan så är i princip ingenting "gratis" i livet.

Jag försvarar inte alls prenumerationer här överhuvudtaget, dock anser jag att man borde ha en större förståelse och respekt för den stora bilden i det hela sammanhanget. Att betala runt 100kr per månad är inte särskilt mycket för den enskilde, särskilt om du använder Youtube dagligen, vilket jag misstänker att en hel del personer gör. Sedan är det givetvis helt upp till den enskilde individen och dess situation om man har möjlighet till denna slant i ens ekonomi eller ej.

Fast Google tjänar redan grova pengar på oss, så det är verkligen ingen fattig som förlorar på att vi kör adblock. Har iaf inget dålig samvete öht att jag använder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast Google tjänar redan grova pengar på oss, så det är verkligen ingen fattig som förlorar på att vi kör adblock. Har iaf inget dålig samvete öht att jag använder det.

Staten får ju redan in så mycket pengar via skatt så jag jobbar bara svart, det drabbar ju ingen fattig så att säga.

Permalänk
Medlem

Ni som inte får Ublock Origin att fungera. Har ni uppdaterat filtrena och har ni alla ikryssade? Ingen popup för mig efter uppdatering av dessa.

Visa signatur

Citera för svar :)