Disksystemen känns tröga och hänger sig...

Permalänk
Medlem

Disksystemen känns tröga och hänger sig...

Hur fixar jag det här?
Min dator hänger sig ibland och disksystemen känns slöa. Datorn är ominstallerad och har senaste firmware för moderkort och grafikkort, drivers för kretsarna på moderkortet är uppdaterade. Windows och grafikkortet har senaste uppdateringarna.
Följande fel uppträder:
• Direkt efter start fungerar inte exploer inte på 20sek till 1min. Datorn söker igenom disken när explorer öppnas och det gröna fältet som visas vid sökning syns då. Datorn går då inte att använda. När sökningen är klar fungerar allt som vanligt.
• Sökningar går väldigt trögt. En sökning på systemdisken (1TB direkt på moderkortet) kan ta fem minuter eller mer
• Vid skapa ny mapp i explorer händer ingenting, provar igen efter 15 sek men ingen ny mapp skapas. Efter 2-3 minuter poppar alla nya mappar upp i på en gång.
• Trögheten finns för alla diskarna utom USB-C disken Samsung T7. Den har bra prestanda när datorn har kommit igång
• När jag arbetar i någon applikation som Word, Lightroom el.dyl poppar då och då ett explorer fönster upp utan anledning för Samsung T7 disken.
Det är irriterande och jobbigt att vänta på en dator som borde vara hyfsat snabb. Kan det vara en inställning, ett hårdvarufel eller något annat...
Tack på förhand för goda råd…

Min datorspec:
os: Windows 11 Pro
cpu: i9-9900K
moderkort: ASUS Rog Strix Z390-F Gaming
minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600Mhz (2*16GB)
grafikkort: ASUS ROG-STRIX-RX5700XT-08G-GAMING
Diskar:
Systemdisk: Corsair MP510 Force Series 960GB (direkt på moderkortet)
1st WD black snurrdisk (datadisk)
1st Samsung PSSD T7 (USB-C fotodisk)
2st WD Blue snurrdiskar (backup, långtidslagringlagring)

Permalänk
Medlem

Börja med att slka igenom diskarna efter fel med t.ex. crystal disk info.

Förmodligen är det någon av diskarna som håller på att ge upp.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan eventuellt vara att diskarna går ner i sparläge och då segar datorn när de ska spinna upp i varv igen. Hade liknande problem med mina diskar i windows 11 och då segade även Explorer.

Jag har gjort så här:

Öppna gamla kontrollpanelen -> Hardware and Sound -> Power Options -> Change when the computer sleeps -> Change advanced power settings -> Hard disk -> Turn off hard disk after -> Setting (Minutes) [1440]

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Så här:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kan eventuellt vara att diskarna går ner i sparläge och då segar datorn ner de ska spinna upp i varv igen. Hade liknande problem med mina diskar i windows 11 och då segade även Explorer.

Jag har gjort så här:

Öppna gamla kontrollpanelen -> Hardware and Sound -> Power Options -> Change when the computer sleeps -> Change advanced power settings -> Hard disk -> Turn off hard disk after -> Setting (Minutes) [1440]

Tack för svaret. Det är slött direkt vid uppstart men då har ju diskarna gåtti någon minut redan, men jag ska testa att ställa om viloläget för diskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggei:

Tack för svaret. Det är slött direkt vid uppstart men då har ju diskarna gåtti någon minut redan, men jag ska testa att ställa om viloläget för diskarna

Så var det för mig med direkt vid uppstart. När jag öppnade Explorer så var det ett svart fönster en stund innan mappar dök upp, likaså när jag skulle öppna nåt på en av diskarna så dök det gröna sträcket upp i adressfältet. Blev normalt när jag ändrade som jag visar i inläggen. Har även hänt ett par gånger att jag varit ifrån datorn en stund och då gick den inte att väcka upp från viloläget, så var då tvungen att stänga av med strömbrytaren och sen starta den igen för att komma in i Windows!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Börja med att slka igenom diskarna efter fel med t.ex. crystal disk info.

Förmodligen är det någon av diskarna som håller på att ge upp.

Tack för ditt svar. Jag har skannat diskarna med Crystal disk och den säger att alla diskarna är 100% bra. Även Windows diskinfo säger att alla diskarna är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Vad säger felloggern?

Hur läser jag den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Så var det för mig med direkt vid uppstart. När jag öppnade Explorer så var det ett svart fönster en stund innan mappar dök upp, likaså när jag skulle öppna nåt på en av diskarna så dök det gröna sträcket upp i adressfältet. Blev normalt när jag ändrade som jag visar i inläggen. Har även hänt ett par gånger att jag varit ifrån datorn en stund och då gick den inte att väcka upp från viloläget, så var då tvungen att stänga av med strömbrytaren och sen starta den igen för att komma in i Windows!

Jag har förlängt timeouten för diskarna men om det är så här för fler kanske det är någon typ av inkompabilitet i datorn eller en bugg i Windows. Vi får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggei:

Jag har förlängt timeouten för diskarna men om det är så här för fler kanske det är någon typ av inkompabilitet i datorn eller en bugg i Windows. Vi får se om det hjälper.

Det märker du direkt om om du öppnar någon av diskarna och du inte längre ser det gröna sträcket i adressfältet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Nu är det löst

Tack sp1k3n
Det hjälper men det måste vara en bugg i windows 11. Att förlänga en disk-timeout kan väl egentligen inte snabba upp diskarna i uppstarten av datorn. Men som sagt, det hjälper. Det gjorde inte uppdatering av Bios, drivers eller hel ominstallation av windows så Tack igen.